

Gambar diambil pada 27 Oktober 2008.
MASJID SDA K.KINABALU
INFO MENGENAINYA DARI BERBAGAI SUMBER
Menghala ke Bandaran Berjaya, di atas sebuah bukit bersebelahan Padang Merdeka berdiri disitu sebuah masjid yang dahulunya sebuah gereja. USIA di bawah pimpinan Allayarham Tun Datu Mustapha Datu Harun, telah membeli gereja tersebut daripada Seventh Day Adventish (S.D.A) berharga 1,050,000. Ia kemudiannya diubahsuai dan dijadikan sebuah masjid dan pusat kegiatan umat Islam pada masa itu.
(Petikan diambil dari Homepage Pas Sabah)
http://pasabah.tripod.com/
YANG BERTANGGUNG JAWAB MEMBELINYA ADALAH
USIA
USIA ditubuhkan menerusi satu usul dalam kongres penubuhannya yang diadakan pada 14 – 16 Ogos 1969 di Dewan Masyarakat Kota Kinabalu dengan dihadiri 300 orang dari seluruh negeri Sabah. Usul tersebut menyatakan bahawa USIA ditubuhkan adalah untuk menjaga kepentingan umat Islam di Sabah khasnya dalam bidang pelajaran, kebajikan dan iktisad dan hal-hal yang berkaitan soal-soal agama. YAB Tun Datu Haji Mustapha Datu Harun, Ketua Menteri Sabah pada masa itu telah dipilih sebulat suara sebagai Yang Dipertua Agung USIA yang pertama. Sejak penubuhannya hinggalah tahun 1976, USIA telah memberikan sumbangan besar terhadap perkembangan Islam dan pemikiran masyarakat Sabah. Sumbangan tersebut dapat disimpulkan dalam lima aspek berikut: (Muhiddin Yusin: 1990 )
Pertama, peningkatan jumlah penganut Islam yang terdiri daripada pelbagai suku kaum di seluruh negeri menerusi kegiatan pengislaman besar-besaran. Pada tahun 1880-an, penduduk peribumi Sabah beragama Islam hanyalah 35%, secara relatif menurun kepada 31.1% pada tahun 1921, dan kemudiannya meningkat kepada 32.1% pada tahun 1931, 34.5% pada tahun 1951. Pada tahun 1960-an, jumlah penduduk Islam adalah kira-kira 38%, penganut Kristian 16% manakala pagan berjumlah 46%. Ini bererti USIA telah mengeluarkan masyarakat pagan yang sebahagian besarnya suku kaum Dusun daripada kepercayaan animisme kepada percaya kepada Tuhan Yang Maha Esa. Perkembangan dakwah Islam telah berjalan dengan pesat, seiring dengan perkembangan USIA itu sendiri, dan ini membawa kepada perpaduan masyarakat Islam secara keseluruhan.
Jumlah penduduk Islam yang tidak mencecah 50% daripada jumlah penduduk Sabah, sebelum penubuhan USIA, tidak memungkinkan Islam dijadikan sebagai agama rasmi Sabah berdasarkan ketetapan dalam Perjanjian 20 Perkara yang antara lain menyebut bahawa “Bahasa perhubungan rasmi ialah Bahasa Inggeris; Imigresen dan Pendidikan mestilah di bawah kuasa Kerajaan Negeri; dan Islam bukanlah Agama Rasmi di Sabah”. Keazaman penduduk bukan Islam untuk mempertahankan agar Sabah tidak mempunyai agama rasmi dapat dilihat apabila Donald Stephens membuat penegasan bahawa beliau akan berusaha supaya Sabah tidak akan mempunyai agama rasmi tetapi sebaliknya memelihara kebebasan beragama seperti yang ada pada ketika itu. (Mat Zin Mat Kib: 2003)
Kedua, hasil perjuangan USIA juga berjaya menubuhkan Majlis Ugama Islam Sabah (MUIS) pada tahun 1971. MUIS ditubuhkan untuk memperkemaskan pentadbiran dan pengurusan berkaitan hal ehwal agama Islam termasuk pendidikan agama. Ini diikuti dengan kejayaan bersejarah apabila usul pindaan perlembagaan Negeri dapat dibuat dengan menjadikan Islam sebagai agama rasmi diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri pada 23 September 1973. Kejayaan ini dicapai hasil gerakan dakwah secara besar-besaran yang turut berjaya menambah bilangan ADUN beragama Islam menjadi dua pertiga. Dengan demikian penganut Islam telah menikmati hak-hak tertentu sesuai dengan kedudukan Islam sebagai agama rasmi, di antaranya hak kebebasan untuk dikembangkan dan berada di bawah perlindungan undang-undang Negara. Selain kejayaan menjadikan Islam sebagai agama rasmi negeri, USIA juga turut berperanan penting sehingga Bahasa Melayu diterima menjadi bahasa rasmi Sabah pada 16 September 1973. Ini bermakna USIA telah memberi sumbangan besar dalam menyesuai serta menyelaras dasar-dasar negeri dengan dasar kebangsaan, dan seterusnya ke arah memupuk integrasi dan perpaduan nasional.
Ketiga, kemunculan golongan muda yang berpendidikan agama secara formal dalam kalangan masyarakat Islam Sabah. Golongan ini terbahagi kepada dua golongan. Pertama, mereka yang berpeluang mengikuti pelajaran agama di sekolah yang ditubuhkan oleh USIA dan MUIS, selain mengikuti pelajaran di sekolah akademik biasa. Kedua, mereka yang mengikuti pelajaran agama sepenuhnya di sekolah yang ditubuhkan USIA dan MUIS atau di Semenanjung. Golongan muda yang berpendidikan serta memiliki kesedaran akan tanggungjawab terhadap agama inilah yang kemudiannya turut menyumbang kepada kegiatan dakwah selain turut berperanan penting dalam sektor kerajaan dan swasta.
Keempat, meningkatnya harga diri sebagai seorang muslim dalam kalangan pelajar Islam yang berada di sekolah menengah dan maktab perguruan di Sabah. Pelajar-pelajar menjadi lebih ghairah dan kerap berbincang tentang ajaran Islam dan menikmati kemudahan yang lebih dalam mengamalkan ajaran Islam.
Kelima, pembelian gereja kepunyaan Seventh-Day Adventist (SDA) di Bukit Bendera lalu ditukar menjadi masjid. Sungguhpun tujuan pembelian tersebut adalah untuk menampung keperluan masyarakat Islam di tengah Bandar Kota Kinabalu, namun ia disifatkan sebagai kemuncak kepada kegiatan USIA sekali gus kemenangan moral kepada masyarakat Islam. (Muhiddin Yusin : 1990, Awang Sahari Abdul Latif : 2003 )
Walaupun perlembagaan USIA tidak mencatatkan secara langsung bahawa mengukuhkan kedudukan Islam di Sabah sebagai salah satu daripada tujuan-tujuan penubuhannya, namun persoalan itulah yang merupakan matlamat perjuangan USIA. Tun Datu Mustapha selaku Yang Dipertua Agung USIA bersama pemimpin-pemimpin USIA yang lain, seperti sedia dimaklumi, sebenarnya memiliki kesedaran dan keinsafan bahawa kedudukan Islam dan penganutnya di Sabah adalah lemah akibat kesan penjajahan dan perlu dibela dan seterusnya diletakkan pada kedudukannya yang wajar.
Dalam hal ini USIA telah berperanan sebagai sebuah PSI yang mempunyai single mindness of purpose atau matlamat khusus. Untuk mencapai matlamat tersebut, USIA juga adalah sebuah PSI yang berteraskan program yang menyalurkan khidmat kebajikan dan penerangan mengenai Islam dalam kadar tertentu.
(Dipetik dari: Laman Web ABIM Sabah)
http://artikelabimsabah.blogspot.com/
P/s: Kepada WM ABIM Sabah dan WM PAS Sabah... mohon maaf mencedok maklumat/info tentang Masjid SDA K.Kinabalu ini tanpa izin dari kalian terlebih dahulu. (saya tak tokok tambah cuma copy yg berkaitan)
Sekian terima(lah) kasih,
Ambuyat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
SILA BERI KOMEN ANDA DISINI