PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Jumaat, Oktober 24, 2008

PROGRAM TOP TEN

PROGRAM TOP TEN

01. MUKADDIMAH

Istilah “The Top Ten” memang sinonim dengan prestasi satu-satu kerjaya yang berorientasikan daya saing, sama ada bertujuan untuk mencipta nama, mengejar glamour atau bertujuan meraih “income” yang lumayan dan sebagainya. “The Top Ten” terus menjadi buruan pelbagai pihak tak kira agensi, institusi, pertubuhan dan seumpamanya. Sekaligus “The Top Ten” berperanan sebagai pengerak motivasi ke arah meningkatkan prestasi sahsiah dan keunggulan peribadi seterusnya agensi atau badan yang dianggotai atau disertai oleh mereka.

Mereka yang tersenarai dalam carta “The Top Ten” bukan setakat dikenali kerana termasyhur bahkan menjadi idola dan pujaan para peminat apatah lagi bagi para pesaing lain. Para pesaing yang lain tidak akan senang duduk apatah lagi tidur lena membiarkan saingan mereka terus bertakhta di atas singgahsana keterbilangan. Mereka pasti terus mengatur gerak langkah pendekar dengan usaha gigih dengan bertungkus lumus demi memastikan diri mereka berjaya merampas takhta.

Kalau pesaing yang masih berada di luar carta begitu gila dengan kegigihan usaha yang tidak mengenal erti putus asa, maka sudah tentu peneraju carta tidak mudah lalai dan leka membiarkan diri mereka tersingkir apatah lagi tersungkur. Oleh sebab mempertahankan kejuaraan itu lebih rumit dari meraihnya, maka peneraju carta tidak sekali-kali dengan mudah membiarkan kedudukan mereka dirampas atau diganggu gugat. Ini menjanjikan persaingan bertambah sengit dari semasa ke semasa. Ketika persaingan memuncak dalam naluri para pesaing maka hanya “the best quality” sahaja yang akan berjaya bertahan menerajui carta.

Justeru, ke arah mewujudkan suasana “perang” seumpama ini Program The Top Ten ini diajukan/dicadangkan untuk dilaksanakan dengan terancang di sekolah.

02. RASIONAL

Kebanyakan Pengetua atau pihak pentadbir sekolah berhadapan dengan krisis moral dan ketandusan motivasi di kalangan para pelajar, bahkan di kalangan tenaga pengajar itu sendiri. Kalau tenaga pengajar merungut mengenai pelajar yang bermasalah dari segi disiplin dan juga pelajaran, para pelajar juga mempunyai alasan tersendiri kenapa dan mengapa mereka menjadi sedemikian.

Sikap saling menyalahkan ini sebenarnya timbul kerana merosotnya semangat atau daya saing di kalangan mereka. Semangat yang merosot bersama pecutan waktu akan semakin terhakis dan habis menjadi lemah, lembab dan lembam di kalangan kedua-dua belah pihak iaitu pelajar dan pengajar. Pelajar yang bertindak selaku “hakim” akan menghukum setiap pengajar dengan pelbagai hukuman yang setimpal. Pelbagai gelaran sudah dilabelkan terhadap guru sesuai dengan kerenah masing-masing. Graf statistik mata pelajaran yang mereka ajar akan berada pada status yang sama dengan graf kebolehpercayaan murid terhadap guru tersebut.

Pengetua pula sering naik berang apabila tenaga pengajar gagal atau lambat menyiapkan Buku Ringkasan Mengajar, apatah lagi jika mendapati ada di kalangan mereka yang ponteng kelas tanpa sebab yang munasabah. Pengetua sudah tentu lebih menyinga apabila Buku Ringkasan Mengajar tak dihantar langsung, apatah lagi jika mereka ponteng kelas sesuka hati. Lagi menyirap darah pengetua sekiranya kelas yang ketiadaan guru menimbulkan suasana yang keruh dengan pelanggaran disiplin yang berleluasa.

Sekali perkara seumpama ini berlaku tindakan tegas pengetua mampu meleraikan masalah. Sekiranya perkara ini acap kali berlaku akan menyebabkan pengetua tercungap-cungap mencari jalan terbaik untuk mengatasinya. Akan tetapi jika perkara ini berlaku sepanjang waktu dan tidak terkawal lagi, pengetua semestinya akan “mati kutu” lalu bertindak mengikut nafsu kerana tidak mahu digelar pengetua lembik. Maka jadilah pengetua umpama harimau di mata pelajar dan guru, yang hanya ditakuti bukan dihormati. Mereka patuh arahan hanya kerana terpaksa dan takut bukan atas dasar taat melaksana dengan rela atau memaksa diri.

Semua ini dilihat oleh masyarakat dan masyarakat menilai dan menghukum sekolah dengan hukuman yang setimpal. Tuding menuding pun berlaku melalui bisikan syaitan laknatullah ‘alaih. Sebenarnya bukan salah siapa-siapa. Tapi hanya penemuan kaedah yang terbaik sahaja masih gagal dicapai untuk dijadikan sebagai landasan kepada pentadbiran yang berkualiti dan berkesan.

Justeru, “Program The Top Ten” ini dicadangkan sebagai satu kaedah alternatif ke arah mengujudkan teraju yang jitu untuk menerajui bahtera sebagai nakhoda yang berketrampilan dan berwawasan demi meningkatkan prestasi sekolah dengan menyingkap dan menggilap segenap potensi yang dimilik oleh setiap warganya.

“Program The Top Ten” menjanjikan semua warga sekolah dengan pulangan yang baik dan pahala yang besar. Semua guru yang terdiri daripada guru kelas dan guru mata pelajaran akan cuba sedaya upaya berusaha melaksanakan program ini dengan rela atau memaksa diri demi merealisasikan objektif “The Top Ten” kerana Allah, kerana tuntutan agama dan kerana merasa keseronokan menjalankan tugas dengan mudah, terancang dan berkesan. Ketika itu akan terlerailah masalah “Ringkasan Mengajar” apabila setiap guru merasa seronok menyenaraikan “Carta The Top Ten” masing-masing. Tuang kelas sifar di kalangan guru dan murid juga bukan menjadi perkara mustahil ketika itu, bahkan peratus pelajar cemerlang sudah pasti meningkat dari masa kesemasa. Ini sudah tentu menjanjikan keputusan peperiksaan seperti PMR, SMA, SPM, MUET dan STAM melonjak naik dengan kualiti yang memberangsangkan. Sehinggalah sampai ke satu tahap di mana tiada lagi murid yang gagal, bahkan pencapaian 100% lulus tidak mustahil dicapai.

Walau bagaimanapun, kometmen dan istiqamah itulah yang perlu sentiasa hangat, baru, berseri dan bersinar dalam diri para peneraju untuk terus melihat sinaran tersebut kekal memancar dicelah-celah warga anak didik yang tercinta. Ingatlah bahawa walau Malaikat sekalipun dikerah untuk mencorak warnakan kecemerlangan anak didik kita masih belum pasti berjaya. Tetapi manusia sebagai khalifah Allah di bumi ini dengan segala potensinya yang disebut sebagai “Ahsani Taqwim” dan para muslimin yang digelar sebagai “Khairu Ummah” dan “Ummatan Wasoatan” diberi kemampuan dan keupayaan yang luar biasa “auranya” dalam usaha meraih kegemilangan. Dengan diiringi doa serta tawakkal kepada Allah tidak mustahil kita mencapai keterbilangan seperti yang telah dibuktikan oleh sekolah-sekolah tertentu.

Untuk melihat kehangatan ini menyala secara berterusan, maka dicadangkan agar setiap guru kelas membahagikan murid kepada 10 kumpulan. Setiap kumpulan di wakili oleh murid yang pandai, sederhana dan lemah. Setiap kumpulan dimestikan mengulangkaji dan menghafal pelajaran yang telah dipelajari dan membaca pelajaran yang akan dipelajari pada hari berikutnya. Setiap kumpulan mestilah berusaha memahamkan mereka yang tidak atau kurang faham dalam kumpulannya serta membimbing dan menunjuk ajar mereka supaya berjaya menguasai semua pelajaran dengan tekun. Semua kumpulan di dalam kelas hendaklah bekerjasama ke arah kecemerlangan kelas masing-masing. Sehingglah kalau boleh juara carta sepuluh dihuni oleh semua murid di dalam kelas tersebut secara berkongsi. Demikian juga di kelas-kelas yang lain.

03. OBJEKTIF

03.1: OBJEKTIF KHAS:
03.1.1: Meningkatkan motivasi di kalangan guru dan murid.
03.1.2: Meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran.
03.1.3: Meningkatkan prestasi keputusan peperiksaan.
03.1.4: Meningkatkan prestasi sekolah.

03.2: OBJEKTIF AM:
03.2.1: Melahirkan budaya saing yang tinggi.
03.2.2: Memantapkan keyakinan dan sahsiah diri.
03.2.3: Menanamkan kecintaan terhadap ilmu.
03.2.4: Menyemai kasih, sayang dan bangga terhadap guru/murid dan juga
sekolah.
03.2.5: Melahirkan guru/murid yang berkualiti.
03.2.6: Memupuk sikap bertanggung jawab.
03.2.7: Menghargai masa (tidak bertangguh).

04. CARTA 10 TERBAIK

04.1: CARTA 10 TERBAIK MATA PELAJARAN MENGIKUT KELAS/TINGKATAN
04.1.1: Setiap guru mata pelajaran akan menyenaraikan 10 orang murid
terbaik mengikut mata pelajaran masing-masing untuk semua kelas/
tingkatan.
04.1.2: Carta 10 terbaik mengikut mata pelajaran akan diambil dari
keputusan yang diperolehi dari ujian mingguan, bulanan dan
semester.
04.1.3: Carta 10 terbaik mata pelajaran hendaklah dicatatkan dalam Buku
Ringkasan Mengajar dan dipamerkan di Papan Kenyataan Sekolah.
04.1.4: Carta yang ditampal hendaklah kemas dan menarik.
04.1.5: Catatkan nama mereka yang tersingkir dan nama yang baru tersenarai
pada carta 10 terbaik minggu yang berikutnya.
04.1.6: Nobatkan kejuaraan nama mereka yang memenangi kedudukan 3 teratas
dalam carta 10 terbaik pada keputusan ujian bulanan dan semester.
04.1.7: Salinan keputusan carta 10 terbaik.
1. Serahkan satu salinan keputusan carta 10 terbaik mingguan,
bulanan dan semester kepada Guru Kelas untuk carta 10 terbaik
kelas/tingkatan.
2. Satu salinan kepada Guru Panitia Mata Pelajaran untuk dihebahkan
dalam “Top Ten News” yang diterbitkan setiap minggu.
3. Satu salinan kepada Pengerusi/Penasihat Kurikulum Sekolah
untuk diumumkan dalam “Top Ten Buletin” yang diadakan sebulan
sekali, samada semasa Majlis Perhimpunan Mingguan atau dalam
satu majlis khusus (diadakan di dalam Dewan dengan agenda/
aturcara khusus – cadangan nama “Majlis Top Ten Buletin
Sekolah”).
4. Satu salinan kepada Pengetua untuk difailkan dalam fail khusus.
(Lihat Contoh Borang 10 Terbaik mengikut Mata Pelajaran; lampiran A)

04.2: CARTA 10 TERBAIK DALAM KELAS/TINGKATAN
04.2.1: Setiap Guru Kelas akan menyenaraikan 10 orang murid terbaik
berdasarkan keputusan yang diperolehi dari keseluruhan mata
pelajaran.
04.1.2: Carta 10 terbaik bagi kelas/tingkatan akan diambil dari keputusan
yang diperolehi dari ujian mingguan, bulanan dan semester.
04.1.3: Carta 10 terbaik bagi kelas/tingkatan hendaklah dicatatkan dalam Buku
Ringkasan Mengajar dan dipamerkan di Papan Kenyataan kelas/tingkatan
dan Papan Kenyataan Sekolah.
04.1.4: Carta yang ditampal hendaklah kemas dan menarik.
04.1.5: Catatkan nama mereka yang tersingkir dan nama yang baru tersenarai
pada carta 10 terbaik minggu yang berikutnya.
04.1.6: Nobatkan kejuaraan nama mereka yang memenangi kedudukan 3 teratas
dalam carta 10 terbaik pada keputusan ujian bulanan dan semester.
04.1.7: Salinan keputusan carta 10 terbaik kelas/tingkatan.
1. Satu salinan kepada Guru Panitia Mata Pelajaran untuk dihebahkan
dalam “Top Ten News” yang diterbitkan setiap minggu.
2. Satu salinan kepada Pengerusi/Penasihat Kurikulum Sekolah untuk
diumumkan dalam “Top Ten Buletin” yang diadakan sebulan sekali,
samada semasa Majlis Perhimpunan Mingguan atau dalam satu majlis
khusus (diadakan di dalam Dewan dengan agenda/aturcara khusus –
cadangan nama “Majlis Top Ten Buletin Sekolah”).
3. Satu salinan kepada Pengetua untuk difailkan dalam fail khusus.
(Lihat Contoh Borang 10 Terbaik bagi Kelas/Tingkatan; lampiran B)

05. TOP TEN PALING POPULAR
05.1: Bagi mata pelajaran.
05.1.1: Guru mata pelajaran hendaklah menobatkan calon yang berjaya
menjuarai carta 10 Terbaik 4 minggu berturut-turut sebagai “The
Top Ten Paling Popular” bagi mata pelajarannya, setiap bulan.
05.1.2: Menghantar salinan laporan kepada:
1. Satu salinan kepada Guru Panitia Mata Pelajaran untuk
dihebahkan dalam “Top Ten News” yang diterbitkan setiap minggu.
2. Satu salinan kepada Pengerusi/Penasihat Kurikulum Sekolah untuk
diumumkan dalam “Top Ten Buletin” yang diadakan sebulan
sekali, samada semasa Majlis Perhimpunan Mingguan atau dalam
satu majlis khusus (diadakan di dalam Dewan dengan agenda/
aturcara khusus – cadangan nama “Majlis Top Ten Buletin
Sekolah”).
3. Satu salinan kepada Pengetua untuk difailkan dalam fail khusus.
(Lihat contoh Borang Lampiran G)

05.2: Bagi Guru Kelas
05.2.1: Guru Kelas hendaklah menobatkan calon yang berjaya
menjuarai carta 10 Terbaik kelas/tingkatannya 4 minggu
berturut-turut sebagai “ Top Ten Paling Popular” bagi
kelas/tingkatannya, setiap bulan.
05.1.2: Menghantar salinan laporan kepada:
1. Satu salinan kepada Guru Panitia Mata Pelajaran untuk
dihebahkan dalam “Top Ten News” yang diterbitkan setiap
minggu.
2. Satu salinan kepada Pengerusi/Penasihat Kurikulum
Sekolah untuk diumumkan dalam “Top Ten Buletin” yang
diadakan sebulan sekali, samada semasa Majlis
Perhimpunan Mingguan atau dalam satu majlis khusus
(diadakan di dalam Dewan dengan agenda/aturcara khusus –
cadangan nama “Majlis Top Ten Buletin Sekolah”).
3. Satu salinan kepada Pengetua untuk difailkan dalam fail
khusus.(Lihat contoh Borang Lampiran H)

06. TOP TEN NEWS
Guru Panitia Mata Pelajaran akan menerbitkan “Tabloid Top Ten News” seminggu sekali untuk menghebahkan berita mengenai Top Ten bagi mata pelajaran dan juga
kelas atau tingkatan yang diterima dari Guru Mata Pelajaran dan Guru Kelas setiap
minggu. Selain dari senarai nama, gambar pelajar berkenaan juga perlu disertakan
di samping menambahnya dengan bahan-bahan menarik yang difikirkan sesuai seperti kata-kata perangsang dan juga hiasan lukisan kartun.

Untuk melicinkan kerja penerbitan Top Ten News, satu Jawatankuasa hendaklah
dibentuk yang dipengerusikan oleh Guru Panitia Mata Pelajaran dengan beberapa orang AJK yang difikirkan perlu dari kalangan guru atau murid yang difikirkan
sesuai. Mesuyarat mengenainya hendaklah diadakan sekurang-kurangnya sekali sebelum satu “Tabloid Top Ten News” diterbitkan.

Semua “Tabloid Top Ten News” hendaklah dikumpul setiap bulan untuk diserahkan kepada Pengerusi/Penasihat Kurikulum Sekolah untuk dimasukkan dalam “Top Ten Buletin”.

07. TOP TEN BULETIN
Pengerusi/Penasihat Kurikulum Sekolah hendaklah bersiap sedia untuk mengadakan satu majlis pengisyitiharan calon yang meraih gelaran Top Ten Paling Popular disamping memaparkan/mempamerkan (bahan tampalan kad manila atau tayangan slaid/power point melalui LCD Tabloid Top Ten News) nama dan gambar pelajar serta guru kelas yang mengisi carta Top Ten dalam kelas masing-masing. Mengumumkankan (mempamerkan melalui slaid/power point) nama guru dan mata pelajaran yang paling top selama sebulan.

Menyediakan teks ucapan untuk pengetua menyampaikan penghargaan dan menyuntikkan semangat juang dalam merealisasikan Program Top Ten demi mencapai objektif yang dirancangkan.

Memikirkan bentuk insentif yang sesuai untuk dijadikan hadiah sebagai galakan kepada semua pelajar yang mengisi carta Top Ten di kelas masing-masing khasnya 3 orang yang teratas dalam carta untuk bulan tersebut.

Untuk melicinkan perjalanan majlis tersebut, satu jawatankuasa perlu dibentuk yang dipengerusikan oleh Pengerusi/Penasihat Kurikulum Sekolah dengan melantik beberapa AJK yang difikirkan perlu dari kalangan guru atau murid yang difikirkan sesuai. Mesyuarat mengenainya hendaklah diadakan selewat-lewatnya seminggu sebelum acara berlangsung.

Memastikan majlis berjalan lancar, berjaya menghangatkan suasana dan berupaya membangkitkan semangat serta mendorong motivasi sekaligus mampu menggilap potensi semua warga sekolah. Menghargai masa dengan memilih masa yang benar-benar sesuai tanpa melengahkannya bagi mengelak gangguan teknikal yang boleh menyebabkan majlis menjadi hambar dan membosankan.

07. GANJARAN DAN INSENTIF

AJK Pelaksana di bawah naungan Pengetua dipengerusikan oleh Pengerusi/Penasihat Kurikulum dan dianggotai oleh AJK dari kalangan Guru Mata Pelajaran dan Guru Kelas adalah bertanggung jawab merancang dan melaksana Progran The Top Ten dengan berkesan.

Mereka juga perlu memutuskan apakah bentuk ganjaran dan insentif yang patut diberikan kepada mereka yang difikirkan layak menerimanya secara mingguan, bulanan dan semester awal dan akhir. Perkara ini penting sebagai galakan yang berterusan demi menghargai jasa mereka menjulang nama baik sekolah.

Antara ganjaran dan insentif yang boleh menarik minat pelajar menjayakan program ini ialah seperti:
1.Hadiah melancong ke mana-mana destinasi menarik di dalam dan di luar negeri.
2.Menjamu mereka dalam satu majlis keraian di sekolah, di restoran terkemuka atau di hotel-hotel berprestij dengan jamuan minum petang, buffir dan sebagainya.
3.Hadiah kenang-kenangan berupa hamper atau tropi.
4.Sijil penghargaan yang berbingkai.
5.Memasukkan nama dan gambar mereka dalam ruangan yang khas dalam Majalah Sekolah.
6.Menggantung/melekat carta (bergambar) berbingkai di bilik Pusat Sumber Sekolah atau tempat-tempat strategik yang boleh menjadi tontonan kepada orang awam untuk menjadi kebanggan sekolah dan ibu bapa mereka.
7.Gambar kenang-kenangan yang akan disimpan di dalam Album Sekolah.

08. IDOLA TOP TEN

AJK pelaksana juga perlu menyenaraikan dan menobatkan penyandang juara setiap kelas sebagai idola kelas masing-masing. Sebagai idola mingguan, bulanan dan semester.

Murid yang meraih keputusan paling tinggi dari juara-juara lain akan dinobatkan sebagai “Idola Top Ten Sekolah”.

Kesemua idola akan layak untuk diberi ganjaran dan insentif masing-masing setiap minggu, bulan dan semester. Manakala murid yang dinobatkan sebagai Idola Sekolah layak diberi satu lagi ganjaran dan insentif secara khusus.

Nama dan gambar (di ‘scan’ sahaja) mereka sepatutnya ditampal di kelas masing-masing sepanjang mereka menjadi idola. Manakala idola sekolah layak dipamer di papan kenyataan sekolah sepanjang mereka menyandang gelaran tersebut.

Mereka inilah calon yang patut dipilih untuk menerima ganjaran berprestij sekurang-kurangnya menjamu selera di restoran terkemuka atau hotel lima bintang andainya masalah kewangan terhad demi mengurangkan bajet.

09. DEMAM TOP TEN

Suasana “Demam Top Ten” mestilah diujudkan sebelum dan semasa Program Top Ten dilancarkan. Aktiviti menghangatkan suasana mestilah dicanangkan dengan penuh semangat ke segenap pelusuk hati dan sanubari para guru dan pelajar. Hebahan awal disusuli dengan mewajibkan semua guru dan murid menyumbang bakti menyediakan bahan kreatif yang berupaya menggegarkan serta menghangatkan suasana Program Top Ten yang bakal dilancar. Seperti poster, banner dan sepanduk dengan kata-kata perangsang dan hiasan karikator yang menarik.

Menghangatkan suasana dengan berbagai-bagai bahan menarik ini dilangsungkan selama sekurang-kurangnya seminggu dan paling sesuai seminggu sebelum pelancaran. Sumbangan bahan adalah dari kertas A4, kertas ‘Drawing Block’, Kad Manila dan Kain Rentang. Tempat menampal atau menggantung adalah di setiap kelas, papan kenyataan, dewan makan, kantin sekolah, dewan perhimpunan dan di pintu masuk serta di tepi-tepi pagar sekolah. Perkataan yang ditulis sekurang-kurangnya “Top 10”.

10. MAJLIS PELANCARAN PROGRAM TOP TEN

10.1: PELANCARAN BESAR-BESARAN
AJK Pelaksana dibentuk untuk menentukan tarikh, memilih perasmi yang bakal merasmikan, jemputan, jamuan yang bakal disajikan dan aturcara yang mengisi majlis pelancaran serta yang berkaitan dengannya. Agenda utama ialah IKRAR (Lihat Lampiran I) menjayakan Program Top Ten oleh semua warga sekolah.


10.2: PELANCARAN SEDERHANA
AJK Pelaksana cuma perlu memilih tarikh dan masa yang sesuai, menyusun aturcara majlis dan meminta jasa baik Pengetua untuk melancarkan.

Selamat mencuba dan semoga berjaya,

“MINIMA MASA MAKSIMA USAHA”

Sekian terima(lah) kasih,

Oleh:
Al-Haqir wal-Faqir,
Abu Edda Soyiddeeqa Abdin Umar El-Binangkit

2 ulasan:

  1. SELAMAT MEMBACA DAN MENGAMBIL MANFAAT DARIPADANYA INSYA ALLAH!

    BalasPadam
  2. SEBARANG KOMEN DAN PERTANYAAN SILA HUBUNG SAYA MELALUI E-MEL abdinabu@yahoo.com

    BalasPadam

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN