PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Jumaat, Januari 23, 2009

JODOH PERLU DICARI ATAU CUMA DINANTI?

JODOH PERLU DICARI ATAU CUMA DINANTI?
(Dari tajuk forum: Nak kahwinkan Anak-Cara Islam)

MUQADDIMAH:
Jodoh pertemuan DI TANGAN TUHAN.
Apa pandangan dan pendapat tuan2 dan puan2???

JODOH....
Adakah PERLU DICARI.....
atau hanya DITUNGGU???

Forumer respon dengan membwakan beberapa hadis berikut:

Abdullah Ibnu Mas'ud Radliyallaahu 'anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda pada kami: "Wahai generasi muda, barangsiapa di antara kamu telah mampu berkeluarga hendaknya ia kawin, karena ia dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan. Barangsiapa belum mampu hendaknya berpuasa, sebab ia dapat mengendalikanmu." (Muttafaq Alaihi. Kitab Hadits Bulughul Maram Min Adillatil Ahkam)

Anas Ibnu Malik Radliyallaahu 'anhu berkata: Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam memerintahkan kami berkeluarga dan sangat melarang kami membujang. Beliau bersabda: "Nikahilah perempuan yang subur dan penyayang, sebab dengan jumlahmu yang banyak aku akan berbangga di hadapan para Nabi pada hari kiamat." (Riwayat Ahmad. Hadits shahih menurut Ibnu Hibban. Kitab Hadits Bulughul Maram Min Adillatil Ahkam)

Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahwa Nabi Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Perempuan itu dinikahi karena empat hal, yaitu: harta, keturunan, kecantikan, dan agamanya. Dapatkanlah wanita yang taat beragama, engkau akan berbahagia." (Muttafaq Alaihi dan Imam Lima. Kitab Hadits Bulughul Maram Min Adillatil Ahkam)

Hadis riwayat Abdullah bin Mas`ud ra.:
Dari Alqamah ia berkata: Aku sedang berjalan bersama Abdullah di Mina lalu ia bertemu dengan Usman yang segera bangkit dan mengajaknya bicara. Usman berkata kepada Abdullah: Wahai Abu Abdurrahman, inginkah kamu kami kawinkan dengan seorang perempuan yang masih belia? Mungkin ia dapat mengingatkan kembali masa lalumu yang indah. Abdullah menjawab: Kalau kamu telah mengatakan seperti itu, maka Rasulullah saw. pun bersabda: Wahai kaum pemuda! Barang siapa di antara kamu sekalian yang sudah mampu memberi nafkah, maka hendaklah ia menikah, karena sesungguhnya menikah itu lebih dapat menahan pandangan mata dan melindungi kemaluan (alat kelamin). Dan barang siapa yang belum mampu, maka hendaklah ia berpuasa, karena puasa itu dapat menjadi penawar bagi nafsu. (Shahih Muslim No.2485)

Hadis riwayat Anas ra.:
Bahwa beberapa orang sahabat Nabi saw. bertanya secara diam-diam kepada istri-istri Nabi saw. tentang amal ibadah beliau. Lalu di antara mereka ada yang mengatakan: Aku tidak akan menikah dengan wanita. Yang lain berkata: Aku tidak akan memakan daging. Dan yang lain lagi mengatakan: Aku tidak akan tidur dengan alas. Mendengar itu, Nabi saw. memuji Allah dan bersabda: Apa yang diinginkan orang-orang yang berkata begini, begini! Padahal aku sendiri salat dan tidur, berpuasa dan berbuka serta menikahi wanita! Barang siapa yang tidak menyukai sunahku, maka ia bukan termasuk golonganku. (Shahih Muslim No.2487)

Kemudian dia kata:
“rasa-rasanya pada penilaian tuan berdasarkan hadis-hadis di atas, perlukah kita menanti atau mencari dalam bab jodoh ini?
pepatah melayu mengatakan, kalau tak pecah ruyung takkan dapat sagunya.”

Seorang Forumer menyampuk:
“jodoh ini adalah suatu gerakhati pada empunya diri yang ditakdirkan. jodoh itu suatu takdir. usaha gimanapun, jika tiada jodoh, tiada juga. jika tiada usaha, jika ada jodoh maka ia tetap ada. ia berlegar dalam 2-jiwa. satu berusaha. dan satu lagi tiada berusaha. yang tiada berusaha perlu menyahut jodoh dari yang berusaha. maka adalah jodoh. maknanya antara dua jiwa, kekuatan jodoh itu terlaksana sekurang2nya ke atas salah satu jiwa2 tersebut. maknanya di sini, tunggu sajalah kekuatan hati itu sampai bila ia perlu.”

Ana SETUJU bahawa JODOH adalah taqdir dan ketentuan Allah SWT....
Cuba pulak kita FIKIRKAN...

Kerana MENUNGGU/MENANTI JODOH.. timbul pulak yang ini:
1- Andartu singkatan dari ANAK DARA TUA.
2- ANDALUSIA-Anak Dara Lanjut Usia.
3- Bujang Terlajak.
4- Bujang TRANGTANGTANG...
5- BUJANG TUA.
6- BUJANG LAPOK..
Dan sebagainya..

Kerana MENCARI (TERLALU G@T@L KUT) timbul pulak...
1- BOHSIA
2- BOHJAN
3- ANAK ABU
4- SKODENG....
5- TANGKAP BASAH...
6- IKUT LAKI ORANG...
Dan sebagainya...

Hah....ini..!!!
NAK KATA APA?

CARI MENANTU
Saya kata:“Menantu pompuan cari yang ‘Tapak tangan KASAR’??? “

Forumer jawab: “Patut cari yg halus...mulus...”

Disampuk oleh forumer lain: “kasar sebab basuh kain sendiri.. xpakai mesin..jahanam baju... basuh piuk belanga lagi...”

Ana kata menjelaskan: “Itu kata org...tua2 dulu..kan! Maknanya nak cari menantu yg RAJIN bekerja. Bukan sahaja kerja di rumah bahkan pergi sawah dan ladang... “

”Cari MENANTU lelaki macamana pulak?” Ana tanya lagi.

Forumer kata: “nengok kat mesejid...selama 1 tahun.”

Ana jawab: “Betul.... mereka MENGUTAMAKAN bab-bab Agama. Tapi setelah mempastikan menantu itu BERAGAMA.. lalu DIRISIK untuk dijadikan JODOH anak... itu yg cari Tapak Tangan dan Kaki yg KASAR pada pompuan tu.”

Ana tanya pulak: “Bagi yg LELAKI pulak...??? Agaknya MACAMANA?”

Ana terangkan: “Untuk memilih menantu lelaki...
Ciri-cirinya ialah...
1- Tapak TANGAN dan KAKInya mestilah HALUS... SETERUSNYA....bersopan santun dan berbudi bahasa. Haaa!!! Terbalikkan...!!! Apasal?”

Ana tanya lagi: “Apa pandangan antum... Cara org Tua2 dulu (di atas) membuat pilihan??? Pompuan tangan kasar, lelaki tangan lembut dan halusMasih sesuaikah cara memilih seperti itu?”

Ada pulak Forumer menyampuk: “Proses kahwinkan anak telah bermula ketika anak belum tahu makna kahwin.”

Ana jawab: “Betul... Sejak si Ibu atau ayah - atuk nenek hingga ke atas BERDOA:
رَبّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِيْنَ إِمَامًا
Ana baca doa ini ketika masih kecil... demikian anak ana... ibu bapa ana dan atuk nenek ana juga mungkin.... MINTAK:
" Ya Rabb kurniakanlah kami ISTERI-ISTERI/SUAMI-SUAMI (berapa banyak tu?) dan zuriat-zuriat (anak-cucu) yg SEJUK MATA MEMANDANG dan jadikanlah kami sebagai ikutan/pengikut bagi orang-orang yang BERTAQWA" (L/kurang Mafhumnya... ada silap mintak tolong bagi betul- itu harapan saya)

Satu ketika dulu…
Ana tergamam sekejap bila ana suruh anak ana (yg lelaki) berdoa…. (kami aminkan).. bila sampai pada DOA ini. Lalu berfikir… dan NATIJAHNYA bahawa kita telah meminta kepada Allah JODOH iaitu ISTERI/SUAMI dan ZURIAT yg “Sejuk mata Memandang”…. bukan satu isteri/suami biar berapa ramai jodoh kita…

Begitulah hebatnya ISLAM itu kalau DIAMALKAN.
Ingatlah: “Doa itu adalah SENJATA kepada org MUKMIN”..
Berapa RAMAI baca doa ini???

Catatan: Senjata kepada ORANG MUKMIN… maknanya kalau setakat bertaraf MUSLIM sahaja maka DOA itu tak menjadi senjata kepadanya… maknanya kena pastikan taraf kita sampai ketahap MUKMIN barulah doa itu boleh jadi senjata. Semakin tinggi taraf, tahap atau “Maqam” seseorang itu maka semakin “Canggihlah Senjata” yang lahir dari doanya itu. (WaLlahu a’lam)

Doa’ ni kalau diamalkan … insya Allah AKAN DAPAT JODOH YG BAIK…dan bagi mereka yg dah kahwin MUDAH MENDAPAT ZURIAT insya Allah…. apa2 hal pun siang2 ana cakap ….KENA BERGURU…. kalau tak nanti berguru dengan syaitan..

Apa pandangan antum…
Cara org Tua2 dulu (di atas) membuat pilihan???

Pompuan tangan kasar, lelaki tangan lembut dan halus..
Perempuan tangan kasar…RAJIN KERJA…
Lelaki tangan halus….GAJI BESAR… sebab pegang pen jer…sekarang ngan laptop dan hp jer… juta-juta.

Tambahan;
Al-Marhum Ustaz ana (satu ketika di Ma’ahad Johor) tulis kat papan hitam huruf-huruf ini “ fa-lam-ya-ro ba-sin-ro”… dia tulis besar-besar kendian suruh murid-murid dia baca… siapa berani, siapa boleh. Murid-murid bila eja kalimah tu semua ketawa… lelaki perempuan semua gelak. Ustaz ana (Us. Abd. Aziz Fauzi bin Ja’afar bin Ahmad-bapa kepada salah seorang pembaca berita Tv3) bangun dengan selamber jer tunjuk muka marah dan suara garang… “Aper? Ingat ini benda lucah? Mencarut yer?... apa yang kamu bayangkan? Takkan saya nak ajar benda tu… tapi cuba baca dengan ILMU..yang kamu ada (Nahu dan Saraf-dia tak sebut)” semua terdiam… last-last dia cabar “Mana murid Us. Mat Lazim… yg hebat tu… murid Madrasah Arabiah Kluang tu… mana? Ana tercabar dengan kata-kata beliau lalu memerah otak untuk membacanya …. Akhirnya saya bangun dan membacanya (dengan betul mengikut baris nahu sarafnya) ana kata:”Falyara bisirrin” Ustaz ana puas hati dengan jawapan itu lalu menerangkan maksud dari kalimah itu : “Maka hendaklah ia melihat dengan cara rahsia” dia menambah bahawa perkara ini terdapat dalam urusan meminang dalam Islam dengan arahan supaya membuat risikan terlebih dahulu.

Dah tahu JODOH dan dah pergi MERISIK….
Bila semua OK barulah pergi MEMINANG….

Seterusnya…
Bab: MEMINANG.
Apa yg perlu???
Nak buat macamana???

Forumer kata: “Hantarlah wakil untuk meminang”

Wakil lelaki terdiri dari beberapa orang ahli keluarga seperti ibu bapa dan adek beradek ... makcik dan bapak saudara sebelah ibu dan bapa... dan ketua kampong atau wakilnya dan beberapa orang lagi.... biasanya tak ramai sekitar 10-20 orang.
Pergi ke rumah perempuan setelah mempersetujui tarikh meminang dan perkara-perkara yg difikirkan perlu seperti jumlah wang hantaran dan sebagainya.... untuk dibincangkan oleh kedua belah pihak dan mengambil keputusan yg saksama.

Forum terhenti setakat ini… dan masih berlangsung untuk dibincangkan. Kepada semua pengunjung dan pembaca ada kelapangan bolehlah berkongsi idea dan pengalaman dengan memberi respon dan komen dalam forum tersebut yang bertajuk: “Nak Kahwinkan Anak-Cara ISLAM “ dialamat:
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5734&postdays=0&postorder=asc&start=0

Sekian terima(lah) kasih!

Ambuyat/abdinabu/Azhari(s)

1 ulasan:

  1. dah usaha...tapi masih belom jupe jodoh...

    akhirnya..pasrah....

    BalasPadam

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN