PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Khamis, Oktober 09, 2008

Ketegasan Tuan Guru Hj ABdul Hadi Awang: Hikmah Besar buat Ummah - Siri 2

Ketegasan Tuan Guru Hj ABdul Hadi Awang: Hikmah Besar buat Ummah - Siri 2
Dilulus terbit pada Thursday, October 09 @ 20:00:00 MYT oleh TokPenghulu



Oleh tantawi08

"Siri Kedua - Tegas dengan Islam : China dan India tak sokong?

PAS sejak awal perjuangannya bukan sahaja tegas dengan dasar Islamnya bahkan sangat konsisten berjuang bagi memastikan Islam dan syariatnya dapat dilaksanakan . Yakin penuh dengan pengamatan saya , bahawa PAS tidak pernah menggadaikan dasar perjuangannya biarpun dibayar jutaan ringgit.

Kalau kita tengok Tok Guru Nik Abdul Aziz demikian juga Tok Guru Hj. Abdul Hadi menyampaikan ceramah – ceramah umum mereka , pasti sahaja ucapan atau pidato mereka bersulam ayat – ayat suci al quran dan sunnah. Ia melambangkan sikap konsisten ulamak al mujahid ini. Membahas isu semasa pun turut dikupas berasaskan perspektif syara’ atau sunnah.

Ya … saya pun memang tidak mampu menafikan bahawa sememangnya ketegasan ulama’ Islam dan pemimpin PAS terhadap Islam sebagai dasar perjuangan ini silih berganti .

ü Ustaz Abu Bakar al Baqir ( 1907 – 1974 ) menegaskan pandangannya demi memastikan Tanah Melayu sebagai Darul Islam pada tahun 1948 :

“ dalam Islam telah cukup syarat – syarat yang membawa kepada keselamatan dunia dan akhirat sekiranya seluruh umat Islam mengamalkannya. Islam lebih demokrasi dari demokrasi dan lebih baik dari segala yang baik ”

ü Dr. Burhanuddin al Helmy ( 1911 – 1969 ) telah menegaskankan dihari Pembukaan Mesyuarat Agung PAS ke 12 ( 1964 ) bahawa :

“ dalam pergolakan politik di tanah air kita ini , PAS muncul dengan cita – cita kenegaraan Islam . Cita - cita ini wujud dan diperjuangkan berdasarkan keyakinan hidup beragama dalam kalangan pendukung PAS . dinyalakan oleh sinar sejarah nabi saw dan sahabatnya yang telah Berjaya membentuk Negara dan pemerintahan yang bercorak dan berhukumkan Islam dan pentadbirannya.”

ü Dato’ Profesor Zulkifli Muhammad ( 1927 – 1964 ) dalam Suara Islam 15 Mei 1957 menulis :

“ Tugas menegakkan sebuah Negara Islam yang di dalamnya ideology Islam dan segala undang – undang di dalamnya , adalah kewajiban pokok yang harus diperjuangkan oleh tiap – tiap mereka yang bernama muslim , lebih – lebih lagi parti Islam seperti PAS .”

ü Tuan Guru Yusof Rawa ( 1922 – 2000 ) di dalam ucapan Dasarnya dalam Muktamar Tahunan PAS ke 35 ( 1989 )

“ Kita memilih penyertaan dalam pilihanraya sebagai satu pendekatan untuk mencapai matlamat perlaksanaan Islam bersama dengan program tarbiyyah yang berterusan dikalangan ahli dan masyarakat sebagai program yang utama dan asasi ”

ü Tuan Guru Hj. Fadzil Noor ( 1937 – 2002 ) menegaskan :

“ PAS sebagai sebuah Jamaah Muslimin dan wadah kepada perjuangan umat , adalah satu daripada mata rantai Gerakan Islam seluruh dunia . Ia bersama – sama dengan Ikhwan Muslimin di Mesir , Jamaat Islami di benua kecil India , Refah party di Turki , FIS di Algeria , HAMAS di Palestin dan lain – lain Harakah islam di seluruh dunia , mendukung perjuangan Islam dan bangun bersama Islam serta merealisasikan corak hidup Islam.”

ü Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz Nik Mat ( 1931 – sekarang )

“ Kita sangat menekankan Islam kerana hanya dengan Islam sahajalah masyarakat Islam dan belum Islam akan bahagia dan selamat . islam bukan sifat menginayai tetapi ia penuh dengan rahmat dan kesejahteraan kerana ia diturunkan oleh Allah swt melalui nabi saw yang bersifat dengan rahmatan lil a’lamin . “ rujuk OFF ROAD Nik Abdul Aziz Nik Mat m/s 39

ü Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang ( 1947 – sekarang ) berani menegaskan sewaktu berada di puncak kuasa Kerajaan negeri Terengganu pd tahun 1999 :

“ saya rela kerajaan ini tumbang demi menegakkan Islam tetapi tidak sanggup melihat ia tumbang kerana rasuah dan penyelewengan .”

Lagu tu lah konsistennya tok – tok guru kita sejak dulu memimpin jamaah bersama dengan sikap yang tegas terhadap Islam sebagai asas perjuangan yang tidak pernah luntur . Biar bagaimana strategi digubal , walau apa halangan ditempoh dan apa pun bentuk tawaran yang dihidang , inilah penegasan mereka . Islam , Islam , Islam , Islam , Islam , Islam dan Islam .

Saat mereka yang memimpin jamaah ini tegas bersama Islam lah , orang Tiong Hua dan India menubuhkan Kelab Penyokongnya diseluruh Negara . Mereka tidak menganut Islam tetapi mereka menyedari Islam sebagai dasar perjuangan PAS . Mereka terima dan sokong PAS dalam keadaan mereka boleh menyertai DAP atau PKR kalau pun mereka tidak mahu menyertai MIC , MCA dan Gerakan ..

Siapa kata kalau Tok Guru tegas dengan Islam maka orang bukan Islam akan lari meninggalkan PAS ? Siapa pula yang gatal mulutnya menjaja ayat ke serata tempat kononnya orang bukan Islam menyesal mengundi PAS kerana presidennya terlalu tegas dengan Islam ?

Analisis siapa yang terlalu dangkal lantas menganggap kerana presidennya terlalu tegas dengan Islamlah menjadi punca kerajaan baru tergendala penubuhannya pada 16 Sept baru nih dan kalau tak jadi tubuh , tok gurulah orang wajar dipersalahkan ! Siapa yang buat analisis nakal macam nih ?

Siapa pula yang lantang berkata sikap Tok Guru yang tegas menyebut Islam mesti Dominan untuk tubuh Kerajaan Baru sebagai kenyataan yang tidak berhikmah ? malah ada yang menyebut kononnya sikap Tok Guru yang tegas dipandang tidak konsisten mempertahankan Pakatan rakyat dan menakutkan orang bukan islam ?

Please ! ( hah mula lah saya nak cakap orang putih ) siapa yang yang kata Cina dan India takut kat Tok Guru ? Lim Kit Siang takut ? kan anak dia sendiri kata nak perintah negeri cara Omar Abdul Aziz . Cara Islam lah tuh ! Ke Lim Kit Siang pun dah mula takut kat anak dia sendiri ?

Kepada Tok Guru sah Lim Kit Siang tak takut . Elok jer Lim Kit Siang ziarah Tok Guru di kediamannya Rusila. Tidak sedikit pun timbul rasa gentar malah Lim Kit Siang disambut dengan juadah hari raya penuh mesra . Habis tu , siapa yang takut kepada Tok Guru ni ? Tak kan ahli PAS takut kepada Presiden dia sendiri ?

Ada Orang cabar Saya Berhujjah ( berdebat )

Maaf lah sahabat , banyak pulak soalan . Soalan ni timbul sebanyak ini sebab saya perlukan jawapan sebanyak itu di atas tohmahan yang begitu banyak menerjah . Malah baru ni , siap ada orang cabar saya berhujjah . Saya kenal benar orang yang cabar saya tu dan dia pun kenal saya . Saya tidak faham kenapa dia cabar saya ?

Walau dia cabar saya tidak secara langsung , tapi jelas dia cabar saya berhujjah dengan dia . kalau yang cabar saya tuh Astora jabat , Khairy Jamaludin atau Dr. Mashitah , pukul 12 tengahari dia cabar , pukul 12.01 minit saya sahut cabaran dia .

Pertama kerana saya tidak kalah demi mempertahankan Islam . Saya akan tampil dengan segala kemampuan . Kedua , saya pun kaki debat dan suka sangat debat – debat nih , bukan dia jer pandai debat .

Tapi kalau yang cabar tu ahli jamaah sendiri , saya malu nak sahut . Minta maaflah . Kata orang , kalau kalah malu dan kalau menang tidak sohor ( masyhur ). Saya minta maaf banyak – banyak.

Saya tidak sahut cabaran berhujjah tu bukan kerana saya tidak hormati cabaran saudara jauh sekali kerana tidak pandai mengenai tajuk yang dicadangkan malah tidak juga memandang rendah keupayaannya berhujjah , tetapi dengan rendah diri saya nak sebut bahawa saya tidak tergamak .

Kecuali lepas nih dia masuk UMNO ker ( waliyazubillah ) pas tu dia cabar saya lagi , maka Insyaallah , siapkan gelanggang , saya segera hadhir!

Ketegasan Tok Guru : Semua Pemimpin Wajar Mendokonginya.

Apabila Tok Guru tegas mahu Islam dijamin kedudukannya dalam kerajaan baru yang bakal dibentuk , maka saya melihat ia hanyalah penegasan semula terhadap prinsip dan dasar perjuangan yang diwarisi dari pejuang terdahulu . Justeru itu ia sangat wajar didokong oleh semua saff kepimpinan jamaah / parti .

Kenapa perlu ada yang mempersoalkan penegasan Tok Guru sedang ia adalah satu penegasan untuk Islam . Apakah ada yang rasa tergugat kedudukan dan kepentingannya dengan penegasan Tok Guru ? Tok Guru hanya mahukan Islam berada di atas . Menguasai keadaan dan terjamin kedudukannya.

Yang peliknya , sepanjang saya turun bersama masyarakat bawahan , tidak pula saya dengar kebimbangan umum terhadap ketegasan Tok Guru . Yang banyak saya dengar ialah kebimbangan terhadap Kerajaan Baru yang bakal dibentuk , bagaimanalah keadaan Islam dan umatnya pada masa itu. lebih baik atau sama sahaja dengan yang lepas ?

Kebimbangan mereka sebenarnya berasas sebab mereka tidak tahu bagaimana kerajaan itu mahu dibentuk , siapa bakal anggota kabinetnya . Mereka hanya menyimpan kepercayaan kepada orang yang mahu menubuhkan kerajaan baru dengan harapan kepercayaan itu tidak dipersiakan apalagi dikhianati .

Adapun ketegasan Tok Guru mahu Islam dijamin majoritinya di sambut baik oleh sebahagian besar umat Islam dan bukan Islam pun tidak takut sebab mereka sudah kenal lama PAS dengan dasar dasar Islam yang konsisten diperjuangkan . Non Muslim bukan kenal PAS baru sehari dua ini !

Apa yang saya bimbang , ada pihak yang tidak bertanggungjawab sengaja mencetuskan rasa bimbang ini dikalangan ahli PAS dan kelab penyokong . Kalau mereka salah seorang pemimpin PAS , sepatutnya mereka bantu memahamkan ahli dan anggota kelab penyokong bukan menambah rumit dan resah dihati mereka.

Apabila saya bertemu dengan rakan – rakan Tiong Hua di Kuantan , mereka bertanya mengenai kerajaan baru dan sikap Tok Guru . Saya menjelaskan kenapa Tok Guru nak Islam majority dan apa rasionalnya dan bagaimana sikap Islam terhadap non muslim . Saya beri mereka Ilmu mengenai Islam dan kedudukan mereka dalam Islam .

Akhirnya mereka terima malah menyokong sikap tegas Tok Guru. Ringkasnya mereka yakin , hanya Islam yang membawa konsep dosa dan pahala dalam kehidupan dan pengurusan akan menyelamatkan manusia serta institusi dari rasuah , penyelewengan , skandal dan seumpamanya.

Masaalah yang kita hadapi hari ini ialah seperti ada tukang cucuh api atas minyak yang mengalir. Kenapa tidak ambil kain lalu kesat minyak tersebut.

Jangan Sebut Islam untuk jaga Hati Pengundi Non Muslim

Sungguh ganjil kedengaran teori atau pendekatan seperti itu. Apakah kita tidak yakin Islam adalah agama samawi untuk semua umat manusia . Bukankah antara slogan kita ialah PAS For All dan Islam For All . Jauhilah igauan kononnya non muslim takutkan Islam.

Kalau benar sekalipun mereka takut kepada Islam , kita sebagai sebuah Gerakan Islam mestilah menyebut Islam dan menjelaskannya banyak – banyak supaya semua pihak semakin hari semakain bertambah fahamnya mengenai Islam . Kalau bimbang orang tidak setuju pada Islam , maka kita pun tidak sebut pasal Islam maka bila Islam itu akan difahami oleh mereka .

Pertama kita kena jaga Islam . Pengundi boleh datang dan pergi. Kalau dia datang kita menang kalau dia pergi , kita mungkin kalah tapi kita tidak salah . Adapun Islam , kalau dia datang kita selamat dan kalau dia pergi ( kerana kita tidak menjaganya ) maka kita akan derita dunia dan akhirat . Oleh kerana itu , jagalah Islam nescaya hati pengundi dapat kita tawan insyaallah .

Tok Guru Tegas Pasal Islam di saat Pegangan Islam kian Luntur.

Hari ini , kita boleh lihat bagaimana keadaan Islam dan umatnya yang kian jauh dari penghayatan Islam yang sebenarnya. Seolah – olah Islam tidak lagi dapat disesuaikan perlaksanaannya di zaman modern ini. Penegasan demi penegasan yang dikemukakan oleh Tok Guru bukan sahaja menyentap jiwa yang alpa , menyedarkan hati yang lagha tetapi juga menginsafkan mereka yang suka meremeh dan memperlekehkan Islam.

Umat pada hari ini memerlukan seorang ulama’ yang tegas dan tidak teragak – agak untuk bercakap mengenai Islam dan kehebatannya . Optimis dan positif terhadap Islam agama Allah swt. agar ia bertapak dan berdaulat di atas tanah air kita. Setuju kan ? Inilah hikmah besar buat ummah .



posted by Us.Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi

Anwar Ibrahim, PR Dan Kerajaan Islam

Anwar Ibrahim, PR Dan Kerajaan Islam
Dilulus terbit pada Wednesday, October 08 @ 20:33:54 MYT oleh TokPenghulu



Oleh penausang

"Artikel Susulan - Anwar, ABIM, PAS, Kerajaan dan Islam
Saya telah menulis satu artikel bertajuk Anwar, ABIM, PAS, Kerajaan dan Islam disni baru-baru ini (sebelum raya). Tulisan telah diposkan semula oleh AaC di dalam blog ini. Tulisan tersebut telah mengundang begitu banyak respons. Hampir kesemuanya menentang, dan kebanyakannya berlatarkan emosi. Ada satu dua respons yang cuba memberi hujah balasan yang saya kira sesuai untuk diberi ulasan lanjut.

Objektif saya dalam tulisan tersebut adalah untuk menonjolkan satu perspektif baru dalam analisa hubungan politik antara PAS dan Anwar Ibrahim. Perspektif ini adalah dari sudut RISIKO yang bakal kita ambil jika Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia. Saya tegaskan sekali lagi, isu utama di sini bukanlah isu Anwar, walaupun sangat berkaitan rapat dengan beliau. Isu utamanya ialah kesinambungan gerakerja dan perjuangan Islam PAS di tanahair ini.

Tulisan saya tersebut berpremiskan kepada 1. Kecintaan kita kepada perjuangan Islam melalui wadah PAS, dan 2. Sejarah perjuangan dan pembentukan sikap/mentaliti Anwar dari dahulu hingga sekarang, terutamanya semasa beliau di dalam UMNO.


Saya tidak mahu menjadi jaguh alam siber, juga tidak sekali-kali gembira melihat ulasan dan balasan “marah” sahabat-sahabat yang banyak. Saya merasa kecewa, tetapi Islam menuntut kita untuk sentiasa beranalisa dan membuat kajian dalam apa jua tindakan kita. Apatah lagi dalam konteks kerjasama politik yang begitu besar impaknya kepada Negara bahkan mungkin di peringkat global juga, iaitu kerjasama antara PAS dan Anwar. (Saya menekankan hubungan PAS-Anwar dan bukannya PAS-PKR, kerana hakikatnya PKR sudah menjadi tidak lebih dari Anwar itu sendiri. Pengamatan saya menunjukkan bahawa asas penubuhannya dahulu, serta semangat dan matlamat perjungan PKR telah menjadi sinonim dengan Anwar Ibrahim.)

Analisis yang baik akan mengambil kira dua aspek; Kebaikan/Manfaat yang bakal kita perolehi melalui kerjasama ini, dan juga mengambilkira Risiko Keburukan yang mungkin boleh berlaku. Analisis risiko inilah yang cuba saya ketengahkan. Semuanya demi kesinambungan perjuangan Islam sebenar di tanahair ini. Saya tidak sekali-kali menyerang Anwar secara peribadi. Yang saya “serang” ialah perjuangan dan sikap serta pemikiran Anwar yang boleh membawa risiko negatif kepada Islam dan PAS.


Saya sediakan ulasan lanjut terhadap isu ini seperti berikut, dengan mengambilkira respons yang diperolehi.

1. Tuduhan masuk UMNO.

Ini adalah tuduhan yang sangat tidak masuk akal. Dalam tulisan saya tersebut tidak ada satu huruf pun yang memberi maksud untuk masuk UMNO. Bagi saya, UMNO bukan hanya rosak akhlak, tetapi sangat mungkin telah rosak aqidah. (Saya berdoa agar ahli-ahli UMNO meninggalkan UMNO dan menyertai perjuangan Islam di dalam PAS.)

Begitu juga tuduhan (oleh bloggers berkenaan) bahawa kepimpinan ulamak PAS adalah fraksi UMNO. Ini adalah sesuatu yang seribu kali tak masuk akal. Bayangkan mereka ni menuduh TG Haji Hadi, Dr Harun Din, Dr Mahfudz, Ust Harun Taib, Ustaz Azizan Razak, Ust Hashim Jasin, Ust Daud Iraqi, dan Ust Tuan Ibrahim semuanya tiba-tiba nak masuk UMNO!

Hanya mereka dari jenis yang sanggup “berubat sampai mati” atau dari jenis pengikut Ayah Pin saja yang akan mengambil-kira tuduhan karut ini. Tetapi apabila saya mempersoalkan tentang Anwar, mereka melenting dan menyerang habis-habisan. Saya tak faham; di manakah thiqah dan intimak kepimpinan mereka, kepada pimpinan ulamak Pas kah, atau kepada Anwar??

2. Kehebatan ketokohan Anwar.

Memang diakui bahawa DSAI adalah seorang yang mempunyai karisma kepimpinan yang hebat. Beliau mendapat pengiktirafan di peringkat nasional dan antarabangsa. Tetapi, cuba kita cermat sikit. Sejarah kehebatan beliau bukanlah dalam membangunkan sebuah Negara Islam sebenar.

Bahkan kehebatan beliau secara umumnya adalah semasa beliau di dalam UMNO, melalui kejayaan penerapan nilai Islam di bawah seliaan Mahathir. Ramai berpendapat bahwa kehebatan inilah yang akan membawa kebaikan kepada Malaysia jika DSAI menjadi PM nanti. Saya pula melihat bahawa kehebatan karisma beliau ini jugalah yang akan membawa risiko besar kepada Islam dan PAS, seperti yang telah ditunjukkan beliau semasa dalam UMNO dulu.

3. Kehebatan Personaliti Anwar.

Sekali lagi, kehebatan personaliti Anwar adalah diakui. Tetapi, bagi saya, ini tidak bermakna hanya Anwar yang layak jadi PM. Saya sangat yakin dengan kepimpinan ulamak PAS. TGNA, TGHH, dan Prof. Dr.Harun Din, adalah antara tokoh yang sangat berkemampuan. TGHH, Presiden kita mempunyai pengalaman politik yang sangat lama dan luas.

Beliau adalah seorang tokoh yang sangat disegani di peringkat antarabangsa terutamanya di kalangan gerakan Islam sedunia. Sumbangan keilmuan serta akademik nya jauh melangkaui sumbangan kebanyakan professor di dalam bidangnya. Pemikirannya sangat dinamik, progresif dan kritikal yang senantiasa belandaskan kepada Islam. Beliau dinugerahkan Allah dengan kemampuan untuk menganalisis sesuatu senario semasa dan membawa penyelesaian Islam secara begitu mudah. Banyak tulisan dan ucapan beliau yang membuktikan hal ini, dalam pelbagai isu sosio-politik masyarakat pelbagai kaum/agama. Malangnya, kebanyakan ahli melihat beliau dalam konteks ke-Tok-Guruan-nya sahaja. Hanya sebagai tokoh AGAMA. (Panjang pula kalau nak dibincangkan isu ini).

4. Kerjasama PR di peringkat negeri.

Saya berpandangan bahawa kerjasama di peringkat negeri adalah sangat jauh bezanya dengan kerjasama peringkat Negara. Perlembagaan negeri, adalah tertakluk kepada perlembagaan Negara. Di mana-mana wujud percanggahan antara kedua-duanya, maka perlembagaan Negara lah yang diterima pakai. Ruang lingkup kekuasaan kerajaan negeri di Malaysia juga adalah sangat sempit. Jadi, walaupun kita boleh berkerjasama secara longgar di peringkat negeri, kerjasama di peringkat kebangsaan pula perlu beratus kali lebih berhati-hati. Di atas sikap hati-hati inilah, kita kena analisa berulang kali kebaikan dan keburukannya terhadap Islam dan PAS serta kesannya untuk 5, 50 atau 100 tahun yang akan datang.

5. Pengundi bukan Islam.

Ada yang berpandangan bahawa hanya kerana kita bersama PKR (Anwar), maka orang-orang bukan Islam telah mengundi PAS dalam PRU-12 lepas. Saya tidak pasti samada pandangan ini berasaskan kapada fakta atau anggapan semata? Ada dua komen saya dalam hal ini;

1. anggapan bahawa orang bukan Islam tidak sebenarnya mengundi PAS adalah berasaskan prasangka semata-mata. Banyak maklumat yang kita dapat dari peringkat grass-root semasa dan selepas pilihanraya yang menunjukkan tembok pemisah antara PAS dan bukan Islam telah pun roboh. Maknanya orang bukan Islam tidak lagi fobia dengan mesej Islam PAS!

Kelab penyokong PAS pula tumbuh bagai cendawan. Kenapa mereka tidak memilih utk masuk DAP atau PKR sahaja? Di Perak, saya diberitahu bahawa pengundi bukan Islam mahukan seorang yang berketayap (ustaz) untuk menjadi penghubung antara mereka dan PAS? Di Johor pula, calon wanita India/Hindu (Kumala) sangat kecewa kerana tidak dapat bertanding atas tiket PAS, tetapi terpaksa bertanding atas tiket PKR. Saya fikir, masalahnya bukan dengan pengundi bukan Islam tetapi masalahnya adalah dengan sesetengah dari ahli kita sendiri, iaitu satu perasaan kurang keyakinan diri.

Ini membawa saya kepada komen ke 2; sesetengah orang PAS kurang berkeyakinan dengan mesej Islam yang kita bawa, bahawa mesej ini boleh menarik pengundi bukan Islam. Mereka ini masih mahu meletakkan bahawa kerana PKR lah orang bukan Islam undi kita. Tidak kah kita sedar bahawa PKR tu sendiri pun, orang PAS lah yang bertungkus lumus buat kerja untuk mereka? Kenapa hendak dibina semula tembok pemisah antara PAS dan bukan Islam. Kenapa begitu kecil pemikiran dan keyakinan diri kita? Saya berkeyakinan, bahwa momentum dakwah yang dibina semasa PRU 12 yang lalu adalah cukup kuat untuk kita (PAS) sendiri menarik golongan bukan Islam ini, tanpa perlu bergantung kepada Anwar dan PKR.

Akhir sekali, saya berdoa dan berharap agar semua ahli PAS dapat merenung sejenak memikirkan secara mendalam dan objektif, kemungkinan-kemungkinan yang ada didepan mata kita, mengambil pengalaman dari sejarah lalu, dan seterusnya meletakkan thiqah kepada kepimpinan ulamak kita. Saya meminta semua pihak yang tidak bersetuju agak cuba berhujjah secara rasional dan meyakinkan kita semua kenapa Analisa Risiko (risk analysis) ini tidak perlu demi kesinambungan perjuangan Islam PAS.

Ahli PAS Seumur Hidup "

Ketegasan Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang: Hikmah Besar buat Ummah - Siri 1

Ketegasan Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang: Hikmah Besar buat Ummah - Siri 1
Dilulus terbit pada Thursday, October 09 @ 09:00:31 MYT oleh TokPenghulu



Oleh tantawi08

"Siri Pertama :

Islam adalah agama suci yang telah diwahyukan oleh Allah swt. kepada seluruh umat manusia melalui Nabinya saw. Islam adalah agama buat semua manusia , dengan maksud seluruh umat manusia layak bahkan wajar menerima Islam sebagai cara hidup mereka .

Mereka yang telah menyaksikan bahawa Tiada Tuhan yang layak disembah selain Allah , mempunyai komitmen untuk hidup berpandukan peraturan dan pedoman Rabbul Jalil sementara mereka yang belum memeluk ajaran Islam , tidak dipaksa menganutnya justeru Islam adalah cara hidup yang mesti diterima secara rela dan sedar .


Prinsip Islam inilah meletakkannya sebagai satu agama atau cara hidup yang paling selamat , sesuai serta layak untuk dianut dan diterima oleh semua tanpa mengira latar belakang bangsa atau keturunan . Kalau pun masih ada yang tidak mahu menganutnya , ia tetap selamat untuk berurusan malah bernaung di bawah sinar Islam dan syariatnya justeru ia adalah cara hidup yang adil malah kaya dengan toleransi.

و أن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله

Sesungguhnya inilah JalanKu yang lurus maka hendaklah kamu mengikutnya dan jangan kamu mengikut jalan- jalan yang lain kerana kelak ia akan menyelewengkan kamu dari jalanNya.

Surah al Ana'am . Ayat : 153

Namun malang Islam gagal difahami oleh sebahagian manusia termasuklah sebahagian penganutnya yang hanya sekadar mampu meletakkan Islam antara dua bibirnya sahaja bahkan tidak pernah melepasi halkumnya.

Kegagalan tersebut samaada berpunca dari kejahilan tebal yang melingkari mereka atau terpengaruh dengan propaganda jahat musuh – musuh Islam yang senantiasa menyimpan dendam kesumatnya terhadap Islam .

Mereka ( musuh ) pantas dan licik untuk mengelirukan umat Islam malah nekad serta tidak pernah bosan dalam memastikan strategi mereka demi memalingkan umat Islam daripada hidup berlandaskan wahyu dan sunnah . Malah kemampuan mereka sampai melewati sempadan pejuang – pejuang Islam yang bersama jamaah . Mereka mampu mengeliru dan mengucar kacirkan fikrah ummah.

Firman Allah swt :

و لا يزالون يقاتلونكم حتى يردوكم عن دينكم ان استطعوا

Mereka akan senantiasa memerangi kamu sehinggalah mereka memalingkan kamu dari agama kamu jika mereka mampu melakukankanya .

Surah al Baqarah . Ayat : 217

Situasi Ummah Hari ini Memerlukan Ketegasan Seorang Ulama .

Tahap kejayaan mereka ( musuh ) menyusup masuk ke tengah – tengah kelompok dan pemikiran umat Islam sangat jelas dan ketara .

Longgarnya penghayatan Islam dikalangan muslim , bahkan umat Islam lebih banyak habiskan masa bertelagah sesama sendiri , non muslim walau sejak sekian lama hidup dalam masyarakat muslim, kian memuncak sikap prejudis mereka terhadap Islam dan semangat dendam serta benci semakin tebal dikalangan musuh Islam menjadi bukti kukuh kejayaan mereka ( musuh ) .

Turut melengkapkan bukti yang telah sedia kukuh ialah bagaimana kita melihat Islam begitu mudah dipermain , dipersenda , diperlekeh dan dipandang rendah tanpa umat Islam kini mampu berbuat apa – apa selain mengalah , mengeluh dan mengharapkan agar musibah ini segera berakhir .

Fenomena ini tidak boleh dibiarkan begitu sahaja sebaliknya gerakan mengembalikan semula Islam ke orbit agongnya mestilah diaktifkan. Ia bertujuan supaya seluruh umat manusia kembali dapat melihat kehebatan serta keagongan Islam yang penuh mulia , adil dan suci sebagaimana ianya pernah diperjuang dan ditegakkan oleh Nabi kita Muhammad saw.

Gerakan ini dianggap sangat mendesak setelah sekian lama Kehebatan Islam di tudung atau diselubung oleh fikrah asing dan juga fitnah serta tohmahan terancang oleh barat dan bonekanya .

Sejarah perjuangan Islam dinegara kita jelas menunjukkan bagaimana hadhirnya ulama’ yang tegas mampu meletakkan Islam dihormati dan disegani . Maka , untuk tujuan yang sama sebagaimana yang pernah dicapai melalui sejarah semalam , kita di hari ini juga sangat memerlukan ulama’ yang tegas untuk memimpin Islam dan ummahnya agar kembali berdaulat .

Tegas bukan keras dan Hikmah bukan lemah .

Tegas bermaksud mempertahankan kesucian Islam dan menzahirkannya disaat pelbagai pihak mencurigai kesucian Islam dan sebahagiannya pula berasa rendah diri untuk menonjolkan Islam, bimbang kalau – kalau non muslim tidak boleh menerimanya.

Tegas bersama hujjah syariah agar Islam tidak dipandang rendah justeru kita mulia dan hebat kerana Islam bukan kerana undi atau sokongan ramai . Saidina Omar al Khattab di hari menerima anak kunci Kota Baitil Muqaddas pernah menegaskan :

نحن قوم أعزنا الله بالإسلام فمهما نبتغ عز بغير ما أعزنا الله أذلنا الله .

Kita adalah satu golongan yang diberikan kemuliaan ( kehebatan ) oleh Allah dengan Islam maka sesiapa yang mencari kemuliaan selain apa ( Islam ) yang dengannya Allah telah muliakan kita , nescaya Allah akan menimpakan kehinaan kepada kita.

Keras menyebabkan orang lari dari perjuangan sebagaimana Allah sebut dalam Al Quran :

فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولك .

Bukti rahmat dari Allah , dilembutkan hatimu terhadap mereka , jika engkau berhati kasar nescaya musuh akan lari dari sisimu.

Surah aali Imran . Ayat 159

Namun tegas pula diperlukan agar orang menghormati agama Allah swt. agama yang suci. Sebagaimana Allah swt. juga berfirman :

ثم جعلناك على شريعة من الأمر فاتبعها و لا تتبع أهوآء الذين لا يعلمون

Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad ) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar)

( Surah Al Jathiyah . Ayat : 18 ).

Nabi Kita Muhammad saw pernah memperlihatkan ketegasannya . Sabda Baginda saw :

لو وضعوا الشمس في يميني والقمر في يساري على أن أَتركَ هذا الأمرَ حتى يُظْهِرَهُ اللهُ أو أَهْلِكَ دُوْنَهُ .. مَا تَرَكْتُ

Sekiranya mereka meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan ditangan kiriku supaya aku meninggalkan urusan ( perjuangan ) agama ini sehinggalah Allah menzahirkannya ( memenangkannya ) atau aku binasa kerananya , sekali – kali tidak akan aku tinggalkan ( perjuangan ini ) .

Sirah ibnu Hisyam

Hikmah Perjuangan Suci

Sementara Hikmah bermaksud bijak bertindak dan manafaatkan ruang untuk meletakkan Islam mengatasi segalanya . Mengatasi kepentingan peribadi dan agenda kelompok . Sekalipun tindakan itu memulangkan kesan yang sangat perit dan mendatangkan implikasi yang sangat getir .

Seperti kekalahan dalam pilihanraya kerana kita mengambil langkah yang tidak popular untuk mendaulatkan Islam dikalangan masyarakat yang jahil mengenai Islam. Kekalahan tersebut tidak boleh dianggap hasil dari tindakan yang tidak berhikmah justeru tindakan itu adalah untuk mendaulatkan islam .

Nabi Nuh as. Mengambil tempoh 950 tahun untuk berjuang , ( kalau dinilai melalui penggal pilihanraya , ertinya Nabi Nuh as kalah dalam 190 kali pilihanraya ) . Apakah Nabi Nuh as. Tidak berhikmah dalam dakwah dan perjuangannya sehingga kalah sedemikian rupa ?

Nabi kita Muhammad saw. Meskipun berbekalkan mukjizat yang banyak dan Baginda adalah kekasih Allah saw malah penghulu segala Rasul , pun mengambil masa 13 tahun sebelum menegakkan Negara Islam di Madinah al Munawwarah dan hampir 23 tahun untuk menumbangkan kerajaan jahiliyyah Makkah . Apakah kegagalan Nabi saw. Menegakkan Islam dan menumbangkan Jahiliyyah dalam tempoh satu atau dua penggal ( 5 – 10 th ) ( nisbah penggal pilihanraya ) dianggap Nabi saw tidak berhikmah dalam perjuangannya ?

Tentu sahaja Islam tidak pernah kalah kecuali ia hanya belum menang untuk mendaulatkan Islam . Kegagalan untuk mendaulatkan Islam dalam tempoh – tempoh tertentu pula bukanlah kerana ketiadaan hikmah dalam tindakan atau strategi tetapi demikianlah sunnah perjuangan yang wajib melalui ibtila’ dan mehnah .

Firman Allah swt :

لو كان عرضا قريبا و سفرا قاصدا لاتبعوك و لكن بعدت عليهم الشقة

Jika sekiranya perjuangan ini adalah untuk mencapai hasil yang cepat dan perjalanan yang dekat , nescaya mereka ( musyrikin ) akan mengikut kamu tetapi perjuangan ini jauh dan sukar dirasakan oleh mereka .

Surah at Taubah . Ayat : 42

Selepas kejatuhan Khilafah Islam Othmaniah sejak 3.3. 1924 yang lalu , hinggalah hari ini belum ada sebuah pun Negara umat Islam yang benar – benar dapat mendaulatkan syariat Islam . Entah berapa juta ummah dan ulama’ mereka yang telah gugur sebagai syuhada’ di medan juang demi memperjuang dan menegakkan Islam . Apakah gugurnya umat Islam , mujahid dan ulama’ mereka dalam jumlah yang begitu ramai sabagai manifestasi dari ketiadaan hikmah dalam perjuangan mereka ?

Salah besar kalau kita hanya memahami hikmah itu apabila kita menang , ( apatah lagi kemenangan itu baru sepenggal ) sementara kalah pula segera ditafsir sebagai salah perhitungan dan silap strategi perjuangan .

Hikmah Kemenangan : Syukur bukan Bangga

Nabi Sulaiman As. Telah menunjuk contoh agar kita bersyukur diatas kurniaan Allah berupa kuasa dan pengaruh . Firman Allah swt :

قال هذا من فضل ربي ليبلوني ءأشكر أم أكفر

Nabi Sulaiman telah berkata : Inilah sebahagian dari kelebihan kurnia Tuhanku bagi mengujiku apakah aku bersyukur atau kufur ….

Surah an Naml . Ayat : 40

Demikian firman Allah swt :

إذا جاء نصر الله و الفتح و رأيت الناس يدخلون في دين الله أفواجا فسبح بحمد ربك و استغفره إنه كان توابا

Apabila telah datang pertolongan dan kemenangan nescaya engkau melihat manusia berduyun – duyun menganut Agama Allah , maka bertasbihlah memuji Tuhanmu dan berIstighfarlah sesungguhnya Allah Maha menerima Taubat .

Surah An Nasr . Ayat : 1 – 3

Hikmah Kekalahan : Sabar dan Istiqamah

وكأين من نبي قاتل معه ربيون كثير فما وهنوا لما أصابهم في سبيل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا و الله يحب الصابرين

Dan berapa ramainya Nabi yang berjuang bersama – sama mereka sejumlah besar dari pengikutnya yang bertaqwa. Mereka tidak menjadi lemah kerana musibah ( kekalahan ) yang menimpa mereka di jalan Allah swt. dan tidak lesu dan tidak pula menyerah kepada musuh . Allah menyukai orang – orang yang sabar .

Surah aali Imran . Ayat : 146




posted by Us.Hj. Nasrudin Hj. Hassan At Tantawi

Rindunya pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz

Rindunya pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz
Dilulus terbit pada Thursday, October 09 @ 15:43:35 MYT oleh TokPenghulu



Oleh jeefatt

"Baru satu abad telah berlalu, namun keadaan umat Islam jauh sekali berbeza berbanding dengan zaman Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya dahulu. Bibit-bibit jahiliyah yang dihapuskan Rasulullah s.a.w. telah mula berputik kembali. Sifat suka mementingkan kabilah, semangat berpuak dan mengutama saudara sendiri menjadi ciri-ciri baru kerajaan Islam pada masa itu. Kerajaan tidak lagi dinilai dengan neraca al-Quran dan as-Sunnah, tetapi diukur atas keperluan semasa dan kepentingan negara. Pemimpin-pemimpin Islam sudah pandai bermewah-mewah, melakukan penindasan dan bermegah diri. Sehinggakan Baitul Mal, jadikan sebagai harta peribadi mereka.


Masyarakat Islam pula semakin kaya dan leka, mereka semakin
meninggalkan penghayatan ilmu dan nilai-nilai Islam. Kekuatan hawa nafsu dan bisikan syaitan telah mencampak mereka ke lembah kealpaan.

Kasih sayang tuhan mengatasi segala-galanya. Dia tidak ingin melihat umat Islam tergelincir ke dalam kegelapan. Dalam cahaya suram yang kelam, terpancarlah sinar yang membawa seribu harapan. Khalifah Umar Abdul Aziz menyelamatkan Islam dan umatnya dengan mengembalikan Islam seolah-olah ke zaman permulaannya.

Umar Abdul Aziz adalah seorang bangsawan yang berbudi halus dan wara’.

Walaupun dikelilingi dengan kekayaan dan kemewahan, beliau tidak hanyut dan leka. Beliau menjadi kegilaan anak gadis kerana ketampanannya, dan sering menjadi ikutan pemuda pada zaman itu. Sejak kecil lagi beliau didik dengan ilmu agama. Minat dan kecenderuangan beliau kepada ilmu, membawa beliau ke kota Madinah. Di sanalah beliau mempelajari dan mendalami ilmu agama dari tokoh-tokoh Islam zaman itu. Semasa pemerintahan al-Walid ibn Abdul Aziz, beliau telah menjadi gabenor Madinah selama 7 tahun. Di sini beliau telah menunjukkan ciri-ciri seorang pemimpin Islam sejati. Sehingga Anas ibn Malik berkata: “Aku tidak pernah menjumpai Imam selepas Rasulullah s.a.w. yang menyerupai sembahyangnya seperti Rasulullah s.a.w. kecuali pemuda ini, Umar Abdul Aziz iaitu gabenor Madinah”

Sebaik saja dilantik sebagai khalifah, Umar Abdul Aziz terus membersihkan kerajaan dengan memecat gebenor dan pegawai yang kejam dan tidak adil. Hamba sahaya milik keluarga di raja juga telah dimerdekakan, semua barang kemas dan hadiah yang diterima beliau dan isterinya semasa pertabalan telah diserahkan semuanya kepada Baitul Mal. Istana pula telah dihias secara sederhana sahaja. Umar Abdul Aziz menganggap dirinya sebagai pengganti kepada datuknya iaitu khalifah Umar al-Khattab. Kerana itulah beliau digelar sebagai Umar II. Hidup beliau telah berubah sama sekali, kemewahan dan kemegahan telah ditanggalkan dan digantikan dengan kehidupan yang penuh zuhud dan kesederhanaan.

Pernah suatu ketika, Umar Abdul Aziz memerhatikan anak-anak perempuannya menutup mulut dengan tangan ketika berbual dengannya. Selepas menyiasat, beliau dapati hanya bawang dan kacang sahaja yang terdapat dirumahnya. Anak-anaknya berbuat demikian kerana takut menganggu beliau dengan bau bawang. Dengan berlinangan air mata beliau berkata: “Wahai anakkku adakah kamu inginkan makanan yang enak sedangkan ayahmu dihumban ke dalam neraka?”

Beliau adalah khalifah kepada sebuah empayar terbesar zaman itu, namun tidak mempunyai duit yang mencukupi untuk menunaikan haji. Sehinggalah sampai satu masa, beliau diberitahu khadamnya, duit untuk menunaikan haji telah mencukupi hasil dari pendapatannya sebagai khalifah. Akan tetapi Umar menjawab: “Kami telah mengambil manfaat harta ini sekelian lama. Sekarang orang Islam berhak menikmati hasilnya.” Kemudian beliau memasukkan semua hasil pendapatan itu ke dalam Baitul Mal. Pernah juga Umar Abdul Aziz datang untuk lewat menghadiri solat Jumaat kerana terpaksa menunggu bajunya yang sehelai itu kering.

Beliau adalah seorang yang zuhud dan sangat berhati-hati. Jika ada mana-mana pegawai dan ahli keluarga yang ingin menemuinya atas urusan peribadi, serta merta beliau memadamkan lilin yang dibekalkan kerajaan dan menggunakan lilinnya sendiri. Beliau tidak pernah mengguna air panas daripada dapur awam atau menghidu wangi-wangian milik Baitul Mal.

Dalam pentadbiran pula, Umar Abdul Aziz telah mengubah kerajaannya sehingga kebajikan rakyat menjadi matlamat utama. Sebelum Umar, perhatian negara hanya terhad kepada memungut hasil cukai dan pembangunan material tanpa memberi penumpuan kepada pembangunan rohani dan keagamaan. Sebaliknya, semasa pemerintahan beliau, sangat sukar untuk berjumpa dengan pengemis atau fakir miskin yang berhak menerima zakat. Pernah Yahya Ibn Sa’id meriwayatkan, Umar melantik beliau memungut zakat di Afrika, setelah selesai memungut zakat beliau mencari orang-orang yang berhajat kepada zakat, tatapi gagal bertemu seorang pun yang boleh diberi bantuan. Lalu beliau membeli beberapa orang hamba sahaya dan memerdekakan mereka bagi pihak kaum muslimin.

Umar Abdul Aziz selalu mengutamakan prinsip, tuntutan moral dan kehendak agama daripada keuntungan politik yang berbentuk duniawi. Dengan keunggulan peribadi dan kehebatan kerajaan yang dipimpinnya, semakin ramai orang bukan Islam memeluk Islam.

Selain daripada kemakmuran hidup, Umar Abdul Aziz telah membawa perubahan yang lebih besar lagi dalam kerajaannya iaitu mangubah kecenderungan dan sikap rakyat jelata. Jika semasa zaman Khalifah al-Walid, perbincangan rakyat lebih tertumpu kepada bangunan dan seni bina kerana itulah kecenderungan al-Walid, Khalifah Sulaiman pula minat kepada perempuan dan majlis makan yang besar, dan itulah menjadi keasyikan dan perbualan rakyatnya. Tetapi dalam masa pemerintahan Umar Abdul Aziz, tajuk-tajuk yang berkaitan dengan sembahyang, doa dan ibadah menjadi topik perbualan utama. Masing-masing bermuhasabah untuk meningkatkan nilai ibadah mereka.

Pembaharuan yang beliau lakukan dalam masyarakat Islam adalah hasil pancaran cahaya rohani dalam dirinya. Keimanan yang teguh, cinta dan takut kepada Allah s.w.t. dan keyakinan terhadap hari pembalasan menjadikan beliau seorang pemimpin agung dalam sejarah Islam. Sehingga ada orang mengatakan beliau adalah khalifah Islam yang kelima daripada Khulafa ar-Rasyidin selepas Sayidina Abu Bakar, Umar, Othman dan Ali. Andai kata beliau ditakdirkan memerintah lebih lama, sudah pasti dunia Islam akan menyaksikan perubahan yang menyeluruh dalam semua aspek kehidupan. Tetapi kehendak tuhan mengatasi keinginan dan impian manusia. Beliau telah dipanggil mengadap Ilahi setelah dua tahun lima bulan memayungi umat Islam dengan al-Quran dan sunnah Rasulullah s.a.w.

Oleh: Ibad Ahmady
http://al-futhuhat.blogspot.com

KISAH 2 BATANG PEN

KISAH 2 BATANG PEN
Dilulus terbit pada Saturday, May 29 @ 08:48:51 MYT oleh CucuBavoo



Saya dapat cerita ini dari rakan-rakan semoga kita mendapat pengiktibaran dari cerita ini
Siapa Tuan Guru Nik Aziz...?
Asalammualaikum...
Ini kali pertama saya dapat berbicara dalam web perbincangan sebegini.... syabas saya ucapkan. Saya tahu di luar sana ramai penyokong bulan....alhamdulliah..seperti saya juga.

Di sini saya nak ceritakan satu kisah yang mengambarkan peribadi Tuan Guru kita yang amat baik untuk di contohi oleh kaum Umno.
Satu hari saya pergi ke Pasar Besar di Kelantan (Pasar Siti Khatijah) untuk membeli barang-barang keperluan dapur dan sebagainya. Dalam mencari-cari barang ternampaklah saya orang yang mukanya amat familiar dengan saya. Dia memakai kain sarong, berbaju melaju, berserban di kepala dan yang paling menarik membawa bakul rotan di ketiaknya. Saya rasa macam tak percaya.... itulah Menteri Besar Kelantan. Subhanallah.. penampilannya amat sederhana dan tanpa adanya seorangpun pengawal peribadi. Perasaan saya bercampur antara terharu dan bangga melihat beliau. Dia sendiri yang membeli barang-barang dapur, ikan serta sayur.
Dalam pada memilih barang-barang datang seorang hamba Allah berjumpa beliau untuk meminta tolong menandatangi suatu dokumen (nampak macam kertas borang). Oleh kerana saya berada berhampiran dengan beliau (memang saya ikut pun kemana dia pergi) saya dapat dengar apa yang mereka perkatakan. Tuan Guru bertanyakan kertas itu untuk apa.. urusan peribadi ke urusan kerajaan. Hamba Allah itu memjawab.. itu adalah urusan peribadi bagi meminta sokongan untuk meminjam buku teks sekolah anaknya. Lalu Tuan Guru mengeluarkan sebatang pen yang berharga 50 sen (saya rasa Kilometrico). Rupanya Tuan Guru ada 2 pen.. 1 untuk urusan rasmi kerajaan (milik kerajaan) dan satu lagi di belinya sendiri untuk tujuan peribadinya saja.
Tengok lah sendiri.. sampaikan perkara yang sebegitu.. beliau berhati-hati dalam mengunakan amanah rakyat tidak mahu tersalah guna apalagi dalam perkara yang besar.. Saya rasa amat bangga dengan beliau .
Jadi saya rasa tidak ada sebab untuk kitak menolak pemimpin yang sebegini dan untuk dibandingkan dengan pemimpin Umno jauh panggang dari api.. yang Umno tahu hanya membuncitkan perutnya dengan wang rakyat.
Sekian
wasalam
Mohd Zulkifli B. Mohd. Din

Kabinet Kerajaan Pakatan Rakyat Telah Siap Dibentuk!!!

Kabinet Kerajaan Pakatan Rakyat Telah Siap Dibentuk!!!
Dilulus terbit pada Thursday, October 09 @ 15:37:33 MYT oleh TokPenghulu



Oleh keADILanUtara

"KETIKA Umno sedang berhadapan dengan masalah apakah Abdullah Ahmad Badawi akan mengekalkan jawatannya atau sebaliknya, Pakatan Rakyat dikatakan sudah siap sedia dalam mengaturkan persiapan terakhirnya untuk mengambil alih kerajaan yang ada hari ini

Persiapan terakhir itu termasuk pembahagian kerusi-kerusi Kabinet di kalangan ahli-ahli parti bergabung dalam Pakatan Rakyat sudah selesai.

Kesemua parti utama Pakatan Rakyat, Pas, PKR dan DAP dikatakan berpuas hati dengan pembentukan Kabinet dan pembahagian kerusi menteri.

Salah sebuah parti Pakatan Rakyat dalam mesyuarat politiknya kelmarin telah membincang panjang lebar berhubung pembentukan Kabinet berkenaan secara serius.

"Ahli mesyuarat telah diberi tahu menenai perkara itu dan mereka nampaknya berpuas hati dengan pembentukan Kabinet berkenaan," demikian jelas salah seorang ahli mesyuarat berkenaan.

Katanya parti itu juga merasa senang dengan pembentukan Kabinet itu yang berdasarkan kepada persetujuan bahawa Kerajaan yang dibentuk nanti bermajoritikan Islam dan Melayu.

Baru-baru ini sebuah parti komponen Pakatan Rakyat mendesak supaya kerajaan yang akan dibentuk itu mestilah majoritinya Melayu dan Islam jika tidak kerajaan baru itu tidak membawa apa-apa erti kepada perjuangannya selama ini.

Mereka dikatakan tidak ada masalah kalau Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri, tetapi hakikat kerajaan itu biarlah didominasikan Melayu dan Islam.

Dalam perkembangan lain pengambilan Kerajaan dikatakan berjalan seperti mana dirancangkan tanpa tertunda dengan apa-apa halangan lagi.

Bagaimana pun sumber parti berkenaan enggan menyebut sejauh manakah proses itu bakal berlaku kelak kerana ianya dimonitorkan oleh pihak PKR dan Anwar manakala pihaknya hanya menurut saja!
"

Kisah : Iblis Ingin Bertaubat

Kisah : Iblis Ingin Bertaubat


CikguHensem menulis - "Dalam sebuah kitab diterangkan bahawa sesungguhnya Iblis telah datang berjumpa dengan Nabi Musa a.s. dengan berkata: "Wahai Musa, engkau adalah seorang yang telah diutus oleh Allah s.w.t. dan Dia telah berkata-kata denganmu secara langsung." Kemudian Nabi Musa a.s. berkata: "Memang benar apa yang kamu kata, kamu ini siapa dan apa yang kamu mahu dariku?"

Lalu berkata Iblis: "Aku adalah Iblis! Wahai Musa aku mahu kamu tolong katakan kepada Tuhanmu bahawa seorang makhluk-Nya ingin minta taubat kepadaNya." Lalu Nabi Musa a.s. berdoa kepada Allah s.w.t. dan menyampaikan apa yang diucap oleh Iblis, kemudian Allah s.w.t. pun menurunkan wahyu yang bermaksud: "Wahai Musa, katakan padanya bahawa sesungguhnya Aku berkenan menerima permohonannya itu dengan syarat mestilah terlebih dahulu dia (Iblis) sujud di kubur Adam, kalau dia mahu sujud maka aku sedia mengampuni segala dosanya."
Setelah Nabi Musa a.s. menerima wahyu dari Allah s.w.t. maka Nabi Musa a.s. pun terus memberitahu Iblis tentang apa yang telah Allah perintahkan.
Sebaik sahaja selesai Nabi Musa a.s. memberitahu segala perintah Allah s.w.t. maka dengan sombong dan bongkak Iblis berkata: "Wahai Musa, aku tidak sujud pada Adam ketika ia hidup di syurga, bagaimana aku hendak sujud padanya sesudah dia mati." Begitulah sifat sombong Iblis yang tetap dengan kedegilannya, walaupun dia tahu bahawa api neraka itu akan memakannya tapi dia tetap tidak mahu beriman pada Allah s.w.t.
Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa sesungguhnya Allah s.w.t. mengeluarkan Iblis dari neraka setiap 1000 tahun sekali, dan mengeluarkan Adam a.s. dari syurga, serta memerintahkan Iblis supaya sujud kepada Adam a.s. Disebabkan sikap angkuhnya dia tetap enggan sujud, maka dikembalikan Iblis ke dalam neraka....."

Dipetik dari: TranungKite.com.
Diedit dan disediakan oleh: Abu Edda Soyiddeeqa.
19 Rejab 1425H Bersamaan 04 September 2004.

Amal Yang Membuka Pintu Syurga

Kisah Teladan 4 : Amal Yang Membuka Pintu Syurga
Dilulus terbit pada Monday, June 21 @ 10:00:00 MYT oleh TokPenghulu



CikguHensem menulis - "Tidak seperti biasanya, hari itu Ali bin Abi Thalib pulang lebih awal menjelang asar. Fatimah binti Rasulullah menyambut kedatangan suaminya yang sehari suntuk mencari rezeki dengan sukacita. Siapa tahu Ali membawa wang lebih banyak kerana keperluan di rumah makin besar. Sesudah melepas lelah, Ali berkata kepada Fatimah. "Maaf sayangku, kali ini aku tidak membawa wang sesenpun." Fatimah menyahut sambil tersenyum, "Memang yang mengatur rezeki tidak duduk di pasar, bukan? Yang memiliki kuasa itu adalah Allah Ta'ala." "Terima kasih," jawab Ali. Matanya memberat lantaran isterinya begitu tawakkal. Padahal keperluan dapur sudah habis sama sekali. Pun begitu Fatimah tidak menunjukan sikap kecewa atau sedih.

Ali lalu berangkat ke masjid untuk menjalankan sholat berjamaah. Sepulang dari sembahyang, di jalan ia dihentikan oleh seorang tua. "Maaf anak muda, betulkah engkau Ali anaknya Abu Thalib?" Ali menjawab dengan hairan. "Ya betul. Ada apa, Tuan?". Orang tua itu mencari kedalam begnya sesuatu seraya berkata: "Dahulu ayahmu pernah kusuruh menyamak kulit. Aku belum sempat membayar upahnya, ayahmu sudah meninggal. Jadi, terimalah wang ini, sebab engkaulah ahli warisnya." Dengan gembira Ali mengambil haknya dari orang itu sebanyak 30 dinar.

Tentu saja Fatimah sangat gembira memperoleh rezeki yang tidak di sangka-sangka ketika Ali menceritakan kejadian itu. Dan ia menyuruh membelanjakannya semua agar tidak pusing-pusing lagi merisaukan keperluan sehari-hari.

Ali pun bergegas berangkat ke pasar. Sebelum masuk ke dalam pasar, ia melihat seorang fakir menadahkan tangan, "Siapakah yang mahu menghutangkan hartanya kerana Allah, bersedekahlah kepada saya, seorang musafir yang kehabisan bekal di perjalanan." Tanpa berfikir panjang, Ali memberikan seluruh wangnya kepada orang itu.

Pada waktu ia pulang dan Fatimah kehairanan melihat suaminya tidak membawa apa-apa, Ali menerangkan peristiwa yang baru saja dialaminya. Fatimah, masih dalam senyum, berkata, "Keputusan kanda adalah yang juga akan saya lakukan seandainya saya yang mengalaminya. Lebih baik kita menghutangkan harta kerana Allah daripada bersifat bakhil yang di murkai-Nya, dan yang menutup pintu syurga untuk kita." "

FADHILAT PUASA ENAM.....

FADHILAT PUASA ENAM.....
Dilulus terbit pada Sunday, November 14 @ 10:00:00 MYT oleh LinuxPro



umnonong menulis - "Rasulullah SAW bersabda (yang bermaksud) : “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dan meneruskannya dengan enam hari di bulan Syawwal, maka (pahalanya) seolah-olah berpuasa selama setahun” (Hadis riwayat Imam Muslim. Kitab Puasa). Hadis ini menjadi hujjah kepada para ulama khususnya dan umat Islam seluruhnya untuk mengamalkan puasa sebanyak enam hari di bulan Syawwal selepas berjaya menempuhi bulan Ramadhan dengan berpuasa sebulan penuh.

Sebenarnya puasa enam hari ini mempunyai beberapa hikmah yang tertentu dari sudut kesihatan manusia itu sendiri. Puasa selama sebulan penuh di bulan Ramadhan antaranya menyebabkan sistem percernaam di dalam badan berehat seketika di waktu siang selama sebulan. Kedatangan bulan Syawwal pula menyebabkan seolah-olah ia mengalami kejutan dengan diberikan tugas mencerna pelbagai makanan pada hari raya dan hari-hari selepasnya, apatah pula amalan masyarakat kita suka mengadakan kenduri pada musim-musim perayaan. Pada hari raya, ia mencerna pelbagai jenis makanan bermula dari ketupat rendang sehinggalah kepada nasi minyak. Oleh kerana itulah, puasa enam ini memberikan ruang kembali kepada sistem pencernaan badan untuk berehat dan bertugas secara beransur-ansur untuk kebaikan jasmani manusia itu sendiri.

Selain dari itu, sebagai manusia yang menjadi hamba kepada Allah SWT, alangkah baiknya seandainya amalan puasa yang diwajibkan ke atas kita di bulan Ramadhan ini kita teruskan juga di bulan Syawwal walaupun sekadar enam hari. Ini seolah-olah menunjukkan bahawa kita tidak melakukan ibadat puasa semata-mata kerana ia menjadi satu kewajipan tetapi kerana rasa diri kita sebagai seorang hamba yang benar-benar bersunguh-sungguh untuk taqarrub kepada tuhannya. Bukankah ibadat puasa ini mengikut hadis sebenarnya mengekang nafsu syahwat?

Di dalam hadis tadi, Rasulullah SAW menyatakan bahawa puasa enam hari selepas bulan Ramadhan akan diganjari pahala seolah-olah berpuasa selama setahun. Para ulama menghuraikan rahsia di sebalik ganjaran tersebut dengan mendatangkan dalil bahawa setiap amalan kebaikan manusia akan diganjari sebanyak 10 kali ganda. Puasa 30 hari di bulan Ramadhan diganjari sebanyak 300 hari, manakala puasa 6 hari di bulan Syawwal pula diganjari dengan 60 hari. Jika dikira jumlahnya ialah 360 hari, ia hampir menyamai jumlah hari di dalam setahun sebanyak 360 hari! Subhanallah. Dan sesungguhnya Allah berhak untuk memberikan ganjaran sebanyak mana yang dikehendakiNya.

Di antara persoalan yang sering timbul sekitar puasa enam ialah adakah harus menggabungkan di antara dua puasa iaitu puasa qadha’ dan puasa enam hari di bulan Syawwal. Adakah diganjari dengan kedua-dua pahala tersebut dengan pausa yang satu? Syeikh Atiyyah Saqr, mantan Ketua Lajnah Fatwa Al-Azhar ketika ditanya tentang persoalan ini menyatakan bahawa sudah cukup bagi seorang yang ingin melakukan puasa qadha’ dan puasa enam dengan berniat puasa qadha’ dibulan Syawwal, dan ia akan diganjari dengan dua ganjaran sekaligus seandainya dia bertujuan demikian dengan syarat dia perlu mendahulukan niat puasa qadha’ terlebih dahulu. Ini adalah kerana puasa qadha’ adalah wajib dan puasa enam adalah sunat.

Kebanyakan ulama Syafi’iyyah berpendapat bahawa ganjaran puasa enam tetap akan diperolehi apabila seseorang berpuasa qadha’ sekalipun ia tidak berniat menggabungkan kedua-duanya, namun pahala yang diperolehi kurang daripada seorang yang berniat kedua-duanya. Di dalam kitab As-Syarqawi ‘Alat Tahrir yang dikarang oleh Syeikh Zakaria Al-Ansori dinyatakan bahawa jika seseorang berpuasa qadha’ yang tertinggal di bulan Ramadhan atau bulan selainnya, atau puasa nazar atau puasa sunat yang lain di bulan Syawwal, maka ia akan tetap diganjari dengan pahala puasa enam sekalipun ia tidak berniat bahkan jika ia tidak mengetahui sekalipun tentang puasa enam. Ini adalah kerana ia telah mencapai maksud hadis Rasulullah SAW agar berpuasa di bulan Syawwal. Namun, pahala yang diperolehi tentulah kurang daripada orang yang benriat kedua-duanya sekaligus. Beliau mengambil contoh solat tahiyyatul masjid, jika seseorang memasuki masjid dan terus melakukan solat fardhu bersama jemaah atau berseorangan, maka dia akan diganjari dengan dua pahala sekaligus iaitu bersama pahala solat tahiyyatul masjid. Ini adalah kerana maksud solat tahiyyatul masjid ialah seseorang bersolat selepas memasuki masjid sebelum ia duduk.

Namun, kebanyakan ulama berpendapat bahawa sekalipun pahala puasa enam bersama puasa qadha’ akan diganjari bersama-sama puasa yang satu, seseorang yang melakukan kedua-duanya secara berasingan tetap akan mendapat kelebihan yang banyak di sisi Allah SWT. Ini adalah kerana sebagai seorang hamba yang tunduk kepada Allah SWT, memperbanyakkan amalan taqarrub dengan memisahkan di antara yang menjadi kewajipan dengan yang menjadi galakan tentulah lebih menunjukkan kesungguhan diri sebagai seorang hamba mencari redha tuhannya.

Persoalan seterusnya, bagaimanakah jika seseorang khususnya wanita ingin berpuasa secara berasingan di antara puasa enam dan puasa qadha’, yang manakah yang sewajarnya didahulukan? Adakah di dalam kes ini kaedah mendahulukan yang wajib dipakai? Syeikh Jaafar Ahmad Tolhawi iaitu salah seorang ulama AL-Azhar menyatakan, puasa enam seharusnya didahulukan kerana ia hanya boleh diamalkan di dalam bulan Syawwal sahaja. Adapun puasa qadha’, seseorang itu bebas melakukan di dalam tempoh 10 bulan berikutnya sebelum tibanya bulan Ramadhan yang akan datang. Ini bertepatan dengan amalan Ummul Mukmin Aisyah RA yang berpuasa qadha’ di bulan Sya’ban dan diperakui oleh Rasulullah SAW dan dikira sebagai sunnah taqririyyah. Namun, jika ia menggabungkan kedua-duanya sekaligus, ia juga diharuskan.

Sebagai kesimpulan, marilah kita sama-sama melakukan ibadat puasa enam yang digalakkan oleh Rasulullah SAW ini. Samada ingin menggabungkan puasa enam dengan puasa yang lain atau ingin melakukannya secara berasingan, itu terpulanglah kepada diri kita sendiri berdasarkan kemampuan yang ada pada diri kita. Apa yang penting ialah kita ingin ia menjadi saksi di hadapan Allah SWT nanti sebagai tanda bahawa diri ini benar-benar ingin mencari dan memburu keredhaanNya. Semoga kita dimasukkan di dalam golongan yang mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Amin.
"

Puasa Sunat 6 disekalikan dengan puasa Qadha'

Puasa Sunat 6 disekalikan dengan puasa Qadha'
Dilulus terbit pada Sunday, November 14 @ 10:00:00 MYT oleh LinuxPro



Soalan : Adakah niat puasa sunat 6 hari bulan Syawal boleh disekalikan dengan puasa Kada'?

Jawapan THTL:
a) Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qadha'
Imam Syafi'iy (al Umm) berpendapat dalam mensyarahkan bab 'Innamal a'malu binniat (setiap amalan dengan niat) : hendaklah dibedzakan ibadah puasa ramadhan, puasa nazar, puasa kafarat, puasa qadha' dan puasa tatawwu' (sunat).
Imam Jalaluddin as Syuyuti (al Isybah) juga berpendapat demikian hendaklah diasingkan puasa Ramadhan, atau nazar atau puasa sunnat.
Saya tidak mengkaji pandangan Imam-imam lain.
PANDANGAN IMAM-IMAM LAIN (Selepas pengkajian)
soalan susulan dari netter:
I got this from my friend. My understanding from your note is niat kena dua kali tapi puasa boleh dikira kadha dan puasa 6. Am I right?
------------------------------
Jawapan asal THTL yang tidak lengkap: Jawapan kita:
a) Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qadha' Imam Syafi'iy (al Umm) berpendapat dalam mensyarahkan bab 'Innamal a'malu binniat (setiap amalan dengan niat) : hendaklah dibedzakan ibadah puasa ramadhan, puasa nazar, puasa kafarat, puasa qadha' dan puasa tatawwu' (sunat-sunat) Imam Jalaluddin as Syuyuti (al Isybah) juga berpendapat demikian hendaklah diasingkan puasa Ramadhan, atau nazar atau puasa sunnat. Saya tidak mengkaji pandangan Imam-imam lain.
-----------------------------
Inilah jawapan yang lengkap dalam fasal:
Bolehkah puasa qadha' digabungkan sekali dengan puasa sunat?
Memandangkan terdapat beberapa masalah susulan yang timbul saya telah membuat research yang lebih detail dalam masalah ini dan merumuskan bahawa persoalan puasa qadha' (puasa hutang) dan puasa sunnat boleh digabungkan sekali; ia termasuk isu khilafiah (yang diperselisihkan para fuqaha') kerana nas hadis dalam masalah ini tidak jelas.
Pandangan pertama: menggunakan perbahasan kawa-id feqah (Bahawa setiap amalan adalah dengan apa yang dia niatkan) tidak membenarkan digabungkan dua ibadah : wajib dan sunat digabungkan sekali ; dalam hal ini puasa qadha' mesti dibuat dahulu kemudian baru diikuti dengan puasa sunat seperti puasa syawal.
Contohnya jika seorang wanita ada 10 hari puasa qadha' Ramadhan. Apabila tiba syawal dia dikehendaki menyempurnakan puasa qadha' dahulu sebelum dibolehkan berpuasa sunat 6 hari syawal; dia tidak boleh berpuasa dibulan syawal dengan mengggabungkan dua niat dalam satu puasa (yakni puasa qadha' dan puasa sunat).
Pandangan kedua: membolehkan puasa sunat dan qadha' digabungkan dalam satu.
Dr Wahbah azZuhaili (Fiqh Islami wa'adillatuh) menjelaskan: seseorang yang berpuasa qadha' dibulan syawal beroleh double bonus atau triple bonus yakni dia boleh mendapat pahala puasa qadha', juga pahala puasa sunat syawal sekaligus dan jika dia berpuasa pada hari isnin/khamis; dia juga mendapat pahala sunat isnin khamis.
Ini juga pandangan Imam Nawawi dan Ibn Hazm (al Muhalla): menurut Ibn Hazmin, nas yang menegah dari RasuluLlah saw tidak ada apabila baginda menyuruh kita berpuasa enam supaya kita menyempurnakan puasa qadha' terlebih dahulu.
Imam Nawawi menjelaskan, antara amalan Aisyah RA ialah beliau tidak melakukan puasa qadha' pada bulan Syawal, malah menyempurnakan puasa sunat syawal sahaja dan menghabiskan puasa qadha'nya di bulan-bulan lain. Ini juga satu cara.
Jadi menjawab soalan susulan di atas, apakah boleh kita puasa qadha' dan puasa sunat syawal sekali gus;
Jawapannya: boleh; jika menggunakan kaedah Ibn Hazm dan Wahbah Zuhaili; kita berniat puasa qadha' dalam bulan syawal dan sekaligus mendapat double bonus; dan jika puasa itu jatuh pada Isnin/khamis; layak mendapat triple bonus secara otomatik.
sekian wslm
THTL
Tn Hassan Tn Lah (thtlbpr@tm.net.my)
Diriwayatkan dari Abu Ayyub al-Anshariy ra: Sesungguhnya Rasulullah saw. bersabda : Barang siapa yang puasa pada bulan Ramadhan, kemudian diikuti puasa enam hari pada bulan syawal adalah seperti puasa setahun penuh. ( H.R : Muslim)

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN