PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Selasa, Disember 11, 2007

Kenapa saya tentang Musa Aman?

Kenapa saya tentang Musa Aman?
Wawancara Malaysia Today dengan Ketua Cawangan UMNO Tampi, Azizul Sanarul, penulis 'Surat Terbuka Buat Ketua Menteri Sabah'

Apabila Malaysia Today menyiarkan Surat Terbuka Ketua Cawangan UMNO Tampi-Tampi Darat, Ajijul @ Azizul Sanarul, ramai pihak yang telah menghubungi beliau untuk mengucapkan Tahniah di atas keberaniannya dan ada juga yang mengucapkan Takziah kerana kononnya dia menempah maut.

Azizul dilahirkan di Kampung Tampi-Tampi Semporna pada 28 Ogos 1958. Memulakan persekolahan di Sekolah Kebangsaan Kabogan pada 1964 dan Sekolah Rendah Kebangsaan Bubul pda 1967 sebelum melanjutkan persekolahan menengah di Sekolah Menengah Panglima Abdullah daripada 1971 hingga 1975. Kemiskinan yang melanda keluarga membuatkan beliau terpaksa bekerja di usia muda di beberapa jabatan seperti Pejabat Daerah Semporna, Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah dan Lembaga Elektrik Sabah. Azizul menduduki Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) sebagai calon persendirian pada 1977. Pada 1996 Azizul berhenti kerja untuk bergiat cergas dalam politik. Kerjaya politik Azizul bermula pada 1976 iaitu setelah tamat tingkatan lima apabila menyertai USNO. Beliau turut berjuang bersama ahli USNO lain menyebarkan pengaruh Umno di Sabah dan menaja penubuhan Cawangan Umno Kampung Tampi-Tampi Darat, Semporna pada 1991. Pernah menjadi AJK Pemuda Umno Semporna yang ketika itu diketuai oleh Datuk Mohd Shafie Afdal. Turut dilantik sebagai Ketua Zon Pilihan raya Tampi-Tampi. Kecekalan dan ketabahannya dalam politik dan kemasyarakatan menyebabkan beliau dilantik sebagai Pengerusi Komuniti Bestari Zon Tampi-Tampi oleh Jabatan Penerangan Malaysia. Azizul dikurniakan Pingat Ahli Setia Darjah Kinabalu pada 2004, namun beliau hanya bersedia menerimanya pada 2006 di Istana Negeri Sabah. Kini beliau menjalankan perniagaan dan bekerja sendiri.

Wakil Malaysia Today di Semporna, ‘Deep Throat’ Sabah, telah menemuramah beliau di rumahnya di Kampung Tampi-Tampi Darat, Semporna untuk mendapat gambaran sebenar.

MT: Assalamualaikum. Sebelum kita mulakan bual bicara, boleh beri sedikit latar belakang daerah Semporna iaitu tempat asal saudara.

Azizul: Waalaikumus Salam warah matullah hiwabarakatuh. Semporna merupakan sebuah tanjung yang sebelum ini digelar Tong Talun. Majoriti penduduk Semporna bekerja sebagai nelayan dan kebanyakannya berketurunan Bajau. Semporna merupakan kubu kuat Barisan Nasional sejak di Zaman USNO lagi. Pulau Bum-Bum merupakan salah satu pulau terbesar yang berpenghuni dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan asas merupakan perkampungan nelayan. Semporna menjadi pintu masuk kepada ‘Mutiara Timur’ iaitu Pulau Sipadan dan kini mula dibangunkan sebagai Hub Pelancongan Negara. Saya bangga menjadi anak Semporna dan ahli Umno.

MT: Apakah sebenarnya niat saudara menulis surat terbuka buat Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman? Tidak adakah jalan lain selain daripada surat terbuka?

Azizul: Tidak ada jalan lain lagi. Saya sudah mencuba segala saluran rasmi dan tidak rasmi, namun semuanya melalui jalan buntu. Niat saya hanya satu iaitu menegur pemimpin Umno yang terkeluar daripada landasan perjuangan parti. Surat terbuka ini boleh dibaca semua orang, tapi hanya Malaysia Today berani siarkan surat saya. Yang lain, ‘black-out’.

MT: Bukankah ini mencerminkan saudara kecewa dalam perjuangan atau ada permintaan saudara yang tidak kesampaian dan saudara cuba membalas dendam melalui ‘poison letter’ ini?

Azizul: Ini bukan ‘poison letter’. Ini surat rasmi saya kepada Ketua Menteri Sabah, kepada Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah yang saya salinkan kepada Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Pengarah Badan Pencegah Rasuah. Saya bertanggungjawab di atas apa yang saya tulis. Saya tidak mempunyai sebarang masalah dengan Datuk Musa. Saya tidak memerlukan atau pernah memohon sesuatu daripada beliau. Oleh itu tidak timbul soal dendam. Saya tegur beliau demi Umno. Umno Sabah sudah terlalu parah kerana penyalahgunaan kuasa berleluasa dan rasuah semakin menjadi-jadi terutama melibatkan orang ternama seperti Ketua Menteri Sabah. Tidak timbul soal kecewa kerana saya akan mempertahankan Umno selagi hayat dikandung badan.

MT: Kenapa saudara beria-ia benar mahu menegur Musa sedangkan saudara hanya seorang Ketua Cawangan dan bukannya Ketua Bahagian atau Ahli Majlis Kerja Tertinggi?

Azizul: Memang benar saya hanyalah Ketua Cawangan Umno Kampung Tampi-Tampi Darat dan bukannya Ketua Bahagian atau MKT. Tetapi saudara harus ingat, Pak Lah, Musa, Mahathir dan saya juga adalah ahli Umno dan bukannya berdasarkan hirarki sebagai lesen untuk membuat teguran. Saya penaja Umno dan saya merasakan bertanggungjawab untuk menjaga kesucian dan kedaulatan Umno. Kami rela membubarkan cawangan USNO semata-mata membuka ruang secukupnya untuk Umno memperjuangkan nasib orang Melayu di Sabah yang selama ini dilayan sebagai anak tiri oleh Umno dan pemimpinnya, semata-mata kerana kami bukan ahli Umno ketika itu. Kini setelah 16 tahun berakar umbi di Sabah, saya harus menegur kerana Musa sudah keterlaluan, terutama kes tanah dan bangunan Umno Sabah yang seolah-olah dijadikan Yo Yo oleh Musa tanpa rasa segan atau malu.

MT: Bukankah kes Musa sudah dilaporkan kepada Polis dan BPR? Kenapa tidak menunggu mereka menjalankan siasatan selesai dan pendakwaan dibuat terhadap Musa?

Azizul: Ya saya tahu. Memang Jeffrey dan orang lain sudah lapor. Tapi sampai bila kita mahu tunggu? Rakyat mahukan kebenaran. Ahli Umno tidak lagi boleh bersabar. Polis dan BPR terlalu lembab menjalankan siasatan. Mereka kurang cekap dan takut-takut kerana pengaruh Musa. Peguam Negara juga seolah-olah tidak bertenaga. Saya rasa perlu desak Polis dan BPR mempercepatkan siasatan kerana jika terlalu lama bukti yang ada akan dimusnahkan dan rakyat akan hilang keyakinan kepada kredibiliti Polis dan BPR yang sebelum ini terpalit dengan Skandal Rasuah.

MT: Saudara seolah-olah Pro-Parti Keadilan kerana menyokong laporan polis dan BPR yang dibuat oleh Dr Jeffrey Kitingan. Bukankah sebagai Ketua Cawangan Umno saudara patut melindungi Musa selaku Ketua Badan Perhubungan Umno dan Ketua Menteri Sabah?

Azizul: Saya bukan penyokong Jeffrey atau Pro-Parti Keadilan. Saya ahli Umno dan Ketua Cawangan Umno yang berikrar akan mempertahankan Umno di bumi Sabah. Sebagai warganegara Malaysia saya memegang prinsip Musa tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah di mahkamah. Tetapi sebagai Ketua Cawangan Umno, saya malu kerana dalam setiap perjumpaan Musa mengatakan jangan percaya kepada fitnah pembangkang. Persoalannya, bagaimana saya mahu menjelaskan kepada rakyat, jika tuduhan Jeffrey yang lengkap dengan bukti itu dikatakan fitnah, sewajarnya Musa menyaman Jeffrey dan bukannya mengabaikan laporan berkenaan. Sebagai ahli Umno, saya bertanggungjawab untuk membela nama baik parti saya yang ternyata dicemarkan oleh Musa kerana mendiamkan diri ketika keyakinan rakyat semakin terhakis.

MT: Saudara kata tadi terdapat bukti lengkap. Boleh sebutkah apa antara bukti tersebut?

Azizul: Daripada 81 Dalil yang dilapor oleh Jeffrey, saya tertarik dengan kes Wisma Bandaraya. BPR patut siasat bagaimana tanah Koperasi Belia Sanya (Kosan) di tengah bandar boleh dilupuskan kepada syarikat peribadi Musa Aman iaitu Bestco Sdn.Bhd dengan harga yang murah? Selepas itu, Musa telah menggunakan kedudukannya sebagai Ketua Menteri dan Menteri Kewangan untuk memaksa Kementerian Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat dan subsidiarinya berpindah masuk ke bangunan Wisma Bandaraya yang kosong apabila Lembaga Hasil Dalam Negeri dan penyewa lain berpindah.

MT: Bukankah tidak salah kementerian berkenaan berpindah masuk ke bangunan berkenaan. Kenapa saudara salahkan Musa dalam hal ini?

Azizul: Inilah yang dinamakan ‘Rasuah Kelas Pertama’ yang jika disabit kesalahan boleh dihukum penjara mandatori selama enam tahun. Musa telah menyalahgunakan kedudukannya sebagai Ketua Menteri dan Menteri Kewangan Sabah mengarahkan Datuk Yee Moh Chai berpindah masuk ke bangunan miliknya. Sebagai Menteri Kewangan beliau tahu bahawa adalah menjadi kesalahan rasuah jika membayar sewa berkenaan dengan menggunakan wang Kerajaan Negeri kepada syarikat sendiri yang beliau mempunyai kepentingan. BPR sewajarnya boleh mengambil tindakan di bawah Seksyen 2 (2) Ordinan 22 (KUASA-KUASA PERLU) Darurat, 1970. Belum termasuk kes ubahsuai bangunan berkenaan lebih RM10 juta yang diberikan kepada kroninya, Sabico Sdn.Bhd tanpa tender. Kontrak penyewaan juga terlalu lama iaitu 15 tahun.

MT: Apa bukti yang saudara ada untuk menyatakan bahawa Bestco Sdn.Bhd milik Musa sendiri? Bukankah beliau telah meletakkan jawatan atau tidak lagi mempunyai kepentingan?

Azizul: Buktinya mudah diperolehi di Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang telus dan cekap. Musa secara sedar telah melantik isterinya Datin Faridah Tussin sebagai Pengarah Bestco Sdn.Bhd sejak 12 Julai 1999 menggantikan Richard Christopher Barnes iaitu Peguamnya sekarang. Faridah tidak pernah meletakkan jawatan sejak dilantik sehingga kini. Begitu juga Musa yang masih mempunyai 84 % saham dalam Bestco Sdn.Bhd. Jika BPR gagal menjalankan siasatan dan Peguam Negara gagal mendakwa Musa dengan bukti yang terserlah di hadapan mata, saya rasa Ketua Pengarah BPR dan Peguam Negara wajar meletakkan jawatan kerana gagal menjalankan tugas. Soal mereka meletakkan jawatan atau melepaskan pegangan saham tidak patut timbul kerana ketika berlakunya penyalahgunaan kuasa dan rasuah mereka adalah pengarah dan pemegang saham syarikat berkenaan. Dalam hal ini Pengarah Jabatan Audit Negara seolah-olah turut bersubahat atau gagal menjalankan auditan sehingga tidak dilaporkan di dalam Laporan Audit 2006. Jika dulu BPR terhegeh-hegeh menangkap Datuk Joseph Pairin Kitingan ketika dalam perjalanan ke pejabatnya atas kesalahan rasuah meluluskan projek kepada adik iparnya, Justin Alip dan meluluskan tanah kepada saudaranya, kenapa BPR membisu apabila Musa melakukan rasuah secara terang-terangan. Kita mahu ketelusan untuk membuktikan integriti.

MT: Bagaimana dengan kes lain? Boleh sebutkan beberapa kes?

Azizul: Banyak kes lain yang boleh menjebak Musa dalam skandal rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Antaranya kes pemberian Occupation Permit (OP) kepada syarikat Warisan Jaya Makmur Sdn.Bhd. Musa telah menyalahguna kedudukannya untuk mengarahkan Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah mengeluarkan OP kepada syarikat berkenaan sedangkan beliau tahu tanah berkenaan telah diusahakan oleh penduduk kampung sejak sebelum merdeka lagi. Warisan Jaya Makmur kemudian meng’alibaba’kan kerja penyelenggaraan ladang berkenaan kepada Promise Venture Sdn.Bhd yang dimiliki oleh orang Cina dari Semenanjung.

Persoalannya sekarang, kenapa Musa merampas tanah rakyat dan menyerahkan tanah tersebut yang diwartakan sebagai Hutan Simpan Kelas 1 kepada syarikat berkenaan? Rasuah bukanlah mempunyai bentuk tetap atau rupa seperti gelas kaca atau kotak permata. Kenapa beliau bersusah payah mahu merampas tanah rakyat dan memberikan kepada orang lain? Kes lain banyak lagi tapi lain kalilah saya sebut. Begitu juga dengan tanah adat di Kampung Tanjung Labian dan Lok Buani, Musa luluskan kepada orang luar yang tidak berhak untuk mendapatkan tanah berkenaan yang telah diusahakan penduduk kampung sejak sebelum merdeka lagi. Ketua Menteri tidak ada kuasa langsung berhubung tanah adat. Begitu juga dengan konsesi pembalakan sama ada di kawasan hutan simpan atau milik Yayasan Sabah yang diberi secara sewenang-wenang kepada proksi dan kroninya. Musa patut sedar sebelum rakyat memberontak, bukan sahaja menolak kepimpinan Musa, malah menarik Pak Lah turun jika isu tanah adat ini tidak diselesaikan dengan baik.

MT: Apa sebenarnya yang saudara mahu?

Azizul: Saya mahu BPR dan Peguam Negara telus dan jangan melindungi Musa semata-mata kerana beliau Ketua Menteri Sabah atau orang yang rapat dengan Pak Lah. Tiada sesiapa yang boleh mengatasi Undang-undang atau mempersendakan keluhuran Perlembagaan Persekutuan. Janganlah ada pihak yang mahu melindungi Musa semata-mata kerana jawatan dan kuasa beli yang ada dalam tangannya. Namun jika beliau merasakan dirinya tidak bersalah, sudah tiba masanya beliau menyaman Jeffrey dan membersihkan namanya dan Umno.

MT: Selain daripada kes di atas, ada kes lain yang menarik perhatian saudara?

Azizul: Ya. Paling menarik perhatian saya ialah laporan polis yang dibuat oleh Haji Jabar Khan Napi @ Yasser Arafat. Jabar bukanlah membuat dakwaan liar, malah memberi keterangan di hadapan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Mengenai Integriti. Jabar mendakwa Musa dalang sebenar yang memberikan 82,000 kad pengenalan projek kepada pendatang asing tanpa izin untuk didaftarkan sebagai ahli Umno dan Pengundi di antara 1991 hingga 1993. Ini dakwaan serius sebagaimana diulangi oleh Jeffrey Kitingan dalam laporan polisnya. Jika dakwaan Jabar dan Jeffrey ini benar, maka Musa adalah Pengkhianat Negara dan Menderhaka kepada Yang Di Pertuan Agong!

MT: Adakah kes yang lebih besar daripada yang saudara sebutkan?

Azizul: Ada. Musa telah mensabotaj ekonomi orang Melayu dan boleh dianggap sebaya dengan Soros terutama dalam Dasar Umno untuk ‘Towering Malays’. Musa telah mengkhianati perjuangan Umno di Sabah dengan menjahanamkan ekonomi orang Melayu apabila memperkayakan kroni dan proksinya yang terdiri daripada orang Cina seperti Andrew Lim, Albert Lim, Admund Looh, Michael Chia, Robert Tan, Terrence Chu, John Nip, Raymond Chan Boon Siew dan Nasir Yeo. Saya sebut yang saya kenal sahaja. Yang lain saya tidak nampak. Tapi inilah hakikatnya, Musa menjual semua hak Melayu kepada Cina termasuklah tanah milik orang Islam (Usia) di 1Borneo yang diserahkan kepada Raymond Chan Boon Siew. Mana orang kuat Usia seperti Tun Sakaran dan Datuk Nasrun? Kenapa tidak berani tegur Musa memalukan umat Islam dan menjatuhkan martabat dan kesucian agama Islam?

MT: Saya rasa pandangan saudara tidak tepat. Bukankah Musa mempertahankan kesucian agama Islam dengan menghalang Tan Sri Chong Kah Kiat membina Patung Dewa Ma Zhu yang tertinggi di dunia di Kudat kerana terlalu dekat dengan Masjid As-Syakirin dan mencemar kesucian agama Islam?

Azizul: Munafik. Musa terlalu munafik. Dia tidak layak digelar pemimpin Islam. Orang Islam adalah orang Mukmin yang memuliakan semua umat manusia dan tidak mencampuri urusan agama orang lain. Terdapat banyak ayat di dalam Al-Quran yang melarang keras umat Islam menimbulkan sengketa agama dan kaum. Musa tahu. Tetapi sifat munafik beliau mengatasi segala-galanya. Apa kena mengena lokasi masjid As-Syakirin dengan Patung Ma Zhu? Mengarut. Musa cuba provokasi umat Islam agar menentang Chong Kah Kiat yang berani menuding jari ke arahnya, bahkan meletakkan jawatan, sekalipun beliau yang menamakan Musa dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah, walau ketika itu ramai yang lebih layak. Mujur juga umat Islam dan penganut agama lain di Sabah tidak terpengaruh dengan hasutan Musa dan beranggapan ianya sengketa peribadi dengan Chong Kah Kiat. Isu ini tidak patut dibesarkan dan sewajarnya Chong Kah Kiat jangan memberi muka kepada Musa. Teruskanlah pembinaan patung berkenaan sebagaimana kejayaan beliau membangunkan Simpang Mengayau. Musa tidak ada hak untuk campurtangan kerana tidak ada pihak yang boleh mengatasi Perlembagaan Persekutuan. Kebebasan beragama telah dijamin di dalam perlembagaan dan Musa harus insaf dan sedar untuk bertaubat sebelum rakyat hilang sabar dan berulangnya sengketa agama yang pernah ditimbulkan sekitar 1986 apabila Masjid Negeri Sabah dicat sendiri oleh Umat Islam untuk melakukan provokasi. Musa melakukan yang lebih dasyhat daripada itu kerana ia bukan sahaja menconteng masjid malah mengoyak Perlembagaan Persekutuan!

MT: Kenapa saudara terlalu sensitif dalam hal ini sedangkan saudara beragama Islam dan berbangsa Melayu? Tidakkah boleh memesongkan aqidah saudara dengan menyokong pembinaan patung ini?

Azizul: Kerana saya beragama Islam dan berbangsa Melayulah maka saya membuat teguran ini kerana semua pemimpin Umno mengamalkan sindrom bisu dan takut berkata benar. Saya perlu sampaikan kepada Pak Lah bahawa Musa adalah petualang bangsa dan pengkhianat perjuangan Umno. Beliau cuba mengajak Chong Kah Kiat bermain domino yang akhirnya akan menderita ialah rakyat apabila berprasangka jahat dan menguburkan keharmonian kaum yang telah dipupuk sekian lama. Patung Ma Zhu tidak akan dapat memesongkan aqidah saya walau sesaat. Agama saya, agama saya. Agama Chong Kah Kiat, agama beliau. Lagipun sebenarnya tidak timbul soal agama dalam isu Ma Zhu ini. Patung Ma Zhu adalah projek peribadi Chong Kah Kiat untuk menarik pelancong ke Kudat bagi melengkapkan Pakej Simpang Mengayau. Ini bukan projek agama. Apakah kerana terdapat lebih 60,000 ekor khinzir di Paya Mengkuang, Melaka, maka umat Islam akan memberontak membunuh khinzir berkenaan? Malah ianya diselesaikan dengan baik dengan campurtangan pemimpin Umno. Kita mengambil pendekatan tidak menyakiti hati orang lain, sebaliknya menyelesaikan masalah secara bestari. Saya harap begitu juga dengan kes patung Ma Zhu. Pak Lah wajar campurtangan dan membuat keputusan segera. Musa hanya menjadikan isu ini sebagai asbab untuk mengalih (deviate) perhatian umum terhadap Skandal Rasuah dan salahguna kuasa yang dihadapinya. Saya harap Musa tidak terlalu bacul untuk berhadapan dengan Chong Kah Kiat dalam isu Ma Zhu dan menyelesaikan persengketaan peribadi mereka tanpa melibatkan rakyat dan kerajaan. Jika Sipadan menjadi punca pertikaian mereka, BPR seharusnya menjalankan siasatan rapi kenapa ada rahsia yang mahu disembunyikan Musa, tetapi telah berjaya dibongkar oleh Chong Kah Kiat ke pengetahuan dunia.

MT: Bagaimana saudara berkeyakinan bahawa Patung Ma Zhu akan melonjak ekonomi Kudat sedangkan ianya hanyalah Patung biasa dan Kudat bukanlah destinasi pilihan utama pelancong? Wajarkah patung ini dipindahkan ke tempat lain atau Simpang Mengayau, misalnya?

Azizul: Sebelum Chong Kah Kiat membangunkan Simpang Mengayau dan Sidek Esplanade, Kudat hanyalah sebuah pelabuhan persinggahan kapal ketika lautan bergelora. Suatu ketika dahulu saya membeli sebidang tanah seluas 15 ekar di Simpang Mengayau, Kudat dengan harga RM7,000 sahaja. Tetapi setelah Simpang Mengayau dinaik taraf, ada pihak yang menawarkan kepada saya RM50,000 seekar. Bukankah ini bukti ekonomi melonjak naik semata-mata kerana adanya Simpang Mengayau. Tetapi Ma Zhu ada tarikan sendiri. Saya difahamkan ada lebih 11 juta penganut Ma Zhu di seluruh dunia dan jika sepuluh peratus sahaja yang melawat Kudat, sudah pasti ekonomi Kudat akan melambung lebih tinggi daripada Simpang Mengayau. Jangan lupa penganut Ma Zhu kaya raya dan mempunyai kecenderungan untuk melancong dan melawat Patung Ma Zhu di merata dunia. Mengubah lokasi patung ini ke Simpang Mengayau akan dilihat seperti mengubah kiblat Masjid As-Syakirin!. Tidakkah ini menunjukkan Musa berlaku kejam terhadap Chong Kah Kiat. Sudahlah. Janganlah kacau orang nak bina patung untuk pelancong. Banyak kerja lain kita kena buat. Orang Melayu miskin di zaman Musa lebih ramai daripada Orang Kaya di Zaman PBS. Membina patung Ma Zhu bukanlah seperti mendirikan pondok rehat pelancong. Feng Shuinya kena betul. Jika kita percaya Tajul Muluk, kenapa halang orang amalkan Feng Shui? Patung Ma Zhu memang sesuai di tempat sekarang kerana menjadi panduan dan harapan kepada kapal yang belayar. Tidak ada sebab mau pindah atau ubah. Saya tidak setuju.

MT: Senario ini menunjukkan saudara seolah-olah dalam dilemma. Di satu masa saudara kutuk Chong Kah Kiat dan dalam masa yang sama saudara pro atau penyokong Chong Kah Kiat juga? Tidakkah bercanggah dengan dasar perjuangan saudara dan menyimpang daripada landasan perjuangan Umno?

Azizul: Ya memang benar. Chong Kah Kiat adalah ahli LDP yang juga kerabat komponen BN. Beliau bekas Ketua Menteri Sabah dan menteri Kabinet yang paling berpengalaman. Walaupun saya tidak setuju percubaan beliau menghapuskan etnik Melayu di bandar ketika Ops Nyah II Bersepadu, namun dalam soal ini, saya menyokong Chong Kah Kiat. Kita perlu hormati kepercayaan kaum lain sebagaimana kontrak sosial yang telah kita materai selama ini. Kita perlu ingat, luka di tangan boleh kita ubati, tetapi luka di hati rakyat membarah sampai mati. Kita akan marah jika orang meletakkan khinzir dalam makanan kita, begitu juga dengan marahnya orang India yang beragama hindu apabila kita memberinya makan daging lembu. Khinzir adalah makanan yang dimuliakan oleh masyarakat bukan Islam, manakala lembu pula diterima semua pihak sebagai makanan melainkan orang India kerana lembu dianggap sebagai binatang suci. Chong Kah Kiat mempertahankan kepercayaan nenek moyangnya terhadap Dewa Ma Zhu dan tidak salah jika beliau ingin mendirikan patung berkenaan sekalipun bersebelahan Masjid. Tetapi dalam soal ini, perlu saya jelaskan bahawa Chong Kah Kiat hanya mendirikan Patung Ma Zhu dan bukannya Rumah Ibadat atau Tokong. Jika Marina Resort yang menjadi pusat maksiat (Jackpot dan Pelacuran) tidak dibantah sedangkan asasnya sama iaitu dekat dengan Masjid, maka saya lihat Musa keliru dan secara terang-terangan menyalahguna kuasa. Saya pernah ukur dengan tape. Jarak sebenarnya lebih mega_shok.gif0 meter. Jadi faktor lokaliti bukanlah alasan sebaliknya dendam kesumat dan sengketa peribadi adalah asas yang kukuh dua tokoh ini berseteru tanpa ada bayang penyelesaian.

MT: Kenapakah saudara mencabar Musa meletakkan jawatan? Tidakkah ini keterlaluan?

Azizul: Itulah saranan yang paling tepat untuk Musa. Saya tak boleh paksa dia melakukan harakiri kerana berdosa. Dia patut pulihkan imej dia yang terpalit dengan pelbagai skandal dan rasuah. Jika tidak, kenalah letak jawatan. Itulah hukuman paling ringan untuk dia. Pak Lah kena buat keputusan. Rakyat sudah marah. Saya sudah sampaikan sendiri kepada Pak Lah. Dia mesti dengar. Jangan hanya apabila mahu undi perwakilan baru mau dengar keluhan kami. Saya Ketua Cawangan Umno sejak 1991. Saya tidak pernah derhaka kepada parti. Pak Lah mahu ahli tegur sikap pemimpin, jadi saya tegurlah tanpa selindung. Biarlah Musa letak jawatan dan jangan sampai Pak Lah ditarik turun rakyat dengan memberi undi kepada pembangkang pada pilihanraya akan datang.

MT: Setakat ini ada sesiapa yang menghubungi saudara atau mengancam saudara?

Azizul: Saya sudah lali dengan semua caci maki politik. Ada yang saya layan ada yang saya abaikan. Saya berhak menentukan mahu mendengar panggilan atau membiarkan ianya berdering. Ugutan dan maki hamun sudah menjadi asam garam kepada saya. Bukan senang kami mahu memperjuangkan Umno di Sabah kerana ketika itu tidak ada rakyat mahu menyertai Umno jika USNO tidak dibubarkan. Sayangnya kami kepada USNO tidak ada taranya, tetapi jika pemimpin Umno sekarang mahu menjatuhkan martabat Umno akan saya tentang habis-habisan tanpa mengira siapa dia. Kepada Musa, saya minta janganlah upah orang mengugut saya. Jika anak jantan berdepan di mahkamah atau di hadapan Majlis Tertinggi Umno. Jika saya takut, saya tidak tulis surat terbuka.

MT: Ada apa-apa lagi yang saudara nak beritahu rakyat Sabah?

Azizul: Ya, saya mahu seluruh rakyat Sabah bangun menuntut hak mereka. Saya bukan menghasut, tetapi menuntut hak yang dijamin perlembagaan. Hak untuk menegur, hak untuk bercakap, berhimpun, hak untuk mendapat tanah dan sebagainya. Perjuangan kita berlandaskan agenda iaitu mendaulatkan ‘Ketuanan Melayu’dan Memartabatkan Perjuangan Umno di bumi Sabah. Pemimpin datang dan pergi. Tetapi Umno dan Melayu (bumiputera) harus menjadi tuan kepada bumi ini. Umno bukanlah tempat untuk pengecut menyembunyikan diri, sebaliknya untuk pejuang berani mati.


A: BUKTI... Azizul gambar kecil bersama beberapa bukti pemilikan Musa ke atas Wisma Bandaraya.


B: SAH.... Dokumen SSM membuktikan Datin Faridah sebagai Pengarah Syarikat Bestco Sdn.Bhd.

1 ulasan:

  1. Saya sebagai anak jati rakyat sabah amat kesal dengan kepimpinan seorang ketua menteri yang tak ubah seperti anjing kelaparan ramai yang menjadi pemimpin tapi hanya untuk mendapat habuan saja. Setiap yang menjadi CM akan membolot apa saja yang mereka rasa boleh mereka ambil dengan mengunakan kuasa ada pada mereka dan rasuah adalah salah satu kunci mereka mendapat lebih banyak duit haram sedangkan ramai lagi orang kampung, anak yatim dan OKU diluar sana sedang kebulur memerlukan bantuan kewangan dan paling saya tidak suka adalah hak rakyat orang sabah diambil oleh orang bukan setatus sebenar anak jati orang sabah maksud saya lahir diseberang tapi mempunyai kad pengenalan orang sabah banyak yang saya lihat hak orang sabah sepatutnya milik orang tempatan telah dimiliki oleh orang seberang dari segi tanah,kerja dan rumah seharusnya dapat kepada orang tempatan tetapi jadi milik orang asing gara gara adanya identiti palsu yg sukar untuk dilupuskan sekarang apabila sudah memiliki pengenalan diri lebih 30 tahun di sabah asalnya dari seberang adakah ini wajar untuk rakyat sabah..?

    BalasPadam

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN