PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Selasa, Mei 05, 2009

Diari Palestin: Sabra dan Shatila- 1

Sumber ASAL

on Tuesday, May 5, 2009

KISAH SOUAD SROUR MERII (29TAHUN)

Petikan dari: Alijah Gordon (2003). Rakyat Palestin Bersuara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.


Saya dan lapan lagi adik-beradik saya, lima lelaki dan tiga perempuan, dilahirkan di Shatila. Saya anak sulung. Kisah yang akan saya ceritakan kepada anda adalah tentang apa yang berlaku ke atas diri saya dan keluarga dalam pembunuhan beramai-ramai di Sabra-Shatila semasa serangan Israel ke atas Lubnan pada tahun 1982. Peristiwa itu berlaku pada petang 16 dan pagi 17 September selepas pembunuhan bakal presiden, Bashir Gemayel, pada 14 hari bulan. Beliau merupakan ketua Angkatan Tentera Lubnan atau militia Kristian fasis yang dipanggil Kata'ib (Phalange). Parti ini memang dikenali benar kerana kebenciannya kepada rakyat Palestin dan kerana ia bersekongkol dengan Israel.


Pada 1976, Gemayel dan partinya yang bertanggungjawab ke atas pemusnahan tiga kem yang wujud di kawasan di bawah kuasanya, dan mereka menyembelih atau menghalau penghuni kem yang hingga ke hari ini masih menjadi pelarian tersingkir dan tidak bertempat. Tidak lama selepas pengumuman kematian bakal presiden itu, pembedilan dan tembakan curi semakin berleluasa di Kem Shatila.


Pada pukul 5.00 petang 16 September, saya meninggalkan rumah saya untuk pergi ke salah satu tempat berlindung di mana rakan-rakan saya sedang bersembunyi daripada bedilan dan tembakan curi. Berhampiran rumah, saya telah disapa oleh tiga orang lelaki yang bertanya sama ada tempat itu ialah Kem Shatila. Meskipun mereka bertutur dalam bahasa Arab, namun saya tahu daripada pelat mereka bahawa mereka orang asing. Mereka beredar apabila saya memberi jawapan yang negatif kepada mereka.


Saya tiba di tempat berlindung dan memberitahu rakan-rakan saya tentang apa yang berlaku ketika saya dalam perjalanan tadi. Setelah sejam di tempat berlindung saya pun beredar selepas berjanji yang saya akan kembali menjemput rakan-rakan saya untuk membawa mereka bermalam di rumah saya kerana keadaan tempat berlindung itu tidak begitu sihat, sungguh lembap dan tiada bekalan air atau elektrik. Saya pulang ke rumah, menyediakan makan malam untuk adik perempuan dan adik lelaki saya, memberi mereka makan dan menidurkan mereka. Bapa tidak membenarkan saya pergi seorang diri ke tempat berlindung untuk menjemput kawan-kawan saya. Dia menyuruh saya membawa Maher, adik lelaki saya. Waktu itu saya berusia 17 tahun dan Maher 12 tahun.


Sejurus sebelum kami tiba di tempat berlindung, kami mula ternampak pemandangan yang sungguh ngeri, tubuh bergelimpangan di atas tanah, dengan darah mengalir. Kami dengar suara orang mengerang dan menjerit kesakitan. Tiba-tiba saya dipanggil oleh suara yang saya kenali, iaitu suara jiran kami Abu Rida; dia mahu kami membantunya. "Mereka menyembelih kami, membunuh kami, merogol anak gadis dan membawa pergi semua budak perempuan berumur 12 dan 16 tahun." Kemudian dia memberitahu kami, "Lari dari rumah kamu, jangan tinggal di dalam rumah kamu. Mereka akan datang balik dan membunuh semua orang di kem."


Saya bertanya siapa yang melakukan semua ini, tetapi tiba-tiba kami mendengar suara berteriak, "Kamu anjing masih bemyawa lagi? Belum mampus lagi?" Kami terus cabut lari balik ke rumah untuk memberitahu ibu dan bapa tentang peristiwa ngeri itu. Kami memberitahu bapa apa yang berlaku dan tentang nasihat oleh jiran kami itu. Kata bapa saya, "Dijauhkan Tuhan, tiada apa-apa yang akan berlaku kepada kita. Dia yang mencipta kita dan Dia juga yang akan mencabut nyawa kita." Kami tinggal di rumah kami sehingga subuh esoknya, hari Jumaat, 17 September. Pada malam itu jiran kami menumpang di rumah kami, seorang wanita hamil yang tidak mengenali sesiapa kecuali kami.


Pada pukul 4.30 pagi esoknya, jiran kami dan adik lelaki saya yang berusia 11 tahun memutuskan untuk pergi ke atas bumbung rumah untuk meninjau apa yang sedang berlaku supaya keputusan boleh dibuat sama ada kami patut tinggal di rumah atau lari. Mereka dilihat oleh anggota militia yang berada di atas bukit bukau kawasan tempat bersukan yang dapat dilihat dari kem. Adik lelaki saya dan jiran kami ketakutan, cepat-cepat turun dan memberitahu kami apa yang telah dilihat; dan tidak lama selepas itu kami mendengar orang mengetuk pintu.


Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN