PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Ahad, Disember 09, 2007

Ayat Kursi penguat semangat Aminah

Ayat Kursi penguat semangat Aminah

Susunan: ZUARIDA MOHYIN
“SAYA bersyukur bergelar Muslim. Islam adalah kehidupan saya. Ia umpama degupan jantung, darah yang mengalir ke seluruh tubuh ini, sumber kekuatan dan kehadirannya menjadikan hidup saya ini penuh bermakna dan bahagia. Tanpanya, siapalah saya dan seandainya Allah memalingkan kenikmatan-Nya daripada diri ini, maka bagaimana untuk aku terus bertahan...,” luah cendekiawan wanita Islam terkemuka, Aminah Assilmi dalam setiap ceramahnya di serata dunia terutamanya di sekitar Amerika Syarikat.

Menurut wanita yang menjadi ahli Southern Baptist, berfahaman radikal dan memiliki kerjaya sebagai wartawan penyiaran, semasa di zaman persekolahan peringkat tinggi beliau merupakan seorang pelajar yang berkaliber luar biasa, cemerlang di sekolah, menerima biasiswa, mengendalikan perniagaannya sendiri malah sentiasa bersaing dengan golongan profesional dan tidak kurang juga dengan penerimaan anugerah.

Pada 1975, ia adalah kali pertama urusan prapendaftaran ke kelas-kelas pengajian di kolej beliau menggunakan sistem komputer. Pada masa itu Aminah sedang menyiapkan pengajian peringkat ijazah tentang rekreasi. Selepas selesai mendaftar, Aminah terus ke Oklahoma City untuk urusan perniagaan.

Beliau terlewat dua minggu ke kelas namun tidak menghadapi masalah untuk menyelesaikan kerja-kerja yang tertinggal dalam tempoh tersebut tetapi apa yang memeranjatkan Aminah apabila dia menyedari terdapat kesilapan komputer yang telah mendaftarkannya dalam kelas teater, kelas di mana setiap pelajarnya mestilah melakukan persembahan di hadapan khalayak ramai.

Aminah bagai tidak percaya, bagaimana semua itu boleh terjadi ke atasnya. Ditambah pula memikirkan dirinya seorang yang berat mulut, apalagi untuk membuat persembahan di hadapan orang ramai.

Lebih membingungkan, untuk menarik diri dari kelas tersebut memang sudah terlambat. Pada masa yang sama, kegagalan tidak termasuk dalam kamus kehidupannya.

Akur dengan nasihat suami, Aminah menemui guru kelas berharap supaya ada alternatif yang boleh dilakukan. Berkeyakinan dengan kata-kata guru itu, Aminah terus ke kelas sebelah, dia sekali dikejutkan, kehadiran pelajar berbangsa Arab di situ. Aminah kembali ke rumah dan mengambil keputusan tidak menyertai kelas itu.

Seperti biasa, suami seorang yang tenang menjelaskan mungkin apa yang dilaluinya itu ada sebab-sebab tertentu daripada Tuhan. Malah menasihatkan Aminah agar memikirkannya masak-masak sebelum mengambil keputusan berhenti. Lebih-lebih lagi, dia telah menerima tajaan biasiswa.

Aminah mengunci dirinya di dalam bilik sebelum keluar dua hari kemudian dan menerima kata-kata suaminya dan merasakan dia adalah insan terpilih untuk membawa kumpulan Arab itu kepada agama Kristian.

Keyakinan ini menjadikan kehadirannya di kelas itu punyai misi khas dan mesti diperjuangkan. Lantaran itu, Aminah cuba membuka tajuk-tajuk perbincangan mengenai agama Kristian dengan teman-teman sekelas yang berbangsa Arab.

Selepas beberapa siri penerangan yang dilakukan, ia tidak menampakkan hasil maka Aminah merancang untuk sesuatu yang berbeza iaitu membacakan kitab agamanya yang menjelaskan bahawa Islam adalah agama palsu begitu juga dengan Nabi Muhammad.

Pada masa yang sama, datang seorang pelajar Muslim yang memberikannya senaskhah al-Quran dan sebuah buku tentang Islam. Dengan dua buku ini, Aminah memulakan penyelidikannya. Berkali-kali dia membacanya.

Sepanjang pengkajiannya itu, Aminah mula mencari bukti bagi menyokong apa yang diuar-uarkan selama ini tentang kepalsuan agama Islam.

Walau bagaimanapun, tanpa Aminah sedari, dirinya mengalami perubahan yang dikira amat kecil namun telah berjaya dihidu oleh suaminya. “Kalau sebelum ini kami akan pergi minum-minum atau berpesta pada setiap hari Jumaat dan Sabtu, tetapi kini sudah tidak lagi. Saya menjadi lebih pendiam dan bersikap dingin,” katanya.

Aminah sudah berhenti meneguk minuman keras dan makan daging khinzir. Suaminya menuduh Aminah berlaku curang. Akhirnya, Aminah dihalau keluar dan kesudahannya mereka tinggal berasingan.

Aminah masih meneruskan pembelajarannya tentang Islam. Walaupun berlaku perubahan dalaman namun dia masih kekal seorang penganut Kristian yang warak.

Tiba-tiba pada suatu hari, pintunya diketuk seorang lelaki Muslim lengkap berpakaian jubah bernama Abdul Aziz Al-Sheik yang turut ditemani tiga lelaki dengan penampilan serupa.

Beliau terkejut dengan kehadiran tetamu yang tidak diundang itu apatah lagi pada waktu malam. Lelaki itu memberitahu bahawa dia mengetahui akan hasrat Aminah untuk memeluk Islam.

Dalam keadaan terkejut itu, sempat Aminah menafikannya dengan memberitahu bahawa dirinya seorang Kristian dan dia langsung tidak berhajat bergelar Muslim. Pun begitu, Aminah ingin mengajukan beberapa soalan.

Setelah dipelawa, mereka pun masuk. Aminah pun mula bertanya pelbagai persoalan yang berserabut di fikirannya. Alhamdulillah, segala penerangan Abdul Aziz begitu mudah difahami, jelas dan lengkap.

Ia umpama seperti kita melihat bagaimana bunga berkembang. Akhirnya pada 21 Mei 1977, Aminah melafazkan syahadah di hadapan Abdul Aziz.

Seperti saudara-saudara baru lain yang terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran dan penyisihan, Aminah juga tidak terkecuali. Dia kehilangan ramai teman dengan alasan dia sudah tidak seronok diajak berdampingan.

Ibunya pula tidak mengakuinya sebagai anak. Kakaknya mengatakan dia sudah gila dan merancang menghantarnya ke hospital sakit otak. Bapa yang terkenal dengan sikapnya yang tenang, seorang pendengar setia, seperti masuk hantu sebaik mendengar berita Aminah. Kini beliau bersendirian, tanpa teman-teman dan keluarga.

Tidak berapa lama kemudian, Aminah mula memakai tudung. Pada hari dia menyarungkan tudung itu, majikannya memberhentikannya. Dia kini bukan sahaja kehilangan teman, keluarga tetapi juga pekerjaan.

Perkahwinannya semakin menjadi runcing seperti retak menanti belah. Aminah turut hilang hak penjagaan ke atas dua orang anak-anaknya yang masih kecil. Hakim memberinya pilihan sama ada melepaskan agamanya dan mendapat hak penjagaan atau pilih Islam dan hilang anak-anak.

Aminah diberi masa 20 minit untuk memikirkannya dan membuat pilihan.

Kecintaannya kepada Allah Yang Esa mengatasi segalanya. Aminah yakin bahawa tiada tempat yang selamat di dunia ini selain di tangan Allah. Seandainya di menolak Allah, mungkin sukar pada masa hadapan untuk dia menunjukkan kepada anak-anaknya bahawa kemanisan dan kenikmatan berada di sisi-Nya.

Oleh itu, beliau memutuskan tetap dalam Islam. Anak lelaki dan anak perempuannya yang masih kecil telah diserahkan kepada bekas suami.

Bagi seorang ibu, inilah pengorbanan paling besar, pengorbanan bukan kerana wang ringgit atau harta dunia tetapi atas dasar kepercayaan dan keyakinan.

Aminah meninggalkan perkarangan mahkamah dengan hati yang sebak dan pedih sungguhpun dia mengetahui apa yang dilakukan itu adalah betul. Namun. Aminah menemui ketenangan dari surah al-Baqarah ayat 255 yang bermaksud:

Allah tidak ada tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya); tidak mengantuk dan tidak tidur. Kepunyaan-Nya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendaki-Nya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi dan Allah tidak merasa berat memelihara kedua-duanya, dan Allah Maha Tinggi Lagi Maha Besar.

Aminah membawa kesnya kepada media. Meskipun dia tidak berjaya mendapat hak penjagaan kembali, tetapi tindakannya merubah sistem perundangan di Colorado di mana seseorang itu tidak boleh dinafikan hak penjagaan anak-anak mereka hanya atas dasar agama.

Sebaik bergelar Muslim, Aminah menjadi seorang yang berbeza. Sehingga walau di mana beliau berada, orang ramai pasti akan tersentuh dengan kata-katanya yang indah serta penampilan budi pekertinya.

Orang pertama daripada kalangan ahli keluarga Aminah yang memeluk Islam ialah neneknya yang sudah berusia lebih 100 tahun. Dia meninggal dunia tidak lama kemudian.

Kemudian bapa dan dua tahun selepas pengislaman Aminah, ibunya pula mengucap dua kalimah syahadah, diikuti kakak Aminah. Anak lelaki Aminah memeluk Islam sebaik usianya mencecah 21 tahun. Enam tahun selepas bercerai, bekas suami Aminah juga memeluk Islam.

Aminah kemudiannya berkahwin dan dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Barakah. Aminah tidak menyangka dia akan mengandung kerana doktor mengatakan dia tidak boleh lagi melahirkan anak.

Pergorbanan Aminah atas nama Allah rupa-rupanya diberikan balasan yang tidak ternilai harganya. Beliau kini ialah Presiden Kesatuan Wanita Islam Antarabangsa. Organisasinya berjaya melobi “Eid Stamp” dan ia dipersetujui Perkhidmatan Pos Amerika Syarikat. Beliau kini dalam usaha menjadikan Hari Raya Aidilfitri sebagai cuti umum di negara itu.

Keyakinan Aminah pada Pencipta tidak pernah berbelah bahagi. Beliau telah didiagnosis mengidap kanser beberapa tahun lalu. Doktor menjangkakan usianya boleh bertahun untuk tempoh yang singkat. Alhamdulillah, Aminah kini masih lagi sihat. Beliau melihat penyakit yang dihidapinya itu sebagai rahmat paling besar daripada Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN