PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Ahad, Februari 17, 2008

Kembara Syria- Episod VI

Kembara Syria- Episod VI

Sepanjang perjalanan dari Halab menuju ke Dimashq saya hanya terlelap sebentar. Saya perlu menunjukkan arah jalan kepada Abu Basil. Takut-takut dia tersalah masuk ke persimpangan bandar Hama dan Homs.

Sepanjang perjalanan saya banyak berbual dengan Abu Basil. Adakala dia sentiasa mengingatkan kenangan kembara Syria pada tahun lalu dan tahun sebelumnya. Tahun ini Abu Basil sedikit merungut kerana jarak perjalanan kali ini agak jauh berbanding kembara sebelum ini. Saya terus menyampuk bahawa kali ini perjalanan lebih panjang dan sewa coaster pun saya bayar lebih.

Saya berkata kepada Abu Basil jika diizinkan Allah, sekiranya ada kembara Syria yang akan datang, saya nak susun jadual untuk pergi ke Deir Zor, Hasakeh, Lazzakiah, Tartus untuk melengkapkan pengembaraan ke seluruh pelusuk tanah Syria. Dia pula yang membalas, sekiranya duit sewa ditambah, semuanya boleh.

Tiba di sebuah kawasan di Homs, Abu Basil memberhentikan coasternya. Dia turun membawa sebotol air untuk membersihkan cermin coaster yang penuh berdebu. Cahaya lampu kenderaan yang tinggi dari arah berlawanan menyebabkan kesukaran Abu Basil melihat jalan di hadapan. Mana tidaknya, sudah berkilo-kilo debu melekat di cermin depan coaster tanpa dibersihkan oleh Abu Basil sejak dari awal perjalanan dari Jordan.

Ketika mula membasuh cermin, Abu Basil disapa oleh beberapa penduduk tempatan yang berada di sebuah bengkel membaiki kereta berdekatan. Mereka memberitahu bahawa bersebelahan dengan bengkel terdapat kedai menyediakan perkhidmatan mencuci kenderaan. Abu Basil tidak berlengah dan terus menghidupkan enjin menuju ke kawasan tersebut. Hampir 30 minit juga masa dihabiskan di situ dan hasilnya segala 'kulat' yang ada di badan coaster habis dibersihkan.

Kami meneruskan perjalanan berbaki 205 km dari kawasan tersebut. Ramai yang kembali menyambung tidur sehingga coaster mula memasuki bandar Dimashq.

Tiba di Dimashq, coaster terus menuju ke kawasan Marjeh untuk mendapatkan hotel. Malam tersebut kami bermalam di Hotel Ettihad Arabiah yang terletak bersebelahan Masjid Sanjaqdar dan berhadapan dengan Souq Jild. Setelah selesai mendapatkan no bilik, kami terus ke Masakin Barzeh untuk makan malam.

10.15 malam, kami kembali ke hotel. Tiada aktiviti malam tersebut untuk peserta kecuali kesemua peserta lelaki berpakat untuk mandi Hammam di Midan Jazmatiah. Setelah berehat dan solat, ke semua peserta lelaki bergerak menuju ke Hammam Rifa'i yang terkenal di kawasan tersebut.

Mengecewakan. Hammam sudah tutup dan jam ditangan pada ketika itu sudah 11.30 malam. Kami bersiar-siar di kawasan sekitar Midan Jazmatiah, membeli Halawiyat serta menikmati Chocolate Milk Shake di Restoran Sahah, Bab Musolla.

Menikmati Chocolate Milk Shake setelah tak dapat mandi Hammam

Ke Pergunungan Kalamun
Cuaca keesokkan harinya di Dimashq amat cerah.

Perjalanan di hari kelima Kembara Syria terus membawa kami menuju ke pergunungan Kalamun. Iaitu sebuah kawasan yang terletak berhampiran sempadan negara Lubnan. Tepat jam 8.00 pagi, coaster mula bergerak dan kami sarapan pagi di dalam perjalanan.

Di kawasan pergunungan Kalamun terdapat Makam anak Nabi Adam a.s iaitu Nabi Habil. Sepanjang perjalanan menuju ke kawasan makam, kami disajikan pemandangan indah pergunungan salji dari negara Lubnan. Turut kelihatan Mount Hermon atau dikenali dengan Jabal Syeikh yang sentiasa terdapat salji dipuncaknya sepanjang tahun. Jabal Syeikh boleh dilihat dengan jelas dari Irbid, Jordan sekiranya cuaca cerah dan ia merupakan bukit yang menjadi punca air kepada Sungai Yarmouk yang mengalir hingga ke negara Jordan.

Pemandangan bukit bersalji di dalam perjalanan ke Makam Nabi Habil

Dari persimpangan ke Zabadani kami mengambil jalan kanan untuk ke Makam Nabi Habil. Kawasan tersebut merupakan kawasan kem tentera Syria memandangkan ia merupakan kawasan yang hampir dengan sempadan antarabangsa Syria dan Lubnan. Setelah melalui pemeriksaan askar, pasport pemandu (Abu Basil) perlu ditinggalkan di check-point pemeriksaan askar dan dipulangkan ketika ingin keluar dari kawasan tentera tersebut. Jarak dari check-point ke Makam Habil ialah sejauh 5 km.

Kami tiba di kawasan bukit yang menempatkan Makam Habil dalam keadaan cuaca yang agak sejuk. Matahari menyinari, namun angin masih bertiup sejuk.

Makam Nabi Habil anak Nabi Adam a.s

Setelah selesai menziarahi Makam Habil, beberapa peserta perempuan telah menemui saya dan bertanyakan dengan lokasi gua tempat Habil di bunuh oleh Qabil yang mana dari kawasan tersebut dapat melihat keseluruhan bandar Dimasqh.

Saya mula menghitung masa dan jadual untuk meraikan permintaan peserta. Sesahihnya lawatan sehari di Dimashq tidak mencukupi untuk menziarahi ke seluruh tempat-tempat menarik di kota tertua di dunia itu. Aturcara selepas menziarahi Makam Habil ialah ke kawasan Old City Damascus untuk menziarahi Makam Sallehuddin Al-Ayubi, Makam Saidatina Ruqayyah, Masjid Umawi Dimashq dan Makam Nabi Yahya a.s. Selepas solat Jumaat, jadual yang telah saya susun akan terus ke Bab Saghir yang menempatkan banyak makam sahabat dan ahli bayt Rasulullah S.A.W.

Sekiranya ingin ke kawasan Habil dibunuh iaitu di Jabal Qassiyun, aktiviti selepas solat Jumaat ke beberapa Makam terpaksa dibatalkan.

Setelah bertanyakan pendapat kepada semua peserta, majoriti memilih untuk mendaki Jabal Qassiyun melihat kawasan gua di mana dikatakan tempat Habil dibunuh oleh saudaranya sendiri Qabil. Dan bersebelahan dengan gua tersebut terdapat Makam Wali Arba'in (Wali Abdal Sham) yang disebut oleh Rasulullah S.A.W dalam hadisnya. Ini bermakna, beberapa lawatan ke Makam Sahabat dan Ahli Bayt Rasulullah S.A.W terpaksa dibatalkan.

Sekitar Old City Damascus
Setelah mendapat kata sepakat, kami terus bergerak dari Makam Habil menuju ke Kota Lama Dimashq. Lawatan pertama di kota lama Dimashq terus menuju ke Makam Pahlawan Islam yang terkenal iaitu Sallehuddin Al-Ayubi. Sallehuddin Al-Ayubi sentiasa menjadi sebutan oleh para umat Islam yang mencintai perjuangan menegakkan agama Islam. Sallehuddin menjadi pahlawan Islam yang telah berjaya membuka Baitul Muqaddis pada tahun 583 Hijrah. Beliau dari bangsa Kurdi dan dilahirkan di Tikrit pada tahun 532 dan wafat ketika berumur 57 tahun pada tahun 589 Hijrah. Pada asalnya, jasadnya telah disemadikan di dalam Kota Dimashq yang pernah ditawannya kemudian dipindahkan ke kawasan yang sedia ada pada ketika ini.

Selepas menziarahi Makam Sallehudin Al-Ayubi, kami terus bergerak ke Masjid Umawi yang merupakan masjid serta pusat pemerintahan kerajaan Bani Umawiah. Di dalam masjid ini turut terdapat Makam Nabi Yahya a.s dan kawasan persinggahan Nabi Hud a.s dan Nabi Khidir a.s.

Setelah itu, kami memasuki lorong ke arah Bab Faradis untuk menziarahi Makam Saidatina Ruqayyah iaitu cicit Rasulullah S.A.W. Ruqayyah merupakan anak perempuan Saidina Hussein ibn Ali iaitu cucu Rasulullah S.A.W

Kesemua peserta solat Jumaat di Masjid Umawi kecuali saya dan Shahrul Ifwat bergerak ke Shariq Khalid Al-Walid dan solat Jumaat di Jami' Zaid berhadapan Souq Sreijei. Tujuan saya ke kawasan tersebut adalah untuk membeli makanan tengahari iaitu Nasi Bukhari yang terdapat di salah satu restoran berdekatan Jami' Zaid.

Atas: Makam Sallehudin Al-Ayubi
Tengah: Makam Nabi Yahya a.s
Bawah: Makam Saidatina Ruqayyah binti Hussein ibn Ali


Jabal Qassiyun
Seperti yang telah dipersetujui oleh semua peserta, lawatan selepas solat Jumaat terus ke Jabal Qassiyun. Trip ke Jabal Qassiyun bukanlah satu program yang singkat. Ia perlu memakan masa paling kurang 2 jam untuk trip ke situ. Coaster tidak boleh naik ke kawasan bukit yang tinggi disebabkan keadaan jalan yang tidak membolehkan coaster sebesar itu naik.

Kami bergerak dari Old City menuju ke Shariq Ibn Nafis dan terus ke Sahah Shamdeen. Dari kawasan tersebut kami menyewa 2 buah pick-up untuk naik ke Jabal Qassiyun. Kami melalui jalan berbukit yang sempit untuk tiba di anak tangga pertama ke Makam Arba'in dan kawasan gua.

Alhamdulillah, atas inisiatif yang baik oleh kerajaan Syria, kini sudah terdapat anak tangga disediakan dari bawah sehingga ke pintu masuk Makam Wali Arbain. Beberapa tahun dahulu ketika pertama kali saya tiba di kawasan tersebut, anak tangga hanya ada separuh jalan dan bakinya terpaksa melalui batuan bukit yang curam.

Kami menghabiskan masa hampir 2 jam lebih di Makam Wali Arbain dan menikmati Nasi Bukhari di atas bukit tersebut dengan pemandangan seluruh bandar Damascus yang sikit berkabus.

Digambarkan gua membentuk seperti mulut yang sedang ternganga.
Terkejut dengan peristiwa pembunuhan Habil oleh saudaranya Qabil
di kawasan tersebut.


Masjid dan Makam Wali Arba'in

Ketika mula menuruni anak tangga untuk kembali ke kawasan bawah. Terdapat suara peserta lelaki yang mencadangkan agar kembara Syria yang sepatutnya berakhir pada petang tersebut dilanjutkan hingga keesokkan harinya. Atas alasan, mereka belum puas berjalan di kawasan Dimashq dan ada barang yang dihajati belum dapat dibeli disebabkan kebanyakkan pasar tutup pada hari Jumaat.

Ia merupakan perkara kedua yang perlu saya rai pada hari tersebut setelah permintaan untuk menaiki Makam Wali Arbain di Jabal Qassiyun. Kepala sesahihnya sedikit serabut tetapi semuanya kena difikirkan, diusahakan dan diputuskan dengan baik.

Akhirnya, ketika semua peserta berkumpul di Shariq Ibn Nafis, saya terlebih dahulu meminta suara majoriti sekiranya ingin melanjutkan lawatan ke hari ke-6 dengan bayaran tambahan hanya pada bas dan hotel. Selepas itu baru 'mental' saya berhadapan dengan pemandu bas mamastikan ia bersetuju untuk pulang ke Jordan keesokkan harinya.

Semua peserta bersetuju terutama peserta lelaki yang meluap-luap ingin mandi Hammam pada malam hari tersebut. =)

Akhirnya, kembara Syria disambung untuk hari ke-6 setelah Abu Basil bersetuju.
Setelah tiba di hotel, saya berehat sebentar untuk menenangkan semua perkara yang bermain difikiran pada ketika itu.

30 minit selepas itu, saya keluar ke kawasan Abu Nur untuk mendapatkan makan malam. Menu malam itu ialah Sandwich Jirou

Ada perkara dan ketika perlu kita raikan rakan-rakan..

Hati saya gembira, minda saya lapang.. Kami terus berada di Dimashq pada malam 8 Februari 2008.


Gambar-gambar kenangan sepanjang ziarah
ke Makam Wali Arbain

3 komen Links to this post

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN