PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Khamis, Mac 13, 2008

Cerpen Alternatif : Baiki Roket Mau Ke Bulan (Versi 1.0)

Cerpen Alternatif : Baiki Roket Mau Ke Bulan (Versi 1.0)
Posted on Thursday, March 13 @ 06:11:31 MYT by SongkokPutih
Penulisan Kreatif Oleh fairuzhafeez

"

C E R P E N A L T E R N A T I F :

BAIKI ROKET MAU KE BULAN (Versi 1.0)

Pulau Malar Hijau didiami oleh enam buah keluarga jurutera yang terselamat selepas kapal besar mereka musnah akibat tsunami melanda semasa family day. Sesampainya di pulau itu, tercengang-cengang mereka melihat telah tersedia sebuah pangsapuri sebelahnya air berani terjun. Dan takjub pula mengenyeh mata memandang sebuah kondo, tengahnya kolam renang ala taman tema yang macam-macam tersedia. Ada yang terus jatuh cinta dengan kondo terus terjun main air kolam. Yang lain lebih kagumi air berani terjun sebelahnya pangsapuri.

Aman dan damailah mereka bertahun-tahun. Satu hari, dusun buah-buahan mereka dirompak tupai liar yang entah mana datangnya. Binatang ternak pula kerap menjadi habuan makhluk misteri bergigi buaya berbulu musang. Dulu mereka makan apa sahaja ikut suka, kini catu makan semeja. Fikir punya fikir langsung terfikir say good bye pulau penderitaan. Cari punya cari, lek lek filem hindustan, kebetulan, warga kondo a.k.a Rich Bar (RB) terjumpa sebuah roket second hand. Kelebek punya kelebek,

nasib baik enjinnya baik dan road tax serta insuran boleh pakai 4,5 tahun lagi. Bolehlah terbang ke mana benua. Tak mahu dicop tamak dijemput warga pangsapuri a.k.a. Citizen Bar (CB). Pelancaran pertama berjalan lancar, bila dah terbang terasa gayat, lama-lama terasa loya, tak pasti pula ada yang muntah. Bila time landing tak konfinden, salahkan lapangan yang mana ada, tadipun asyik tersasar sahaja. Nak buat camana pilotnya mengantuk saja. Nak tak nak, berpatah balik, berkerat rotan, berpatah arang, minyak ditangki sudah kebocoran!(dah la last kopek).

Pendek cerita (yang masih panjang), tidak lama, CB pula terjumpa roket yang bukan lama. Dalamannya bersih, cuma pintunya masih terselak yakni terkunci di bahagian dalam. Puas mereka mengajak, memanggil, merayu RB gabung tenaga tuk membuka pintunya namun manakan mungkin RB melayan. Buang masa saja, pakai saja roket yang lama, bantah mereka, terjegil matanya.

Akhirnya setelah Pak Baiki berjaya membuka pintunya begitu pantas CB mengajak RB join agar serasi bersama. Pujuk punya pujuk, cerita punya cerita, suara dah serak barulah hampir semua kerabat Shahrani si anak Boo Coo Ri dan Change anaknya Uncle Mc Great join sekali. Ayah mereka Uncle Boo Coo Ri dan Uncle Mc Great yang sudah uzur saja masih berdegil, masih “istiqamah” dengan roket yang lama. Anak beranak Pak Tau Ubah pula terbagi dua, separuh di roket baru dan separuh pula masih setia terpaku janji dengan Pak Tau Ubah.

Yang banyak ke roket baru sebenarnya anak susuan yang mana dulunya ditatang oleh Dr. Tau Ubat, sedara sepupu Pak Tau Ubah. Kekadang berkunjung juga minum air yougurt si Dr. Tau Ubat menasihati Pak Tau Bah jangan memanjakan sangat anak-anak. Anak-anak adalah amanah, anak jahat orang kata kita juga, kita pemimpin mereka, kita yang dipertanggungjawabkan ! Pak Taubah dengar.... dengar juga, tapi bagi Pak Tau Ubah, Dr. Tau Ubat hanya kacau daun, dah bagi anak-anaknya kat aku tapi belum percaya. Dah bagi-bagilah! Jangan ajar aku !

Di pihak CB, setelah dikaji dan berdoa kepada Tuhan yang Maha Kuasa, pemberi rezeki, Tok Naiki telah berjaya menghack password control panel roketnya ini. Yang setia pada roket lama hanya tinggal Uncle Boo Coo Ri, Uncle Mc Great dan Pak Tau Ubah bersama 4 orang anak-anaknya. Yang lain seramai 15 orang percaya roket baru lebih mampan membawa harapan berzaman tersimpan.

Pejuang roket lama tetap petah berhujah sedaya upaya pengaruhi ahli keluarga yang berpaling tadah (baca : berpaling padah). Mereka sedar 7 orang yang masih berbaki sukar yang amat untuk memungkinkan roket lama dilujurkan sejujurnya. Masih membutuhkan 4 orang lagi anak kapal yang pintar dan kuat. Masih membutuhkan mereka !

Berjayakah pejuang roket lama mengugut (baca : menghasut) atau mereka akan malu sendiri untuk mengakui kesilapan dan kealpaan ? Mungkinkah yang masih di sisi Pak Taubah iaitu S.A.M Doll, S.A.M Pah, S.A.MRah dan anak yang sulung OS.A.MAR mengikuti tindakan bijak 3 kekanda mereka bersama adik yang bongsu, Mamat ? (Nota : S.A.MRah anak yang tengah yang taat dan amat pintar manakala adiknya bergelar OS.A.MAR memang gagah perkasa tapi masih dilemma kerana dialah yang menyara keluarga.)

Mampukah mereka berpinda-minda laksana keluarga Tok Naiki, keluarga Abang Baiki (termasuk isterinya Kak One serta anaknya Nofear dan Cahaya) dan seterusnya Uncle Dapi dengan anaknya Tam Bah dengan roket baru yang lebih canggih dan bersih untuk naik ke bulan ?

Atau lebih rela dibujuk mengikut Pak Tau Ubah dan terus kecewa berpandu angan-angan Mat Jenin atau senasib dengan Lebai Malang? Atau mereka rela dianggap Pak Pandir Klasik walaupun hakikatnya semasa remaja mereka tak ubah seperti datuk saudara, Pak Pandir Moden yang usai merekod berbuah-buah gurindam di piring hitam ? Lupakah mereka gurindam yang sering dinyanyi oleh datuk saudara mereka; “Minta Angguk.. Angguk.. Minta Geleng.. Geleng.. Yang leleh dan yang toleh berlegar di sekelilingmu ...” ?

Lupakan mereka pada jiran mereka Asma (kini berada dipuncak) dan sering melaungkan “Aduh .. Soleh Solehah... kau tinggalkan kami” ? Gurindam itu juga yang Tok Naiki tak marah anak cucunya dengar dulu.

Akhir sekali, benarkah Tok Naiki dan Pak Baiki hanya seumpama “Saudagar Mim Pipi” yang pernah dipotretkan oleh ayah saudara mereka yang lahirnya di Inderapura ?

Dapatkan cerpen “BAIKI ROKET MAU KE BULAN” karya Fairuz Hafeez yang telah diedit sepenuh dan selengkap yang mungkin di blognya mulai 1 April 2008. Insya-Allah.

Satu Kelainan Pemikiran - Fair
h t t p : / / f a i r u z h a f e e z . c o m

DISGLAIMER : Versi 1.0 ini bebas diedarkan, dicetak , diforward, disimpan, dipancar kepada sesiapa sahaja yang anda mahu jika itu tidak bertujuan komersial atau menjana keuntungan. Pengubahsuaian samaada pengurangan atau penambahan tidak digalakkan kerana boleh mengubah nilai-nilai murni yang ingin disampaikan. Penggunaan cerpen ini tanpa memasukkan link ke blog penulis amatlah kurang cerdik kerana pembaca tidak dapat membaca versi yang telah diedit sebaiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN