PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Ahad, Februari 17, 2008

Kembara Syria- Episod II

Kembara Syria- Episod II

Baghdad Cafe, 90km dari Palmyra

Keadaan seawal 6.30 pagi 5 Feb di Halbouni masih tenang dari kebisingan dan kesibukan manusia.


Ketika saya turun di lobi hotel Hamraa pada jam 6.15 pagi, 3 orang peserta sudah sedia menunggu. Memang mereka menetapi masa yang ditetapkan oleh penganjur malam hari sebelumnya. Jam 6.00 pagi semua harus berada di bawah, perjalanan di hari kedua akan mengambil masa yang jauh. Namun, hanya mereka bertiga dan bakinya masih bersiap di bilik penginapan. Apa yang boleh dipuji, masa tidak terlalu lewat untuk memulakan pengembaraan di hari kedua Kembara Syria, kesemua peserta berkumpul sebelum jam 7 pagi dan memberi kerjasama yang baik.

Seawal pagi, saya sudah mula mencari Baqalah untuk membeli makanan ringan dan air minuman. Urusan pasport dan bayaran hotel telah saya selesaikan sebelum itu. Kebetulan terdapat satu kedai runcit berhampiran hotel yang buka awal pagi. Ketika aku tiba di coaster setelah selesai membeli, semua peserta sudah berkumpul.

Perjalanan di hari kedua Kembara Syria menuju ke Badiyat Sham. iaitu kawasan Timur negara Syria. Lokasi yang telah dikunjungi ialah Kota Tadmur atau dikenali sebagai Palmyra. Perjalanan dari Dimasqh ke Tadmur memakan masa hampir 3 jam iaitu sejauh 240 km.

Dari Halbouni, coaster terus bergerak ke Shariq Thawrah dan terus ke Masakin Barzeh untuk membeli sarapan. Dari situ, coaster terus bergerak ke Harasta untuk mengambil Lebuhraya Dimasqh-Homs dan selepas 30km jarak dari Harasta terdapat persimpangan jalan menuju ke Tadmur.

Jalan utama ke Tadmur agak sibuk dengan lori kontena. Ini disebabkan jalan tersebut juga merupakan laluan utama ke Tanif iaitu sempadan negara Syria dan Iraq. Jalan raya tersebut juga merupakan jalan utama dari Dimasqh menuju ke Deir Zor iaitu sebuah muhafazah yang terletak di kawasan paling Timur negara Syria. Rata-rata peserta mengambil peluang melelapkan mata dalam perjalanan yang agak jauh itu. Tidak kurang juga yang bermenung jauh.

Kami berhenti rehat di Baghdad Cafe, sebuah restoran istirehat yang terletak 90km sebelum tiba di Tadmur. Masa 35 minit di situ dihabiskan oleh peserta untuk bergambar kenangan dan beristirehat sebelum perjalanan diteruskan.

Sejam perjalanan dari Baghdad Cafe kami tiba di Kota Tadmur. Kesan tinggalan kota Tadmur di tengah-tengah padang pasir jelas kelihatan apabila coaster mula memasuki Wadi Al-Qubur dan melalui Hotel Sham di Tadmur.

Kota Tadmur
Kota Tadmur melalui pelbagai zaman dan ia menjadi antara kota penting pada setiap zaman yang memerintahnya. Ia pernah diperintah oleh Greek, Sasanid, Rum, Byzantium dan Zaman Ayubid. Kota ini terkenal dengan gelaran kota Zenobia iaitu seorang Permaisuri yang pernah memerintah dan menguasai kota ini iaitu ketika zaman Sasanid dari Parsi.

Ibrahim Kassim sedang memberi penerangan di Temple Of Bel, Palmyra
(Peserta kusyuk mendengar penerangan)

Lokasi pertama yang telah kami kunjungi di kota Lama Tadmur ialah Temple Of Bel. Di situ kami dipandu oleh Ibrahim Kassim seorang tour guide yang mahir dengan sejarah kota lama Tadmur. Hampir 45 minit kami di bawa mengelilingi Temple Of Bel dan penerangan yang diberikan amat tepat sepertimana maklumat yang pernah aku baca dari buku Monumen Of Syria oleh Ross Burns.

Temple Of Bel turut membuktikan kerajaan Islam telah tiba di Tadmur dan pernah menawan kota padang pasir tersebut. Bel ialah tuhan Semitik dan ia menjadi rumah ibadat Greek sebelum kedatangan Rum. Ketika era Rum dan Byzantium, kuil tersebut telah dijadikan rumah ibadat Rum dan gereja ketika penguasaan Rum Timur iaitu kerajaan Byzantium.

Ketika era Sallehuddin Al-Ayubi, kuil dan gereja tersebut telah ditukar menjadi masjid. Terdapat kesan mihrab (petunjuk arah kiblat) telah ditambah di kuil tersebut.

Temple Of Bel yang pada asalnya kuil dan gereja telah diubah menjadi sebuah masjid
ketika zaman Sallehudin Al-Ayubi. Kelihatan mihrab petunjuk arah kiblat.


Setelah selesai melawat Temple Of Bel, kami bergerak menuju ke gerbang utama kota Palmyra. Di kawasan tersebut masih terdapat 2 buah kuil lama bangsa Greek iaitu Temple Of Nebo dan Temple Of Baal Shamin. Di kawasan utama itu juga menempatkan teater, nymphaeum (kolam pancutan air awam), beberapa rumah ibadat lain, Diocletian Camp dan perkuburan lama di kawasan Wadi Al-Qubur.

Berhampiran dengan Kota Lama Tadmur, terdapat juga sebuah kota pertahanan yang dibina ketika era penguasaan Islam. Kota tersebut dikenali dengan Qala'at Ibn Ma'an. Ia dibina di akhir kurun ke-13 dengan 7 buah menara telah dibina.

Bergambar kenangan di hadapan The Arch Of Triumph, Palmyra

Tadmur ke Homs
Dari Tadmur, kami bergerak menuju ke bandar Homs. Perjalanan sejauh 190km melalui dataran padang pasir Timur Syria. Kami melalui beberapa perkampungan kecil sepanjang jalan menuju ke bandar Homs iaitu Attyas, Jabab Hannoreh, Umm At-Tababier dan Frouqlus.

Kami selamat tiba di Homs sekitar jam 1.30 petang. Lokasi pertama yang dikunjungi ialah Masjid Khalid Al-Walid. Di masjid tersebut ditempatkan 3 makam sahabat iaitu Khalid ibn Walid, Abd Rahman ibn Khalid dan Ubaidillah bin Umar Al-Khattab. Homs pernah menjadi kawasan yang didiami oleh ramai sahabat. Setelah kewafatan Rasulullah S.A.W, sahabat ramai berhijrah ke Syam iaitu di Dimasq, Homs dan sekitarnya. Pada tahun 16 Hijrah, Khalid Al-Walid telah membuka kota ini dan 5 tahun selepas itu iaitu pada tahun 21 Hijrah, Khalid Al-Walid telah wafat di daerah yang pernah dibukanya.

Masjid Khalid ibn Walid di bandar Homs

Makam anak Jaafar bin Abi Talib berdekatan Bab Dreib, Homs

Sebelum bergerak ke Hama, kami juga telah menziarahi Makam Khalifah Umar Abd Aziz. Namun pada ketika ini, kerja-kerja membaikpulih masjid sedang dijalankan dan kami tidak dapat masuk ke kawasan makam. Ada yang berpendapat, ia bukanlah kawasan di mana Umar Abd Aziz dikebumikan. Ramai yang mengatakan makam sebenar beliau adalah di Dimasq. Iaitu sebuah kawasan yang tidak dijaga terletak berhampiran Bab Sreijei. Terdapat sebuah lagi Makam Khalifah Umar Abd Aziz di Maarat Nu'man, sebuah kawasan yang terletak di dalam perjalanan ke Halab.

Kami juga telah menziarahi Makam anak Jaafar Abi Talib iaitu Abdullah dan Ubaidillah yang terletak berhampiran di kawasan Bab Dreib. Berhampiran dengan Makam tersebut terdapat Makam Kaab bin Ahbar. Kaab adalah Tabiin yang memeluk Islam ketika Zaman Abu Bakar. Beliau seorang yahudi dari Yaman dan wafat di Homs ketika berumur 104 tahun.

4.30 petang kami bertolak dari Homs menuju ke muhafazah Hama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN