PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Sabtu, April 11, 2009

GEMPAR!! IMAM YG SURUH NIZAR JADI IMAM DIPECAT!!!

GEMPAR!! IMAM YG SURUH NIZAR JD IMAM DIPECAT!!!
sumber : http://pemudabersih.blogspot.com/

Semasa kempen di Bukit Gantang berlangsung, masjid menjadi tumpuan orang politik. Orang politik yang beriman menjadikan masjid tempat menambah iman dengan bermunajat agar kuasa politik menjadi milik kalangan orang beriman. Bagi orang politik yang tak beriman, menjadikan masjid tempat mencuri tumpuan agar dilihat seakan akan beriman. Demikianlah harga sebuah masjid dan sebuah iman.
kita masih ingat berita tak gempar yang digemparkan. Tak gempar kerana cerita orang yang biasa menjadi imam dipelawa menjadi imam dan orang yang biasa bertazkirah diminta bertazkirah. Yang menggemparkan ada orang yang tak biasa menjadi imam mendakwa orang merampas tugas imam dan mengaku dia juga boleh jadi imamdan tazkirah tafsir surah walaupun tak pernah dilihat atau diketahui melakukan kerja itu. Berita tak gempar di masjid simpang yang digemparkan itu telah saya ulas minggu lalu.

Jam 10.40 malam tadi ketika pulang dari surau, saya menerima panggilan dari sahabat saya, tuan Imam masjid Simpang yang digemparkan hari tu…saya menyangka nak bincang tugas yang saya dan beliau ditugaskan bersama minggu depan…rupanya ada cerita baru.. “ peristiwa hari tu berulang lagi” katanya memulakan bual. Apa pulak saya memancing cerita lanjut’… “Ana jemput DS NIzar jadi Imam jumaat hari ni. Ana Khutbah tajuk ayat yang DS tak sempat nak tazkirah.” Katanya bersungguh…” Tahniah” itu yang mampu saya menambah.

Beliau menceritakan apa yang berlaku antara beliau dan DS Nizar. “Ds Nizar teragak agak untuk menjadi imam kerana tak mahu sesuatu yang tak baik.” Ana kata tak kisah…. Ana bukan makan gaji dengan umNO katanya penuh semangat” saya memang kenal semangat yang ada padanya…paling kurang pun gear tiga juga..itu yang saya tahu sepanjang hampir lima tahun mengenalinya. Kerana kecenderungan dan minat serta ideology yang serupa, kami boleh menjadi sahabat baik.

Tadi pukul tiga petang lebih kurang pengerusi masjid telefon ana. Katanya dia serba salah nak cakap tetapi mendapat arahan atasan.. penaung masjid..Datuk Kadri si songkok tinggi berbaju putih yang tak bagi DS Nizar tazkirah malam tu… katanya “ANA DIPECAT”… beliau menyambung cerita…

Sah pak Imam ni dah jadi Ramlang Porigi… sayangnya Ramlang Porigi tak muncul di Kuala Trengganu... Apapun Ramlang Porigi di Bukit Gantang ini juga orang Trengganu… Demikianlah takutnya umNo dengan orang Politik beriman … Hanya kerana menjemput orang politik beriman menjadi imam solat, pak Imam di pecat. Kalau imam dijemput salah membaca yang menyebabkan ia batal, maka wajar Pak Imam bertanggungjawab. Pak Imam yang dipercayai menjadi Imam di situ mempercayai orang politik beriman menjadi imam. Itu pun salah???

Maka tak hairanlah kalut bumi Malaya apabila Cina bukan Islam baca Quran. Yang turut kalut dan buat buat kalut ialah Tok Peti terutamanya Harusani. Benarlah ISLAM TERHALANG DENGAN SEBAB ORANG ISLAM SENDIRI. Tidakkah memecat imam dan menghalang orang bukan Islam membaca Quran sebagai penghalang kepada Islam???

Paling malang jika yang menghalang orang kepada Islam adalah orang yang sepatutnya memnyebarkan Islam…apapun tahniah buat Harusani kerana akhirnya JomHeboh akan datang ke Perakkkk… Biarkan …biarkan…… dan tahniah kepada semua AJK umNO di Masjid Simpang kerana mengarahkan Imam di pecat…apa kata semua imam letak jawatan danlantik Datuk Kadri menjadi imam..atau serah je pada Zambry al-unta al-gojo……….. .ada berani ka Macha??

Rahsia DiSebalik Jenis Darah

Rahsia DiSebalik Jenis Darah

Apakah jenis darah anda? A? B? AB? O?

Adakah anda percaya jika saya katakan bahawa memang ada rahsia disebalik jenis darah anda? Tahukah anda banyak kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa jenis darah dapat memberikan gambaran tentang perangai dan sifat seseorang itu? Berikut ini saya kongsikan dengan anda RAHSIA yang terselindung disebalik jenis-jenis darah.

* JENIS DARAH O

Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri.

Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan.

Sekiranya menginginkan sesuatu, anda akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun.

Ada kalanya anda dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat.

Selain itu anda juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri anda sendiri.

Oleh yang demikian anda harus lebih bijak mengawal emosi diri anda agar tidak dikuasai dengan tekanan.

* JENIS DARAH A

Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup anda. Anda gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan anda juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan.

Anda bijak bergaul dengan individu di sekeliling dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan anda.

Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri anda itu melambangkan bahawa anda tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya anda agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat.

Anda harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja anda itu, kesihatan diri pula yang terabai.

* JENIS DARAH B

Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan anda. Anda lebih selesa dengan kesederhanaan.

Dalam perhubungan pula anda adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara. Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya dengan cara anda sendiri.

Anda adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri anda untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu.

Anda adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

* JENIS DARAH AB

Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yang jelas terpancar dalam diri individu yang tergolong dalam kategori darah berjenis AB ini.

Anda juga sentiasa menghormati orang lain dan ini menjadikan individu yang berada di sekeliling anda berasa selesa untuk berdampingan dengan anda.

Anda juga memiliki sikap humor semula jadi dalam diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria.

Namun ada satu perkara yang harus anda perbaiki dalam diri anda itu. Anda perlu lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri. Jangan biarkan orang lain membuat keputusan untuk diri anda sendiri.

Sayanglah Ibu Semasa Masih Ada

Sayanglah Ibu Semasa Masih Ada

KISAH yang dipaparkan minggu lalu berjudul `Isteri ego punca suami cari lain memang mendapat sambutan meriah daripada pembaca, pelbagai pandangan diberikan melalui e-mel dan telefon, namun kita tinggalkan sementara kisah tersebut, kita ikuti kisah minggu ini yang rasanya cukup menarik untuk pembaca jadikan teladan dan sempadan.


Ceritanya amat mudah tentang hubungan anak-anak dan ibu bapa mereka. Puan Azahani dalam surat yang di e-mel dan kemudian difakskan kepada penulis dan seterusnya ketika kami berbual panjang di telefon memberitahu, dia menghubungi penulis sempena Hari Ibu minggu lalu, katanya sepatutnya hari ini membawa kita supaya mengingati dan mengasihani lagi ibu kita yang telah banyak berkorban kepada anak-anaknya.

Tetapi sayangnya bukan semua anak sayangkan ibu mereka setelah berumahtangga. Tambah-tambah kalau mereka terlalu takut kepada suami dan tidak ada persefahaman antara suami dan isteri, katanya dengan nada sedih. Untuk membuang ruang ikuti cerita beliau di bawah ini supaya pembaca mengambil iktibar daripadanya.

``Tugas saya banyak membaca pelbagai akhbar setiap hari, namun ruangan DCCK ini tetap menjadi minat saya yang utama kerana ia mempunyai keistimewaan tersendiri. Begitu juga pojok Awang Selamat terutama baru-baru ini yang menjulang tinggi pengorbanan seorang ibu betapa seksanya ibu mengandung dan membesarkan kita. Ibu sanggup berkorban nyawa dan harta benda untuk anak, tetapi yang pasti anak tidak mampu melakukan apa yang dilakukan oleh ibu terhadap anaknya. YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pula mengingatkan kalau kita ada ibu kita akan bahagia, tetapi jika ibu sudah tiada kehidupan kita terasa ada kekurangnya. Begitu besarnya sanjungan terhadap ibu kerana pengorbanannya.

``Bila membaca kedua-dua pandangan ibu hati saya tersentuh lantas menulis surat panjang lebar dan menghantar e-mel kepada DCCK kerana ketika itu ibu saya terlantar di hospital. Dan saudara tua saya yang sepatutnya berada di samping itu, sayangnya dia lebih senang meraikan rakan-rakan politiknya daripada ibu sendiri.

``Tujuan saya menghubungi puan dan berharap kisah ini dipaparkan untuk menghina sesiapa, tetapi sekadar mengingatkan mereka jangan meminggirkan ibu sendiri, sebab padahnya pada masa akan datang hanya Allah sahaja yang tahu. Memang sekarang kita kaya, banyak duit dan banyak harta serta mempunyai kuasa, tetapi itu tidak kekal selamanya kalau kita tidak menghormati ibu bapa kita sendiri.

``Sepatutnya ketika kita berkuasa inilah tambah-tambah lagi bergelar pemimpin kita menyayangi ibu bapa kita, letakkan mereka di tingkat teratas, kerana tanpa mereka berkorban tentu kita tidak menjadi seperti kita ada sekarang.

``Saya lihat kebanyakan pemimpin kita begitu menyayangi ibu mereka, sebagai contoh, PM kita Pak Lah, Dr. Mahathir dahulu walaupun tidak ada lagi ibu bapa tetapi beliau amat menghormati kakak dan abangnya, meletakkan mereka di tempat terhormat dan mengenalkan mereka kalaupun bukan masyarakat dunia, tetapi kepada rakyat Malaysia. Tetapi berbeza dengan saudara tua saya ini.

``Sudahlah tidak meletakkan ibu di tempat teratas, malah dia tidak ada masa untuk ibu bapa sendiri, malah dalam sesetengah majlis jamuan yang diadakan, ibu dan ayah tidak dipedulikan langsung, malah tidak diperkenalkan kepada tetamu dan pembesar yang datang ke rumahnya. Seperti pada majlis jamuan Hari Raya. Lebih kecil hati kami adik-beradik dan saudara mara memang tidak diendahkan langsung.

``Sementelah kami bukan orang kuat parti, maka kami tidak dipedulikan, sedangkan kami adalah pengundinya. Tapi itu katanya tidak penting kerana kami cuma diperlukan 5 tahun sekali, sedangkan orang kuat parti diperlukan setiap tahun untuk melonjak dan meletkkan dia dalam keadaan yang ada sekarang.

``Kami mempunyai ramai adik-beradik, ibu bapa kami dulu susah, mereka berhempas pulas membesarkan kami, pendapatan ayah tak cukup jadi ibu terpaksa berniaga dan kami menjajanya untuk cari duit dan bertuahnya dia dapat belajar sampai ke seberang laut dan lebih beruntung dapat pasangan sealiran. Tetapi setandan pisang bukan semua sama, kerana itu bukan semua kami bernasib baik seperti dia, ada antara kami tidak sekaya dia, bila kami memerlukan bantuan, banyaklah timbul masalah.

``Keluarlah perkataan `kau orang ini memang menyusahkan aku, aku tolong kau orang apa aku dapat, kalau aku tolong orang-orang kuat parti aku, mereka angkat aku dan kekal dalam jawatan sekarang, dan manalah tahu bila aku tak terpilih pasangan aku pula dapat tempat gantikan aku, kau orang tak habis-habis menyusahkan aku.

``Kerana kami manusia ada otak boleh berfikir, maka kami mula meminggirkan diri sedikit demi sedikit, itu tidak menjadi masalah, susah-susah kami, kami masih ada kerja dan boleh mencari rezeki yang halal. Tetapi apa yang lebih mengeciwakan kami dia tak pedulikan ibu bapa kami, memang dia beri duit setiap bulan, tetapi jumlahnya taklah sebanyak mana, katanya emak tak makan banyak jadi tak perlu duit banyak. Kami faham dia takut emak bagi duit pada kami adik-beradik.

``Nak besarkan rumah dulu pun jadi masalah besar, tiga tahun plan tak lulus, memang tak masuk akal, beliau seorang yang berkuasa dalam politik dan kerajaan takkan tak boleh percepatkan kelulusan pembinaan rumah untuk ibu dan ayah, sebab mereka masih duduk di rumah murah. Nasib baik ayah dapat merasa duduk di rumah itu sebelum meninggal dunia sebulan kemudian, walaupun rumah belum disiapkan sepenuhnya.

``Sepatutnya beliau sebagai pemimpin politik tunjukkan kepada rakyat bagi contoh yang baik, bagaimana kita menghormati ibu bapa kita. Saya tengok Datuk Seri Rafidah, Datuk Shahrizat sayangkan ibu mereka, mengapa dia tidak.

``Seperkara lagi apa salahnya kalau dia bawa emak mengerjakan fardhu haji ke Mekah. Kalau dia malu sebab emak dah tua, apa salahnya hantar salah seorang adik lelaki kami untuk bimbing emak dan jadi muhrim. Malangnya dia sanggup pergi anak-beranak mengerjakan haji dan umrah beberapa kali tanpa membawa emak sekali pun.

``Namun terima kasih juga kepada dia kerana biaya bil hospital emak, tetapi emak akan lebih selesa kalau diberikan seorang pembantu rumah, malangnya ada ketikanya emak jadi tukang masak sebab itu emak enggan duduk di rumah dia. Lagi pun emak ada hati dan perasaan, jiwanya amat terguris bila kehadirannya ke rumah anda dia tidak diendahkan oleh pasangannya. Kata emak biarlah kehadiran kita disukai, kalau tidak nak telan nasi nasi pun susah terasa macam telan duri dan kaca.

``Saya pun tak nafikan cakap emak, kadang tu bila kita datang ke rumah dia, kehadiran kita dipandang sepi, macam kita tak wujud, langsung tak ditegur sapa oleh pasangannya, seolah-oleh kami adik-beradik datang nak minta duit dia, nak susahkan dia.

``Sekali fikir kalau kami minta tolong pun apa salahnya, dia adik-beradik kami juga mengapa pasangannya nak marah. Kata orang tua-tua, `ke mana lagi kutu nak cari makan kalau bukan atas kepala? Kami pun rakyat dia juga macam orang lain, kami pun pengundi kawasan dia, kami pun ahli parti juga, cuma kami tak pegang jawatan-jawatan penting, kami cuma ahli biasa.

``Tapi kalau ahli biasa tak datang ramaikan mesyuarat, mesyuarat tak cukup corum, tak sah mesyuarat cawangan. Jadi kami pun penting juga. Cuma kami tak jadi perwakilan untuk mengundi dalam mesyuarat Bahagian hinggalah ke PWTC. Agaknya sebab itu kami tak penting pada padangannya! Tak mengundi dia.

``Kalau anda tak suka datang menjengok emak kerana di rumah emak penuh dengan adik-beradik, dan sebab itu tak mahu beri pembantu untuk emak, maka anda bawalah emak duduk di rumah anda, senang anda boleh jaga emak, boleh beri emak pembantu, dan tak payah bagi duit dengan emak setiap bulan lagi, dan anda tak pening kepala dengan kerenah adik-beradik di rumah emak.

``Kami pun bersyukur kalau anda bawa emak tinggal bersama di rumah banglo besar lagi mewah itu, sebab kami tahu emak berada di tangan yang selamat, tetapi tolong hormat emak, sayangilah dia, dan minta pasangan anda tegur sapa emak dengan hati yang ikhlas, supaya emak lebih selesa dan kalau makan nasi tak terasa macam telan duri.

``Sebenarnya sejak dia jadi orang penting, berjawatan tinggi kerajaan dan parti, hubungan dengan keluarga semakin longgar, kenduri kahwin dan kematian saudara mara tak pernah datang, takut saudara mara nak minta tolong. Siapa lagi nak tolong kalau bukan anda, anggap mereka bukan saudara, sama seperti rakyat biasa apa salahnya membantu?

``Tetapi bila saudara bertanya kenapa anda tak pernah nampak, kami adik-beradiklah tolong cover line, tak mahu anda malu, tak mahu anda dihina. Kami kata YB sibuk pergi kawasan, mesyuarat dengan MB dan PM dan macam-macam yang boleh diterima akal, dan syukur mereka faham.

``Tetapi yang mereka tak faham dan kami adik-beradik sering terperangkap bila mereka tanya kenapa kami tak pergi ke majlis jamuan di rumah saudara sendiri. Bab itu susah nak jawab, kerana kami pun tak di jemput. Tetapi kami tetap cover line, kami beritahu itu jamuan khas untuk orang-orang kuat parti, ada tetamu istimewa.

``Tapi bila mereka tanya kenapa sejak jadi YB dia tak pernah buat jamuan kesyukuran atau tahlil khas untuk keluarga dan saudara mara, kami terperangkap lagi, tetapi kami jawab dengan baik, dia sibuk, banyak urusan perlu disiapkan, kami tetap cover line supaya nama anda bersih dan boleh kekal pegang jawatan, terpilih bertanding lagi dan kemudian boleh lepaskan jawatan kepada pasangan anda pula seperti yang dihajatinya. Hebat tu! Jawatan macam harta pusaka boleh dimiliki turun temurun.

``Pernah juga dahulu bila kami pergi ke rumahnya kami terkejut dia tengah buat jamuan besar-besaran tapi macam biasa kami tidak dijemput, apa lagi saudara mara. Dengan muka tebal kami masuk juga, sebab nak jaga air mukanya. Dan kami ucapkan terima kasih bila dia suruh kami bawa balik lebihan makanan untuk diberi kepada adik-beradik dan emak. Kami tetap ceria kalau pun dalam hati sedih dan terluka.

``Sekarang bila kami teringatkan arwah ayah kami sedih, kerana ayah lebih sedih pernah berkata, dia malu bila jiran-jiran bertanya bila nak besarkan rumah, kerana ada anak yang sudah pun bergelar, berjawatan tinggi dan orang kuat parti. Kami tahu perasaan ayah dia tak kisah rumahnya kecil kalau anak-anaknya cuma berjawatan sederhana dan tak terkenal, tetapi bila anak dah terkenal dan keadaan rumah tak sempurna ayah terasa malu kerana dia tak mahu anaknya terhina kerana keadaan hidupnya susah.

``Sebenarnya pada pandangan saya dia berubah jadi macam ini kerana pasangannya, setelah mereka kaya dan banyak duit. Pasangannya jadi terlalu berjimat dan kedekut. Pada pandangannya semua orang nak habiskan duit dia, terutama adik-beradik kami, sebab itu dia tak suka kami datang. Dan saudara tua kami ini pun jadi begitu takut, hinggakan dia pernah berpesan kalau nak berbual panjang tunggu pasangannya tak ada.

``Pada saya sebagai pemimpin dia mesti jujur kepada semua orang dan lebih penting utamakanlah kebajikan keluarga dahulu. Demikian kata Azahani tentang saudaranya dan dia menulis pun untuk mengingatkan dirinya dan adik-beradiknya, terutama saudara tuanya supaya jangan lupakan ibu.

Menurut Azahani lagi, saudara tuanya itu pun dekat setahun tak datang ke rumah emaknya, agaknya kerana dia bencikan adik-beradik, malang bagi dia kerana mempunyai ibu yang mempunyai ramai anak. Penulis sering meleleh air mata ketika teringatkan ibu dan ayah namun merasa bertuah kerana dapat menjaga mereka ketika sakitnya dan memangku mereka ketika menghembuskan nafas terakhir.



- Maimunah

Isteri Ego Punca Suami Cari Lain

Isteri Ego Punca Suami Cari Lain
From:"Cili Muda"

PEMBACA mungkin telah banyak membaca masalah, penderitaan dan isu-isu berkaitan wanita hidup bermadu. Dari banyak pandangan yang diberikan rasanya cuma satu dua sahaja wanita yang dimadukan merasa bahagia dan selesa hidupnya dipoligamikan. Kebanyakannya rata-rasa meraka melahirkan rasa tidak puas hati, keciwa dan menderita bukan sahaja melibatkan diri mereka sahaja tetapi juga anak-anak turut menjadi mangsa.
Namun tidak dinafikan mungkin ada yang merasa bahagia, tetapi tidak mahu pengalamannya dipaparkan di ruangan ini untuk kita sama-sama melihatnya dengan hati dan mata lebih terbuka.

Bagaimana pun penulis kurang menerima pandangan daripada kaum lelaki yang berpoligami kalau ada pun yang mengirimkan jumlah mereka terlalu kecil berbanding wanita. Kebanyakan surat, e-mel mahupun faks yang diterima dari kaum wanita sentiasa menceritakan masalah hidup bila suami kahwin lagi.

Seorang suri rumah, Puan Cik Wan memberikan sebab mengapa kaum lelaki kurang memberi pandangan, katanya kerana mereka tidak menghadapi masalah berpoligami, sebab mereka yang menerima padah bermadu adalah wanita, ada antara isteri yang ditinggalkan tanpa nafkah, ada yang juga terpaksa ikat perut kerana suami kurangkan duit belanja dan sebagainya, jadi hidup kaum lelaki memang tidak ada masalah, kerana mereka adalah golongan pembuat masalah.

Katanya kaum lelaki boleh tutup mata, hati dan perasaan terhadap kehidupan anak-anaknya, dia tak peduli anak-anaknya dapat makan, boleh pergi sekolah, duduk di rumah yang sempurna ataupun tidak, asalkan kehendak hatinya beristeri lebih daripada satu terlaksana.

Pada mereka, masalah isteri dan anak-anak tak penting, asalkan cita-cita dan hasrat hatinya terlaksana. Kaum lelaki juga sering melahirkan kata-kata keramat bahawa keadilan kalau beristeri lebih tidak boleh diukur kerana tidak ada kayu pengukur, dan ianya terlalu subjektif. Wang ringgit juga tidak boleh diambil kira, kerana wanita sentiasa laparkan wang berapa banyak pun wang yang diberi tidak pernah cukup.

``Pada saya itu adalah pembohongan, kaum lelaki sering lalai dan lupakan tanggung jawabnya setelah beristeri lebih, biasanya isteri mudalah yang menjadi keutamaan. Tetapi banyak juga isteri kedua menghadapi masalah kerana sebab-sebab tertentu. Terutama setelah rahsia dia berpoligami terbongkar.

``Selagi boleh menyembunyikan isteri keduanya, selagi itulah lelaki akan menafikan dia berkahwin lagi, Bila rahsia sudah bocor, suami biasanya akan menjadi takut dan terus meninggalkan isteri keduanya, terutama apabila dia merasakan isterilah atau keluarga isterinya tempat dia banyak bergantung.

Demikian pandangan Puan Cik Wan kenapa kaum lelaki kurang memberikan pandangan tentang poligami. Mereka lebih suka mengukuk di belakang tidak berani berhadapan isterinya.

Bagaimana pun baru-baru ini penulis menerima e-mel daripada Encik Saiful yang menceritakan pandangannya tentang masalah poligami, oleh kerana pandangan kaum lelaki jarang diterima untuk ruangan ini, maka minggu ini dipaparkan pandangan beliau yang rasanya tidak kurang menariknya untuk dibaca dan diteliti.

Kerana beliau sendiri menceritakan mengapa dia mahu berkahwin lagi, sebab dan apa kekurangan isterinya. Di mana silap isteri sampai suami merasa amat keciwa dengan sikap mereka yang terlalu ego.

``Saya mengikuti dengan penuh khusyuk tentang artikel yang dimuatkan dalam ruangan DCCK ini tentang bermadu. Memang menarik, pelbagai pandangan diberikan dan saya memang suka mengikuti bab ini. Kerana ia secara tidak langsung melihatkan diri saya sama ada secara langsung ataupun tidak langsung.

``Namun sebagai pembuka tirai izinkan saya dahulu memperkenalkan diri saya sebagai Saiful berusia dekat 40an tahun dan sudah berumah tangga. Kini saya mempunyai 3 orang anak yang sedang meningkat remaja.

``Di dalam saya mengikuti artikel-artikel yang dipaparkan terutama sekali DCCK lalu berjudul ``Pegang bara api dulu baru layak bermadu.Saya teruja untuk memberikan pandangan kerana saya merasa amat kesal dengan cara Puan Norlia mengatakan cukup tebalkah iman lelaki untuk berlaku adil seperti Nabi. Sesungguhnya iman seseorang manusia itu tidak dapat diwarisi dan saya kesal kerana beliau mengambil mudah untuk menggunakan Nabi sebagai kayu pengukur.

``Beliau mungkin terlupa kisah isteri Nabi bernama Habsah yang telah dipulaukan oleh Nabi selama sebulan, sehinggan bapanya, Saidina Umar datang menyepak Habsah. Lupakah kita bahawa isteri-isteri Nabi adalah mereka yang di janjikan Syurga. Jika wanita boleh berkelakuan sedemikian kepada Nabi, inikan manusia biasa dan ramai kes-kes penceraian berlaku atas sikap wanita itu sendiri. Mereka terlalu ego dengan kelebihan dan kedudukan mereka sekarang.

``Kaum wanita suka menyalahkan kaum lelaki bila rumah tangga mereka kucar kacir, mereka tidak pernah melihat ke dalam diri mereka sendiri, mengapa suami mereka ingin kahwin lagi, dan apa punca dan masalah suami mereka sampai sanggup berbuat demikian. Sebenarnya bukan mudah lelaki berkahwin dua tanpa sebab tertentu.

``Pada pandangan saya kebanyakkan wanita Melayu mempunyai ego yang teramat tinggi. Mereka ingin kahwin tetapi tidak mahu jadi isteri solehah. Berbeza dengan wanita bukan Melayu, mereka mempunyai tanggungjawab yang tinggi dan setia.

``Sebagai contoh saya mempunyai seorang kenalan hasil daripada penglibatan saya dengan PERKIM. Beliau merupakan seorang wanita Inggeris yang telah memeluk Islam dan berkahwin dengan lelaki Melayu. Dia sanggup meninggalkan kehidupan Metropolitan beliau pada masa lalu dan kini menetap di pendalaman di Selangor bersama suaminya tanpa keperluan asas seperti elektrik mahupun air.

``Semua ini dilakukan untuk kebahagiaan suami dan keluarga. Itulah pengorbanan namanya yang mana jarang kita temui daripada kaum hawa Melayu, kesanggupan wanita Inggeris ini meninggalkan kemewahan hidup hanya untuk bersama-sama suami amat mengkagumkan saya dan beliau telah membahagiakan suaminya.

``Jadi kepada Puan Norlia, Nabi pernah berkata bahawa sekiranya manusia ini boleh menyembah selain dari Allah, maka isteri akan disuruh menyembah suami. Dan bagi wanita, sesungguhnya Syurga itu amat mudah jika di bandingkan dengan lelaki, sembahyang, puasa dan taatlah pada suami, maka pilihlah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki.

``Saya bukanlah bersikap menegakkan bendera orang lelaki atau mengangkat mertabat kaum lelaki, tetapi ini adalah yang hak, dan anda sendiri yang menggunakan Nabi sebagai kayu pengukur, sepatutnya menjadi lebih insaf.

``Pada pandangan saya kebanyakkan cerita yang dipaparkan seolah-olah menyalahkan kaum lelaki berpoligami, seolah-oleh dengan berpoligami itu satu cara yang sah untuk kaum lelaki memuaskan nafsu mereka. Tanggapan ini bagi saya adalah tidak benar malah ia lebih menyakitkan hati kaum lelaki.

``Jika kita melihat fitrah kejadian Adam, Nabi Adam hidup senang lenang di Syurga dan kenapakah dijadikan Hawa. Kerana Allah mengetahui bahawa Adam kesunyian dan dijadikan Hawa itu, sebagai pasangan hidupnya. Itulah sebabnya, lelaki yang kematian isteri mereka kemudiannya akan berkahwin lain.

``Berlainan dengan kaum wanita yang boleh meneruskan hidup selepas kematian suami. Mereka boleh hidup sendirian, boleh menguruskan diri, rumahtangga dan anak-anaknya sendiri, tetapi lelaki tidak, walaupun bukan semua lelaki demikian, tetapi itulah yang berlaku kepada lelaki. Sama seperti kejadiannya.

``Apa yang saya ceritakan ini sedikit sebanyak turut melibatkan hidup saya, saya katakan demikian kerana keadaan hidup saya yang selalu kesunyian walaupun ada isteri tetapi dia yang tidak memperdulikan kebajikan saya menyebakan atau menjadi faktor utama yang menolak (pushing faktor) saya ke arah hidup berpoligami.

``Sebagai suami siapa boleh sabar kalau isteri pun tidak mahu bertegur sapa dengan kita, kerana egonya terlalu tinggi. Malahan hubungan kelamin pun tidak mendapat layanan sewajarnya, baginya, hubungan suami isteri semata-mata untuk mendapatkan zuriat sahaja. Adakah itu adil, adakah itu sewajarnya sikap seorang isteri terhadap suaminya. Dan sikapnya yang sedemikian tidak boleh ditegur dan dinasihat.

``Bagaimana pun bagi saya, hubungan seks itu bukanlah menjadi keutamaan, tetapi saya amat kesunyian dan memerlukan 'companionship' yang lebih lagi. Saya selalu memikirkan apakah akan terjadi kepada diri saya apabila saya tua kelak. Rasanya pada masa itu seks bukanlah perkara utama lagi malahan saya amat memerlukan seorang rakan hidup.

``Pada pandangan saya zaman ini kebanyakan kaum wanita setelah mereka diberikan pendidikan, pekerjaan dan taraf kedudukan yang tinggi di dalam masyarakat, mereka telah gagal memahami fungsi mereka sebagai ibu dan isteri di dalam institusi keluarga. Malahan, mereka beria-ria ingin setanding dengan lelaki yang mana akhirnya membawa kemusnahan kehidupan keluarga itu sendiri.

``Apa yang saya cuba ceritakan ini adalah pengalaman saya sendiri di mana sikap dan perbuatan isteri saya sendiri jika ditegur kepada kebaikan, isteri saya akan meminta menceraikannya dengan alasan bahawa kami sudah tidak sesuai lagi sebab saya menegurnya. Apakah salah suami, yang menjadi nakhoda menegur isteri?

``Sebab itulah apabila kaum lelaki ingin bernikah lain, kebanyakkan isteri akan melenting malah sanggup meminta cerai daripada hidup bermadu tanpa memikirkan atau muhasabah diri sendiri di manakah silap mereka terdahulu.

``Itulah sebabnya mengapa saya katakan bahawa ego isteri zaman ini amat tinggi sekali. Kaum wanita tidak ingin diperlekehkan oleh masyarakat yang memandang serong dengan tanggapan bahawa mereka tidak tahu melayan suami sehinggakan suami cari lain, atau berkahwin lagi.

``Secara jujur dan ikhlas saya nyatakan bahawa saya memang berhasrat untuk menikah lagi dan saya kini sedang berkenalan dengan seorang janda. Beliau banyak membantu saya di dalam melalui kehidupan yang amat kesunyian ini dengan menjadi rakan hidup saya yang baik.

``Bukan itu sahaja beliau selalu mengingatkan saya tentang tanggungjawab saya sebagai suami dan bapa kepada anak-anak saya. Beliau tidak ingin digelar perampas suami orang. Itulah peliknya kaum hawa. Mereka hanya memikirkan diri sendiri tanpa memikirkan apakah perasaan kaum lelaki.

``Jadi kepada Puan Norlia, saya amat bersimpati dengan saudari tetapi, kaum hawa juga perlu ingat tanggungjawab mereka sebagai isteri dan menjaga hak-hak suami. Jangan memperlekehkan suami. Jangan hanya memikirkan tentang apa yang anda harus dapat daripada suami tetapi berilah apa yang hak kepada suami anda.

``Kepada mereka yang mempunyai tanggapan serong tentang kaum lelaki yang ingin berpoligami semata-mata untuk memuaskan nafsu mereka, lihatlah ke dalam diri sendiri dahulu. Ada juga kaum lelaki hanya mahukan rakan hidup lebih daripada seks. Perkahwinan ini adalah segala-galanya bukan hubungan kelamin sahaja.

``Jika agama itu dijadikan landasan hidup berumahtangga, maka tidak akan menjadi porak peranda kehidupan masyarakat kita hari ini. Hidup ini amatlah pendek dan kita hidup di dunia ini hanyalah pinjaman sahaja. Nyawa kita adalah pinjaman dan ingatlah jika kita melakukan yang hak kepada suami kita dan suami kita redha dengan kita, maka Syurga itulah pembalasannya dan itulah yang kekal.

Demikian cerita Encik Saiful tentang pengalamannya dan pandangannya tentang kebanyakan isteri zaman ini dan mengapa suami mereka kahwin lagi. Benarkah wanita ego atau sebaliknya, tentu pembaca sendiri lebih tahu dan lebih memahami.


- Maimunah

Panduan Mengkhusyukkan Sembahyang





Panduan Mengkhusyukkan Sembahyang

1. Memakai pakaian yang bersih dan suci lagi kemas serta bau-bauan yang diharuskan dan sentiasa sembahyang di awal waktu kecuali jika ada sesuatu majlis atau keuzuran
2. Tidak memandang ke kiri atau ke kanan sebaliknya terus memandang ke tempat sujud
3. Menyemaikan di dalam hati perasaan takut dan rendah diri terhadap Allah yang Maha Melihat setiap gerak-geri kita
4. Menumpukkan pandangan ke tempat sujud dan tidak banyak menggerakkan anggota badan dalam sembahyang
5. Membanyakkan sedekah terutamanya kepada golongan fakir miskin
6. Memastikan tidak ada gangguan di dalam kawasan atau persekitaran sembahyang
7. Cuba memahami segala isi bacaan dalam sembahyang termasuk ayat Al Quran, zikir dan tasbih
8. Mengambil wuduk dengan sempurna supaya air merata pada semua bahagian anggota yang wajib dan membaca doa apabila air melalui di tiap-tiap anggota tersebut
9. Membaca surah An-Nas, selawat ke atas Rasulullah SAW, istighfar dan apa-apa bacaan untuk menjauhkan gangguan syaitan sebelum takbir
10. Tidak menahan diri dari membuang air kecil atau air besar sebelum sembahyang sebaliknya hendaklah ditunaikan hajat itu
11. Menjaga makan dan minum dan memastikan sumbernya dari yang bersih lagi halal serta menjauhi makanan yang haram dan syubahat
12. Memastikan di bahagian hadapan tempat sujud tidak ada gambar yang boleh menarik pandangan yang menyebabkan fikiran dan hati terganggu
13. Banyak mengingati mati dan menganggap sembahyang yang dilakukan itu adalah sembahyang yang terakhir dalam hidupnya
14. Menyedari hakikat yang ianya sedang berhadapan dengan Allah yang Maha Agung dan Maha Mengetahui akan segala rahsia hambanya
15. Memusatkan seluruh ingatan dan tumpuan pada sembahyang serta melambatkan bacaan tasbih

Shalat Subuh adalah Cahaya

Shalat Subuh adalah Cahaya

Cahaya merupakan simbol dari pencerahan spiritual. Ilmu adalah cahaya. Iman adalah cahaya. Bekas-bekas basuhan air wudhu di wajah adalah cahaya. Alquran adalah cahaya. Setiap amal saleh yang kita lakukan hakikatnya adalah cahaya. Sejatinya, cahaya spiritual akan membimbing serta menerangi kehidupan manusia, tidak hanya di dunia saja tapi juga sampai ke akhirat kelak.

Di sana, cahaya terang akan memancar dari wajah setiap hamba-hamba beriman yang senantiasa tunduk dan patuh kepada-Nya. Cahaya inilah yang akan membedakannya dari orang-orang kafir nan ingkar. Allah SWT berfirman, Pada hari ketika kamu melihat orang Mukmin laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada mereka): Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang banyak (QS Al Hadiid [57]: 12).

Pertanyaannya, apa kaitan shalat Subuh dengan cahaya? Di awal telah diungkapkan bahwa semua amal saleh hakikatnya adalah cahaya. Karena shalat Subuh adalah sebentuk amal saleh yang sangat bernilai, otomatis ia pun termasuk cahaya. Cahaya seperti apa? Dalam sebuah hadis dari Buraidah Al Aslami, Rasulullah SAW mengungkapkan, Beritakanlah kabar gembira kepada orang-orang yang berjalan ke masjid di waktu gelap (di pagi hari), dengan cahaya yang sempurna di akhirat kelak. (HR Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah).

Sungguh mengagumkan hadis ini. Al Mubarakfuri memberi komentar, Bahwa tubuh mereka akan diselimuti, dengan cahaya dari berbagai arah, saat mereka mengalami kesulitan berjalan di atas titian shirath kelak. Simaklah kata-kata kunci di dalamnya, kegelapan yang diikuti cahaya yang sempurna. Kegelapan yang diikuti cahaya terang, bukan cahaya remang-remang, namun cahaya yang kualitas terangnya begitu sempurna. Bagaimana terang benderangnya cahaya yang berada di tengah kegelapan? Semakin pekat kegelapan, semakin benderang pula cahaya yang melingkupinya. Pantas jika Rasulullah SAW mengungkapkan janji ini. Bukankah waktu Subuh, waktu sepertiga malam terakhir, waktu menjalang terbitnya fajar, adalah waktu yang paling gelap dari keseluruhan malam? Saat itu adalah saat terjadinya pertukaran antara malam dan siang. Bulan dan bintang sudah memasuki peraduannya sedangkan matahari belum muncul ke permukaan. Saat itu adalah saat-saat di mana cahaya yang menerangi bumi mencapai intensitasnya yang terendah, hingga Bumi mencapai kegelapan yang sempurna.

Dengan kasih sayang-Nya, Allah SWT memerintahkan kita untuk menunaikan shalat Subuh berjamaah. Dalam kegelapan yang sempurna, Rasulullah SAW mengajak kita berjalan ke masjid memenuhi panggilan Ilahi yang terungkap lewat kumandang adzan. Ketika momen itu berlangsung, dalam setiap langkah kaki, Allah SWT akan menggugurkan satu dosa serta mengangkat kita satu derajat (HR Bukhari Muslim). Ketika itu pula, Allah SWT menaburkan cahaya-cahaya terang yang akan menerangi jiwa orang-orang yang memenuhi panggilannya. Tahukah Anda bahwa peristiwa itu terjadi setiap hari, di pagi hari.

Karena tu, Rasulullah SAW mengajari kita sebuah doa, saat kita berjalan ke masjid di waktu malam dan pagi hari, Ya Allah, jadikanlah di dalam hatiku cahaya. Di dalam ucapanku cahaya. Jadikanlah pada pendengaranku cahaya. Jadikanlah pada penglihatanku cahaya. Jadikanlah dari belakangku cahaya dan dari depanku cahaya. Jadikanlah dari atasku cahaya, dari bawahku cahaya. Ya Allah berikanlah kepadaku cahaya dan jadikanlah aku cahaya (HR Muslim dan Abu Dawud).

Sepertiga malam terakhir hingga terbitnya fajar, adalah momen-momen yang sangat dahsyat. Seiring hadirnya cahaya-cahaya penerang jiwa, Allah SWT pun menaburkan aneka keberkahan di dalamnya. Betapa tidak, saat itulah para malaikat (yang juga makhluk cahaya) memberi laporan harian kepada Tuhannya, perihal amal-amal yang dilakukan manusia. Malaikat siang dan malaikat malam datang dan pergi kepada kalian pada waktu malam. Mereka berkumpul di waktu shalat Subuh dan shalat Ashar. Kemudian malaikat yang hadir bersama kalian naik ke langit, dan Allah Azza wa Jalla bertanya kepada mereka (walau Allah Maha Mengetahui segalanya), 'Bagaimana kalian tinggalkan hamba-hamba-Ku?'. Mereka menjawab, 'Kami tinggalkan mereka dalam keadaan shalat, dan kami pun mendatangi mereka ketika dalam keadaan shalat'. (HR Bukhari Muslim).

Siapa pun yang mampu meraih keberkahan ini, maka di akhirat kelak kado istimewa sudah siap menunggunya. Apakah itu? Perjumpaan dengan Allah, Dzat Yang Mahatinggi. Masuk surga itu adalah nikmat yang teramat besar. Namun, kenikmatan surga tiada artinya jika dibandingkan dengan menatap wajah Allah secara langsung. Itulah puncak dari segala puncak kenikmatan dan kebahagiaan. Rasul sendiri yang menjanjikan hal ini. Dari Jair bin Abdillah, diriwayatkan bahwa ia menceritakan, Ketika kami tengah berada di sisi Nabi SAW, beliau memandang ke arah bulan purnama, lalu bersabda, 'Sesungguhnya kalian akan melihat Rabb kalian sebagaimana kalian melihat bulan ini untuk melihat-Nya. Jika kalian sanggup untuk tidak meninggalkan shalat sebelum terbit matahari dan sebelum tenggelamnya, maka lakukanlah'. Kemudian beliau membaca ayat ini: dan bertasbihlah memuji Rabb-mu sebelum terbit matahari dan sebelum tenggelamnya (QS Thaahaa [20]: 30). (HR Bukhari).
Alasan dikhususkannya shalat Subuh dan Ashar, boleh jadi karena pada kedua waktu itu seseorang nyaman beristirahat. Waktu Subuh meneruskan istirahat malam, sedangkan Ashar adalah waktu beristirahat seusai melakukan berbagai kesibukan pekerjaan. Selain itu, siapa pun yang istikamah menjaga kedua shalat ini, biasanya mampu pula menjaga shalat fardu pada waktu-waktu lainnya.

Terkini:2 Ahli Parlimen Terengganu akan Letak Jawatan


Terkini:2 Ahli Parlimen Terengganu akan Letak Jawatan
Dilulus terbit pada Saturday, April 11 @ 10:36:28 PDT oleh TokBatin

Oleh salehgong

"Salam,
Khabarnya setelah ramai yang kecewa dengan pengumuman barisan kabinet yang baru,2 Ahli Parlimen dari Terengganu,1 Ahli Parlimen dari Sabah,1 Ahli Parlimen dari Perak,dan 1 Ahli Parlimen dari Johor akan letak jawatan sebagai Ahli Parlimen.

Mereka ialah Dato Mohd Nasir-Kuala Nerus-,Dato Mohd Jidin-Setiu-,Dato Tajuddin Rahman-Pasir Salak,Dato Bung Mokhtar-Kinabatangan-,dan Datuk Halimah Sadiuqe-Tenggara.

Mereka dikatakan akan meletak jawatan sebagai langkah awal dan akan diikuti oleh ahli parlimen lain.Ini berlaku berikutan Y.A.B PM yang baru telah membentuk suatu barisan kabinet yang goyah dan tidak stabil dan mereka telah hilang kepercayaan terhadap Y.A.B PM yang baru"

Surat Tuan Guru kepada YB Nga berkenaan Ayat Al-Quran


Surat Tuan Guru kepada YB Nga berkenaan Ayat Al-Quran
Dilulus terbit pada Saturday, April 11 @ 17:10:23 PDT oleh TokBatin

Oleh MalaysianJhadist


Oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz

YB Encik Nga Kor Ming
ADUN Pantai Remis
MP Taiping
Pejabat EXCO Negeri Perak, Ipoh
PERAK DARUL RIDZUAN.

Menemui YB Encik Nga dengan ucapan salam sejahtera
Yang Berhormat,



Alhamdulillah, dengan izin Allah, saya telah mengikuti isu di sekitar percubaan YB untuk mengenali Islam melalui pembacaan Ayat-Ayat Al-Quran dengan tekun. Saya juga terharu mendengar keluhan YB yang berbunyi “saya berasa amat kesal apabila masyarakat Tionghua yang cuba mengenali Islam dan Al-Quran melalui kitab berkenaan, tiba-tiba dihalang.”

Saya boleh memahami dan menyelami perasaan kecewa yang sedang melanda hati YB. Mudah-mudahan dengan sikap “tidak mesra Umno” dan pemimpin-pemimpin Umno tentang kecenderungan masyarakat Tionghua dan India yang sihat ini, ia akan meningkatkan lagi kesedaran Non-Islam untuk lebih mengkaji, mendalami dan mengadakan forum serta wacana mengenai Islam dengan cara yang lebih meluas.

Saya mempunyai sebuah impian. Dalam tempoh tidak berapa lama lagi mudah-mudahan akan muncul lebih ramai orang dari kalangan masyarakat Tionghua, India, Siam, Bajau dan Kadazan yang tampil menjadi Qari, Ustaz, Khatib dan Imam di seluruh negara. Kalau Jenghiz Khan yang mengetuai tentera Moghul menyerang dan memusnahkan hampir seluruh Kerajaan dan tamadun Islam di Kota Baghdad, tetapi sempat ditebus semula keagungan Islam melalui cucunya yang bernama Aurangzeb yang menegakkan empayar Islam di India kemudiannya. Maka saya mempunyai keyakinan yang kuat bahawa Islam akan kembali gemilang di negara kita melalui kaedah dan insiden yang hampir sama. Mudah-mudahan YB lah orangnya yang akan meletakkan batu asas pertama ke arah menyusun batu bata yang kukuh ini untuk terus bertumpang tindih.

Mari kita bina asas ini dengan mengatur langkah-langkah permulaan melalui seminar, muzakarah, muqabalah, dialog dan wacana. Tajuk-tajuk seperti “dimana tak kenanya Islam” atau “apa mesej al-Quran kepada orang bukan Islam” bolehlah difikirkan. Anggota panel boleh terdiri daripada tokoh-tokoh PAS, Umno, DAP, PKR dan pemimpin-pemimpin NGO, pensyarah serta pendakwah bebas. Ia boleh dijadikan sesi kuliah bersiri yang boleh dianjurkan di PWTC, di masjid-masjid, surau-surau, kuil-kuil dewan-dewan perhimpunan, di universiti-universi ti, baik di IPTS atau IPTA.

Sekali lagi saya mengucapkan syukur kepada Allah S.W.T di atas kekuatan dan keberanian yang ada pada YB. Terus tekun dan beristiqamahlah dalam mengharungi ujian-ujian ini. Insya Allah saya seakan-akan sedang melihat sekerdip lilin yang bercahaya di hujung sana. Marilah kita sama-sama ke sana.

* MEMBANGUN BERSAMA ISLAM *


(TUAN GURU DATO’ HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT)
Menteri Besar Kelantan
Merangkap
Mursyidul Am PAS"

Sindiket Pelacuran di Sabah ??


Sindiket Pelacuran di Sabah ??
Dilulus terbit pada Saturday, April 11 @ 17:32:13 PDT oleh TokBatin

Oleh MalaysianJhadist

"Ana baru mendapat mesej dari seorang Ustaz dari Sabah berkenaan hal-hal dakwah di sana. Ana mohon pertolongan saudara untuk memberikan komen berkenaan hal ini, dan mohon untuk dipanjangkan mesej ini agar pendakwah-pendakwah yang ada dapat membuka mata dan mempergiatkan lagi kerja dakwah mereka.

Mesej tersebut seperti berikut:-


“Sabah negeri yang aman makmur, tapi jangan sangka tak ada maksiat terselubung. Perdagangan manusia sangat laris di sana. Wanita di Kepulauan Mindanao ditipu oleh ejen-ejen pedagang manusia dengan janji mendapat pekerjaan di Sabah. Di Sabah mereka dijual kepada taukeh-taukeh Cina atau kepada pengusaha hiburan atau kepada ejen pelacuran. Ada yang dijadikan isteri, ada yang jadi perempuan simpanan, ada yang dijadikan wanita pelayan kelab hiburan, ada yang dijadikan pelacur. Laluan masuk yang paling mudah adalah melalui Felda Sahabat Lahad Datu. Jika ditanya perempuan-perempuan ini “ Kamu dari suku apa? , Aku Bisaya” bererti agamanya Kristian, mereka tidak mengaku kaum Suluk. Kerana kaum Suluk adalah Islam. Daerah Limbang pula adalah gudang pelacuran yang paling laris. Segi tiga antara Sabah Brunei Sarawak. Tolong beri jalan penyelesaian.” - Laporan Dakwah Sabah - 02 April 2009.

Kerja-kerja jahat seperti ini dilihat sebagai salah satu usaha terancang untuk menambahkan lagi kerosakan akhlak masyarakat Islam di Sabah. Bilangan pendakwah yang sangat kurang, Pertubuhan-pertubuhan Islam yang sedikit menjadikan masyarakat Islam di Sabah semakin buta terhadap ajaran Islam.

Lihatlah bagaimana masyarakat Islam di Wilayah Persekutuan Labuan dirosakkan secara sistematik dengan menjadikan statusnya sebagai ‘Pulau Bebas Cukai’. Yang hakikat sebenarnya dijadikan gudang besar supply arak dan rokok. Anak-anak muda yang mengambil arak dianggap sebagai perkara biasa. Apatah lagi rokok yang difatwakan Haram oleh Jawatankuasa Fatwa Kerajaan. Manakala hiburan dan kelab-kelab malam tumbuh subur, sebaliknya pengajian-pengajian agama sangat sedikit. Amar makruf nahi munkar semakin samar dan suram. Keadaan ini haruslah diinsafi dan dijadikan iktibar.

Pernah suatu ketika dahulu kita dikejutkan dengan berita mengenai sebuah perkampungan Islam di Sabah yang kembali kufur dan meninggalkan Islam. Hingga tempat yang dahulunya masjid telah ditukar menjadi tempat ternakan kambing. Sekarang, umat Islam di Sabah tidak lagi dimurtadkan, tapi strateginya telah ditukar dengan meruntuhkan moral, menggalakkan kebejatan sosial dan mencabut Islam dari jiwa masyarakat.


Dari: www.mj2020.blogspot.com

Mufti Perak kata blog hina Islam kurang ajar, tapi jika pemimpin hina Islam?

Mufti Perak kata blog hina Islam kurang ajar, tapi jika pemimpin hina Islam?

"Tokoh Maal Hijrah 1430H, Datuk Seri Harussani Zakaria dipetik hari ini oleh BERNAMA sebagai berkata bahawa perbuatan menghina agama Islam adalah satu perbuatan 'kurang ajar, tidak beradab dan keji'.

Beliau yang juga Mufti Perak berkata selama ini orang Islam belum pernah mengeluarkan satu pun kenyataan mengeji agama lain walaupun beranggapan Islam itu yang benar dan agama yang lain itu adalah tidak benar. Harussani berkata demikian sebagai mengulas mengenai kewujudan satu blog yang didakwa menghina Nabi Muhammad S.A.W.


Memang kita akui kemunculan satu blog yang menghina Islam baru-baru ini sungguh keterlaluan dan biadab. Penulis blog itu tanpa mengira kaum, agama dan jantinanya harus diadili kerana kebiadabannya itu. Walaupun bersetuju dengan pandangan Mufti Perak itu, namun jika berpeluang menemui beliau saya sangatlah teringin bertanya kepadanya, "Jika rakyat biasa menghina Islam dikatakan kurang ajar, apa pandangan Datuk Seri mengenai pemimpin kita yang menghina Islam?". Jika Datuk Seri terlupa saya akan perturunkan semula kata-kata pemimpin-pemimpin kita itu untuk Datuk Seri pertimbangkan sama ada ia wajar digelar kurang ajar atau tidak:


i) "Bagaimana kita boleh maju kalau orang Islam sudah tiada tangan dan kaki. Bagaimana mereka mahu bersaing dengan bangsa-bangsa lain kalau sifatnya sudah tidak cukup. Hukum Hudud tidak sesuai dilaksanakan di negara ini yang mempunyai rakyat berbilang kaum dan agama'.(Dr. Mahathir b.Mohamed, 2.5.1992)

ii) 'Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan. Ini sangat memalukan umat Islam kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja'. (Dr. Mahathir b.Mohamed, 14.7.1992)

iii) 'Negara akan huru-hara sekiranya undang-undang Islam dilaksanakan'.
( Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak : 20.4.1993)

iv) Saya akan memastikan bahawa negeri-negeri yang diperintah oleh BN tidak akan melaksanakan hukum hudud'. (Dr. Mahathir b.Mohamed, 1994)

v) "Apakah dalam keadaan Islam sudah lemah, hukum (hudud) yang boleh melemahkan lagi orang Islam mesti dilaksanakan?" (Dr Mahathir Mohamad, 3.3.1994)

vi) 'Hukum rejam kepada penzina adalah primitif'. (Dr. Mahathir b.Mohamed, 3.3.1994)

vii) "Sukar dilaksanakan hukum syarak kerana masyarakat Malaysia bukan seratus peratus Islam". (Dr. Mahathir b. Mohamed : 4.8.1994)

viii) "Melaksanakan hukum hudud sehingga melemahkan orang Islam sehingga menjadi masyarakat kucar-kacir dan ditindas oleh orang lain tidak secocok dengan ajaran Islam"(Dato' Seri Mahathir Mohamad, 14.4.1994)

ix) Tujuan menutup aurat ialah kerana di zaman Nabi, Arab jahiliyyah mempunyai nafsu yang kuat sehingga sering menculik dan merogol wanita daripada kabilah-kabilah lain, akibatnya ialah peperangan antara mereka yang tidak pernah tamat" (Dato Seri Dr Mahathir Muhamad, 5.9.1997)

7. 'Apa erti pembentukan negara Islam jika ia mundur'. (Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi: 13.11.1999)

8. "Hal-hal mengenai keagamaan (Islam), harus dipisahkan dari Sekolah Kebangsaan bagi membolehkan ibu bapa bukan Islam menghantar anak-anak mereka ke Sekolah Kebangsaan (Bekas Presiden Gerakan, Lim Liong Sik, 2007)

Jadi sekali lagi saya ingin bertanya kepada Datuk Seri Harussani, adakah kata-kata pemimpin di atas itu tidak boleh digelar kurang ajar? Jika tidak sampai ke peringkat kurang ajar, apakah perkataan yang paling sesuai untuk dilemparkan kepada mereka?

Membincangkan soal kurang ajar ini, saya teringat kepada Allayarham Datuk Ishak Baharum yang pernah menjawat jawatan Mufti Selangor tetapi dipecat pada Oktober 1997 gara-gara mempertahankan fatwa Majlis Fatwa Selangor pada 28 April 1995 yang memutuskan bahawa gadis Islam diharamkan dari menyertai pertandingan ratu cantik. Berikutan keputusan itu, tiga gadis Melayu Islam yang menyertai pertandingan ratu cantik di Hotel Holiday Villa pada 13 Jun 1997 telah ditahan untuk didakwa. Namun penangkapan itu telah menimbulkan kemarahan bukan kepalang Perdana Menteri ketika itu, Dr Mahathir. Dr Mahathir terus menempelak institusi agama Islam di mana beliau dilapor berkata, “Kita hormati Mufti pasal sesuatu peraturan yang dibuatnya tetapi kalau Mufti mengambil tindakan tidak mengikut Islam, takkan kita tidak boleh tegur.” Jadi Dr Mahathir berkata tindakan Mufti menahan gadis Islam yang berpakaian hampir separuh bogel itu adalah "tidak mengikut Islam". Betapa ceteknya ilmu agama Dr Mahathir ketika itu, malangnya pemimpin-pemimpin UMNO lain di peringkat pusat dan negeri berlumba-lumba untuk menyokong kenyataan beliau menghina institusi agama itu.

Allahyarham Datuk Ishak yang tidak tunduk kepada tekanan sebaliknya terus mempertahankan tindakannya. Dalam satu ceramah pada majlis Maulidur Rasul di sebuah masjid di Alor Star, Kedah pada 11 Ogos 1997, beliau dengan beraninya menempelak Perdana Menteri dengan memberi amaran seseorang Islam yang mempersoalkan hukum Allah boleh tergelincir akidahnya. Dan 2 bulan selepas kenyataan berani beliau kepada Perdana Menteri itu, perkhidmatannya terus ditamatkan pada akhir bulan Oktober 1997

Ekoran pemecatan Allahyarham itu, ramai ahli agama dan mufti yang nampak seperti tidak berani lagi untuk menyuarakan kebenaran. Mereka seperti lebih selesa membiarkan kemungkaran asalkan dapat meneruskan kemegahan dunia, sehingga munculnya seorang mufti muda, Dr Asri Zainul Abidin yang dilantik sebagai Mufti Perlis. Namun seperti Allayarham Datuk Ishak, keberanian Dr Asri memberi pendapat turut tidak disenangi banyak pihak yang akhirnya menyebabkan beliau terpaksa meletak jawatan.

Kepada Datuk Seri Harussani keberanian beliau memberi banyak pendapat berkaitan agama sebelum ini sangat saya hormati. Cuma dalam soal pemimpin Islam yang celupar mengkritik agamanya seperti bekas Perdana Menteri kita dan beberapa menteri yang masih memegang portfolio masing-masing sehingga kini itu saya belum pasti jawapan yang bakal beliau berikan sama ada ianya suatu perbuatan kurang ajar atau tidak.

Ihsan daripada : "pendikar gunung kriang"

Jumaat, April 10, 2009

Kepungan Gaza patut ditarik balik.


Kepungan Gaza patut ditarik balik.
Written by admin from on April 9th, 2009 | 0 Comments

Khamis, 09/04/2009 -Gerry Adams, pemimpin parti Sinn Fein dari Ireland meminta pengepungan ditarik balik di Semenanjung Gaza sambil merasa terkejut dengan penghapusan etnik di wilayah tersebut. Dalam sidang akhbar selepas lawatan di Ezbet Abed Rabbo, utara Gaza Adams menyatakan apa yang telah terjadi di Gaza adalah salah dan menambah rakyat Gaza berhak untuk hidup dalam aman.

Israel harus menyedari rakyat Gaza itu mempunyai hak, katanya. Adams meminta masyarakat dunia bertanggungjawab terhadap pengepungan dan kemusnahan di Gaza sambil menambah pengepungan itu patut ditarik balik dan semua lintasan dibuka untuk aliran bebas semua barangan dan perjalanan bagi penduduk Palestin yang sakit.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : hijjaz79

Pihak keselamatan Palestin tahan ahli Hamas.


Pihak keselamatan Palestin tahan ahli Hamas.
Written by admin from on April 9th, 2009 | 1 Comment

Khamis, 09/04/2009 - Pasukan Keselamatan Palestin telah menahan 3 ahli Hamas di utara Tebing Barat bandara Tulkarem, termasuk seorang yang baru dibebaskan pada hari Selasa dari penjara Israel.

Pusat Maklumat Palestin yang dibawah naungan Hamas berkata pihak keselamatan telah menahan Nidal Abu Tharifa pada Selasa malam selepas memecah masuk ke rumah beliau di kem pelarian Nour Shams. Ini merupakan kali kedua mereka menahan Abu Tharifa selepas berada dalam tahanan selama sebulan setengah. Begitu juga dengan Hazim AlNoury yang ditahan semula selepas ditahan selama 2 minggudan Hasan Sirouji yang baru sahaja selesai menjalani hukuman penjara 26 bulan ditahan oleh mereka.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : anonymous

Zionis terus mengyahudikan al-Quds.


Zionis terus mengyahudikan al-Quds.
Written by admin from on April 9th, 2009 | 0 Comments

Khamis, 09/04/2009 - Laporan hak asasi manusia menegaskan kempen Zionis untuk menyahudikan bandar al-Quds yang dijajah semakin meningkat pada bulan Mac lalu melalui operasi pembunuhan, peruntuhan rumah, rampasan tanah dan bangunan, serta pembinaan tembok besar yang memisah dan mengepung para penduduk.

Laporan yang dikeluarkan oleh ‘Kesatuan Penduduk bagi mempertahankan hak rakyat Palestin’ di al-Quds dengan kerjasama Pusat Demokrasi dan Hak Asasi Manusia al-Quds dan Pusat Kajian Tanah juga di al-Quds itu diterima oleh Pusat Media Palestin pada Rabu (8/4). Laporan itu menegaskan pihak berkuasa Zionis masih terus menceroboh hak asasi rakyat Palestin di bandar al-Quds yang dijajah.

Laporan tersebut dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama menyentuh isu-isu pencerobohan seperti perobohan rumah, percubaan menguasai bangunan, menutup tempat-tempat kediaman serta mengosongkannya, meruntuhkan menggunakan jentolak, merampas tanah dan sebagainya. Manakala bahagian kedua pula menyentuh tentang pencerobohan seperti sekatan jalanraya, kepungan, serbuan, tangkapan, penahanan semberono dan gangguan terhadap hak untuk hidup aman.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

Yayasan al Aqsa: Israel curi batu al Aqsa dan letak di Knesset.


Yayasan al Aqsa: Israel curi batu al Aqsa dan letak di Knesset.
Written by admin from on April 8th, 2009 | 1 Comment

Rabu, 08/04/2009 - Yayasan al Aqsa menyatakan bahawa pihak Zionis-Israel telah mencuri batu masjid al-Aqsa dan di letakkan di Knesset. Terdapat bukti fotografi yang membenarkan kejadian itu. Selain itu, batu-batu yang dicuri telah di bawa ke tempat lain yang tidak diketahui. Seorang pemimpin Harakah Islamiyah, Syaikh Kamal al Khatib mengatakan, jelas sekali Zionis-Israel merupakan pencuri bahan sejarah, perosak geografi dan memutarbelit sejarah. Namun tidak mengejutkan kerana memang Zionis-Israel adalah “pakar” dalam kerja-kerja jijik itu.

Zionis-Israel telah mencuri khazanah Islam dan Arab. Hingga ini, mereka masih belum dapat membuktikan terdapatnya kuil yang mereka war-warkan.

sumber : COMES
penterjemah : Abu Awatif

MUZAKARAH GURU-GURU AGAMA NEGERI SABAH TAHUN 2009



MUZAKARAH GURU-GURU AGAMA NEGERI SABAH TAHUN 2009
Pada 7 hingga 9 April 2009, bertempat di Hotel Tang Dynasty Park, Kota Kinabalu, telah berlangsungnya muzakarah di atas. Aktiviti ini adalah anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) Cawangan Sabah dengan Kerjasama Sektor Pendidikan Islam (SPI), Jabatan Pelajaran Sabah dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS). Sebanyak 96 orang peserta mengikuti muzakarah ini yang meliputi Guru-guru agama Sekolah Kebangsaan / Sekolah Menengah Kebangsaan dan Guru-guru agama Sekolah Agama Negeri.

Antara aktiviti yang diadakan ialah ucap utama, pembentangan kertas kerja, bengkel dan kuliah subuh. Berikut ialah tajuk-tajuk bengkel dalam muzakarah kali ini.

Generasi Pendakwah Satu Kemestian
1 Strategi melahirkan generasi pendakwah
2 Membangun pendakwah yang aktif
3 Menangani pendakwah yang lesu

Keberkesanan Pengurusan Dakwah Dalam Masyarakat
4 Bagaimana memastikan keberkesanan pendakwah dalam masyarakat
5 Membentuk minda da’e kelas pertama
6 Menjadi para pendakwah rujukan utama masyarakat

Wahdah Pemangkin Khaira Ummah
7 Bencana akibat guru agama tidak bersatu
8 Gerakan dakwah guru agama perubah masyarakat
9 Bagaimana meletakkan diri sebagai orang penting dalam masyarakat.
10 Kolaborasi JAKIM, JHEAINS & SPI, JPN Sabah dalam mengangkat syiar islam di Negeri Sabah.

Senarai penuh barisan Kabinet baru

Senarai penuh barisan Kabinet baru

PERDANA MENTERI : Datuk Seri Najib Tun Razak

TIMBALAN PERDANA MENTERI: Tan Sri Muhyiddin Yassin

JABATAN PERDANA MENTERI:

Menteri:

1. Tan Sri Dr Koh Tsu Koon (Hal Ehwal Perpaduan & Pengurusan Prestasi)

2. Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (Hal Ehwal Perundangan dan Parlimen)

3. Tan Sri Nor Mohamed Yakcop (Unit Perancang Ekonomi)

4. Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom (Hal Ehwal Agama Islam)

Timbalan Menteri:

1. Datuk Liew Vui Keong

2. Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

3. Datuk S.K. Devamany

4. Ahmad Maslan

5. T. Murugiah

KEMENTERIAN KEWANGAN:

Menteri: Datuk Seri Najib Tun Razak

Menteri II: Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah

Timbalan Menteri:

1. Datuk Chor Chee Heung

2. Datuk Dr. Awang Adek Hussin

KEMENTERIAN PELAJARAN:

Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin

Timbalan Menteri:

1. Datuk Dr Wee Ka Siong

2. Dr. Mohd Puad Zarkashi

KEMENTERIAN PENGANGKUTAN:

Menteri: Datuk Ong Tee Keat

Timbalan Menteri:

1. Datuk Abdul Rahim Bakri

2. Datuk Robert Lau Hoi Chew

KEMENTERIAN PERUSAHAAN, PERLADANGAN DAN KOMODITI:

Menteri: Tan Sri Bernard Dompok

Timbalan Menteri: Datuk Hamzah Zainudin

KEMENTERIAN DALAM NEGERI:

Menteri: Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein

Timbalan Menteri:

1. Datuk Wira Abu Seman Yusop

2. Jelaing anak Mersat

KEMENTERIAN PENERANGAN, KOMUNIKASI, KESENIAN DAN KEBUDAYAAN:

Menteri: Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim

Timbalan Menteri:

1. Datuk Joseph Salang Gandum

2. Senator Heng Seai Kie

KEMENTERIAN TENAGA, TEKNOLOGI HIJAU DAN AIR:

Menteri: Datuk Peter Chin Fah Kui

Timbalan Menteri: Noriah Kasnon

KEMENTERIAN KEMAJUAN LUAR BANDAR DAN WILAYAH:

Menteri: Datuk Seri Shafie Apdal

Timbalan Menteri:

1. Datuk Hassan Malek

2. Datuk Joseph Entulu anak Belaun

KEMENTERIAN PENGAJIAN TINGGI:

Menteri: Datuk Seri Mohd Khaled Nordin

Timbalan Menteri:

1. Datuk Dr. Hou Kok Chung

2. Datuk Saifuddin Abdullah

KEMENTERIAN PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI:

Menteri: Datuk Mustapa Mohamed

Timbalan Menteri:

1. Datuk Mukhriz Mahathir

2. Datuk Jacob Dungau Sagan

KEMENTERIAN SAINS, TEKNOLOGI DAN INNOVASI:

Menteri: Datuk Dr. Maximus Ongkili

Timbalan Menteri: Fadillah Yusof

KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR:

Menteri: Datuk Douglas Uggah Embas

Timbalan Menteri: Tan Sri Joseph Kurup

KEMENTERIAN PELANCONGAN:

Menteri: Datuk Ng Yen Yen

Timbalan Menteri: Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib

KEMENTERIAN PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI:

Menteri: Datuk Noh Omar

Timbalan Menteri:

1. Datuk Johari Baharum

2. Datuk Rohani Abdul Karim

KEMENTERIAN PERTAHANAN:

Menteri: Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

Timbalan Menteri: Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad

KEMENTERIAN KERJA RAYA:

Menteri: Datuk Shaziman Abu Mansor

Timbalan Menteri: Datuk Yong Khoon Seng

KEMENTERIAN KESIHATAN:

Menteri: Datuk Liow Tiong Lai

Timbalan Menteri: Datuk Rosnah Rashid Shirlin

KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN:

Menteri: Datuk Ahmad Shabery Cheek

Timbalan Menteri:

1. Datuk Razali Ibrahim

2. Wee Jeck Seng

KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA:

Menteri: Datuk Dr S.Subramaniam

Timbalan: Datuk Maznah Mazlan

KEMENTEIAN PERDAGANGAN DALAM NEGERI DAN HAL EHWAL PENGGUNA:

Menteri: Datuk Ismail Sabri Yaakob

Timbalan Menteri: Datuk Tan Lian Hoe

KEMENTERIAN PERUMAHAN DAN KERAJAAN TEMPATAN:

Menteri: Datuk Kong Cho Ha

Timbalan Menteri: Datuk Lajim Ukin

KEMENTERIAN PEMBANGUNAN WANITA, KELUARGA DAN MASYARAKAT:

Menteri: Datuk Seri Sharizat Jalil

Timbalan Menteri: Datin Paduka Chew Mei Fun

KEMENTERIAN LUAR:

Menteri: Datuk Anifah Aman

Timbalan Menteri:

1. A. Kohilan Pillay

2. Datuk Lee Chee Leong

KEMENTERIAN WILAYAH PERSEKUTUAN:

Menteri: Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin

Timbalan Menteri: Datuk M. Saravanan

Panduan Cara Mohon Hajat Ditunaikan

Panduan Cara Mohon Hajat Ditunaikan

Untuk tunai segala hajat: (contohnya hajat percepatkan jodoh, memanjangkan jodoh,dikurniakan cahaya mata, sembuhkan penyakit, elakkan dari malapetaka,diampunkan dosa dan sebagai nya):

* Duduk menghadap kiblat (dalam keadaan berwudhuk)
* Baca lah Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Allah berulang-ulang sepanjang-panjang kita duduk selepas sembahyang asar sehinggalah masuknye waktu maghrib.
* Dilakukan pada hari Jumaat selepas sembahyang Asar sehinggalah masuknya waktu Maghrib.
* Masuk sahaja waktu Maghrib, di kala laungan azan “Allahuakbar” yang pertama, terus lah angkat tangan dan berdoa kepada Allah yang MAHA berkuasa agar segala yang dihajati diperkenankan.
* Lakukan amalan ini sebanyak 3 Jumaat berturut turut.
* Lakukannye dengan khusyuk dan yakin yang Allah akan membantu kita.

Hanya pada ALLAH kita sembah dan kepadaNYA juga kita mohon pertolongan. Sesungguhnya ALLAH MAHA PEMURAH lagi MAHA PENGASIHANI.

Semoga dapat amal.

Rahsia Fadhilat Surah Fatihah


Rahsia Fadhilat Surah Fatihah

1. Untuk membuatkan seseorang (suami anda, isteri anda, anak2 anda) supaya sentiasa ingat dan kasih pada anda :

* Bacalah surah al-Fatihah 14 kali sebelum tidur.

2. Untuk mengubati penyakit yang kritikal:

* Baca surah al-Fatihah 41 kali dan tiup pada air
* Minum air tersebut dan mandi menggunakan air tersebut.

3. Untuk merawat masalah sakit kepala / sakit yang berkaitan dengan otak:

* Baca surah al-Fatihah 7 kali sambil mengusapkan kepala orang yang sakit tersebut.
* Lakukannya 1 kali sebelah pagi dan 1 kali sebelah malam setiap hari tanpa gagal.

4. Untuk mengurangkan kesakitan yang melampau:

* Baca surah al-Fatihah 3 kali dan tiupkan dalam segelas air dan minum air tersebut.
* Kemudian, baca surah al-Fatihah sambil mengusap ditempat yang berasa sakit tersebut.

5. Untuk menghentikan bayi / anak kecil yang sedang menangis (samaada menangis ditengah malam atau pada bila2 masa sekalipun):

* Baca surah al-Fatihah 7 kali sambil mengusapkan kepala bayi/anak kecil tersebut.

6. Untuk merawat luka2 kecil: Contohnya luka terkena pisau, luka disengat tebuan, darah keluar tak berhenti, jari terkepit pintu dan sebagainya…)

* Baca surah al-Fatihah 3 atau 7 kali
* Kemudian, gunakan ibu jari, ambil sedikit air liur dari bahagian “langit-langit” dan gosokkannya pada kawasan yang terluka tersebut.

Semua cara yang diterangkan di atas, INSYAALLAH pasti akan mendatangkan kesan dengan beberapa syarat:

1. Percaya dan yakin bahawa Surah al-Fatihah ialah sebaik-baik penawar untuk segala macam jenis penyakit (dengan kuasa Allah yang menjadikan surah al-Fatihah penuh keistimewaan)
2. Baca dengan penuh “khusyuk” dan “Tawadhu”
3. Tawakal sepenuhnya pada Allah
4. Gunakan amalan tersebut dengan NIAT YANG BAIK saja

Mintak lah yang baik baik. Niat biar baik. InsyaAllah akan dimakbulkan
oleh Allah.

Wallahualam.

Sumber ilmu : Diajar oleh Dr. Fatma Az-Zahra (semasa kelas tafsir al-Quran )

Isnin, April 06, 2009

Kedatangan Mahathir Menambahkan kebencian pengundi kepada UMNO

Kedatangan Mahathir Menambahkan kebencian pengundi kepada UMNO

Keadatangan Mahathir dan berkempen di Bukit Gantang menambahkan kebencian pengundi Melayu kepada UMNO. Luka lama di tahun 1998 berdarah kembali. Kecamannya kepada Anwar dan Menteri Besar Perak DS Nizar, membuka pekong di dadanya sendiri. Apatah lagi ianya disiarkan secara lansung dalam TV1 jam 11 pagi tadi.

Dalam pilihanraya taun 1999, orang Melayu telah menolak UMNO. Dikala itu Mahathir adalah PM Malaysia. Tuduhannya kepada Anwar sebagai berdolak dalik, sebagai peliwat mengingatkan kita kepada kata-katanya yang berdolak dalik. Tektik dalam pemerintahan regim UMNO-BN yang pernah diterajuinya, mula dikeluarkannya dalam pilihanraya Bukit Gantang. Melayu takkan lupa terhadap apa yang pernah diucapkannya dan apa yang pernah dilakukkannya. Mahathir tidak pernah mengenang budi terhadap orang yang pernah membantunya.

Dato’ Harun yang pernah membawanya kembali kepangkuan UMNO, Dr. Ghaffar Baba, Dato’ Hussein Onn, Tengku Razali, Tun Pak Lah dan ramai lagi pemimpin-pemimpin UMNO yang bersama beliau, menjadi kecaman dalam permaianan politik kotor Mahathir.

Umno merasakan telah mendapat senjata baru dalam PRK sekarang ini. Tetapi perkiraan mereka sangatlah meleset kerana kemarahan rakyat terhadap penyelewengan UMNO, tambah bersemarak dengan kehadiran Mahathir. Mereka sebenarnya lupa bahawa Mahathir yang digunakan sebagai senjata kali ini adalah penyokong yang membawa rebah… Syabasy Mahatir kerana almarhum Ust. Fadil Mohd Nor pernah mendoakan agar Mahathir panjang umur agar dapat melihat sendiri akibat daripada perbuatannya selama memerintah Malaysia dan balasan-balasan Allah yang menimpa beliau.

Apa kata org Sarawak mengenai Batang Ai... (2-YouTube)

Apa kata org Sarawak mengenai Batang Ai...

cruzgeng
hahahah hidup barisan untuk supuluh ringgit hahahah

tonyshit80
Aku orang iban, aku ada bela rimau besat. rimau aku sukak makam ati oarang Amenu

sabahtatap
agi idup agi ngelaban, idup KEADILAN!!!

jainilam
alfred jabu byk memperbodoh kan org iban,,,,idup senang lenang dkt kch,,,,rumah besar,,,ada company besar,,,umah panjai bala nya bisik aircond,,,,,umah panjai lain tidak di lihat,,,bila time undi cakap kesian kan org iban,,,,,,apuuuuuhhhhhhh parai org iban mun terus nak dgr cakap alfred jabu ngan jemut masing,,,,,,duak ekok ya KAYA RAYA DI KCH TOK WAIII

shirojim88
Wahai saudara-saudari yang kikasihi khasnya dari Batang Ai dan amnya dari Sarawak BANGUNLAH anda semua dan cuba renung-renungkan & fikir-fikirkan apa perubahan yg anda kecapi selama ini dibawah BN, YBnya cakap semua boleh beres sebelum p.raya tapi selepas jadi YB semua kantoi dgn macam-macam alasan utk tolak permintaan & pertolongan dr rakyat. Yg lagi menghairankan SARAWAK negeri yg penuh kaya dgn hasil bumi & hasil pertahian tapi diketegorikan sebagai salah satu negeri yg termiskin di M'sia.

qimie22
berubah meh kitai. sekian lamak udah kitai di kemeli ke urg... maju kunun ajak.

roydasanta
nya ya bulih.....bala dayak diato makin nemu reti politic.Johny Cuat bc talent dlm bejako.....d depan...,cg bc talent ti nyadi yb.AGI agi Ngelaban

jainilam
apuuuhhhhh nyak,,,,,,bangga aku org iban
pun support keadilan,,,,,YB adalah rakyat
biasa tapi bila dah jadi YB rakyat di pandang mcm kuli,,,,itulah byk terjadi pada YB barisan nasional,,,,,dulu boleh lah perbodohkan org kpg,,,tapi sekarang jgn harap,,,,,IDUP KEADILAN



SURAT APA NI??? - BUKTI RASUAH???(GAMBAR)

SURAT APA NI???-BUKTI RASUAH???(GAMBAR)
Memang Che Det dah tak dapat sambutan.
Yang ini mungkin dapat sambutan besar-besaran kot.
Salin dan simpan.
Sumber: MYKMUT.
p/s: Kenapa tak guna English yek. hehehehe.

SURAT APA NI??? (GAMBAR)
Memang Che Det dah tak dapat sambutan.
Yang ini mungkin dapat sambutan besar-besaran kot.
Salin dan simpan.
Sumber: MYKMUT.
p/s: Kenapa tak guna English yek. hehehehe.

Senjata terakhir menjelang 7 April 2009

Senjata terakhir menjelang 7 April 2009
Dilulus terbit pada Monday, April 06 @ 19:42:11 MYT oleh TokPenghulu

Video Klip Oleh omar

"Setelah segala usaha dilakukan... panjatkanlah doa kehadrat Allah. Kalah menang, kita terus berjuang. Yang pastinya, kemenangan itu hampir. TOLONGLAH AGAMA ALLAH, NESCAYA ALLAH MENOLONG KAMU. Semuga kemenangan milik PAS dan PR dalam PRK kali ini. YA ALLAH, perkenankanlah doa kami, AMIN.



Selamat Menonton:
KOMEN ANA:
Re: Senjata terakhir menjelang 7 April 2009 (Score: 1)
by abdinabu on Monday, April 06 @ 20:52:31 MYT
(User Info | Send a Message) http://ambuyatel-binangkit.blogspot.com/
Setuju...
"Ad-Du3a-u Sila7ul-Mu2minin"
Doa itu adalah senjata kepada orang-orang mukmin....
Marilah sama-sama kita mendoakan kejayaan calon PR di 3PRK esok...
Amin!!!

Rupa-Rupanya Kesemua 13 Calon Bebas Merupakan Orang-Orang BN

Rupa-Rupanya Kesemua 13 Calon Bebas Merupakan Orang-Orang BN
Dilulus terbit pada Monday, April 06 @ 19:40:06 MYT oleh TokPenghulu

Berita Oleh addin_77

Bukit Selambau - Laporan kami yang terdahulu bahawa calon bebas di Bukit Selambau adalah ditaja oleh BN kini bagai nampak menjadi kenyataannya.

Ini berikutan edisi siasatan Pakatan Rakyat mendapati hampir kesemua calon bebas terbabit rupanya adalah orang BN atau bekas pemimpin BN yang masih setia pada parti itu. Sangkaan kita sebelum ini hanya Mejar (B) Anuar Abd Hamid yang memakai lambang Telefon sahaja yang dipercayai orang UMNO dan proksi Mahathir. Khabarnya beliau akan masuk UMNO bila Mahathir diterima masuk UMNO. Maka kini "comfirm" jiwa dan raganya sudah kembali bersama UMNO.


Sangkaan kita undi BN akan berpecah kepada dua satu untuk MIC dan satu lagi untuk UMNO. Tambahan pula Mahathir dijangkan menyampaikan amanatnya di Bukit Selambau jam 5.00 petang ini yang akan disiarkan secara "live" oleh RTM. Berita menggemparkan diterima apabila hampir kesemua calon-calon bebas memang ditaja atau orang-orang BN yang bertopengkan bebas sebenarnya. Tujuan mereka sudah pastinya untuk memecahkan undi Pakatan Rakyat. Target setiap seorang calon ialah menarik sekurang-kurangnya 200 undi, maka jika ada 13 calon mereka sudah berjaya membawa lari 2,600 undi atas pagar. Itu belum lagi termasuk 3,029 pengundi hantu yang telah dikesan sebelum ini. Maka itu ternyatalah bahawa UMNO dan Barisan Nasional begitu kemaruk untuk menang dalam pilihanraya kecil kali ini. Ia mungkin bagi menjaga imej dan maruah Perdana Menteri Malaysia yang baru, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Maklumat penuh tentang calon-calon terbabit ialah :

1. ANUAR B HAMID - An ex-Armed Forces major (retired), an UMNO member of Sungai Air Mendidih branch in Merbok division, frustrated with Umno after Dr. Mahathir left the party sulking. He was also responsible for closing down the Sungai Air Mendidih Umno’s Hall.
2. RADZI B LAZIM - Claimed to be ex-PKR division chief. Its nonsense, he is now an UMNO member with several ex-PKR members including former Kedah youth chief, Zamil Ibrahim & ex-Merbok PKR chief, Mochtar Mansor.
3. KHAMIS B AWANG - An UMNO member of Sungai Layar branch in Sungai Petani.
4. ABD RAHIM B ABU - An UMNO member of Bukit Selambau, under the supervision of Pakjang Badri, former assemblyman of Bukit Selambau in the 1990’s.
5. HUSAINI YAACOB - Also an UMNO member , a businessman who owns 5 quarries in Singkir, Perlis, Bukit Perak, Sik & Juru. His firm owns an UMNO associated company, Kemelong.
6. FADZIL B ABD WAHAB - An ex-Army Officer who owns a cafe & kedai nasi kandar in Ambamgan Heights, Sg Lalang. He’s well known for his nickname “TokMisai”. He is also an UMNO samseng affiliate @ ‘Ayahanda’ Pekida.
7. TAN HOCH HUAT - A Gerakan member of Sungai Petani, a component of Barisan Nasional.
8. CHANDARAJAH A/L TANASEGARAN - A MIC member of Taman Ria Jaya, Sungai Petani. Also a businessman.
9. G SARALA A/P LOGNATHAN - An ex- Kedah People’s Progressive Party Wanita Chief.
10. VENASON A/L MICHELE - An ex-MIC member of Taman Ria Jaya.
11. LOGANATHAN A/L RAMACHANDRAN - An ex-MIC member too.
12. MOGANAKUMA A/L SUBRAMANIAM - An ex- MIC, a Kedah HINRAF leader.
13. JAYAGOPAL A/L ADAIL KALAM - An ex-PKR member who was suspended by PKR Pokok Sena Division.So, for all too see, These candidates can lie about their so called secret association & UMNO Barisan National.

Sumber:Pahangdaily

http://addin77.blogspot.com

Mahathir: Si tikus derhaka yang kononnya membela raja

Mahathir: Si tikus derhaka yang kononnya membela raja
Dilulus terbit pada Monday, April 06 @ 19:55:02 MYT oleh TokPenghulu

Artikel Oleh Ahmad Tajdid
www.detikdaily.net

SEORANG perwakilan Umno daripada Pulau Pinang mengejutkan perhimpunan agung Umno pada tahun 1991 dengan pertanyaan sinis: "Siapakah tikus yang sanggup menggantungkan loceng di leher kucing."

Dewan Merdeka PWTC tempat berlangsungnya perhimpunan agung Umno itu tiba-tiba menjadi senyap sunyi. Masing-masing perwakilan yang sebelumnya bersorak-sorai apabila Raja-raja Melayu dihina dan dipermain-mainkan sepanjang tiga hari perhimpunan itu berlangsung mula berasa seram sejuk.

Sepanjang tiga hari, perhimpunan Agung Umno tahun itu berubah menjadi 'sidang penderhakaan' terbesar Melayu terhadap Raja-rajanya. Tidak cukup dengan kata-kata nista dan cemuhan yang dilemparkan terhadap Raja-raja Melayu, media massa pro-Umno juga turut menyiarkan ucapan-ucapan perwakilan dan pemimpin Umno yang mengecam dan mempersendakan

Dato' Zainal Abidin Sakom, wakil Umno Selangor yang juga Setiausaha Politik Menteri Besar waktu itu menjadi wira dalam perhimpunan itu. Beliau tanpa segan silu dan tidak beradab menyerang peribadi Sultan Selangor. Zainal turut menyerahkan senarai salah laku Sultan Selangor kepada Dr Mahathir untuk didedahkan kepada rakyat.

Penderhakaan terbuka Zainal menaikkan semangat para perwakilan Umno. Satu demi satu aib Raja-raja Melayu didedahkan dan keaiban-keaiban ini disiarkan oleh media elektronik pro-Umno secara langsung dan media cetak pro-BN keesokan harinya.

Bagaimanapun cerita tikus dan kucing oleh perwakilan Umno Pulau Pinang itu tiba-tiba mengecutkan perut para perwakilan yang sebelum itu begitu biadap dan celupar menghina istana.

Tiada seorang pun perwakilan Umno yang berani menyahut cabaran perwakilan Umno itu sehinggalah ucapan penangguhan Presiden.

Dan ketika memberikan ucapan penangguhannya Presiden Umno, Dr Mahathir Mohamad (Dato' Seri) dengan beraninya berkata: "Ada perwakilan yang bertanya siapa tikus yang berani menggantung loceng di leher kucing... Jawapannya kamilah... Kami yang berada di atas pentas ini (Ahli Majlis Tertinggi Umno)."

Maka bersorak-sorai para perwakilan Umno meraikan keberanian Dr Mahathir itu. Hasilnya satu Resolusi 4 Perkara telah diluluskan Perhimpunan Agung Umno untuk mengurangkan kuasa Raja-raja Melayu.

18 tahun kemudian

Lapan belas tahun kemudian, di Bukit Gantang; Dr Mahathir yang baru dua hari menyertai Umno mencerca calon PAS, Dato' Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin kerana kononnya menderhaka kepada Sultan Perak.

"...'Saya pohon derhaka'. Cukup special. Tidak pernah dengar perkataan ini sejak (peristiwa) Sultan Mahmud mangkat dijulang, inilah kali pertama kita dengar," kata Mahathir dihadapan ribuan penyokongnya.

"Kalau tidak bersetuju (kepada raja), kita tidak bersetuju, OK. Tapi jangan sampai kata mohon menderhaka. Wah, bukan main, besar," kelentong Dr Mahathir.

Tidak payahlah rasanya untuk kita mengulas kenyataan 'negarawan' itu. Sejarah panjang pentadbiran Mahathir sudah cukup untuk menyaksikan peri derhakanya beliau kepada Raja-raja Melayu.

Cuma dikesalkan adalah kelompok Melayu penyokong Umno di Bukit Gantang yang masih bersorak-sorai menyokong Dr Mahathir, si tikus tua yang kononnya masih punyai aura untuk memartabatkan Umno dan BN.

Sungguh benar kenyataan Dr Mahathir... "Melayu mudah lupa".

KOMEN ANA:
by abdinabu on Monday, April 06 @ 20:27:33 MYT
(User Info | Send a Message) http://ambuyatel-binangkit.blogspot.com/
hehmmm!!!
Melayu MUDAH LUPA??? Sajak yang paling ku BENCI.. [ambuyatel-binangkit.blogspot.com]

Mahadhir.... belum ku lupa SEGALA DOSA2MU....
Lagi elok BERTAUBAT...dari terus Menyanyok..

Ahad, April 05, 2009

AYAT AYAT MANZIL

Ayat2 manzil
12:32 AM | Author: ain solehah

AYAT AYAT MANZIL

Kitab Manzil adalah kumpulan pilihan ayat2 Alqur’an yang
dibacakan oleh Rasulullah, s.a.w. ke atas seorang Badui yang sedang mengalami sejenis penyakit gila. Selepas Rasulullah membacakan ayat2 itu, maka telah hilang penyakit gila orang Badui itu. Ayat2 kumpulan ini bagus juga dibuat amalan ratib harian dan bacaannya digunakan juga sebagai keperluan perobatan dari segenap penyakit Zahir dan Batin. Kehebatan ayat2 ini telah diconfirm oleh seorang sahabah Rasulullah, .s.a.w. bernama Ubai ibn Kaab, r.a. Hadith Sahih
mengenai kehebatan ayat2 Alqur’an kumpulan ini boleh dirujuk dalam kita "Hayatul Sahabah" jilid 3, mukasurat 374. Orang tua2 menasihatkan agar kita membacakan ayat2 ini untuk "mengobati" anak2 atau adik2 kita yang nakal (ataupun isteri/suami) agar menjadi orang baik dan taat kepada Allah, s.w.t. Testlah sendiri ! Wallahu a'lam. Di sini saya kirimkan sebagai Attachment salinan ayat2 Kitab Manzil itu. Kalau apa yang dikeluarkan melalui internet tidak
begitu terang tulisannya, semaklah sendiri dari AlQur’an anda menurut urutan di bawah ini:

Bacaan 1: AlFatihah
Bacaan 2: Surah AlBaqarah (Surah 2) ayat 15.
Bacaan 3: Surah AlBaqarah (Surah 2) ayat 163.
Bacaan 4: Surah AlBaqarah (Surah 2) ayat 255257.
Bacaan 5: Surah AlBaqarah (Surah 2) ayat 284286
Bacaan 6: Surah AlImran (Surah 3) ayat 18.
Bacaan 7: Surah AlImran (Surah 3) ayat 2627.
Bacaan 8: Surah AlA'raaf (Surah 7) ayat 5456.
Bacaan 9: Surah AlIsraa' (Surah 17) ayat 110111.
Bacaan 10: Surah Surah AlMuminuun (Surah 23) ayat 115118.
Bacaan 11: Surah AsySyafaat (Surah 37) ayat 111.
Bacaan 12: Surah ARahman (Surah 55) ayat 3340.
Bacaan 13: Surah AlHasyr (Surah 59) ayat 2124.
Bacaan 14: Surah AlJinn (Surah 72) ayat 14.
Bacaan 15: Surah AlKafiruun (Surah 109) ayat 16.
Bacaan 16: Surah AlIkhlas (Surah 112) ayat 14.
Bacaan 17: Surah AlFalaq (Surah 113) ayat 15.
Bacaan 18: Surah AnNas (Surah 114) ayat 16.

Contoh berdo'a: (Repeat: contoh saja) Ya, Allah.... jadikanlah
pembacaan
ayat2 Engkau ini sebagai obat untuk ..................(nama) agar dia
...................................... (misalnya: menjadi seorang yang
taqwa kepada Engkau ... ataupun mohon dibaikkan dari
penyakitnya, e.g.
nakal, suka bertengkar, malas sembahyang, dsb.)
WALLAHU A'LAM.

Maha benar ALLAH SWT atas semua Firman NYA

Esok, hari akhir Najib bersihkan diri!

Esok, hari akhir Najib bersihkan diri!
Izwan Abdul Halim |izwan@harakah.net.my
Sun | Apr 05, 09 | 7:45:35 pm MYT

SUNGAI LALANG, 5 April (Hrkh) - Esok merupakan hari terakhir bagi Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak untuk membersihkan namanya dari kaitan kes Altantuya Shariibu sebelum berdepan 'hukuman' oleh para pengundi bagi Pilihan Raya Kecil di tiga tempat iaitu Parlimen Bukit Gantang, Dun Bukit Selambau dan Batang Ai pada 7 April ini.

"Di mana esok adalah hari terakhir dia (Najib) boleh bertindak sekurang-kurangnya menyatakan saman kepada akhbar Liberation di Perancis untuk memohon maaf di atas laporan oleh akhbar tersebut," demikian ditegaskan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi KeADILan, Badrul Hisham Shahrin pada sidang media parti itu di Yayasan Aman, di sini hari ini.

Sikap berdiam diri Najib katanya, menunjukkan seolah-olah beliau akur dengan laporan akhbar tersebut.

Jelas Badrul lagi, Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pernah mengemukakan saman terhadap akhbar di London kerana mengaitkan PAS dengan rangkaian Al-Qaeda di Asia Tenggara dan PAS menang dalam pendakwaan itu manakala akhbar berkenaan turut mohon maaf.

Ujar beliau, begitu juga saman fitnah yang dikemukakan Ahli Parlimen Pokok Sena, Dato' Mahfuz Omar terhadap sebuah akhbar tempatan di mana Mahfuz turut memenangi kes itu.

"Jadi ini perlu diikuti oleh PM, jika tidak pengundi-pengundi di tiga tempat ini boleh meletakkan penghakiman terhadap PM yang gagal menjawab isu tersebut," tegasnya. - mks. _

Taktik melampau: Cuba gambarkan PAS ganas, bakar kereta polis!

Taktik melampau: Cuba gambarkan PAS ganas, bakar kereta polis!
Johari Jaafar
Sun | Apr 05, 09 | 10:04:27 am MYT

BUKIT GANTANG, 5 April (Hrkh) - Pengarah Jabatan Pilihan raya PAS Pusat,Dato' Mustafa Ali mendedahkan perbuatan melampau BN menjelang hari mengundi untuk menggambarkan PAS bertindak ganas sekaligus ianya akan dijadikan isu untuk 'pukulan maut' BN pada saat sat akhir bagi memenangkan calon BN.

"Kita mendapat maklumat pihak tertentu akan mengumpulkan kereta-kereta polis yang lama dan diletakkan di sebuah balai polis untuk dibakar kononnya kereta itu dibakar oleh orang PAS," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media di Markas Induk PAS, Air Kuning semalam.

Apabila ditanya oleh wartawan dari mana beliau mendapat maklumat itu, Mustafa merahsiakan dari mana maklumat itu diperolehinya, tetapi beliau mahu pihak polis menyiasat perkara itu.

"Tujuan kita dedahkan ini kepada media agar pihak polis menyelidikinya agar kejadian itu dapat ditegah dan mengenalpasti pihak mana yang melakukannya," katanya.

PAS tidak akan melakukan sesuatu yang ganas dan tidak bertindak mengikut emosi sebaliknya PAS akan mematuhi undang undang dalam berkempen.

Beliau yakin sekiranya kejadian itu berlaku, BN pastinya menuding jari bahawa PAS yang melakukannya, sekaligus BN berharap pengunbdi pengundi di Bukit Gantang tidak akan memberi undi kepada calon PAS.

Mengenainya pembebasan akhbar Harakah dan Suara Keadilan daripada digantung selama tiga bulan, beliau menyambut baik tetapi pembebasan itu bertujuan politik menjelang hari pembuangan undi di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

"Ketika membuat penggantungan tiga bulan kepada Harakah dan Suara Keadilan ianya dibuat secara tergesa-gesa dan berbau politik, tidak sampai dua minggu sekatan itu ditarik balik juga ianya mempunyai motif politik," jelas Mustafa.

Selain itu, beliau mengalu-alukan pembebasan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana mereka sudah lama tersiksa ditahan di Kem Tahanan Kamunting tetapi ianya juga disifatkan sebagai kepentingan politik

Beliau mengingatkan seluruh ahli dan penyokong Pakatan Rakyat agar jangan tertipu dengan membebaskan Harakah dan Suara Keadilan serta pembebasan 13 tahanan ISA kerana kedua-keduanys mrmiliki kepentingan politik BN bagi meraih sokongan rakyat menjelang hari pengundian 7 April ini. - mks._

Pelantikan Najib, bukti Umno pinggirkan rakan komponen BN

Pelantikan Najib, bukti Umno pinggirkan rakan komponen BN
Izwan Abdul Halim |izwan@harakah.net.my
Sun | Apr 05, 09 | 7:42:58 pm MYT

SUNGAI LALANG, 5 April (Hrkh) - Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua menyifatkan tindakan keluar parti oleh Naib Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) Dato' V.Nadarajan bersama 6,000 ahli parti itu di Kedah dan menyertai KeADILan sebagai arus yang tidak boleh dielakkan.

Menurutnya, telah wujud kontra yang besar sejak sekian lama di mana Barisan Nasional (BN) tidak tidak dapat memberi layanan sama rata dan positif kepada sesama teman-teman komponen mereka.

Perkara tersebut juga katanya tidak dapat diselesaikan dengan pelantikan Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri.

Malah ujar Tian Chua, pelantikan Najib melanggar semangat di dalam BN sehingga rakan-rakan komponen mereka semakin ramai meninggalkan BN.

"Sebagai contoh Najib telah disahkan sebagai Presiden Umno pada persidangan Umno baru-baru ini. Umno bukan parti yang tunggal memerintah di negara ini, mereka berkongsi kuasa dengan 13 parti.

"Sepatutnya sebelum Najib dikemukakan kepada Yang Di-Pertuan Agong bagi pelantikannya, Majlis Tertinggi BN sepatutnya bersidang untuk 'confirm' cadangan dari Umno melantik Najib sebagai PM," ujarnya pada sidang media di Yayasan Aman, di sini hari ini.

Jelasnya, perkara tersebut dilakukan pada pelantikan semua PM sebelum ini tetapi tidak dibuat semasa melantik Najib.

Katanya lagi, Umno juga tidak menguasai majoriti dalam Parlimen tetapi Umno bertindak seolah-olah telah mengenepikan rakan komponennya yang lain termasuk parti-parti kecil dalam komponen itu.

"Umno membuat satu anggapan atau asumsi bahawa Presiden Umno ini secara automatik menjadi Perdana Menteri. Sungguhpun secara tektikal begitu, tetapi sekurang-kurangnya dalam muafakat satu barisan, ianya harus dibincangkan.

"Ia kontra dengan Pakatan Rakyat di mana konsultasi dan perundingan merupakan satu proses yang sangat penting," ujarnya yang turut menyatakan bahawa BN sering melemparkan tohmahan kononnya Pakatan Rakyat tidak sepakat dan cuba melaga-lagakan antara PAS, KeADILan dan DAP.

Ujarnya juga, BN tidak memahami konsep perundingan secara ikhlas yang diamalkan Pakatan Rakyat dan menyifatkan perlantikan Najib sebagai kembali ke era Mahathirisme.

Sementara itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar melahirkan rasa bangganya kerana Najib sebagai PM telah memilih untuk melawat kawasan Parlimen diwakilinya berbanding kawasan parlimen lain yang turut diwakili KeADILan.

Bagaimanapun beliau mengingatkan Najib agar tidak menggunakan lawatan itu sebagai gimik politik sebaliknya melaksanakanlah janji dan memastikan golongan miskin bandar terutamanya sekitar Kerinchi turut diperjuangkan BN walaupun Parlimen Lembah Pantai diwakili oleh KeADILan.

Katanya juga, Najib belum dapat memastikan perubahan benar-benar berlaku di bawah pemerintahannya. - mks. _

Tamparan pada BN, Naib Presiden PPP sertai KeADILan

Tamparan pada BN, Naib Presiden PPP sertai KeADILan
Izwan Abdul Halim | izwan@harakah.net.my
Sun | Apr 05, 09 | 9:49:10 am MYT

SUNGAI LALANG, 5 April (Hrkh) - Barisan Nasional (BN) menerima tamparan hebat menjelang Pilihan Raya Kecil yang akan diadakan 7 April ini apabila Naib Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) Dato' V.Nadarajan keluar daripada parti itu dan menyertai KeADILan.

Bersama penyertaan beliau itu ialah 6,000 ahli PPP di Kedah sekaligus membubarkan enam daripada 11 bahagian parti itu di Kedah iaitu Bahagian Alor Setar, Kubang Pasu, Kuala Kedah, Pokok Sena, Kulim, Baling, Sungai Petani dan Merbok. Daripada jumlah itu, seramai 1,500 ahlinya adalah dari Dun Bukit Selambau.

Turut mengisytiharkan menyertai KeADILan ialah ahli-ahli Umno dalam Dun Bukit Selambau dari Cawangan Kampung Jerai yang diketuai oleh Ketua Cawangan tersebut, Marzuki Md Akib dan masyarakat Siam dari Bukit Selambau diketuai Nao Bai Seong.

Majlis tersebut telah diadakan di Dewan Cina Hock Seng, di sini malam tadi dan borang keahlian telah diserahkan kepada Ketua Umum KeADILan, Dato Seri Anwar Ibrahim.

Hampir 10,000 hadir memenuhi dewan dan pekarangan tempat tersebut malam tadi. - mks. _

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN