PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Sabtu, Februari 28, 2009

Para Khotib Tepi Barat Serukan Persatuan Hadapi Serangan ke Al-Quds

Para Khotib Tepi Barat Serukan Persatuan Hadapi Serangan ke Al-Quds
[ 27/02/2009 - 01:41 ]

Ramallah-Infopalestina :Para khotib di Tepi Barat dalam khutbah jum’atnya tadi siang (27/2) memfokuskan pembahasanya tentang serangan sistematis Zionis terhadap Al-Quds dan Masjid Al-Aqsha.

Mereka menegaskan pentingnya solidaritas dan persatuan untuk menghadapi gelombang serangan Zionis ke wilayah Silwan dalam upayanya meyahudian Al-Quds dan mengusir penduduknya dari sana.

Dalam pada itu, para khotib ini menyerukan dunia Islam dan Arab untuk bertindak secepatnya melindungi Al-Quds dan menyelamatkanya dari serangan Zionis.

Mereka meminta semua elemen masyarakat Palestina untuk berdiri datu barisan dalam menghadapi strategi Zionis yang bertujuan menghancurkan al-Aqsha dan mengusir penduduknya dari sana, di tengah sikap diam dunia internasional. (asy)

Biaya Perawatan Sharon Membebani Israel!

Biaya Perawatan Sharon Membebani Israel!
[ 28/02/2009 - 04:14 ]

Yerusalem/Iol – Infopalestina: "Dengan segala hormat yang wajib diberikan atas kontribusi dari Ariel Sharon, kami tidak mengerti mengapa negara harus membayar biaya kantor ini. Kami merasa harus ada penyidikan oleh otoritas Negara yang kompeten."

Demikian sebagian bunyi surat yang disampaikan kepada Departemen Kesehatan Israel. Surat ini mengkritik biaya pengeluaran pemerintah untuk kantor Gilad, putra mantan Perdana Menteri Israel Ariel Sharon, di serambi perawatan ayahnya di rumah sakit.

Rumah sakit Chim Sheba yang berada dekat Tel Aviv, di mana Sharon dirawat akibat menderita koma sejak tiga tahun lalu, sedang mengkaji untuk mengirim Sharon ke rumahnya di pertanian miliknya di Negev, didampingi oleh perawat untuk memberikan perawatan yang semestinya di bawah pemantauan melekat.

Pernyataan yang dikeluarkan oleh manajemen rumah sakit menyebutkan, "Pihak rumah sakit sentiasa kontak dengan keluarga Sharon dan para perawatan, untuk mengidentifikasi dan menemukan cara terbaik untuk perawatan di luar rumah sakit."

Sharon (81 tahun), yang dirawat berkaitan dengan stroke akut sejak Januari 2006, masih dalam kondisi koma. Meskipun sudah dilakukan beberapa operasi pada otaknya. Dia akan dipindahkan ke rumahnya di Israel selatan.

Rumah sakit mengeluarkan pernyataan ini setelah sebuah kelompok bernama Oomitz mengirim surat ke Departemen Kesehatan, yang isinya mengatakan bahwa keluarga Sharon menolak permintaan sebelumnya untuk menyelesaikan perawatan di luar rumah sakit.

Pihak rumah sakit mengatakan dalam pernyataannya, “Mantan Perdana Menteri Israel telah menerima perlakuan lebih dari rata-rata warga Negara lainnya." Pihak rumah sakit menambahkan bahwa kelompok yang mengirim surat tadi juga mengisyaratkan bahwa putra Sharon, Gilad, yang mendapatkan kantor di ruang rumah sakit di samping ayahnya, digunakan untuk melakukan urusan pribadi."

Pihak rumah sakit mengutip pernyataan dari kelompok tersebut yang mengatakan, "Dengan segala hormat yang wajib diberikan atas kontribusi dari Ariel Sharon, kami tidak mengerti mengapa negara harus membayar biaya kantor ini. Kami merasa harus ada penyidikan oleh otoritas Negara yang kompeten." Pihak rumah sakit tidak memberikan konfirmasi jelas berkaitan dengan kantor putra Sharon tersebut.

Menurut sumber Israel kepada koran "Yediot Aharonot", pihak manajemen rumah sakit dalam suratnya tersebut bersikap masa bodoh atas penggunaan ruangan oleh putra Sharon di samping ayahnya yang dirubah Gilad menjadi kantor untuk mengelola usahannya. Hal menghalangi pasien biasa tidak bisa menggunakan ruang tersebut. Meskipun secara tidak langsung pihak menejemen rumah sakit mengakui tidak ada kebutuhan mendesak keberadaan Sharon di rumah sakit. Pihak rumah sakit menegaskan, diskusi diskusi berlangsung terus dengan tim perawat dan keluarga Sharon, untuk menentukan kemungkinan menerima perawatan yang diperlukan di lingkungan yang jauh dari rumah sakit.

Sumber-sumber Aharonot menambahkan, tindakan Gilad Sharon merubah salah satu kamar tempat tidur ayahnya menjadi kantor khusus untuk menjalankan bisnisnya tidak tercakup oleh alokasi keuangan untuk Sharon, yang menderita stroke tiga tahun lalu, sejak saat itu dia masuk rumah sakit dalam kondisi koma dalam waktu yang lama. Pemerintah mengalokasikan dana 1,5 sampai 2 juta shekel per tahun, termasuk penugasan orang yang mengurus Sharon, kantor dan arsip dokumen pribadinya. (seto)

Menlu Norwegia: Rafah Arteri Kehidupan Warga Gaza

Menlu Norwegia: Rafah Arteri Kehidupan Warga Gaza
[ 28/02/2009 - 04:05 ]

Gaza/Iol - Infopalestina: Menteri Luar Negeri Norwegia Jonas Gahr Støre menegaskan perlunya mengecam apa yang disebutnya "hukuman kolektif" terhadap rakyat Palestina di Jalur Gaza. Yaitu dengan mengaitkan pembukaan gerbang pelintasan Rafah dan pembebasan blockade dengan persoalan-persoalan yang diperselisihkan dengan Israel. Dia menegaskan bahwa pelintasan Rafah adalah “arteri kehidupan bagi warga Jalur Gaza.”

Støre tiba di Jalur Gaza, Jum’at (27/02), mendampingi Koordinator Tinggi untuk Kebijakan Luar Negeri dan Keamanan Uni Eropa, Javier Solana, untuk melihat dampak kehancuran dari agresi Israel terhadap Jalur Gaza.

Dia menyatakan dalam kunjungannya di pelintasan Karni, pelintasan terbesar Jalur Gaza, sebagai pelintasan yang “sangat penting”. Dia meminta pelintasan ini dibuka kembali, terutama dalam proses rekonstruksi di Jalur Gaza.

Støre mengatakan, "Saya bukan yang memegang keputusan untuk membuka atau menutup pelintasan. Namun apa yang saya bisa lakukan adalah membuat permintaan pembukaan pelintasan pada agenda internasional. Dan juga bagaimana cara membuka sebanyak mungkin jumlah pelintasan dan menambah masuknya batuan ke Jalur Gaza."

Dia menambahkan, "Saya akan pergi ke Sharm el-Sheikh untuk menghadiri konferensi negara donor yang diselenggarakan oleh Mesir, pada 2 Maret nanti. Di sana harus ada kesempatan bagi orang-orang Gaza untuk rekonstruksi." Dia menjelaskan besarnya kerusakan di Jalur Gaza, khususnya di sektor khusus dengan mengatakan sebagai hal yang membuat "shock dan memalukan".

Dia menegaskan bahwa kerusakan di Jalur Gaza, adalah "pelanggaran terhadap semua undang-undang dan konvensi internasional". Dia mengungakapkan kekagetannya melihat orang-orang Gaza "hidup di tengah-tengah kehancuran besar". (seto)

Solana Berkeliling Jalur Gaza Melihat Dampak Kehancuran Agresi Israel

Solana Berkeliling Jalur Gaza Melihat Dampak Kehancuran Agresi Israel
[ 28/02/2009 - 04:26 ]

Gaza/Iol – Infopalestina: Koordinator Tinggi untuk Kebijakan Luar Negeri dan Keamanan Uni Eropa, Javier Solana, tiba di Jalur Gaza, Jum’at (27/02). Dalam kunjungannya ini Solana yang didampingi Menlu Norwegia Jonas Gahr Støre, untuk melihat dampak kehancuran dari agresi Israel terhadap Jalur Gaza. Solana berkunjung ke berbagai daerah di bawah perlindungan khusus yang diberikan oleh polisi pemerintah Palestina Palestina di Jalur Gaza, di bawah kepemimpinan Hamas.

Dalam kunjungannya, Solana melihat langsung sekolah milik PBB yang hancur, perkebunan Abdu Rabbih di utara Jalur Gaza, kantor pusat Badan Bantuan PBB untuk Pengungsi Palestina UNRWA di kota Gaza City, ditambah beberapa kawasan industri yang dihancurkan selama agresi terakhir Israel di Gaza.

Dalam konferensi pers usai melakukan kunjungan di kantor pusat UNRWA, Solana menegaskan dukungan dari Uni Eropa pada perjanjian rekonsiliasi antara faksi-faksi Palestina yang disponsori oleh Mesir. Dia menekankan kesiapan utusan khusus Eropa di gerbang Rafah yang berbatasan antara Jalur Gaza dan Mesir untuk segera bekerja setelah dioperasikan kembali.

Solana menilai pertemuan negara donor yang akan diselenggarakan pada 2 Maret nanti di resor Sharm el-Sheikh, Mesir, sebagai pertemuan "penting". Dia mengatakan, “Ini akan sangat positif hasilnya bagi rakyat Palestina. Terutama warga Jalur Gaza.” Dia mengisyaratkan perlunya mempercepat rekonstruksi Gaza, sekaligus memuji upaya yang dilakukan UNRWA dalam menyediakan semua cara untuk membantu Palestina.

Solana menyatakan bahwa kunjungannya ke Gaza pada dasarnya adalah bentuk solidaritas untuk orang-orang Palestina di Gaza. Sekaligus untuk menyaksikan apa yang terjadi di Jalur Gaza setelah setelah perang Israel terakhir. (seto)

Hamas: Kunjungan Solana ke Gaza Pengakuan Terhadap Realitas

Hamas: Kunjungan Solana ke Gaza Pengakuan Terhadap Realitas
[ 28/02/2009 - 04:26 ]

Gaza/Iol – Infopalestina: Gerakan Perlawanan Islam Hamas menganggap kunjungan Koordinator Tinggi untuk Kebijakan Luar Negeri dan Keamanan Uni Eropa, Javier Solana, ke Jalur Gaza merupakan "langkah penting". Hamas tidak menganggap penting tidak adanya pertemuan antara Solana dan para pendahulunya dari pejabat Eropa dan Amerika yang melakukan kunjungan ke Jalur Gaza di masa lalu dengan seorang pun dari pejabat gerakan Hamas. Hamas mengatakan, kunjungan ini sendiri sebenarnya adalah "pengakuan terhadap realitas” yang ada di Jalur Gaza, yakni keabsahan pemerintah Hamas “yang dilengserkan”.

Solana tiba di Jalur Gaza pada hari Jumat, kemarin, didampingi Menteri Luar Negeri Norwegia Jonas Gahr Støre, untuk memeriksa dampak dari agresi Israel terhadap Jalur Gaza, tanpa ada pertemuan dengan pejabat Hamas. Solana berkunjung ke berbagai daerah di bawah perlindungan khusus yang diberikan oleh polisi pemerintah Palestina Palestina di Jalur Gaza, di bawah kepemimpinan Hamas.

Kunjungan Solana ini terjadi beberapa hari setelah kunjungan serupa yang dilakukan Ketua Komisi Hubungan Luar Negeri Senat Amerika, Senator John Kerry di Jalur Gaza, yang menjadi ketua delegasi Senat Amerika. Dalam kunjungannya ini, Kerry juga tidak melakukan pertemuan dengan pejabat Hamas dalam atau pemerintahan yang dipimpin Haniyah. Namun dia membawa surat "pribadi " dari penasihat departemen luar negeri Palestina, Ahmed Youssef, untuk Presiden Amerika Barack Obama.

Seperti telah diketahui, gerakan Hamas mengontrol Jalur Gaza sejak Juni 2007. Sejak itu, Israel, Amerika Serikat dan Uni Eropa menerapkan isolasi diplomatik terhadap Hamas dan Jalur Gaza. Namun isolasi ini jebol dalam beberapa pekan terakhir, setelah agresi yang dilakukan Israel di Jalur Gaza mulai 27 Desember 2008 sampai 18 Januari 2009 lalu.

Petinggi Gerakan Hamas, Salah Bardawil dalam siaran persnya menilai tidak begitu penting tiadanya pertemuan antara Solana dan delegasi yang berkunjung ke Gaza degan petinggi gerakan Hamas atau pemerinta. Bardawil mengatakan, “Tiada adanya pertemuan delegasi ini dengan petinggi Hamas atau pemerintahnya, tidak menguarangi pengakuan mereka terhadap realita hasil kotak suara Palestina.” Dia menambahkan, “Mereka bertemu dengan para pemimpin Hamas, baik di Dewan Legislatif atau di instansi lain."

Dia mengatakan bahwa gerakannya berharap Eropa bisa terbebas dari apa yang disebutnya “terseret di belekang kebijakan Israel". Dia mendesak Eropa dan Amerika melakukan dialog seimbang dengan Hamas. Dia menambahkan, “Adapun mereka mengakui kami, ini adalah pesoalan lain. Kami yang tahu bagaimana kami menjaga sejarah kami. Kami tidak mencari legalitas dari siapapun. Kami adalah bagian utama dari bangsa Palestina.”

Mengenai kegiatan diplomatik terakhir yang dilakukan Hamas dengan pihak-pihak Arab dan Eropa, Bardawil mengatakan, “Tujuan dasar kami adalah untuk membuat dasar fakta. Agar suara kami sampai ke dunia. Dan kami akan tetap konsisten, dimanapun posisi kami, di pemerintahan atau oposisi, kami tetap menjaga prinsip-prinsip bangsa kami”

Dia menilai bahwa kunjungan Solana ke Gaza, dan sebelumnya sejumlah delegasi parlemen dari Eropa dan Amerika, adalah bentuk "pengumuman jatuhnya semua persyaratan yang diajukan untuk dialog dengan Hamas, atau pengakuannya."

Dia menambahkan, "Tidak seorang pun dapat memaksa kami agar mengatakan apa yang tidak kami yakini. Semua pernyataan sebelumnya tentang persyaratan dialog dengan Hamas telah jatuh. Seperti pernyataan mereka: “Tidak ada dialog dengan pembunuh, teroris dan pengkudeta” atau “Tidak ada dialog dengan Hamas kecuali setelah sampai mengakui Israel”. Karena tidak ada seorangpun bisa memaksa kami bagaimana kami hidup, inilah keyakinan kami." (seto)

Perkataan "Allah" dalam penerbitan Kristian tidak lagi dilarang

Perkataan "Allah" dalam penerbitan Kristian tidak lagi dilarang

KUALA LUMPUR 27 Feb. - Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) hari ini diberitahu bahawa penggunaan perkataan Allah dalam penerbitan berkaitan agama Kristian bukan lagi satu larangan.

Keputusan itu terkandung dalam Perintah Keselamatan Dalam Negeri (Larangan Dalam Penggunaan Perkataan Tertentu dalam Dokumen dan Penerbitan) 2009 yang baru diwartakan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Menurut Peguam Kanan Persekutuan, Nizam Zakaria, perintah bertarikh 21 Januari lalu berkuat kuasa serta-merta setelah ia diwartakan pada 16 Februari lalu.

Perintah tersebut berbunyi : ''Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan Allah, Kaabah, Baitullah dan Solat adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan 'Khusus Untuk Penganut Agama Kristian'.''

Sinar Harian - N13 28/02/09

Kuala Lumpur-Mahkamah Tinggi di sini semalam diberitahu pengunaan perkataan "Allah" dalam penerbitan Kristian tidak lagi dilarang.

-Patut nya benda mcm ni yg kita bermati-matian tentang, bukannya hal politik.
-Tengok, bila benda ni berlaku tiada siapa pun mahupun pekida, pas, umno atau pun badan NGO islam nak lawan atau cabar! Tetapi bila bab politik berebut-rebut nak tunjuk hero!
-Nampak tak, dalam sibuk kita berpolitik rupanya pihak ini mengambil kesempatan pasal perkara ini.
-Mana hero hero islam kat Malaysia ? Mana hero2 Melayu ?
-Kenapa senyap tentang ni ?

Percaya lah, satu hari nanti akan tiba masanya anak2 kita akan tersesat kerana pengunaan nama Allah oleh pihak Kristian ini.

Bijak sungguh pertubuhan Kristian ini, sanggup gunakan apa saja cara nak luaskan pengaruh mereka di Malaysia.
Yg melopong hanya kita.

Aku pun fade up dgn Kerajaan Malaysia mulai hari ni iaitu UMNO dan sedikit sebanyak PAS, PKR pun lebih kurang sama sahaja. Tidak mahu ambil tahu pasal masalah ini.

Dan ini....
KUALA LUMPUR 27 Feb. – Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria terkejut dengan keputusan Kementerian Dalam Negeri (KDN) membenarkan penggunaan perkataan ‘Allah’ dalam penerbitan berkaitan agama Kristian.

Tokoh Maal Hijrah itu menegaskan Allah bagi umat Islam adalah merujuk kepada Tuhan Yang Maha Esa dan berbeza dengan agama lain.

“Mengapa hendak bertolak-ansur sangat dalam hal ini? Kalau ikut enakmen jabatan agama islam negeri pun memang tidak dibenarkan,” katanya ketika dihubungi di sini malam ini.

Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) hari ini diberitahu bahawa penggunaan perkataan ‘Allah’ dalam penerbitan berkaitan agama Kristian bukan lagi satu larangan.

awat slow sangat MUFTI-MUFTI dalam Isu ni?, Ulul Amri bukan kah lambang Kedaulatan dan instutusi yang melindungi Agama Islam, termaktub dalam Kitab Lord Reid (Perlembagaan Malaysia).

apa agaknya sahibul Wilayah Persekutuan nak kata , apa dalil Mufti Wilayah pulak. bukankah MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI?, dah JADI baru nak terkejut?, selama ni apa tindakan/gesaan mereka yang bergelar MUFTI?
Dipetik dari:
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15941

Surat layang: MB Kedah minta Pemuda Umno lebih profesional

Surat layang: MB Kedah minta Pemuda Umno lebih profesional

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata Pergerakan Pemuda Umno perlu lebih profesional dalam berhadapan dengan isu surat layang yang mendakwa berlaku penghinaan terhadap Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah.

Beliau berkata perkara tersebut amat mendukacitakan kerana tuduhan yang dianggap tidak berasas itu dibuat semata-mata berdasarkan isi kandungan surat layang yang tidak diketahui dari mana dan siapa pengirimnya.

"Mungkin dia (Pemuda) yang buat surat itu sendiri dan lagipun ramai pihak dah terima surat layang, tapi saya tak faham kenapa yang di Kedah nih yang depa (mereka) heboh sangat," katanya ketika ditemui pemberita selepas majlis perasmian Dialog Industri dan Seminar Pembangunan Industri Halal Nasional, peringkat negeri di Alor Star hari ini, .

Sementara itu, Anggota Mesyuarat Kerajaan negeri Kedah, Datuk Amiruddin Hamzah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Setar kira-kira jam 9 malam tadi berhubung isu berkenaan.

Amiruddin yang bertindak sebagai wakil kerajaan negeri, berkata tindakan itu diambil supaya siasatan dilakukan terhadap kenyataan Setiausaha Pemuda Umno Kedah, Haris Che Mat yang mendakwa menerima surat layang mengandungi dialog antara seorang Exco dan pegawai kanan kerajaan menghina Sultan yang telah dipos ke rumahya 23 Februari lalu.

Dipetik dari:
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16022#417461

Najib Akui BN "HARAM" Di Perak

Najib Akui BN "HARAM" Di Perak

KUANTAN 28 Feb. – Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak tidak boleh mengadakan sidang tergempar Selasa ini selagi mahkamah belum membuat keputusan berhubung dua kes berkaitan kerajaan negeri itu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, dua kes yang masih belum diputuskan oleh mahkamah ialah kedudukan tiga wakil rakyat negeri itu dan status kerajaan negeri Perak daripada segi perlembagaan.

Beliau bagaimanapun tidak menolak tindakan Speaker DUN Perak, V. Sivakumar untuk mengadakan sidang tergempar itu bertujuan menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional (BN) di negeri itu.

“Keputusan yang dibuat oleh Speaker DUN negeri itu tidak sah, perkara ini perlu diputuskan oleh mahkamah terlebih dahulu,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Karnival Pengajian Tinggi Negara Zon Timur di Universiti Malaysia Pahang (UMP) di Gambang dekat sini hari ini.
Dipetik dari:
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16026#417475

Luahan Hati Lelaki yang dibenarkan berkahwin sorang lagi!!!

Luahan Hati Lelaki yang dibenarkan berkahwin sorang lagi!!!

Saya sendiri sebagai lelaki rasa tercabar apabila isteri saya sering mewar-warkan kepada saya bahawa umur saya dah melewati 40 tahun. Life starts at 40. 'Kalau U rasa U nak pasang lagi satu, I izinkan', kata isteriku.

Bila berangan tentang nak kahwin lain ni memanglah seronok. Tersengih- sengih aje lah I at that time. Dunia ni dah terbalik gamaknya, kawan-kawan aku siap pegi Siam sana nak nikoh lagi satu, ni bini aku siap suruh pasang sorang lagi...?!'
Tak tahulah kalau isteri I tu main reverse psikologi dengan I. Tapi lepas I berfikir panjang, rasa-rasanya tak nak lah.

Sebab apa ?

B il a mengenangkan umur I yang dah 40+. Let's say kalau I kahwin dengan anak dara, katakan umur 22 tahun. Memang lah seronok beb.

Tentang makan minum, pakai I, kemas rumah dan kegemaran I, rasa nya I tentu asyik teringatkan my first wife.

Tak perlu nak ajar, I suka makan apa, cam mana cara nak masaknya, baju I kena gosok cam gini, kalau I bangun tidur I suka kalau my wife dah siapkan segala gala nya lah.

Tak perlu I bagitau, dia dah tahu apa I suka. Cerita apa I suka kat TV, teh atau kopi manis macam mana, hobi apa,

sukan kegemaran ... semua dia dah tahu. Tak perlu start balik macam zaman umur 20-an dulu ...

Rasa rasa dapat ke isteri muda I suruh buat gitu, tentu dia banyak ragam. Ye lah dia muda, I kan dah tua.

Mesti dia kata I ni mengada-ngada. Sure I yang kena manjakan dia lebihlah, sebab dia muda. Silap haribulan, takut lari lak, kan ...

Isteri muda ni bukan macam yang dah bersama dgn kita sejak muda. Kalau kita rasa isteri tua banyak belanja, isteri yang muda pasti lagi teruk.

Eh, budak 20-an zaman sekarang, dengan henbeg Gucci, dengan nak tudung kain Mawi dan henpon jenama Nokia N95, Itu tak termasuk kereta, paling korok pun mesti nak Honda atau Toyota.

Perempuan muda sekarang mana main naik Proton atau Perodua. Kalau I tak bagi barang-barang tu, dia tak nak bagi 'barang' dia lak malam-malam.

Sedangkan dengan isteri tua, awal-awal kahwin naik motorsikal cabuk pun sanggup, berpanas berhujan, dukung anak kita dicelah motor tu. Ahh ... terkenang juga zaman 'miskin' dulu tu.

Rumah dengan bini tua dulu pun setakat apartmet 3 bilik.

Tidur atas tilam nipis, dapur pun kecik, perkakas pun tak banyak.

Oh, untuk isteri muda, terpaksa aku buat OT untuk bayar rumah teres dua tingkat tu, nak bayar peti ais Samsung dan TV Sony Bravia 40-inci mu itu ...

Dah umur 40-an ni, darah tinggi lak aku ni kena buat OT setiap hari... hari minggu pun kena cari duit ... nak tengok bola pun tak dapat ...

Lebih haru lagi, tentu anak anak I akan memberontak sakan. Yelah sekarang ni kan banyak kes bapak kahwin lain anak-anak lebih tertekan. Ramai jadi liar, hisap dadah, jadi mat rempit dan bohsia. Sebab tension bapak kawin baru.

Takut mereka menjauhkan diri dari I, malah akan membenci pula.

Disebabkan masyarakat kita ni memandang serong pada keluarga yang bapak mereka kahwin lebih dari satu. Kalau I ada anak dengan isteri baru, tentu kecik sangat lagi di masa I dah tua dan memerlukan perhatian dari anak-anak.

Sedangkan rumah isteri muda tengah hiruk pikuk dengan anak anak kecil (kan dah ada experience dengan isteri pertama -bagaimana kelam kabutnya dia menguruskan anak-anak)

Sedangkan di rumah isteri tua, anak anak dah besar, boleh tolong mak dan sedang seronok bergurau senda bersama ibunya membincangkan topik-topik terkini dan juga kehidupan mereka.

Duduk rumah bini muda, I yang tua-tua ni lak kena salin pampers dan bagi baby mandi. haha ... kalau tak buat, takut isteri muda merajuk pulak.

Tak boleh jadik nih. Banyak benda yang kena repeat. Mula mula kawin tentu seronok. Paling lama setahun-dua.

Bila dah ada anak,tanggungjawab baru bermula semula sebagaimana dengan isteri pertama dulu-dulu.

Tapi masa ni kita dah tak larat nak basuh berak anak, nak pegi shopping beli baju anak anak, nak dukung anak-anak. Leceh lah nak kena teman isteri muda buat semua tu.

Silap haribulan orang kata tengah pilih baju cucu. Eii tak sanggup pula. Paling takut, orang ingat isteri muda tu anak I ...... lagi haru ...

Balik rumah mertua pula, teringatkan masa akad nikah dulu, beria ria kita nak kan anak dia, lepas tu kita kawin lagi satu. Tentu muka nih tak tahu nak letak kat mana. Orang tua tak kan nak straight to the point. Tanya itu ini.

Kalau dia nak bercakap tentang tu cukup dengan jelingan dan kerlingan mata,buat kita dah tak senang duduk.

Tak kan raya asyik balik umah mak mertua baru aje. Apatah lagi kalau I ni lak umur nak sama dengan mak-bapak mertua baru I tu ....

Hish banyak lah lagi.

Bagi korang yang suka berbincang pasal benda yang indah indah kawin dua nih silakanlah.

Tapi bagi I selagi hayat dikandung badan, selagi tu lah I tak nak tambah. Tak nak lah mendabik dada. Cakap besar.

Tapi sekadar menurutkan nafsu dan benda dalam seluar tu rasanya tak pernah kurang pun layanan isteri pertama terhadap I.

Keluarga ni, kita bina keluarga bahagia yang di depan mata.

Bukannya yang di dalam kepala.

Bukannya di dalam seluar dalam je.

Hadapi hari esok yang tentu dengan keluarga yang banyak mengharungi susah senang dari mula.

Pengorbanan isteri (walaupun kadang kala dia pernah merungut salah Kita juga, cuai dan mengabaikannya) . Apa pun semuanya bermula dengan kita. Insaflah.



Kalau nak ikut nabi, rasa rasanya solat subuh pun kita terlepas kalau isteri tu tak kejutkan. Bukan nak kata solat Subuh, kekadang waktu lain pun terlambat atau terlepas.

Baca Quran pun sekali-sekala, baca Yassin pun hanya bila ada orang meninggal. Ikut sunnah Nabi apa nama tu.

Tak payah lah yang lain lain. Kang ada yang nangis bila disebutkan. Cukuplah. Sesungguhnya amat bertuahlah suami-suami yang mempunyai isteri yang menyuarakan pendapat di ruangan ni.

Membuktikan mereka sayang, kasih dan cinta pada kalian.

Apa sangatlah kita nih.

Macam nabi konon. ye ke? Bab kawin kawin aje nih cam nabi.

Bab menegakkan benda dalam seluar dalam je nak ikut sunnah. Cuba bab menegakkan agama Islam, masih lagi terkial kial.

Wallahualam.
- suami orang-
Dipetik dari:
http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16004#417325

Karpal terus kritik Pemuda UMNO (KJ)

Karpal terus kritik Pemuda UMNO (KJ)

KUALA LUMPUR 27 Feb. - Bukannya hendak meminta maaf, sebaliknya hari ini Karpal Singh (gambar) menggelarkan pula Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin sebagai - budak kecil dan juvenil.

Dalam maklum balas kepada desakan Khairy supaya beliau mengemukakan bukti dalam tempoh 24 jam berhubung tuduhannya yang pergerakan itu bertanggungjawab mengirim dua butir peluru kepadanya, Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu berkata:

"Khairy sepatutnya belajar daripada bapa mertuanya (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi). Saya bersama beliau telah memasuki Parlimen sejak 1978.

"Saya sudah berada dalam Parlimen selama tujuh penggal, siapakah Khairy Jamaluddin untuk mencabar saya.

"Saya tiada masa untuk Khairy, jikalau saya ada masa, baik saya gunakan untuk urusan lain."

Beliau bercakap kepada pemberita ketika ditemui di luar Istana Negara di sini hari ini.

Semalam, Khairy Jamaluddin memberi tempoh 24 jam kepada Karpal untuk mengemukakan bukti bahawa pergerakan itu bertanggungjawab mengirim dua butir peluru bagi mengugutnya.

Terdahulu, sekumpulan ahli pergerakan itu dari Selangor berdepan dengan Karpal di pekarangan Parlimen, menuntutnya meminta maaf berhubung panggilan 'Pemuda UMNO celaka' di dalam Dewan Rakyat.

Bagi Karpal, beliau tidak gerun dengan 'ugutan' Khairy.

"Ini merupakan satu ugutan daripada Khairy terhadap saya. Saya tiada masa untuk juvenil politik.

"Saya ingin menjelaskan di sini, saya tidak takut kepada sesiapa. Jangan ugut saya...Jangan ugut saya," tegas beliau berulang kali.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0228&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_06.htm

DAP SEMAKIN FAHAM ISLAM SETELAH BERSAMA PAS DALAM PR

DAP SEMAKIN FAHAM ISLAM SETELAH BERSAMA PAS DALAM PR

UMNO menuduh Hj Nizar boneka DAP, mengikut telunjuk Nga dan Ngeh, pentingkan Cina dari Melayu, setiap ucapan kena rujuk DAP, kenyataan akhbar juga ikut kehendak DAP, beri kuasa DAP agih tanah pada Cina dan sebagainya. Hari ini saya nak cabar kerajaan haram BN dedahkan semua yang didakwa dengan bukti-buktinya, lapor pada SPRM atau polis dan seretlah Hj Nizar dan semua EXCO ke mahkamah. BN ada kuasa haram, gunakanlah kuasa haram untuk mengiyakan apa yang kamu dakwa.

Sebenarnya itu semua dakwaan kosong, fitnah, palsu, tak ada modal nak cari isu, mereka-reka isu palsu supaya rakyat terpedaya, media pula dikuasai oleh mereka, Samad Majid dari FM Perak pula buat lapuran dalam Berita Perak di Radio setiap hari. Setiap dakwaan dan tuduhan tidak pula Hj Nizar sebagai MB dan EXCO diberi peluang menjawabnya.

Hubungan antara pimpinan Pakatan Rakyat Perak cukup intim, saling memahami, tidak pernah menimbulkan isu yang sensitif samada agama atau yang menyentuh hak orang Melayu. Hj Nizar pula setiap kali memulakan ucapan dalam apa sahaja majlis samada majlis itu dihadiri ramai orang bukan Islam atau tidak, pasti muqaddimah ucapannya dimulakan dengan petikan ayat-ayat al Quran, diterjemah dan diberi kupasan untuk tujuan dakwah kepada mereka. Kadang-kadang diterjemah dalam bahasa Inggeris supaya mereka lebih memahaminya.

Nga, salah seorang EXCO DAP sentiasa mengikuti ayat-ayat Quran yang dibaca oleh Hj Nizar dan bertanya saya dari ayat mana dan surah apa. Saya beritahu ayat dan surah yang dibaca. Katanya dia mahu study di rumah ayat yang dibaca oleh Hj Nizar. Di mini perpustakaan Nga ada terjemah al quran dalam bahasa Inggeris, dia cari ayat tersebut dan dikajinya. Akhirnya beliau kagum dengan Hj Nizar, menurut Nga ayat-ayat Quran yang dibaca Hj Nizar mesti ada kaitan dengan majlis yang diadakan. Malahan, beliau turut mencari mana-mana ayat al Quran yang berkaitan dengan prinsip keadilan, kebajikan, integriti, ketelusan dan amanah, beliau bertanya saya dan meminta saya mengajarnya bagaimana cara menyebut dalam bahasa Arab, saya menulis dalam huruf rumi ayat-ayat tersebut dan ternyata dibacanya dalam ucapan dan ceramah walaupun pelat, diterjemah dan dihurai dengan begitu baik prinsip-prinsip tersebut mengikut ajaran al Quran.

MCA, MIC dan semua parti komponan BN yang lain, ada atau tidak pemimpin mereka membuka al Quran, membaca dan menterjemah serta mengulas mana-mana konsep mengikut ajaran Islam. Seingat saya, tidak ada pemimpin MCA dan MIC yang berbuat demikian, sebab itu mereka tidak faham Islam walaupun berkawan dengan UMNO sejak sekian lama, apatah lagi UMNO yang menjadi rakan mereka sendiri tidak faham Islam. Sebaliknya, DAP sejak berkawan dengan PAS, sama-sama memerintah Perak khususnya, cukup memahami konsep keadilan, amanah dan kebajikan mengikut ajaran Islam. Bahkan mereka juga tahu hukum Hudud yang selama ini mereka diberi gambaran yang salah oleh media dan pemimpin BN.

Qari dan Qariah Perak telah menjuarai tilawah al Quran peringkat Kebangsaan. Ngeh dari DAP mencadangkan kepada MB Perak supaya mereka diberi anugerah berupa sumbangan, MB setuju beri 5 ribu setiap seorang, Ngeh cadang 10 ribu setiap seorang, sebab mereka telah mengharumkan nama Perak. Malahan turut dicadangkan kerajaan taja mereka mengerjakan haji atau umrah. Cadangan tersebut diberi perhatian oleh MB dan bersetuju buat majlis dan beri sumbangan 10 ribu seorang dan jurulatihnya 5 ribu.

Seorang Tok Guru pondok dari Pengkalan Hulu yang juga ahli majlis fatwa negeri Perak yang dikenali dengan nama Pak Teh. Pak Teh ada pondok yang mempunyai murid yang agak ramai, pondok Pak Teh agak uzur, muridnya ramai, gurunya pula tidak mempunyai pendapatan yang tetap. Pak Teh ada memohon kira-kira 45 ekar tanah hutan di belakang pondoknya. Tanah hutan tersebut dipohon sejak bertahun-tahun dahulu untuk diusahakan dengan pertanian. Pak Teh mengadu pada Dato' Seri Hj Nizar sempena lawatan kerja MB Perak ke Pengkalan Hulu.

Di pejabat, MB mengarahkan pegawainya menyemak semula permohonan Pak Teh, dalam semakan MB, didapati permohonan Pak Teh sudah lengkap laporannya di PTG, semua Jabatan berkaitan menyokong permohonan Pak Teh dengan mengatakan tiada halangan untuk diberi pertimbangan kelulusan, tetapi fail tersebut tidak diangkat ke mesyuarat EXCO untuk diluluskan, Hj Nizar terus mengarahkan PTG menyediakan fail segera untuk diangkat ke mesyuarat EXCO supaya diberi pertimbangan kelulusan. Dan mesyuarat EXCO terus meluluskan, Ngeh bertanya kepada MB mengapa hanya 45 ekar sahaja yang diluluskan, tanah kerajaan luas lagi di Pengkalan Hulu, untuk mencari dana bagi tujuan pendidikan Ngeh mencadangkan diberi sahaja 100 ekar.

Tujuan Pak Teh mohon tanah kata Negh bukan untuk kepentingan peribadi tetapi kepentingan bagi melahirkan tokoh-tokoh ulama di Perak. Itu kata Cina DAP yang sering ditohmah oleh UMNO. Tajol Rosli jadi MB Perak sejak 10 tahun dulu bersama dengan EXCO muslim yang lain, Pak Teh pula ahli Majlis Fatwa negeri Perak, permohonan tanah yang diajukan kepada MB BN ketika itu diabaikan. Sepatutnya mereka malu dengan Ngeh yang nampaknya lebih prihatin terhadap perkembangan pendidikan Islam di Perak.

DAP tidak pernah membantah apa sahaja cadangan mengenai hal ehwal Islam, apabila bantuan perkapita diberi semula kepada Sekolah Agama Rakyat, EXCO DAP tidak membantah. Mereka tidak pula meminta supaya sekolah-sekolah Cina turut diberi bantuan perkapita. Permohonan-permohonan untuk tujuan baik pulih masjid, surau, sekolah-sekolah agama sering diluluskan oleh MB, DAP dan EXCOnya tidak juga membantah atau dengki. Program-program Islam yang dicadangkan dan dilaksanakan oleh kerajaan Negeri seperti buka puasa dan solat tarawikh di dataran DBI, kempen solat, tazkirah setiap hari sepanjang Ramadhan menggunakan pembesar suara dan juga azan Zohor di Surau SUK menggunakan pembesar suara tidak pernah dibantah oleh DAP.

Sebenarnya DAP dengan semua ADUNnya jauh lebih baik, prihatin, mudah mesra dan pandai menyesuaikan diri berbanding dengan MCA dan MIC. Sebab itu, mereka ditolak oleh pengundi Cina dan India. Orang Melayu juga yang payah berubah, tetapi Insya Allah saya yakin, perkembangan politik mutaakhir ini menunjukkan orang Melayu juga akan berubah untuk menolak BN secara total dalam pilihanraya akan datang.

Jumaat, Februari 27, 2009

Faksi-faksi Setuju Bentuk Pemerintah Persatuan

Faksi-faksi Setuju Bentuk Pemerintah Persatuan
[ 27/02/2009 - 03:22 ]

Gaza – Infopalestina: Faksi-faksi Palestina yang terlibat dalam dialog rekonsiliasi di Kairo, Kamis (26/2) sepakat untuk membentuk sebuah pemerintah persatuan nasional yang bekerja sementara sampai dilaksanakannya pemilu.

Wakil Ketua Biro Politik Gerakan Perlawanan Islam Hamas, Dr. Musa Abu Marzuq dalam konferensi pers setelah pertemuan faksi-faksi mengatakan, lima panitia (komisi) persiapan yang telah disepakati pembentukannya yang akan mengusulkan dan menentukan anggota Pemerintah kompromi.

Berkaitan dengan masalah gerbang pelintasan Rafah dan rekonstruksi Jalur Gaza, Abu Marzuq mengatakan, "Akan disiapkan kesepakatan baru, khususnya berkaitan dengan gerbang pelintasan Rafah." Dia memuji Mesir atas upayanya untuk mencapai kesepakatan ini.

Dia menambahkan, "Mekanisme rekonstruksi akan ditentukan oleh panitia-panitia tersebut. Rekonstruksi adalah hak mutlak rakyat Palestina. Dengan demikian akan kita akan memberikan bentuk dukungan dan backing untuk rekonstruksi Jalur Gaza."

Pada akhir pertemuan mereka Kamis malam (26/2) di Kairo, para pemimpin faksi Palestina menyepakati pembentukan dan penamaan lima komite (panitia) yang langsung bekerja pada 10 Maret mendatang dan akan berakhir pada 20 Maret.

Mereka juga sepakat untuk membentuk sebuah komisi (panitia) keenam untuk memandu dan mengontrol. Komisi ini terdiri dari Mesir, Liga Arab dan para sekretaris umum dari faksi-faksi Palestina untuk mengontrol mekanisme pelaksanaan. (seto)

Pembantaian Terhadap Orang Tuaku Terjadi di Depan Mataku (laporan)

Pembantaian Terhadap Orang Tuaku Terjadi di Depan Mataku (laporan)
[ 27/02/2009 - 12:57 ]

Khanyunis-Infopalestina : Mereka menembakan senjatanya ke arah ayahnya secara seporadis untuk memastikan ia telah mati. Itulah sepenggal kisah yang dituturkan Mubarak Ahmad Syuraikh (34 tahun) warga timur Khan Younis, selatan Jalur Gaza.

Akibat kejadian ini ia masih mengalami trauma terlihat di muka Mubarak. Sebelumnya, ia tidak membayangkan kejahatan Israel bisa menghabisi ayahnya yang sudah kakek-kakek, lahaula wala kuwata illa billah.

Awal Kisah

Mubarak mengisahkan secara rinci peristiwa di hari yang naas itu kepada infopalestina.com. “Pada Kamis 8 Januari lalu, aku bangun dari tidur dan melongok ke jendela dari rumahnya yang sederhana yang terletak di wilayah Qararah, sebelah timur Khanyunis di selatan Jalur Gaza. Sementara rumah ayahnya terletak di bagian timur dari rumahnya. Tiba-tiba aku mendengar suara tembakan secara sporadis. Ia tidak mengira ada operasi Zionis di wilayahnya. Lalu menengok ke arah rumah ayahnya yang sudah berumur 72 tahun tersebut. Mubarak melanjutkan, “Aku melihat ayahku sedang menuju ke sini dan di tanganya ada tongkat untuk membantunya berjalan. Ia berteriak bahwa ia mau ke sini.

Bapakku Jatuh

Mubarak terperangah, bapaknya jatuh di depan matanya. Ia memandang ke tempat terjatuh ayahnya. Dengan suara agak parau ia mengatakan, sebelum aku mengatakan selamat datang dan silahkan masuk, ia sudah terjatuh dan meninggal. Aku mendengar bunyi tembakan yang sangat dekat dan melihat bekas-bekas tembakan mengepul di dinding kandang hewan peliharaanya. Dan ayahku jatuh di depan mataku, ungkapnya.

Saat itu, istriku berteriak histeris dan keenam anaknya pada menangis. Aku panik namun aku tetap sadar dan segera menghubungi pihak ambulans untuk mengabarkan apa yang terjadi.

“Ketika kami akan keluar rumah, kami dikagetkan dengan munculnya segerombolan serdadu Zionis yang mengancam kami dengan senjata. Mereka menodongkan senjata M16 ke arah kami dan memerintahkan kami untuk diam di tempat. Dua serdadu kemudian menghampiri kami dan dua lagi menuju ayahku yang sudah terkapar di atas tanah. Keduanya berdiri persis di atas kepala ayahku dan menggerak-gerakan wajahnya dengan kakinya”, ungkap Mubarak.

Ia kemudian mengumpulkan sisa-sisa keberanianya dan mengatakan, ayahnya tertembak dan butuh pertolongan segera. Namun mereka memerintah kami untuk diam. Mereka mengancam akan menembaki ayahnya kembali jika kami tak mau diam.

Dengan terbata-bata ia meneruskan ceritanya. Sesaat kemudian aku melihat salah seorang serdadu dari mereka mengokangkan senjatanya dan mengarahkanya ke badan ayahku, dari jarak yang sangat dekat. Tak lebih dari satu meter dan dengan kejamnya ia menembaki ayahku hingga tak bergerak lagi.

Aku sangat terpukul, sementara istri dan anak-anakku menjerit dan menangis sejadi-jadinya melihat orang tua mereka dihabisi di depan matanya sendiri. Kemudian aku mendorong serdadu tersebut dan berusaha menghampiri ayahku, namun mereka mendesakku dan memukuliku hingga aku terdorong ke belakang. Mereka kemudian mengikat tanganku dan menggiringku bersama anak dan istriku ke rumah tetanggaku, Sulaiman Abu Dzahir yang berjarak kurang lebih 50 meter. Para serdadu itu kemudian menggiringku bersama anak dan istriku ke ruang kamar mandi di salah satu rumah yang sudah ditinggalkan pemiliknya. Aku sekeluarga terkurung di ruangan itu, sejak jam 7 malam hingga pertengahan malam. Keluargaku ketakutan dan sangat terguncang dengan peristiwa tadi. Mereka mengira, para serdadu itu akan kembali dan menghabisi mereka seperti menghabisi orang tuanya.

Mubarak yang paham bahasa ibrani mengatakan, dari pembicaraan serdadu itu, aku mengetahui bahwa mereka juga mau membunuhku. Salah seorang diantara mereka berkata, “Tembak saja ia dua kali di kepalanya dan lemparkan tubuhnya dekat dengan bapaknya”. Sedianya mereka mau kembali, namun dihalangi oleh salah satu serdadu lainya.

Tepat jam satu dini hari, Jum’at (9/1/2009), mereka menghabarkan akan meninggalkan rumah tersebut. Mereka meminta untuk tidak bergerak sebelum tiga jam keberangkatan mereka. Mereka meninggalkan kami yang terikat tangan dan kaki.

Mencari Jasad Ayahnya

Setelah mereka keluar dari rumah, aku yang dibantu istriku berusaha melepaskan ikatan pada tanganku dan segera keluar rumah untuk mencari ayahku. Aku keluar sendirian tepat pada jam 1 dini hari. Aku segera menuju tempat dimana ayahku ditembak dan terjatuh. Ternyata ia masih ada di sana. Tubuhnya tertelungkup sementara darah berceceran membasahi tanah. Aku berupaya melakukan pertolongan. Namun tampaknya ia sudah tidak bernapas lagi. Ia telah meninggal syahid. Lalu kubopong tubunya dan kuletakan di atas kasur. Aku menghubungi mobil ambulans milik Bulan Sabit Merah untuk kedua kalinya. Namun dari sana mereka mengkhabarkan tidak bisa menjangkau tempat dimana aku berada. Pihaknya tidak bisa meyakinkan pasukan penjajah, sementara tempat aku ini dalam darurat militer. Mubarak tidak bisa berbuat apa-apa selain menemani jenazah ayahnya bersama anak dan sitrinya di rumah tetangganya tersebut hingga jam 8 pagi.

Akhirnya mobil ambulans tiba ke lokasi dan mengambil jenazah ayahku untuk dipindahkan ke rumah sakit. Mubarak bersama enam anak serta serta istrinya kini hidup dalam trauma mengingat peristiwa yang tak mungkin dilupakan. (asy)

Mantan Menlu Israel Serukan Incar Para Pemimpin Hamas

Mantan Menlu Israel Serukan Incar Para Pemimpin Hamas
[ 27/02/2009 - 01:27 ]

Al-Quds-Infopalestina : Mantan menlu Israel, Silvan Shalom dan anggota dari Partai Likud ultra kanan Zionis menyerukan mulai kembali operasi pembunuhan terhadap para pemimpin Hamas di Jalur Gaza. Dengan tujuan menghentikan serangan roket Palestina.

Dalam wawancaranya dengan salah satu televisi Israel, Shalom menyatakan, wajib bagi kita untuk membalas secara langsung penembakan roket perlawanan Palestina dengan menggelar kembali operasi pembunuhan terhadap para pemimpin “teroris”Hamas, ungkapnya.

Jika tidak, maka tak mungkin bagi kita meningalkan perang Gaza yang terjadi sejak 27 Desember hingga 18 Januari 2009 dan menewaskan 1300 jiwa serta melukai 5400 lainya.

Dalam kaitan ini, Shalom mengatakan, pertentangan tentang Negara Palestina bisa menghambat pembentukan pemerintah Zionis yang dipimpin Benyamin Netanyahu bersama menlu dari Partai Kadima, Tizpi Livni.

Shalom menyebutkan, agar diketahui ada kesepakatan terkait Iran, Hizbullah dan Hamas dengan Kadima. Akan tetapi, ada guncangan besara antara Kadima dan Likud terkait pembentukan dua Negara untuk dua bangsa. ini adalah masalah yang tak akan ada solusinya, tukasnya. (asy)

Solana dan Menlu Norwegia Tiba di Gaza

Solana dan Menlu Norwegia Tiba di Gaza
[ 27/02/2009 - 01:57 ]

Gaza-Infopalestina : Komisaris Luar Negeri Uni Eropa, Javier Solana Jumat (27-2) tiba di Jalur Gaza. Kunjungan ini yang pertama kalinya ia lakukan sejak Juni 2007 yang lalu.

Solana masuk utara Gaza ditemani menteri luar negeri Norwegia, Johan Jar Satour melalui perlintasan Bet Hanun. Ia menyatakan, Uni Eropa siap bekerja dan bergabung dengan pihak terkait untuk mengaktifkan kembali perlintasan Rafah yang memisahkan Jalur Gaza dan Mesir. Ia berharap pembukaan ini berdasarkan kesepakatan pihak-pihak Palestina

Di samping itu, ungkap dia, Uni Eropa mendukung persatuan Palestina demi terciptanya rekonsiliasi yang digagas Mesir. Ia mengungkapkan, dirinya datang ke Gaza untuk mengungkapkan solidaritasnya terhadap warga sipil.

Di sisi lain, menlu Norwegia, Jon Satuar berjanji akan membuat laporan yang utuh tentang apa yang disaksikannya di Gaza. Dirinya juga akan melaporkan hasil kunjunganya ini dan mengajukan pada KTT rekuntruksi Gaza yang akan diadakan di kota Sharm el Syaikh Mesir, Senin depan. Konferensi ini akan dihadiri Uni Eropa dan Amerika Serikat.

Setelah tiba di Gaza melalui perlintasan utara, Bet Hanun, Solana bersama koleganya akan mengunjungi sekolah Amerika di Bet Lehia yang hancur akibat rudal Israel. Ia juga akan mengunjungi sejumlah sekolah lainya yang hancur akibat gempuran roket Israel. Terutama di wilayah utara seperti Jabalia yang hancur total akibat rudal Zionis.

Nantinya Solana akan menggelar konferensi persnya di kantornya di UNRWA, setelah melakukan pemeriksaan sejumlah kerusakan akibat serangan rudal Zionis saat perang Gaza. (asy)

Para Khotib Tepi Barat Serukan Persatuan Hadapi Serangan ke Al-Quds

Para Khotib Tepi Barat Serukan Persatuan Hadapi Serangan ke Al-Quds
[ 27/02/2009 - 01:41 ]


Ramallah-Infopalestina :Para khotib di Tepi Barat dalam khutbah jum’atnya tadi siang (27/2) memfokuskan pembahasanya tentang serangan sistematis Zionis terhadap Al-Quds dan Masjid Al-Aqsha.

Mereka menegaskan pentingnya solidaritas dan persatuan untuk menghadapi gelombang serangan Zionis ke wilayah Silwan dalam upayanya meyahudian Al-Quds dan mengusir penduduknya dari sana.

Dalam pada itu, para khotib ini menyerukan dunia Islam dan Arab untuk bertindak secepatnya melindungi Al-Quds dan menyelamatkanya dari serangan Zionis.

Mereka meminta semua elemen masyarakat Palestina untuk berdiri datu barisan dalam menghadapi strategi Zionis yang bertujuan menghancurkan al-Aqsha dan mengusir penduduknya dari sana, di tengah sikap diam dunia internasional. (asy)

TAUBAT NASUHA

TAUBAT NASUHA
Thursday, February 26, 2009 12:24 PM
From:"DRZ MS"


Allah SWT berfirman:
Wahai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat yang semurni-murninya, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. (At-Tahrim: 8)
.
Ibnu Umar dan Ubay bin Kaab berkata: 'Taubat Nasuha itu ialah, bahawa seseorang bertaubat dari dosa-dosa kemudian tidak kembali kepadanya lagi seperti ketidakmungkinan kembalinya susu ke tetek binatang."
.
Sedangkan Hasan Basri berkata: "Taubat Nasuha ialah hendaknya seseorang menyesal atas apa (dosa) yang pernah dikerjakannya pada masa lampau serta diiringi dengan sikap tidak kembali kepadanya."
.
Ibnu Qayim berkata: "Nasuha dalam bertaubat mengandungi tiga unsur:
.
Pertama: Memandang sama semua dosa dan bersikap sama terhadap seluruhnya, sehingga tidak satu dosa pun yang keluar dari penilaian sebagai dosa.
.
Kedua: Menghimpunkan antara azam (tekad) dan kesungguhan sikap seutuhnya untuk menghadapinya, sehingga tidak ada sedikit keraguan pun yang tersisa pada dirinya, tidak pula secebis angan-angan dan menanti-nanti pada batinnya. Namun dia menghimpun semua kehendak dan tekadnya untuk menghadapinya dan segera bersikap demikian.
.
Ketiga: Membebaskannya (tekadnya) dari segala kotoran dan penyakit yang merosak keikhlasannya serta menjadikannya takut kepada Allah secara murni, menginginkan balasan yang ada di sisiNya serta takut dari siksa yang ada di sisiNya.
.
Pendapat lain mengatakan bahawa di antara tanda-tanda taubat nasuha itu ialah:
.
1. Taubat meliputi segala dosa, sehingga tidak satu pun dosa yang tertinggal dan menghilangkan pengaruh-nya terhadap jiwa, sebagaimana sinar matahari menghapuskan kegelapan malam. Sesungguhnya orang yang bertaubat dari suatu dosa dan tetap mengerjakan maksiat yang lain, maka taubatnya belum sempurna.
.
2. Bertekad akan bertaubat hingga akhir hayatnya, untuk mengakhiri dosa-dosa. Berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya yang telah berlalu sebagaimana susu tidak akan kembali ke sumber asalnya.
.
3. Memulai dengan penyesalan dan mengakhiri dengan perbuatan amal soleh dan ketaatan, membersihkan hatinya dari pengaruh maksiat dan berjanji tidak mengulangi perbuatan dosa buat selama-lamanya.
.
4. Menjauhi seluruh perbuatan dosa. Taubat tidak bererti apa-apa jika disertai dengan perbuatan dosa. Allah tidak akan menerima perbuatan baik seseorang selama dia melakukan perbuatan maksiat tersebut. Jiwa yang terbelenggu dalam memikirkan maksiat akan mengikis habis perbuatan baik.
.
5. Sesungguhnya seorang hamba tidak dituntut untuk mengerjakan seluruh perbuatan baik, akan tetapi dia dituntut meninggalkan seluruh perbuatan jahat. Dengan demikian akan mendorong dirinya melakukan kebaikan. Bagi seseorang yang bertaubat dari kemunafikan, maka tidak dibenarkan berbuat zina, bahkan dia dituntut melepaskan seluruh kejahatan dari hatinya.
.
6. Apabila ingin bertaubat dari seluruh dosa, maka seluruh anggota badan harus bertaubat. Taubat mata ialah memelihara pandangan dari perkara yang haram. Taubat tangan ialah memeliharanya dari mengambil barang-barang haram. Taubat kemaluan ialah dengan cara menjauhkannya dari perbuatan zina dan lain-lain sebagainya.
.
7. Mengenang atau mengingat-ingati apa saja yang pernah dikerjakan kemudian melaksanakan kewajipan-kewajipan yang telah ditinggalkan. Mengembalikan hak kepada pemiliknya, mentaati segala perintah Allah dan RasulNya.
.
Sumber: Syahrin J. (2007) Panduan Solat Taubat. Kuala Lumpur: Alhidayah Publications
http://macamitumaca mini.blogspot. com/

Tak Perlu Terlalu Suka, Tak Perlu Terlalu Membenci.

Tak Perlu Terlalu Suka, Tak Perlu Terlalu Membenci.

Jika Anda menyukai seseorang, janganlah terlalu menyukai, kelak Anda tidak akan nampak apa-apa kekurangan pada dirinya lagi. Jika Anda membenci seseorang, janganlah Anda terlalu membenci, kelak Anda tidak melihat sebarang kebaikan pada dirinya lagi.

Manusia menjadi buta tatkala dia terlalu menyukai, terlalu meminati dan terlalu mengagumi. Anda menyukai seseorang, Anda akan terpegun dengam kata-katanya, Anda memintai sesuatu Anda akan berusaha sedaya mungkin untuk mendapatkannya meskipun kadang-kadang usaha Anda itu menempuh sejuta bahaya. Anda mengagumi buta untuk melihat sejauh mana kecacatan yang ada padanya.

Bersederhanalah dalam menyukai, memintai dan mengagumi. Kelak Anda akan lebih berhati-hati tatkala melangkah, tatkala Anda membuat keputusan dan tatkala menyintai. Ramai orang menjadi mangsa kesukaan yang terlalu, rasa minat yang amat mendalam serta kekaguman yang tinggi.

Jika Anda terlalu mengharap, Anda akan terlalu kecewa apabila gagal. Mengharap itu boleh, tapi usah terlalu hingga Anda tidak nampak sebarang kebaikan lagi apabila gagal.

Setiap kegagalan menyimpan kejayaan, setiap masalah membuka peluang. Setiap jalan rezeki yang tertutup akan membawa kepada banyak lagi jalan rezeki yang akan terbuka.

Moga Anda sentiasa bahagia hendaknya.

sumber:
ShueQry - http://shueqry. blogspot. com

Malam Hitam

Malam Hitam
From:"malaysia news"

Bila tiba
Malam hitam lengking
Anjing anjing
Merayau kekosongan
Bulan bercahaya suram
Sepi mengusai diri.


Malam
Sangka aku
Hanya anak anak si Azazil
Yang menghasut menyesatkan
Rupanya ada lagi
Yang lebih dahsyat hina


Setan bertopeng insan
Juga mencari peluang
Menghancur debu hidup
Pucuk hijau baru bertunas
Dihutan batu ini.
Dan mereka itu
Adalah bangsaku sendiri!
Iaitu
Yang menjahanam dan terjahanam.


Waspada, bila tiba
Malam hitam.

akupun.
28may03
8.00pg

sayunya cerita ini apatah lagi kepada yang mengalaminya. .

sayunya cerita ini apatah lagi kepada yang mengalaminya. .

Pada ayah - didiklah anak dgn baik jgn kedekut dgn anak-anak jika ada keinginan dan keperluan mereka cuba tunaikan jika x berdaya cakap dgn baik-baik... ..dan selalulah berkomunikasi dgn anak-anak... masa kecil mereka tiada siapa kecuali ayah dan ibu sebagai tempat bergantung.. ..patutlah ALlah memuliakan anak yatim...mereka sebatang kara.....bacalah kisahnya...dan sekiranya ada titisan air mata bercucuran maka anda memahami dan menghayati cerita ini.....berbuat baiklah pada anak yatim......mereka tiada sesiapa didunia ini......

sayunya cerita ini apatah lagi kepada yang mengalaminya. ....


Hanya satu kisah...
Aku cuma ada seorang adik. Lelaki dan usianya tiga tahun lebih muda daripada aku. Suatu hari, untuk mendapatkan sehelai sapu tangan yang menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.
Petang itu, pulang saja dari sekolah, ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku dan adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.
"Siapa ambil duit ayah?" tanya ayah bagai singa lapar.
Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua-dua kami membisu,cuma tunduk memandang lantai.
"Baik, kalau tak mengaku, dua- dua ayah rotan!" sambung ayah sambil mengangkat tangan untuk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku.
Tiba-tiba, adik menangkap tangan ayah dengan kedua-dua belah tangannya sambil berkata,
"Saya yang ambil!"
Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata-kata itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik.
Aku gamam, lidah kelu untuk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah. Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut.
"Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yang akan memalukan ayah di luar kelak?"
Malam itu, emak dan aku tak lepas-lepas mendakap adik. Belakangnya yang berbirat dipenuhi calar-balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya
tidak mengiringi kesakitan yang mencucuk-cucuk. -.
Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dengan sikap aku yang takut berkata benar. Adik segera menutup mulutku dengan kedua-dua belah tangannya lalu berkata,
"Jangan menangis kak, semuanya dah berlalu!"
Aku mengutuk diri sendiri kerana tidak mampu membela adik. Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah kerana mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku.
Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh dan aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti.
Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata,
"Zah, kedua-dua anak kita cemerlang dalam pelajaran. Abang bangga sekali!"
"Tapi apalah maknanya bang...!" aku terdengar ibu teresak-esak.
"Dimana kita nak cari duit membiayai mereka?"
Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah dan ibu.
"Ayah,saya tak mahu ke sekolah lagi!"
Perlahan-lahan ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya dan merenung wajah emak, kemudian wajah adik dalam-dalam. Panggggg.... sebuah penampar singgah di pipi
adik.
Seperti biasa yang mampu aku lakukan ialah menutup muka dan menangis.
"Kenapa kamu ni? Tahu tak, kalau ayah terpaksa mengemis kerana persekolahan kamu, ayah akan lakukan!"
"Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar daripada kemiskinan," aku
memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yang bengkak.
"Kakak perempuan... biarlah kakak yang berhenti."
Tiada siapa yang menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata,

terdapat sehelai kertas yang tercatat.... ."Kak...untuk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat akak."
Apa lagi yang Aku tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yang menggunakan air matanya memujuk ayah.

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa:
" Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!"
"Pemuda kampung?" bisikku. "Siapa?"
Tergesa-gesa aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dengan pakaian comotnya yang dipenuhi lumpur dan simen.
"Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yang datang!"
Sambil tersenyum dia menjawab, "Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yang akan kawan-kawan akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?"
Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas-kibas bebutir pasir dan tompokan simen

pada pakaian adik.
Dalam suara antara dengar dan tidak, aku bersuara,
"Akak tak peduli apa orang lain kata."
Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu-kupu. Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata,
"Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu untuk akak."
Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik dan dadanya dibasahi air mataku yang tak dapat ditahan-tahan.
Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap dan dinding rumah bersih, tak seperti selalu.
"Emak,tak payahlah kerja teruk-teruk bersihkan rumah sambut saya balik."
"Adik kamu yang bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka-luka."
Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan.
"Sakit ke?" aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya.
"Tak... Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa. Kesakitan yang dirasa tidak dapat

menghentikan usaha saya untuk bekerja keras."
Apalagi...aku menangis seperti selalu.
Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kepada adik.
"Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain?" kata adik.
"Adik takde pelajaran. Biarlah adik bekerja dengan kelulusan yang adik ada."
"Adik tak ke sekolah pun kerana akak." kata ku memujuk.
"Kenapa sebut kisah lama, kak?" katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya.
Adik terus tinggal di kampung dan bekerja sebagai petani setelah ayah tiada. Pada majlis perkahwinannya dengan seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya,
"Siapakah orang yang paling anda sayangi?"
Spontan adik menjawab, "Selain emak, kakak saya" katanya lantas menceritakan suatu kisah yang langsung tidak ku ingati.
"Semasa sama-sama bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah. Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak

membuka kasutnya dan memberikannya pada saya.
"Dia berjalan dengan sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul dan calar-balar "
"Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila-bila."
Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh-sungguh sambil meraung bagaikan diserang histeria.
"Jika tak dapat apa yang kita suka, belajarlah menyukai apa yg kita dapat... dan bersyukurlah dengan apa yang kita ada.."

GOLONGAN2 YG DI MURKAI ALLAH

GOLONGAN2 YG DI MURKAI ALLAH
From:"Suggeh Tenan"

1. Manusia iaitu penganut Yahudi, Kristian, murtad dan munafik.
2. Ilmu dan Amal serta latihan pertahan diri yg di bangsakan kpd
"NURULAN" (cahaya cerah samar2) ialah keperkasaan yg di kawal,
dipelihara, dijaga oleh jin islam yg soleh atau jin islam yg fasik yg mana
mereka ini patuh kpd sarat yg sama dgn hukum atau syarat yg harus
dgn hukum syarak sebagai taabbud dan minta tolong.
3. sifat2 mereka;
a. Perjanjian yg di sertakan dgn sumpah di luar fatwa fiqh syarie sama ada
dlm mazhab Hanafi, Maliki, Syafie atau Hambali.
b. Berada didlm Iktiqad mulhid atau Wahdatul Wujud.
c. Berada dlm Iktikad Tanasikhul Arwah
(mengiktiqadkan roh nabi2 atau wali2 atau malaikat diizinkan menjelma
masuk dlm badan manusia menggantikan diri)
d. Beriktiqad wirid, jampi, doa, azimat, keris atau selain dpd ALLAH boleh
menghasilkan sesuatu atau menunaikan sesuatu.
e. Tidak mengetahui asal usul ilmu dan amal latihan itu dari mana, dimana,
ke mana tujuannya.
f. Ahli tarikat yg putus salasilah ilmu dan amal serta latihan. Ahli wirid yg
tiada sanad dan salasilah guru.
g. Ulama ussuk (jahat)
mereka yg merombak rungkai ayat2 ALLAH melalui perbuatan atau perkataan.
Dan ahli pertahanan diri yg berpegang teguh dgn adat kebudayaan,
keturunan atau warisan yg bercanggah dgn akidah dan syariat Islam.
h. Kelompok ini jika dari org melayu, terdiri daripada Raja, Panglima, Hulubalang,
ulama ussuk (jahat), Ahli tarikat yg tiada sanad dan salasilah, Rabitah dan Wasilah.
i. Tok pawang, Tok bomoh, tok dukun, Tok bidan, Mak andam, Tok mudim,
Penjaga kg halaman yg tengelam timbul dlm melaksanakan perkara yg wajib
meninggalkan segala yg sunat serta bergelumang dlm syubhah dan makruh.
tidak berpaut kpd lima hukum wadhoi iaitu, syarat, sebab, makni, sah, batal
di dlm melaksanakan tiap2 sesuatu hukum taklif iaitu wajib, sunat, haram, makruh
dan harus. Berakhlak sebagai org lalai separuh binatang separuh manusia.
menolak mazhab muktabar dlm usuluddin, syariat dan akhlak atau tidak jelas
berada di dlm mana mazhab yg rojeh lagi muktabar dlm bab usuluddin,
fikah dan akhlak.
j. Pengamal2 ajaran sesat; sesat akidah, syariat, akhlak, pengorbanan diri dan
pengorbanan harta. mereka ini mengambil Thogut sebagai wali dlm ubudiah
dan minta tolong. mereka juga menjual agama, maruah keturunan, darta dan tanah air.
k. Lahir pada mereka penyakit gangguan dan saka baka.
l. Lahir di tangan mereka keperkasaan yg di namakan istidraj dan sihir peringkat tinggi.
m. tabiat mereka berada dlm perangai yg sentiasa tidak puas hati, fitnah, melakukan
kerosakan atas muka bumi, serta mengkhianati sesama manusia melalui sihir.
n. mata, telinga, lidah, kaki, tangan, perut, kemaluan dan hati mereka berada
dlm cahaya yg samar2 semasa di dunia dan di alam barzakh serta berada di hari
mahsyar berhadapan dgn neraca timbangan jika berat timbangan kebajikan
maka syurgalah mereka dan jika berat timbangan kejahatan maka ke nerakalah
mereka sama ada sementara waktu atau kekal di dlmnya selama2nya.

ALLAH menyeru mereka dgn firmanNya;
Mafhumnya; Dan bersegera oleh sekelian kamu wahai golongan2 yg berada di dlm
kemurkaan Tuhan kepada jemaah2 yg mendapat keampunan Tuhan
yg bagi mereka itu telah disediakan syurga yg sama luasnya dgn tujuh
langit dan tujuh bumi spt yg telah diperuntukan bagi org2 Muttaqin.

(surah Al-Imran : ayat 133)


petikan dari buku CERAH MASA DEPAN DI DUNIA DAN DI AKHIRAT

100 LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN

100 LANGKAH MENUJU KESEMPURNAAN IMAN

01 Bersyukur apabila mendapat nikmat;
02. Sabar apabila mendapat kesulitan;
03. Tawakal dalam setiap pekerjaan
04. Ikhlas dalam segala amal perbuatan;
05. Jangan membiarkan hati larut dalam kesedihan;
06. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan;
07. Jangan putus asa dalam menghadapi kesulitan;
08. Jangan dengki dengan kekayaan orang;
09. Jangan hasad dengki dan iri hati atas kejayaan orang;
10. Jangan sombong kalau memperoleh kejayaan
11. Jangan tamak kepada harta;
12. Jangan terlalu tamak akan sesuatu kedudukan;
13. Jangan tunduk karena kezaliman;
14... Jangan goyah karena fitnah;
15. Jangan berkeinginan terlalu tinggi yang melebihi kemampuan diri;
16. Jangan campuri harta yang halal dengan harta yang haram;
17. Jangan sakiti ayah dan ibu;
18. Jangan usir orang yang meminta-minta;
19. Jangan sakiti anak yatim;
20. Jauhkan diri dari dosa-dosa yang besar;
21. Jangan membiasakan diri melakukan dosa-dosa kecil;
22. Banyak berkunjung ke rumah Allah (masjid);
23. Lakukan solat dengan ikhlas dan khusyu;
24. Lakukan solat fardhu di awal waktu, berjamaah dan di masjid;
25. Biasakan solat malam;
26. Perbanyak dzikir dan do'a kepada Allah;
27. Lakukan puasa wajib dan puasa sunat;
28. Sayangi dan santuni fakir miskin;
29. Jangan ada rasa takut kecuali hanya kepada Allah;
30. Jangan marah berlebih-lebihan;
31. Cintailah seseorang dengan tidak berlebih-lebihan;
32. Bersatulah kerana Allah dan berpisahlah kerana Allah;
33. Berlatih memikirkan kebesaran Allah
34. Penuhi janji apabila telah diikrarkan dan minta maaf apabila janji tidak dapat ditunaikan
35. Jangan mempunyai musuh, kecuali dengan iblis/syaitan;
36. Jangan percaya ramalan manusia;
37. Jangan terlampau takut miskin;
38. Hormati setiap orang;
39. Jangan terlampau takut kepada manusia;
40. Jangan sombong, takabur dan besar kepala;
42. Berlaku adil dalam segala urusan;
43. Biasakan istighfar dan taubat kepada Allah;
44. Bersihkan rumah dari patung-patung berhala;
45. Hiasi rumah dengan bacaan Al-Quran;
46. Perbanyakkan silaturahim;
47. Tutup aurat sesuai dengan petunjuk Islam;
48. Bicaralah secukupnya;
49. Beristeri/bersuami seandainya mampu
50. Hargai dan manfaatkan waktu;
51.. Biasakan hidup bersih, tertib dan teratur;
52. Jauhkan diri dari penyakit-penyakit batin;
53.. Sediakan waktu untuk bersama dengan keluarga;
54. Makanlah secukupnya tidak kurang dan tidak berlebihan;
55. Hormati guru dan ulama;
56. Biasakan bershalawat kepada nabi;
57. Cintai keluarga Nabi saw;
58. Jangan perbanyakkan hutang;
59. Jangan terlampau mudah berjanji;
60. Selalu ingat akan saat kematian dan sedar bahawa kehidupan dunia adalah kehidupan sementara dan palsu
61. Jauhkan diri dari perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat seperti bersembang dan bergurau senda
62. Bergaullah dengan orang-orang soleh;
63. Bangun di penghujung malam untuk berdoa dan beristighfar;
64. Lakukan ibadah haji dan umrah apabila sudah mampu;
65. Maafkan orang lain yang berbuat salah kepada kita;
66. Jangan dendam dan jangan ada keinginan membalas kejahatan dengan kejahatan lagi;
67. Jangan membenci seseorang kerana fahaman dan pendirian;
68. Jangan benci kepada orang yang membenci kita;
69.. Berlatih untuk berterus terang dalam menentukan sesuatu pilihan;
70. Ringankan beban orang lain dan tolonglah mereka yang mendapat kesulitan;
71. Jangan melukai hati orang lain;
72. Jangan membiasakan berkata dusta;
73. Berlaku adil, walaupun kita sendiri akan mendapatkan kerugian;
74. Jaga amanah dengan penuh tanggung jawab;
75. Laksanakan segala tugas dengan penuh keikhlasan dan kesungguhan;
76. Hormati orang lain yang lebih tua dari kita;
77. Jangan membuka aib orang lain;
78. Bandingkan orang yang lebih miskin daripada kita.
79. Ambilah pelajaran dari pengalaman orang-orang arif dan bijaksana;
80. Sediakan waktu untuk merenung atau muhasabah apa-apa yang sudah dilakukan;
81. Jangan merendah diri kerana miskin dan jangan sombong kerana kaya;
82. Jadilah manusia yang bermanfaat untuk agama, bangsa dan negara;
83. Kenali kekurangan diri dan kenali pula kelebihan orang lain;
84. Jangan membuat orang lain menderita dan sengsara;
85. Berkatalah yang baik-baik atau tidak berkata apa-apa;
86. Hargai pemberian orang;
87. Jangan habiskan waktu untuk sekadar hiburan dan kesenangan;
88. Akrablah dengan setiap orang.
89. Sediakan waktu untuk berolahraga yang sesuai dengan norma-norma agama dan kondisi diri kita;
90. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan fizik atau mental kita menjadi terganggu;
91. Ikutilah nasihat orang-orang yang arif dan bijaksana;
92. Bersedialah untuk melupakan kesalahan orang dan bersedialah untuk melupakan jasa kita;
93. Jangan berbuat sesuatu yang menyebabkan orang lain terganggu,dan jangan berkata sesuatu yang dapat menyebabkan orang lain terhina;
94. Jangan cepat percaya kepada berita buruk yang bersangkutan dengan sahabat kita, sebelum dipastikan kebenarannya;
95. Jangan menangguhkan pelaksanaan tugas dan kewajiban;
96. Sambutlah uluran tangan setiap orang dengan penuh keakraban dan keramahan dan tidak berlebihan;
97. Jangan memaksa diri untuk melakukan sesuatu yang di luar kemampuan diri;
98. Waspadalah akan setiap ujian, cobaan, godaan dan tentangan.Jangan lari dari kenyataan kehidupan;
99. Yakinlah bahwa setiap kebajikan akan melahirkan kebaikan dan setiap kejahatan akan melahirkan kerusakan;
100. Jangan mengambil kesempatan di atas penderitaan orang dan dengan memiskinkan orang...

Muhasabah Bersama Keluarga Kita



Muhasabah Bersama Keluarga Kita
From:"mohd naim mohd zain"

Bagaimana agar perkahwinan kita mendatangkan redha Allah? Semakin lama usia pernikahan akan semakin terasa sakinah mawaddah wa rahmah? Ada tiga rumus dalam Quran Surah Al-Ashr. Setiap bertambah hari, bertambah umur, kita itu merugi kecuali tiga golongan kelompok yang beruntung. Nah buat sahabat-sahabat yang merencanakan untuk berumahtangga silakan semak panduan berikut:

Pertama adalah rumahtangga yang selalu berfikir keras bagaimana keyakinan kepada Allah terus meningkat. Tidak ada orang ikhlas kecuali yakin kepada Allah. Tidak ada sabar kecuali kenal kepada Allah. Tidak ada orang zuhud kecuali orang yang tahu kekayaan Allah. Tidak ada orang tawadhu' kecuali orang yang tahu kehebatan Allah. Makin akrab dan kenal dengan Allah pasti akan memberi kesan positif dalam diri kita. Setiap hari dalam hidup kita seharusnya difikirkan bagaimana kita dekat dengan Allah. Kalau Allah sudah mencintai mahluk segala urusan akan beres.


Oleh itu, apa pun yang ada dirumah harus menjadi asbab kepada kita untuk mendekatkan diri kepada Allah. Beli barang apa pun harus yang disukai Allah. Supaya rumah kita menjadi rumah yang disukai Allah. Boleh memiliki barang yang bagus tanpa diwarnai dengan takabur. Bukan perkara mahal atau murah, bagus atau tidak tetapi apakah nanti mampu dipertanggungjawabk an disisi Allah atau tidak. Bahkan dalam mendengar lagu yang disukai Allah siapa tahu kita dipanggil Allah ketika mendengar lagu. Rumah kita harus Allah oriented. Kaligrafi dengan tulisan Allah. Kita senang melihat rumah mewah dan islami. Jadikan semua harta jadi dakwah mulai kenderaan sampai rumah.


Apa yang kita fikirkan, Allah sudah mengetahui apa yang kita fikirkan. Yang harus kita fikirkan adalah bagaimana dekat dengan Allah, selanjutnya Allah yang akan mengurus. Kalau hubungan kita dengan Allah bagus semua akan beres. Barangsiapa yang dekat dengan Allah, akan diberi jalan keluar setiap urusannya. Dan dijamin dengan rezeki dari tempat yang tidak diduga-duga. Dan barang siapa hatinya yakin Allah yang punya segalanya, akan dicukupkan segala keperluannya. Jadi bukan dunia ini yang menjadi masalah tetapi hubungan kita dengan Allah-lah masalahnya.


Kedua adalah rumahtangga yang paling produktif dalam kebaikan. Wang paling berkah adalah wang yang paling tinggi produktivitinya. Kaya boleh asal produktif. Boleh mempunyai rumah banyak asal diniatkan agar berkah demi Allah itu akan beruntung. Kerana itu, teruslah mencari wang. Bukan untuk memperkaya diri semata-mata tetapi bersedia pula untuk mengagihkannya untuk ummah yang memerlukan. Sedekah itu tidak akan mengurangi harta kita kecuali bertambah. Jadi fikiran kita bukan akan apa kita dapat? Tapi apa yang boleh kita perbuat? Orang beruntung setiap waktu fikirannya produktif mengenai kebaikan. Selagi hidup, lakukan yang terbaik, sesudah mati kita tidak aad upaya lagi. Kalau sudah melaksanakannya, nanti Allah yang akan memberi, itulah namanya rezeki. Orang yang beruntung adalah orang yang paling produktif kebaikannya.

Ketiga adalah rumahtangga yang dihiasi saling nasihat menasihati dalam kebenaran dan kesabaran. Kata-kata terbaik yang kita katakan adalah meminta pandangan dan nasihat. Ayah meminta nasihat anak atau isteri, niscaya tidak akan kehilangan wibawa.. Dan kita tidak mampu menjadi penasihat yang baik sebelum ia menjadi orang yang boleh dinasihati. Tidak akan mampu kita memberi nasihat jika kita tidak boleh menerima nasihat. Nikmatilah nasihat sebagai rezeki dan bukti kesuksesan hidup. Sayang, hidup hanya sekali dan sebentar, namun malang kita tertipu dengan diri sendiri kerana melayan nafsu dan dunia. Fikirkan sekarang, jangan bertangguh dalam merubah diri dan keluarga untuk hampir kepada Allah.

5 Tempat terkotor di dunia.

5 Tempat terkotor di dunia.

Mungkin Setiap orang mengimpikan tempat aman, selamat dan bersih untuk meneruskan survival hidup di dunia ini. Didalam lingkungan Negara kita mungkin persoalan diatas mempunyai jawapannya. Tetapi tahukah anda dunia ini sudah jauh binasa dan mungkin tidak dapat diselamatkan lagi….

1) Chernobyl, Ukraine


Bandar Chernobyl terkenal dengan letupan Reaktor Nuklear pada tahun 80an yang menyebabkan radiasi tersebar ratusan kilometer malah 100 kali lebih besar dari kesan Bom Atom di Hiroshima & Nagasaki. Dengan kepadatan penduduk 135 000 orang keseluruhan kota Chernobyl telah di kuarantin sehingga kini setelah puluhan tahun masih lagi terdapat “zon berbahaya� seluas 19batu persegi, di mana tidak ada satu kehidupan yang berada disana.

2)Dzerzinsk, Russia


Dzerzinsk mempunyai populasi 300 000 orang dan ianya hasil dari pencemaran “Senjata Kimia� Perang Dingin antara US dan USSR, Bandar ini merupakan tempat Pengilangan & simpanan terbesar Senjata Kimia Tentera USSR. Toxic kimia merebak keseluruh system pengairan menyebabkan kadar kematian yang tinggi dihadapi penduduk Dzerzinsk

3) Linfen, China


Linfen China bukanlah satu-satunya Bandar yang terkotor di China, Perlombogan Arang Batu adalah aktiviti utama di Bandar ini. menyebabkan sulfur dioksida & Carbon Monoxide tersebar diudara, kabus perang adalah permandangn biasa bg Linfen. Ianya juga banyak memberi efek terhadap pencemaran Air di bandar ini.

4) Mailuu-Suu, Kyrgyzstan


Bandar Mailuu-Suu, Kyrgyzstan sering dilanda mala-petaka. Ianya merupakan salah satu tempat pemprosesan Uranium terbeasr di dunia. Pembuatan Bom Atom adalah Tujuan kepada perlombongan Uranium ini, setiap tahun hamper 1.96 juta cubic meter hasil perlombongan sisa radioaktif.

5) Norlisk, Russia


Bandar Norlisk, Russia pusat perlombongan bijih besi terbesar di dunia, Bandar yang didiami puluhan ribu buruh ini hanya untuk satu tujuan iaitu bekerja melombong bijih besi. Mengikut Pertubuhan Kawalan pencemaran PBB bahan aktif yang tersebar di udara Norlisk adalah Strontium-90, Cesium-137 and lesser evils, including hydrogen sulfide.

Khamis, Februari 26, 2009

Omar Suleiman: Kesepakatan Faksi Palestina Tanda Istimewa Sejarah Bangsa


Omar Suleiman: Kesepakatan Faksi Palestina Tanda Istimewa Sejarah Bangsa
[ 26/02/2009 - 11:39 ]

Kairo – Infopalestina: Kepala Badan Intelijen di Mesir, Omar Suleiman menegaskan bahwa pertemuan faksi-faksi Palestina di Kairo bertujuan mengakhiri perpecahan nasinal dan bekerja mewujudkan harapan dan cita-cita rakyat Palestina dalam membentuk sebuah pemerintah persatuan nasional yang mencakup semua golongan. Juga untuk bekerja menghapuskan pengaruh-pengaruh dari kejahatan agresi Israel terakhir di Jalur Gaza dan memulai proses rekonstruksi di sana.

Pada pembukaan konferensi rekonsiliasi nasional Kamis pagi ini (26/2) dengan dihadiri oleh semua faksi Palestina terutama Hamas dan Fatah, Sulaiman menegaskan bahwa kepedulian Mesir terkait dengan masalah Palestina kewajiban suci dan tanggung jawab nasional serta sebagai bentuk penerapan piagam kehormatan, dan Mesir tidak akan melepaskan diri dari masalah-masalah bangsa Arab.

Sulaiman meminta kepada semua faksi-faksi Palestina dan pemerintah otoritasnya untuk mengesampingkan perbedaan dan menjauhi tarikan-tarikan kepentingan Negara-negara kawasan, mereka juga harus bekerja sama mengakhiri situasi perpecahan. Ia menegaskan bahwa pertemuan di Kairo dilakukan dalam situasi pengecualian dari situasi dikawasan, khususnya masalah Palestina. Ia mengatakan bahwa harapan-harapan semakin meningkat sehingga mendorong terlaksananya pertemuan ini. Ia mengatakan, hasil dari pertemuan ini akan menjadi tanda pemisah dalam sejarah bangsa Palestina dan cahaya harapan yang mengalihkan realitas Palestina kepada harapan-harapan baru.

Sulaiman menjelaskan bahwa akan ada pembentukan “lima komite” untuk membicarakan rekontruksi badan keamanan, pemilu, rekonsiliasi nasional dan modernisasi dari Palestine Liberation Organization (PLO), dan rekonstruksi Gaza, dan pekerjaannya akan dimulai 8 Maret depan.

Pertemuan-pertemuan dialog nasional Palestina ini dimulai Kamis pagi ini, dengan partisipasi dari 12 faksi-faksi Palestina, atau dua jam setelah kesepakatan Hamas dan Fatah untuk menghentikan provokasi media antar mereka dan pembebasan bertahap tahanan politik dari kedua belah pihak Tepi Barat dan Jalur Gaza, dan mencegah adanya penangkapan baru. (bn-bsyr)

Hamas: Dialog Nasional Sarana Penyelamat, Bukan Sekadar Taktik Politik


Hamas: Dialog Nasional Sarana Penyelamat, Bukan Sekadar Taktik Politik
[ 26/02/2009 - 11:50 ]

Gaza – Infopalestina: Ismail Haniyeh, PM Palestina menegaskan bahwa dialog nasional adalah cara untuk menyelamatkan bangsa dan bukan taktik politik. Ia menekankan bahwa prioritas Pemerintahannya dan gerakan Hamas adalah murni untuk mencapai rekonsiliasi nasional.

Dalam sebuah wawancara eksklusif dengan Infopalestina sebelum dimulai dialog nasional Palestina secara resmi Kamis (26/2), Haniyeh menentukan enam tujuan dasar dialog Palestina kali ini. Ia menegaskan bahwa dialog ini merupakan jembatan menuju jembatan menuju penegakan prinsip-prinsip dan hak-hak rakyat Palestina; menjaga martabat bangsa Palestina, ketegaran dan pengorbanannya dalam berjuang; mewujudkan dan mencapai terwujudkan referensi politik tingkat tinggi melalui rekontruksi Palestine Liberation Organization (PLO) berdasarkan system demokrasi baru; dan mencapai Palestina pemerintah nasional yang tidak tunduk pada tekanan eksternal dan regional dan merekonntruksi badan keamanan berdasarkan dasar-dasr nasional dan jauh dari kerjasama dengan Israel dan menjaga hak rakyat Palestina dalam melakukan perlawanan.

Perdana Menteri Palestina ini menegaskan bahwa kesepakatan Kairo, Piagam Kesepaktan Nasional (Palestina), Kesepakatan Mekah, dan pekerjaan panjang secara bersama-sama dalam komite pengawas Intifadhah di Jalur Gaza serta Badan Koordinasi antar Faksi Palestina merupakan pembumian kuat untuk menyukseskan dialog Palestina.

Haniyeh menegaskan bahwa prioritas Palestina setelah peperangan dari "Al-Furqan" pada tahap ini adalah segera memberikan bantuan yang merupakan proses berkelanjutan, pembebasan blokade dan rekonstruksi Jalur Gaza. Ia menekankan kebutuhan darurat Palestina terhadap politisi masalah ini agar tidak dilecehkan oleh Israel.

Haniyeh mengibarkan slogan mitra dalam ketegaran dan mitra dalam rekonstruksi Jalur Gaza.

Mengenai hubungan dengan Republik Mesir, Haniyah menekankan bahwa hal ini merupakan pilihan strategis dan bukan kepentingan sementara. Ia mengatakan, Hamas komitmen dengan langkah-langkah pasti dalam perjalanan membangun hubungan ini dengan cara menjaga keamanan nasional Mesir dan ikut campur dalam urusan internal serta menjaga jarak dalam berbagai perbedaan politik.

Berkaitan dengan perkembangan yang tenang dan tahanan, Haniyeh berkata: "Kami tertangkap dengan kepentingan rakyat kita dan kita dapat melakukan hal ini menarik," katanya, merujuk kepada mundur dari jabatannya pada suatu pemahaman dengan kepemimpinan di Mesir tenang dan atap dan tuntutan dan mekanisme.
Haniya menilai bahwa hasil pemilu Israel akan berdampak semakin meningkatnya kesulitan Israel sendiri. Sebab mereka semakin tidak stabil dalam menentukan kebijakan politk internal. Ia menegaskan bahwa hasil pemilu ini membuktikan kegagalan perang atas Gaza.

Ia menegaskan bahwa ketegaran rakyat Palestina dan komitmen mereka dengan hak-haknya justru akan membenani Israel. Ini disampaikan Haniya karena ada sejumlah pihak yang menakuti karena yang berkuasa di Israel sekarang adalah kanan ekstrim. Haniyah menyitir ayat Al-Quran:

“Itulah setan yang menakuti wali-wali-Nya (Allah), maka jangan takut kepada mereka, namun takutlah kepadanya jika kalian beriman,” (Ali-Imran: 175). (bn-bsyr)

Hamas dan Fatah Sepakat Hentikan Perang Media dan Pembebasan Napol


Hamas dan Fatah Sepakat Hentikan Perang Media dan Pembebasan Napol
[ 26/02/2009 - 03:53 ]
Mahmud Zehar (Hamas) dan Azam al Ahmad (Fatah) di Kairo, Mesir

Kairo – Infopalestina: Gerakan Hamas dan Fatah menyatakan telah mencapai kesepahaman seputar dialog rekonsiliasi nasional. Yaitu berupa penghentian seluruh propaganda media dari kedua belah pihak, penghentian penangkapan politik dan komitmen penuh pembebasan seluruh tahanan politik.

Hal tersebut disampaikan dalam konferensi pers, Rabu (25/03), dari petinggi gerakan Hamas Mahmud Zehar dan petinggi gerakan Hamas Azam al Ahmad. Konferensi pers dilakukan setelah selesai dialog nasional Palestina antara kedua gerakan di Kairo yang dimediatori Mesir. Kedua belah pihak sepakat membentuk dua komisi yang salah satunya di Tepi Barat dan yang satu lagi di Jalur Gaza untuk membahas masalah tahanan.

Suasana positif menyelimuti pertemuan rekonsiliasi yang diadakan di Kairo ini, sebelum diadakan pertemuan-pertemuan rekonsilisi menyeluduh dengan semua faksi Palestina hari ini, Kamis (26/02). Kedua gerakan saling berjanji membebaskan para tahanan politik di Tepi Barat dan Jalur Gaza serta menghentikan propaganda media dalam inisiatif etikad yang baik.

Dalam pertemuan ini delegasi dari Hamas dipimpin oleh anggota biro politik Hamas Dr. Musa Abu Marzuq. Sementara delegasi Fatah dipimpin ole Ahmad Qurai’. Pembicaraan berlangsung antara keduanya yang dimediatori oleh direktur intelijen Mesir Umar Sulaiman. (seto)

Apa itu Terorisme?

Apa itu Terorisme?
[ 26/02/2009 - 11:07 ]

Dr. William Nassar
Sudah menjadi adat yang lazim bahwa semua yang dilakukan Amerika Serikat di dunia didasarkan atas satu slogan "memerangi terorisme."
Sekilas, ini tampaknya sangat indah, manusiawi sehingga secara otomatis seakan mengantarkan kepada nilai-nilai "toleransi, keadilan dalam hubungan internasional dan kemanusiaan."
Namun sebenarnya, seperti yang diketahui semua orang, kecuali mereka yang mengubah kiblatnya ke Gedung Putih, bahwa tujuan Amerika Serikat mengibarkan benar-benar berbeda dan jauh nilai-nilai kemanusiaan.
Amerika Serikat adalah negara pertama yang melakukan dan masih terus melalukan tindakan terorisme dengan berbagai bentuk dan macamnya.

Mulai dari pembersihan etnis asli Amerika Utara yang dikenal dengan bangsa Indian Merah, perdagangan budak, rasisme diskriminasi terhadap warga kulit hitam Amerika, penindasan dan terorisme terhadap Amerika Latin dan semua negaranya, perang atas Vietnam dan India Cina, pembunuhan demokratis Salvador Allende Presiden terpilih Chile secara demokratis, blokade Cuba, pemusnahan Irak dan tindakan paling jahat terhadap mereka, dukungan mutlak kepada fasis rezim Israel “Nazi” dalam penjajahannya di Palestina, dukungannya terhadap Israel mencaplok Libanon dan semua Libanon, dan terakhir tetapi bukan paling akhir, upaya gagal dalam mencoba membunuh Gaza ibukota ketegaran Arab.

Makna terorisme dalam kamus Amerika sudah sangat jelas, tidak memerlukan tenaga ahli untuk menterjemahkan dan menjelaskan. Kesimpulannya seperti berikut:

- Kata atau lagu atau puisi yang ditulis dengan tujuan melawan politik Amerika yang keji.

- Semua tindakan yang menolak tunduk kepada politik Amerika. Ini berarti membela dan mendukung semua keadilan masuk dalam jenis jenis terorisme.

- Setiap upaya untuk mempertahankan hak-hak di negara kami adalah tindakan teroris.

- Setiap upaya untuk membela dan mempertahankan sejarah, peradaban, budaya adalah tindakan teroris.

- Setiap upaya untuk menolak budaya Mc Donald dan Coca-Cola adalah tindakan terorisme.

- Setiap upaya untuk mempertahankan kebutuhan harian kami adalah tindakan terorisme.

- Seruan perdamaian, solidaritas dan persaudaraan kemanusiaan, atau seruan kepada kebebasan untuk mencapai kehidupan yang lebih baik tanpa ada kelaparan atau penyakit atau rasa takut adalah tindakan terorisme.

Yang lebih kejam adalah karena definisi terorisme Amerika ini diadopsi oleh dunia Arab.

Semua konsep global tentang terorisme dikenakan kepada level politik, sosial, atau bahkan anggota aktivis yang menentang slogan Amerika yang busuk ini.
Maka, perjuangan untuk meruntuhkan dan menggagalkan politik Amerika ini tidak hanya harus menjadi aksi solidaritas. Namun ini menjadi kewajiban moral di pundak setiap manusia yang mencinta perdamaian, keadilan dan kehidupan mulia.
Perjuangan menentang kebijakan-kebijakan Amerika Serikat dan upaya mereka mengontrol dan menghegemoni dunia atau menjadi kewajiban internasional.
Setelah semuanya jelas, seruan dari semua kekuatan politik, sipil, sosial dan budaya di Eropa, Amerika Latin, Amerika Utara dan tentu saja negara-negara Arab secara khusus untuk bersatu dan melawan terorisme Amerika, yang pasti akan mengarah kepada penindasan negara-negara atau bangsa lain, bahkan akan memberangus suara kebebasan dimanapun berada, merupakan seruan wajib dari sisi moral dan kemanusiaan untuk masa depan anak-anak di masa depan, dan agar bumi mengakomodasi semua manusia secara luas dan lega.
*Dr. William Nassar, pengarang musik dan seorang aktivis politik yang tinggal di pengasingan. Ia juga anggota dari Komite Tinggi Al-Quds Ibukota Budaya Arab 2009. (bn-bsyr)

Hilary Clinton Ingatkan Bahaya Berlanjutnya Blokade Jalur Gaza


Hilary Clinton Ingatkan Bahaya Berlanjutnya Blokade Jalur Gaza
[ 26/02/2009 - 04:14 ]

Alquds – Infopalestina: Surat kabar Israel "Haaretz" mengutip sumber politik senior Amerika mengungkapkan bahwa Menlu Amerika Hillary Clinton telah mengirim surat kepada pemerintah Israel di Yerusalem. Dia mengingatkan bahaya , terus berlanjutnya blokade atas Jalur Gaza.

Dalam laporan pada Rabu (25/2) seperti telah dikutip Ha'aretz – koran ketiga yang paling banyak dibaca di Israel – dari sumber Israel yang mengatakan, "Para pejabat AS telah menyampaikan pandangan mereka kepada " Israel" bahwa pemerintah “Tel Aviv" tidak melakukan upaya cukup untuk mempercepat aliran barang dan bantuan kepada penduduk Jalur Gaza melalui perlintasan-perlintasan Jalur Gaza."

Menurut Ha’aretz, dalam menanggapi pernyataan-pernyataan ini Zionis Israel mengklaim bahwa berlanjutnya serangan Palestina di sepanjang perbatasan Gaza dengan Zionis Israel dan penolakan "Hamas" untuk membebaskan tentara Israel "Gilad Shalit"; adalah sebab utama keterlambatan masuknya barang ke dalam Jalur Gaza.

"Haaretz" menegaskan dalam laporannya bahwa pemerintah Amerika Serikat kembali menekankan menolak kebijakan isolasi di Jalur Gaza yang dikuasai gerakan Hamas sejak Juni 2007.

Dijadwalkan kunjungan Menlu Amerika Hillary Clinton Israel ini akan memakam waktu selama dua hari. Selama itu ia akan bertemu dengan para pejabat Israel dan Palestina untuk membahas cara menghidupkan kembali negosiasi antara kedua belah pihak. Terutama di era baru pemerintah Israel berhaluan kanan radikal yang dipimpin ketua partai "Likud", Benjamin Netanyahu. (seto)

Europe Campaign: Kritik Peres pada Eropa untuk Menutupi Kejahatan Penjajah


Europe Campaign: Kritik Peres pada Eropa untuk Menutupi Kejahatan Penjajah
[ 26/02/2009 - 04:24 ]

Brussels – Infopalestina: Europe Campaign untuk Pembebasan Blokade Gaza mengecam upaya Zionis Israel mengalihkan perhatian para pejabat Eropa dari "kejahatan perang" yang dilakukan oleh tentara pendudukan selama agresi di Jalur Gaza. Upaya ini menurutnya, "tidak akan berhasil". Karena kenyataan di lapangan adalah saksi atas kejahatan penjajah Israel.

Ketua Europe Campaign , Dr Arafat Madi, dalam pernyataan, Rabu (25/02), mengatakan, “Tuduhan yang dibuat oleh presiden Israel, Shimon Peres, selama pertemuan dengan Presiden Uni Eropa baru-baru ini, yang menyatakan bahwa dukungan Eropa kepada gerakan Hamas telah mencegah pencapaian perdamaian, tidak lain mengungkap upaya-upaya Israel Israel untuk menutupi serangkaian pembantaian yang belum pernah terjadi sebelumnya di dilakukan di Jalur Gaza selama dua puluh tiga hari, di mana lebih dari enam ribu Palestina syahid dan terluka, serta menghancurkan infrastruktur Jalur Gaza secara keseluruhan."

Dr. Madi menegaskan bahwa sikap presiden Israel itu mencerminkan ketakutan penjajah Israel, yaitu pengatahui Eropa akan hakikat yang terjadi di Jalur Gaza berupa kejahatn genosida, serta apa yang sedang dilakukan sekarang dengan menghalangi masuknya bantuan kemanusiaan. Hal yang justru menambahkan dampak perang yang menghancurkan di Jalur Gaza yang dilancarkan sebulan lalu itu. Menurutnya, seruan Israel ini sebagai bentuk intervensi langsung dalam kebijakan luar negeri Eropa.

Madi menegaskan, "Betapapun Israel memperindah protret kebrutalan yang dilakukan selama perang di Jalur Gaza, hal itu tidak akan mengubah fakta, bahwa Israel adalah entitas yang melakukan serangkaian kejahatan perang yang kengeriannya disaksikan seluruh dunia.” Dia mengingatkan bahwa kenyataan di lapangan menunjukan memburuknya situasi kemanusiaan di Jalur Gaza, yang pada dasarnya sudah hancur akibat blockade dzalim yang masih diberlakukan terhadap Jalur Gaza, yang kini sudah memasuki tahun ketiga berturut-turut. (seto)

Rasyq: Kedua Pihak Harus Memberi Konsesi Demi Persoalan Palestina


Rasyq: Kedua Pihak Harus Memberi Konsesi Demi Persoalan Palestina
[ 26/02/2009 - 04:39 ]

Kairo – Infopalestina: Izet Rasyq, anggota Biro Politik Islam Gerakan Hamas, menegaskan atmosfer dialog di Kairo dengan gerakan Fatah positif. Dia menyatakan harapannya terjadi pembebasan tahanan politik di Tepi Barat dalam beberapa hari ke depan.

Kepada Aljazeera News, Rabu (25/2), Rasyq menjelaskan bahwa pembebasan tahanan politik yang sudah dilakukan hanyalah sedikit dan tidak cukup. Dia menekankan perlunya untuk melepaskan lebih banyak lagi sampai disudahinya kasus ini.

Mengenai penilaiannya pada atmosfer dialog di Kairo, ia berkata, "Atmosfir dalam pertemuan kemarin dan hari ini positif dan menjanjikan. Ada harapan bahwa kita sedang masuk dalam mekanisme yang nyata untuk rekonsiliasi yang sesungguhnya."

Dia menegaskan bahwa dialog masih terus berlanjut, tidak dapat dinilai secara final. Dia menekankan perlunya kedua pihak memberikan konsesi demi kepentingan persoalan Palestina.

Ia berkata, "Kami tidak memberikan konsesi kepada Zionis Israel. Namun demi memecahkan permasalahan dan kendala sesungguhnya yang ditempatkan di jalan rekonsiliasim dan kesepakatan Palestina, maka kedua belah pihak harus memberikan konsesi." Dia menambahkan, "Kami katakana kepada saudara di Fatah, kami delegasi dari Hamas datang dengan pikiran dan hati terbuka. Kami datang dengan kemauan yang sebenarnya rekonsiliasi Palestina. Kami berharap hal yang sama pada saudara-saudara di Fatah." Dia mengisyaratkan perlunya menerjemahkan kata ke dalam perbuatan yang nyata dalam beberapa hari ke depan. (seto)

Jurnalis Mesir: Hamas dan Fatah Susun Pernyataan Bersama Mengenai Isu Tahanan


Jurnalis Mesir: Hamas dan Fatah Susun Pernyataan Bersama Mengenai Isu Tahanan
[ 26/02/2009 - 05:27 ]

Kairo – Infopalestina: Jurnalis Mesir, Ibrahim Aldarowy – seorang pakar urusan Palestina – menegaskan bahwa pertemuan antara delegasi dari Gerakan Hamas dan Gerakan Fatah, yang dimulai hari Selasa (24/02), sampai saat ini berjalan dengan suasana yang positif.

Dalam pernyataan khusus kepada koresponden Infopalestina, Aldarowy mengatakan, “Pertemuan antara delegasi dari Hamas dan Fatah yang dimulai Selasa, kemarin, untuk menenangkan dan menjernihkan suasana antara dua kelompok di bawah mediasi Mesir. Terutama dalam masalah penangkapan politik dan pertukaran informasi."

Dia menjelaskan bahwa pertemuan antara dua delegasi ini akan menggulirkan sebuah formulasi sebuah pernyataan bersama untuk menghapus perbedaan dalam isu-isu penangkapan politik dan pertukaran informasi. Dia menegaskan bahwa pernyataan ini merupakan proyek untuk menyelesaikan proses rekonsiliasi Palestina, yang akan dimulai Kamis pagi melalui pertemuan yang melibatkan semua faksi Palestina dalam pertemuan dialog "Palestina-Palestina" yang berlangsung di bawah naungan mediator Mesir.

Aldarowy menambahkan, “Pertemuan faksi-faksi Palestina dijadwalkan berlangsung hari Kamis ini yang akan dimulai dengan sidah protokoler pada sekjen faksi-faksi atau yang mewakilinya. Kemudian diikuti sidang lima komisi yang akan membahas masalah rekonsiliasi Palestina, pembentukan pemerintahan konsensus nasional, pemilu, PLO dan reformasi dinas keamanan.” Pertemuan ini mendapatkan pengawasan dari 7 negara Arab yang mensuvervisi kelima komisi ditambah mediator Mesir. (seto)

Masri: Dialog dan Rekonsiliasi Nasional Pilihan Strategi Hamas


Masri: Dialog dan Rekonsiliasi Nasional Pilihan Strategi Hamas
[ 26/02/2009 - 03:25 ]

Gaza – Infopalestina: Petinggi Gerakan Perlawanan Islam Hamas, yang juga anggota dewan legislatif Palestina, Mushir al Masri menegaskan bahwa dialog dan rekonsiliasi nasional keduanya adalah pilihan strategi gerakan. Dia menyerukan pembebasan dari agenda Zionis – Amerika dalam dialog nasional Palestina kali ini.

Dalam pernyataan pers, Rabu (25/02), Masri mengisyaratkan danya perubahan nisbi yang muncul belakangan pada bahasa gerakan Fatah terhadap dialog ini. Hal ini harus diterjemahkan dalam perbuatan melalui pembebasan para tahanan politik dan penghentian provokasi. Dia menegaskan pembebasan sebagian tahanan politik di Tepi Barat adalah satu langkah menuju arah yang benar. Namun itu tidak cukup. Karena ada lebih dari 500 tahanan politik di Tepi Barat.

Masri menjelaskan bahwa terikat dengan agenda Zionis – Amerika telah menghasilkan koordinasi keamanan dengan penjajah Zionis Israel. Koordinasi keamanan yang bekerja untuk menghabisi perlawanan, melucuti senjata perlawanan dan menangkap ratusan mujahidin Palestina. Dia menegaskan bahwa dialog-dialog awal antara gerakan Hamas dan Hamas adalah untuk mengurangi rintangan dan menciptakan iklim yang tenah, khususnya pembebasan para tahanan politik.

Dia menegaskan bahwa Hamas pergi ke dialog dengan akal dan hati terbuka tanpa persyaratan sebelumnya. Agar dialog didasarkan pada kesepahaman sebelumnya, seperti piagam rekonsiliasi nasional, kesepakatan Kairo dan Makkah, serta komitmen pada hak-hak dan prinsip-prinsip Palestina dan membela perlawanan. (seto)

Komite Perlawanan: Dengan Pengorbanannya Rakyat Layak Mendapatkan Persatuan


Komite Perlawanan: Dengan Pengorbanannya Rakyat Layak Mendapatkan Persatuan
[ 26/02/2009 - 03:23 ]

Gaza – Infopalestina: Pimpinan Komite perlawanan Rakyat dan sayap militernya, Brigade Shalahuddin, menyerukan kepada semua pihak agar perang Gaza dengan hasilnya yang sulit menjadi pembangkit yang membangunkan nurani Palestina dan Arab. Komite perlawanan khawatir kegagalan dalam dialog kali ini akan menjadi alasan dan pembenar untuk tidak membangun kembali Jalur Gaza dan membebaskan blockade. Sebagai gantinya akan terjadi kehancuran dan kengerian dan semua pihak di bawah resiko tanggung jawab.

Dalam pernyataan, Rabu (25/02), Komite Perlawanan Rakyat menyerukan kepada semua pihak, khususnya Arab agar berada pada jarak yang sama dari berbagai kelompok Palestina. Agar berupaya mengakurkan dan menyelesaikan perselisihan. Karena tidak adanya stabilitas di Palestina akan memantul ke seluruh kawasan. Komite mengingatkan warga Gaza dan rakyat Palestina bisa kehilangan harapan. Karena siapa saja yang kehilangan harapan maka akan memberikan dirinya hak untuk melakukan apa saja.

Komite mengungkapkan harapannya terjadi rekonsiliasi Palestina dan Arab. “Semua rakyat Palestina sedang menunggu dengan penuh kesabaran kembalinya persatuan Palestina di bawah panji perlawanan dan jihad untuk mengusir penjajah dari tanah kita yang dirampas di depan mata seluruh dunia,” tegasnya.

Komite menjelaskan, “Setelah perang, semua pihak mengetahui bahwa musuh membidik eksistensi kita semua. Untuk itu, persatuan Palestina menjadi kebutuhan yang mendesak. Karena pisau perselisihan bisa memakan gading kita dari dua sisinya yang tajam. Maka tidak ada artinya maju dalam perselisihan dan mengobarkan perasaan perpecahan.”

Komite menyatakan menyambut baik kesediaan gerakan Fatah dan Hamas mengatasi krisis dan membuang perselisihan. Untuk itu pihaknya berharap segera sampai pada kesepakatan yang mengembalikan keamanan kepada rakyat dan kepercayaan mereka pada diri sendiri. Untuk itu diingatkan kepada keduanya bahwa penjajah tidak menginginkan rekonsiliasi terjadi dan selalu melakukan upaya agar tetap terjadi perselisihan antara Tepi Barat dan Jalur Gaza agar bisa mendukung proyek Zionis Israel di kawasan. (seto)

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN