PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Khamis, Julai 23, 2009

Tanah USIA dibangunkan bukan beri manfaat kepada rakyat Sabah

Tanah USIA dibangunkan bukan beri manfaat kepada rakyat Sabah
Posted on Thursday, July 23 @ 03:30:00 PDT by AbuJihad
Artikel Oleh: anaqsabah

"Malaysia Today

Kebijaksanaan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Haji Musa Khan Bin Haji Aman Khan memujuk Pengerusi Perbadanan Pelancongan Negeri Sabah (TDC) yang juga pemilik Syarikat Alam Mesra Sdn Bhd Datuk Tengku Adlin telah menyerahkan secara percuma kawasan seluas 25 ekar daripada jumlah keluasan tanah yang dimiliki oleh syarikat berkenaan di bibir Lebuhraya Sulaman, berhampiran Universiti Malaysia Sabah (UMS) kepada Persatuan Islam Negeri Sabah (USIA). Namun, tindakan tersebut mempunyai maksud yang tersirat.

Sebagai seorang peniaga (Pakistan) yang bijak mencipta ruang dan peluang, Musa Khan kemudiannya memujuk Tun Sakaran Dandai yang merupakan Yang Dipertua USIA ’Seumur Hidup’ untuk membangunkan tanah yang diwakafkan oleh Tengku Adlin sebagai pusat maksiat terbesar di Asia Tenggara iaitu 1Borneo (sebut One Borneo).

Dengan itu, Tun Sakaran telah mengadakan kerjasama dengan seorang ahli perniagaan dari Semenanjung, Raymond Chan Boon Siew. Kerjasama paling menguntungkan bagi Raymond, iaitu membina Kompleks Membeli dan membelah poket rakyat Sabah.

Kompleks yang dinamakan 1Borneo itu dicadangkan sebagai yang terbesar dan termoden di Asia Tenggara akan dilengkapi dengan hoverkraf iaitu sejenis pengangkutan air yang seakan terbang di atas air selepas beberapa minit berlepas dan yang pertama di rantau ini.

Raymond bangga menunjukkan projek MEGA nya. Laluan hoverkrafnya akan menjadi mimpi ngeri nelayan

Projek bernilai RM1 bilion itu akan dibangunkan oleh Sagajuta (Sabah) Sdn Bhd yang dimiliki oleh Raymond Chan Boon Siew, Mazlan Zakaria dan seorang rakyat Sabah, Tan Tiang Lai. Namun agak menghairankan kerana Raymond berselindung di sebalik nama Sagajuta (Sabah) Sdn Bhd.

Model 1Borneo dari sudut pandangan arkitek

Pemegang saham Sagajuta (Sabah)Sdn Bhd ialah Ramajuta Properties Sdn.Bhd iaitu syarikat milik Raymond dan Mazlan iaitu syarikat yang telah menggagalkan Projek Perumahan Kos Rendah Kerajaan Negeri di Kuala Menggatal.

Ramajuta Properties Sdn.Bhd mempunyai nilai berbayar RM2 juta namun memiliki liabiliti RM29.125 juta.

Namun sekali lagi, Raymond bermain silap mata apabila pemegang Saham Ramajuta Properties Sdn Bhd sejumlah RM2 juta ialah Nusmetro Development (Sabah) Sdn Bhd yang juga dimiliki oleh Raymond Chan, Mazlan Zakaria dan Hasil Deras Property Sdn Bhd yang mempunyai modal berbayar hanya RM1,000 sahaja dan mempunyai liabiliti RM627,297.

Kecekapan Raymond memperdayakan Musa Khan dan Tun Sakaran melalui projek mega ini yang hanya 20 peratus siap menyebabkan pasaran hartanah di Teluk Likas yang sebelum ini kawasan penempatan setinggan melonjak secara mendadak dengan janji akan menyediakan perkhidmatan hoverkraf yang moden.

Tanpa disedari, Raymond telah memperdayakan Musa Khan untuk kepentingan syarikatnya, yang mengamalkan konsep tiga dalam satu, Sagajuta di dalam perut Ramajuta dan Ramajuta di dalam rahim Nusmetro dan ketiga-tiga syarikat ini dalam genggaman Raymond.

Apa yang Musa Khan dapat? Janji Raymond hanya tinggal janji kerana RM10 juta yang diserahkan kepada Musa sebagai imbalan permainan ’cinabuta’ dengan USIA hanyalah sekelumit dan baki RM90 juta inilah yang masih dikejar Musa Khan.

Raymond berjaya meyakinkan Musa Khan akan kehebatan hoverkraf yang akan beroperasi di kawasan nelayan dan pengusaha bot pelancongan ke Pulau Manukan, Mamutik, Sapi dan Gaya.

Sekiranya hoverkraf impian Raymond ini menjadi kenyataan, bagaimanakah nasib nelayan yang menggunakan Teluk Gaya dan pengusaha bot pelancongan ke taman-taman Sabah dapat mencari rezeki?

Memandangkan maritim terletak di bawah bidang kuasa Kerajaan Persekutuan terutama laluan air dan penubuhan dermaga yang tidak memungkinkan Raymond membina jeti khas daripada Warisan Square yang bersebelahan Centre Point Kota Kinabalu ke 1Borneo melainkan dengan menggunakan kebijaksanaan Musa sebagaimana kes tapak tanah Bangunan Umno Sabah.

Suatu masa dahulu, Kerajaan Negeri telah memaksa jeti pendaratan pengangkutan laut ke taman-taman Sabah berpindah daripada struktur haram di belakang sebuah hotel terkemuka ke Terminal Feri di Pelabuhan Lama Kota Kinabalu yang dinaik taraf.

Apakah Musa Khan akan memberi kelulusan khas dengan menggunakan kuasa eksekutifnya mengarahkan Jabatan Pelabuhan dan Dermaga serta Jabatan Laut meluluskan permohonan Raymond bagi mengutip RM90 juta yang masih berada di dalam kocek Raymond?


Kompleks Warisan Square yang terletak berhampiran Centre Point Kota Kinabalu

Warisan Square yang akan mempunyai hotel 200 bilik, 44 unit ruang pejabat dan 141 ruang niaga, tetapi sehingga kini kebanyakannya masih kosong.

Musa Khan tidak dapat menjangka apa yang dirancang oleh Raymond. Musa Khan mengarahkan Pengerusi Sabah Energy Corporation (SEC) YB Au Kam Wah, memindahkan operasi pejabatnya daripada Wisma Boon Siew milik keluarga Raymond Chan Boon Siew ke Wisma Bandaraya.

Persoalannya, mampukah Raymond yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan daripada Universiti Western Michigan, Amerika Syarikat ini menyiapkan projek bernilai RM1 bilion ini atau hanya mahu mempergunakan projek mega ini untuk mengaut untung besar? Jika projek LPPB di Kuala Menggatal tidak berjaya disiapkan oleh Ramajuta Properties Sdn Bhd, mampukah Raymond menyiapkan projek tersebut dan tidak memalukan Tun Sakaran?

Apakah perjanjian perkongsian projek mega ini bestari dan menguntungkan USIA atau Musa Khan mempunyai perancangan untuk menggagalkan projek ini agar dapat diambil alih sebagaimana dia ’merampas’ tanah milik KOSAN yang didirikan Wisma Bandaraya (sebelum ini dikenali sebagai Wisma Musman). Dengan wang dan peluang yang ada padanya, Musa Khan mungkin mampu merampas tanah milik USIA seluas 25 ekar yang didapati secara percuma atas kemuliaan hati Tengku Adlin dengan harga di bawah pasaran.

Ketika memegang jawatan Ketua Menteri, Musa Khan mendakwa dirinya memiliki harta sejumlah RM300 juta dan kini nilai harta mudah alih dan tetap milik peribadinya bernilai RM3 bilion!

Berapakah lot kedai atau ruang niaga yang diberikan kepada USIA?

Di atas tanah USIA inilah kini sedang dibina hotel bertaraf antarabangsa, kelab hiburan, pusat judi dan gelanggang maksiat dan pusat penjualan arak yang akan menentukan corak masa hadapan rakyat Sabah setelah projek mewahnya, Warisan Square berjaya kedudukan Raymond Chan Boon Siew.

Sedarkah Tun Sakaran bahawa 1Borneo menggaji lebih 3,000 pendatang asing tanpa izin secara haram? Di manakah penguatkuasa Imigresen, Rela, Polis, Pasukan Petugas Khas Persekutuan dan Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri Sabah yang diterajui Musa Khan?

Selain USIA, Musa turut menggunakan Raymond Chan Boon Siew untuk memajukan projek usahasama Warisan Square yang dimiliki oleh Warisan Harta Sabah Sdn Bhd, sayap pelaburan milik majoriti Kerajaan Negeri Sabah.


Bertuahnya Raymond yang hanya mempunyai modal RM2 juta menjalankan usahama dengan Warisan Harta yang mempunyai modal berbayar RM393 juta!

Warisan Square merupakan muzium hidup atau Kompleks pameran dan penjualan barang berjenama terkenal dunia seperti Starhill di Kuala Lumpur dan bukannya untuk rakyat Sabah yang berpendapatan rendah. Semua lot Warisan Square telah habis dijual, namun Warisan Harta Sabah Sdn Bhd hanya mendapat beberapa lot kedai sahaja! Raymond dan Musa Khan tetap mendapat untung!

Tapak seluas 25 ekar itu sepatutnya dibina Universiti Islam Antara Bangsa swasta yang dimiliki USIA atau projek lain yang memberikan manfaat kepada rakyat Sabah atau ahli USIA secara keseluruhannya. Namun, Tun Sakaran telah serahkannya kepada Raymond dan Musa untuk dijadikan pusat perniagaan dan pelancongan.

Apabila siap kelak, 1Borneo akan mempunyai hotel tiga bintang, pusat perubatan pakar, kolej swasta, panggung wayang, pusat bowling, hypermall termasuk outlet judi, arak, urut dan sebagainya!

http://gundohing.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN