PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Ahad, Februari 17, 2008

Kembara Syria- Episod IV

Kembara Syria- Episod IV


Perjalanan hari ketiga Kembara Syria Winter 2008 dari Hama terus menuju ke Ar-Raqqah. Sebuah bandar di pesisiran Sungai Furat yang terletak sejauh 542 Km dari Dimashq dan sejauh 333 Km dari bandar Hama.

Kami tidak mengambil jalan Halab untuk ke Ar-Raqqah tetapi melalui Jalan Salamiyyeh menuju ke Assabboura, Assa'ein dan terus melalui jalan merentas padang pasir menuju ke persimpangan Thawrah untuk ke Ar-Raqqah.


Ar-Raqqah senang disebut Ragga oleh masyarakat tempatan di situ. Ia mirip kepada Lahjah (bahasa pasar/dialek) rakyat selatan Jordan dan Mesir yang menyebut Qaf dengan Ga. Tidak seperti penduduk Dimasqh yang menyebut Q dengan huruf Alif. Sebagai contoh Qahwah (Kopi) disebut oleh penduduk Dimashq dengan Ahwei.. (Huruf Ta dihujung disebut dengan huruf Ya).

Perjalanan yang panjang telah kami lalui dari Hama sebelum tiba di persimpangan Thawrah untuk ke bandar Raqqah. Kami berhenti di sebuah perhentian istirehat selama 20 minit. Stesyen minyak yang berada berhampiran kawasan istirehat juga tidak berpelanggan disebabkan ketiadaan minyak. Untuk perjalanan hari ketiga, kami sudah tidak berasa bimbang jika kehabisan minyak di pertengahan jalan. Ini disebabkan pemandu kami, Abu Basil telah membeli 2 biji Jarkan (Tong) di Tadmur yang setiap tong mampu mengisi 25 Liter Disel. Jadi, kami sudah ada simpanan tambahan Disel sebanyak 50 Liter di atas coaster. Jika setiap Liter Disel mampu menggerakkan coaster sejauh 3-4 kilometer, ini bermakna perjalanan sejauh 200km masih dapat diselamatkan.


Dari persimpangan pekan Thawrah kami bergerak menuju ke Raqqah yang berbaki 52 km perjalanan. Sebelum tiba di Raqqah Abu Basil telah berhenti di sebuah stesyen minyak untuk memenuhkan tangki coaster yang berkapasiti 100 Liter. Peluang untuk mengisi minyak di kawasan Raqqah agak mudah. Stesyen minyak boleh dikatakan semuanya mempunyai bekalan dan kesesakan kenderaan untuk mengisi minyak tidak berlaku.


Kami tiba di Raqqah pada jam 11.10 pagi. Kami melintasi jambatan yang memisahkan Badiyat Sham dan kawasan Jazirah. Jazirah dikenali oleh masyarakat Syria sebagai Tanah di antara dua sungai. Iaitu kawasan di antara Sungai Furat dan Sungai Dajlah. Tanah ini juga merupakan kawasan kekuasaan dan pembinaan Tamadun Sumeria atau Mesopotamia yang dipercayai sebagai bangsa pertama yang bertamadun yang di ajar dalam subjek Sejarah Dunia yang di Malaysia.


Suasana di bandar Ar-Raqqah
(Berhampiran Menara Jam Moden)

Raqqah sebuah bandar berdebu yang sesak dengan kesibukan manusia. Kami melalui bulatan jam besar di Raqqah dan memasuki lorong sempit pasar untuk ke Muzium Raqqah. Penduduk Raqqah tidak semuanya dari bangsa Arab. Ada sebahagian dari penduduknya dari bangsa Kurdi.

Lokasi pertama yang telah kami kunjungi di Raqqah ialah Muzium Ar-Raqqa yang terletak berdekatan Jalan Hisham bin Abdul Malik. Muzium Raqqah banyak menyimpan kesan-kesan tinggalan kerajaan Islam terutama dari kerajaan Abbasiah. Baju perang yang diperbuat daripada besi turut ditempatkan di tingkat atas muzium. Antara kesan lain yang disimpan ialah kesan-kesan tembikar dan artifak yang ditemui di Tell Bia, Tell Abyad dan lain-lain kawasan berhampiran Raqqa termasuk Heraqla.

Muzium Raqqah

Ar-Raqqah merupakan salah satu kawasan sejarah di Syria yang dibangunkan dengan hebat ketika era pemerintahan kerajaan Abbasiah yang berpusat di Baghdad. Namun sejarah awal membuktikan bahawa kerajaan Greek pernah menguasai kawasan ini sebelum kedatangan Islam. Raqqah dikenali dengan nama Nikephorion atau Leontopolis ketika zaman Greek.

Ketika zaman kegemilangan kerajaan Islam, Khalifah Hisham dari zaman Umawiah terlebih dahulu berada di Raqqah. Kemudiannya diperintah oleh Khalifah Al-Mansur dari kerajaan Abbasiah. Beliau telah membangunkan kawasan Raqqah dan beberapa senibina mirip binaan di Baghdad telah dibina di Raqqah. Khalifah Harun Ar-Rashid juga pernah membangunkan Raqqa dan dikenali dengan Al-Rafiqa. Sallehudin Al-Ayubi, Nuruddin Zinki pernah menguasai kawasan ini ketika abad ke-12.


Selepas melawat Muzium Raqqa, kami telah menziarahi beberapa kesan tinggalan kerajaan Islam di dalam bandar Raqqa. Antara lokasi yang telah kami kunjungi ialah Great Mosque (Friday Mosque), Qasr Al-Banat dan Bab Baghdad.


Great Mosque atau masjid utama mirip kepada binaan masjid lama kerajaan Abbasiah yang terdapat di Iraq. Binaannya juga hampir sama dengan binaan Masjid Qairawan di Tunisia dan Masjid Ibn Toulun di Kaherah, Mesir. Masjid ini diasaskan oleh Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur dan dibina semula oleh Nuruddin Zinki antara tahun 1165-1166. Masjid ini dibina dari batuan brick dan terdapat menara setinggi 25m di tengah dataran masjid.

Qasr Al-Banat telah dibina untuk dijadikan madrasah (sekolah). Namun ketika kurun ke-12, ia telah ditukar menjadi hospital pesakit jiwa (Era Nuruddin Zinki). Menurut Abu Qusai, iaitu penjaga kota tersebut, ia dinamakan Qasr Al-Banat adalah disebabkan ketika zaman pemerintahan Harun Ar-Rashid terdapat peperangan berlaku di kawasan tersebut. Orang-orang perempuan telah dibawa ke kota tersebut untuk tujuan perlindungan. Al-Banat bermaksud perempuan dan disebabkan peristiwa tersebut kota ini kekal diberi nama atau gelaran Qasr Al-Banat.

Seperti beberapa bandar lama lain yang terdapat di Syria (Dimashq, Hama, Halab) kota Raqqa lama juga dibina dengan tembok berdinding suatu ketika dahulu. Separuh dari kota berdinding di Raqqa masih boleh dilihat sehingga ke hari ini. Sebahagian daripadanya telah musnah akibat proses pemodenan. Kebiasaanya, setiap kota lama berdinding akan terdapat beberapa buah pintu untuk masuk ke dalam kota. Raqqa Lama tidak terlepas dari sistem binaan yang sama. Sebuah pintu kota lama yang dikenali dengan nama Bab Baghdad masih kekal sehingga ke hari ini dan terletak tidak jauh dari Qasr Al-Banat.



Atas: Menara Masjid Lama (Dibina oleh Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur)
Tengah : Qasr Al-Banat (Madrasah-Hospital-Tempat Perlindungan)

Bawah : Bab Baghdad (Pintu Kota Lama Raqqa yang masih terpelihara baik)


Setelah melawat ketiga-tiga kesan sejarah tersebut, kami terus menziarahi Makam Ammar bin Yasir, Uweis Al-Qarni dan Ubai bin Qis Al-Nukha'i. Ammar bin Yassir adalah sahabat yang syahid di dalam peperangan Siffin. Uweis Al-Qarni dan Ubai bin Qis merupakan Tabi'in yang turut syahid dalam peperangan tersebut. Masjid dan Makam mereka telah dibina dengan tajaan dari negara Iran.

Kebiasaanya, kerajaan/invidu dari Iran akan memberi peruntukan duit membina masjid-masjid yang hebat, canggih dan cantik sekiranya ada kaitan individu tersebut dengan ahli bayt Rasulullah S.A.W.


Ammar bin Yassir bukanlah di kalangan ahli bayt Rasulullah S.A.W. Namun disebabkan jasanya membantu tentera Ali menentang tentera Muawiah di dalam Perang Siffin, Makamnya telah dipelihara dengan baik dan masjid telah dibina dengan sebegitu mewah dengan perbelanjaan kewangan dari Iran.

Atas: Makam Ammar bin Yasir
Tengah: Makam Uweis Al-Qarni
Bawah: Makam Ubai bin Qis Al-Nukha'i

Setelah menziarahi makam dan solat Jamak Takdim di masjid tersebut, kami mula bergerak meninggalkan bandar Raqqa. Lokasi seterusnya yang dikunjungi pada hari tersebut ialah Qala'at Ja'bar. Sebuah kawasan yang terletak kira-kira 59 km dari bandar Raqqa.

Di dalam perjalanan ke Qala'at Ja'bar kami telah menikmati makan tengahari iaitu Ayam Mashwi dengan Roti Shirak.


Untuk ke Qala'at Ja'bar ia merupakan salah satu lokasi yang sukar dikunjungi oleh kenderaan awam. Untuk ke kawasan tersebut juga, ia perlu melepasi kawalan ketenteraan yang mengawal keselamatan Empangan/Tasik Al-Assad.
Kami tiba di kawasan Thawrah setelah 40 minit perjalanan dari Raqqa. Kami tiba disekatan askar untuk masuk ke kawasan empangan Al-Assad. Setelah menyerahkan pasport pemandu dan senarai nama peserta lawatan, kami dibenarkan masuk untuk ke Qala'at Ja'bar yang mewajibkan kami melalui jambatan melintasi Empangan Al-Assad.

Empangan Al-Assad berpunca dari Sungai Furat dan ia merupakan tasik buatan yang luas. Kami memasuki persimpangan utama menuju ke kawasan perkampungan Ja'bar untuk ke kawasan kota. Perjalanan dari jalan utama sejauh 7 kilometer untuk tiba di kawasan kota. Kota Ja'bar terletak di akhir jalan dari beberapa kampung kecil yang telah kami lalui.
Kami tiba di Kota Ja'bar tepat jam 3.00 petang, setelah menyelesaikan bayaran tiket kami menghabiskan masa hampir satu jam setengah di kota Ja'bar.

Kota yang terletak dipersisiran Empangan Assad sesahihnya menyajikan pemandangan yang sangat indah.
Kota Ja'bar juga merupakan kota binaan kerajaan Islam dan pernah terlibat dalam peperangan Salib di mana tentera salib pada ketika itu berada di Edessa (sekarang dikenali dengan San Urfa di negara Turkey). Kota Ja'bar dibina dari batuan brick dan terdapat sebuah menara masjid di tengah kota yang mirip dengan senibina masjid utama di Raqqah. Kawasan di sekitar kota Ja'bar juga pernah disebut sebagai dataran Peperangan Siffin. Namun sebahagian dari tanah tersebut kini telah ditelenggami oleh Tasik Al-Assad.

Qala'at Ja'bar berhampiran Lake Assad, di Thawrah

Kami bergerak meninggalkan kota melalui perkampungan kecil Ja'bar. Di kawasan perkampungan tersebut biri-biri sudah mula mengikut tuannya kembali ke kandang. Kami melalui jambatan empangan/tasik Al-Assad dengan matahari mulai terbenam di barat.

0 komen Links to this post

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN