PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Jumaat, Disember 19, 2008

Memperingati Tragedi Memali

Memperingati Tragedi Memali

Dilulus terbit pada Thursday, December 18 @ 09:55:33 MYT oleh TokPenghulu

Oleh al-bakistani

"Mungkin kini kita agak kurang mengingati lagi tragedy Memali yang membariskan pejuang-pejuang Islam yang syahid ekoran mempertahankan hak mereka yang mahu di tangkap oleh Kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh UMNO/BN laknatullah Alaih.

Dengan kejadian ini, membuktikan bahawa UMNO/BN merupakan satu-satunya parti Assobiyyah melayu yang sedang memerintah, dan sewajarnya dihapuskan dan lupuskan dari muka bumi Allah SWT ini.

Sabda Nabi SAW;

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya;
“bukan dari kalangan kami mereka yang menyeru kepada assobiyyah, bukan dari kalangan kami mereka yang berbunuh-bunuhan kerana assobiyyah, bukan dari kalangan kami mereka yang mati atas dasar assobiyyah[1]”

Dalam menafsirkan Assobiyyah, Imam Al-Manawi telah menyatakan dalam kitab kitab Aun Al-Ma’bud, bahawa beliau menyebut;

أَيْ مَنْ يَدْعُو النَّاس إِلَى الِاجْتِمَاع عَلَى عَصَبِيَّة وَهِيَ مُعَاوَنَة الظَّالِم

Maksudnya;
“iaitu mereka yang menyeru manusia kepada perhimpunan atas assobiyyah, iaitu memberi bantuan kepada orang zalim[2]”

Lantaran ianya adalah parti yang tidak Islam, bahkan melakukan kezaliman, maka UMNO/BN merupakan parti yang jijik dan kotor.

Dikeranakan kewujudannya, menyebabkan rakyat Malaysia ditimpa dengan berbagai bencana, bermula bencana moral hinggakan bencana aqidah. Pemimpin-pemimpinya pula, demi mempertahankan “perut-perut” dan “dibawah perut” mereka, sanggup membunuh dan menjahanamkan sesiapa sahaja yang mahu menghalang kerakusan mereka.

antara bukti kezaliman itu adalah dengan kejadian Memali yang kini agak dilupai. Kejadian yang berlaku pada 18 september 1985 (menurut UMNO, kejadian itu berlaku pada 19 September), yang membariskan kematian 14 orang pejuang Islam yang tidak bersalah, diserang dengan kereta kebal, sedangkan mereka hanya bersenjatakan parang, bahkan ada yang tidak bersenjata langsung.

UMNO PENAKUT

Jika dilihat balik tragedy ini, didapati ianya rentetan dari penangkapan beberapa orang tokoh dalam PAS yang disumbat dalam ISA, iaitu Mat Sabu, Suhaimi Saad dan Bunyamin Yaakob.

Antara yang hendak dikenakan penangkapan itu adalah As-Syahid Ustaz Ibrahim Mahmood, atau lebih dikenali sebagai ustaz Ibrahim Libya.

Beliau merupakan seorang yang pernah berkhidmat di Pusat Islam Kuala Lumpur sebagai pegawai dakwah. Beliau mempunyai pendidikan di India, Mesir dan Libya.

Menurut maklumatnya, didapati As-Syahid merupakan pendakwah yang berjaya dan terbaik semasa berkhidmat di Pusat Islam, sehinggakan amat disenangi oleh pegawai-pegawai agama di pusat Islam ketika itu.

Pun begitu, keterlibatan beliau dengan Pusat Islam tidak begitu lama. Beliau pun berhenti pada penghujung tahun 1978, dan terus balik kekampungnya memali dan bergiat cergas dalam PAS.

Pada tahun 1982 beliau sempat bertanding dalam pilihanraya, iaitu di DUN Bayu sebagai Calon PAS, tetapi tidak mencapai kemenangan.

Ustaz Ibrahim bukanlah seorang yang sempat mencipta nama setara Tuan Guru Haji Abdul Hadi awang, yang ketika itu amat dikagumi oleh rata-rata rakyat Malaysia, pun begitu, rangking beliau ketika itu agak tidak jauh terkebelakang dari Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat yang ketika itu menjadi Ketua Dewan Ulama PAS pernah memuji dan kagum dengan ucapan yang disampaikan oleh ustaz Ibrahim Libya, lebih-lebih lagi ketika memperkatakan soal Jihad Fi sabilillah.

Memandangkan kehebatan beliau dalam pidato, menyebabkan pihak kerajaan amat gerun dan mengisytiharkan agar beliau ditangkap dan ditahan dibawah akta ISA yang zalim, seperti penahanan yang telah dikenakan kepada Mat Sabu, Suhaimi saad dan Bunyamin Yaakob.

Mengetahui keinginan pihak kerajaan, menyebabkan Ustaz Ibrahim libya disembunyikan di Kampung Kerawai, Sik. Pun begitu, ketika itu Ustaz Ibrahim menyatakan bahawa beliau lebih rela mati syahid dari menyerah diri ditahan dibawah Akta ISA yang zalim.

Dengan kenyataan beliau itulah menyebabkan beliau sendiri mahu pulang ke Kampungnya Memali, iaitu dikampung dimana beliau mengajar di sebuah madrasah Usang. Di Madrasah itu, beliau mengajar kitab Mustika Hadis terbitan Jabatan perdana Menteri dan Kitab Futuh Al-Ghaib.

Ustaz Ibrahim sendiri pernah menyebut, daripada beliau ditangkap untuk disumbat dalam ISA, beliau rela menyerahkan diri jika beliau dibicarakan di mahkamah terbuka dimana beliau berpeluang membela diri. Jika tidak, maka beliau lebih rela mati syahid demi mempertahankan hak beliau yang tidak sepatutnya ditangkap secara zalim oleh pihak Kerajaan UMNO/BN.

Pengajian beliau di Madrasah berjalan seperti biasa, yang ketika itu anak-anak muridnya seramai 23 orang sahaja.

Dalam suasana tegang, pihak polis tetap berusaha hendak menangkap Ustaz Ibrahim, tetapi dihalang oleh sebilangan muridnya, sehinggakan berlaku beberapa perbincangan antara mereka dengan polis, tetapi Ustaz Ibrahim tetap berkeras untuk tidak menyerah diri, kerana beliau tidak berjaya dibuktikan bersalah oleh Polis.

Dalam keadaan gawat itu, pihak UMNO Baling berkeras mendesak supaya Ustaz Ibrahim ditangkap juga, disamping mendakwa, kononnya disekitar rumah dan madrasah ustaz Ibrahim terdapat senjata yang tertanam, yang mana semua itu adalah fitnah jahat dari UMNO Baling laknatullah Alaih.

Fitnah ini semakin hangat dimainkan oleh UMNO Baling, sehinggakan pada 21 oktober 1985, ketika pihak PAS baling mengadakan satu kuliah agama yang diadakan di madrasah Ustaz Ibrahim, yang guru jemputan adalah Ustaz Awang Bakar yang ketika itu memegang jawatan Ketua Dewan Ulama Negeri Terengganu, menyebabkan berlaku satu kejadian, yang mana pihak Polis telah mengadakan sekatan jalanraja.

Disebabkan kebiasaan orang kampung tidak mempunyai roadtax motor, menyebabkan mereka hadir di majlis kuliah agama itu dengan menaiki van.

Ada sebuah Van yang dipandu oleh Ustaz Yusuf bin Che Met telah ditahan oleh Polis. Apabila van itu di siasat, dijumpai sebilah pisau. Pisau itu adalah kegunaan untuk menyembelih kambing, yang biasa dibawa oleh orang-orang kampung ketika ada majlis makan kenduri dan majlis makan-makan.

Kewujudan sebilah pisau itu menjadi alasan utama mengatakan Ustaz Ibrahim Libya adalah gerakan pengganas di Baling.

Ekoran dari itulah, menyebabkan 18 oktober 1985, pihak polis telah menyerang Memali untuk menangkap Ustaz Ibrahim Libya. Pada jam 2 petang hari tersebut, ribuan polis yang kebanyakkannya adalah polis hutan mengadakan kepungan sekitar 2 kilometer sekeliling rumah dan madrasah Ustaz Ibrahim yang ketika itu Ustaz Ibrahim berada di rumah.

Apabila waktu malam, kepungan itu semakin hampir. Sehingga pada waktu subuhnya, iaitu selepas menunaikan solat subuh berjemaah, didapati pihak polis semakin ramai. yang mengikut ceritanya, bilangan mereka itu mencecah seramai 4 ribu orang, sedangkan di rumah Ustaz Ibrahim terdapat 50 orang anak muridnya yang mahu mempertahankan Ustaz Ibrahim Libya.

kira-kira jam 7.30 pagi, pegawai tinggi polis yang bernama Yahya Yeop Sani meminta pengawal di depan rumah Ustaz Ibrahim Libya, iaitu anak muridnya agar menyerahkan 3 orang kepada polis, iaitu Ustaz Ibrahim Libya, Ustaz Ahmad Hasan dan Saudara Yusuf Husin.

Memandangkan ketiga-tiga ini tidak mahu menyerahkan diri, menyebabkan 7.45 pagi, gas pemedih mata dilepaskan bertalu-talu ke arah Ustaz Ibrahim.

Apabila gas itu dilepaskan, menyebabkan 50 orang yang berada dalam rumah Ustaz Ibrahim kelam kabut, dan ketika itu dalam rumah Ustaz Ibrahim terhadap seorang anak Ustaz Ibrahim yang masih berumur 3 bulan.

Kemudian itu, Saudara Yusuf Husin mengarahkan agar pintu pagar rumah Ustaz Ibrahim dikunci, menyebabkan sekali lagi dua das tembakan bom asap kedengaran, tetapi kali ini mengena kepala Naziah Hasan, menyebabkan dia tersungkur pengsan dan kepalanya berdarah.

Melihat keadaan itu, Cikgu Syafie amat marah, menyebabkan beliau mengambil sebilah parang dan menghalau agar polis berundur, tetapi menyedihkan, tanpa belas kasihan pihak polis telah melepaskan satu tembakan dengan peluru hidup ke arah beliau, dan mengenai mata kanan beliau lalu rebah dan syahid di situ juga.

Keadaan semakin kalut, menyebabkan sebilangan muslimat yang hadir ketika itu membantah tindakan pihak polis, tetapi tetap tidak dihiraukan oleh pihak polis yang terus melepaskan tembakan gas ke arah dalam rumah Ustaz Ibrahim Libya.

Sejurus kemudian, kereta kebal polis merempuh masuk kawasan dan melepaskan tembakan. Beberapa orang rebah kena tembakan yang tidak berperi kemanusiaan itu. polis kemudiannya beredar dari situ sebentar, tetapi sejurus kemudian masuk semula ke kawasan trersebut dan melancarkan serangan kali kedua.

Melihat ramai anak muridnya yang sudah kena tembakan, menyebabkan Ustaz Ibrahim bertindak keluar dari bawah rumahnya dengan memegang sebilah parang.

Dikala itulah, Ustaz Ibrahim ditembak lalu syahid di situ juga. Menurut Saudara Yusuf Hussin, dikala As-Syahid Ustaz Ibrahim Libya diangkat oleh polis, beliau belum lagi syahid, tetapi sedang dalam nazak.

Dikala itu, Yusuf Husin menyatakan beliau mendengar seorang anggota polis mengherdik ”Sudah tembak, belum mampus juga”. (Alangkah bangsatnya si polis itu).

PENUTUP

Inilah kezaliman kerajaan UMNO/BN dalam menghadapi musuh parti mereka. Tidak diketahui siapa dalang sebenar dalam tragedi ini.

Ada pihak yang mendakwa, dalang tragedi ini adalah Tun Dr Mahathir yang memegang jawatan Perdana Menteri. Bahkan ada pula pihak lain mendakwa, dalang bagi tragedi ini adalah Musa Hitam yang ketika itu menjadi Timbalan Perdana Menteri. Tetapi, yang pastinya, kedua-dua tokoh yang diperselisihkan dalang dalam tragedi ini adalah pemimpin UMNO, yang kedua-duanya juga memimpin Barisan Nasional.

Perbicaraan kes ini sering kali ditangguhkan. Tidak diketahui sampai bila mahu perbicaraan ini akan selesai selagi UMNO/BN masih lagi memerintah.

Apakah dengan kejadian ini, kita mahu menyokong parti UMNO/BN lagi???? Apakah dengan kejadian ini, kita mahu menganggap mereka ini sebagai parti yang boleh dibuat kawan lagi???

Ingatlah !! inilah parti yang paling bangsat atas bumi Malaysia ini. Sesungguhnya, inilah parti yang jijik lagi kotor.

Sekian

Al-Bakistani

http://one-g.blogspot.com

abu_abdillah_azzam@yahoo.com


Sri Indah (B), Sg Buloh
15 disember 2008 * 5:16 pagi.

1 ulasan:

  1. Di dunia ini mereka ada segalanya...InsyaALLAH kita bisa tuntut ia di Akirat nanti...segala kejahatan dan kekejaman pada kita rakyat malaysia..InsyaALLAH....pastikan para pemimpin yang terlibat tak terlepas......

    BalasPadam

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN