PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Selasa, Mac 18, 2008

Mengundi Si Tunggul Kayu Bermuka Melayu!

Mengundi Si Tunggul Kayu Bermuka Melayu!
Posted on Tuesday, March 18 @ 11:02:13 MYT by greenboc
Analisis Isu Oleh brader_rez

"a
Brader Rez - Artikel ini telah dihantar ke ruangan forum Utusan Malaysia pada 16/03/2008 melalui email. Namun sehingga hari ini (18/03/2008) tidak disiarkan lagi. Mungkin tiulisan sebegini tidak sesuai dengan agenda Utusan ... .


Seminggu sudah ruangan forum diasajikan dengan surat dari pembaca utusan yang kecewa dengan tindakan orang Melayu yang mengundi pembangkang terutamanya DAP. Ada yang lebih ekstrim lagi melabelkan pengundi-pengundi Melayu ini sebagai pengkhianat bangsa.

Izinkan saya memberi sedikit analisis tentang apa yang telah terjadi kepada pengundi-pengundi Melayu pada PRU yang lepas. Terdapat dua pihak yang sepatutnya mengambil pengajaran dari “gelombang tsunami” yang telah melanda, iaitu Parti yang Memerintah dan juga Media Arus Perdana.

Jauh disudut hati saya, sebenarnya saya sungguh berbangga dengan pengundi-pengundi Melayu. Tidak salah jika saya katakan kematangan politik orang Melayu sudah meningkat dan merekalah antara salah satu faktor yang besar menyumbang kepada “gelombang tsunami” ini.

Ingin saya jelaskan bahawa demokrasi adalah satu sistem yang memberi kuasa kepada rakyat untuk memilih pemimpin mereka. Hirarki demokrasi sepatutnya dilihat dari sudut rakyat yang berada diatas dan kuasa diturunkan kepada pemimpin yang berada dibawah rakyat, bukan sebaliknya! Kuasa yang diberikan hanyalah sementara dan jika rakyat tidak berpuas hati, kuasa itu akan diberikan kepada orang lain pula.

Jika kita berfikiran lebih matang dan terbuka, “swing” pada PRU yang lepas telah menunjukkan bahawa rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu sudah pandai menggunakan kuasa yang ada pada mereka! Tidakkah ini satu perkembangan yang bagus?

Pada pendapat saya, pengundi Melayu sudah bijak menggunakan kuasa rakyat ini untuk memberikan mesej yg jelas kepada Kerajaan BN bahawa terdapat beberapa isu rakyat yang tidak diselesaikan oleh BN dengan baik pada penggal yang lepas.

Kerajaan BN seharusnya memperhalusi apa kehendak rakyat yang tidak dipenuhi. Oleh itu kenyataan dari UMNO Pulau Pinang yang disiarkan di TV3 yang mengesyorkan agar kerajaan Pusat menghentikan projek-projek mega di Pulau Pinang bagi saya merupakan satu kenyataan yang dangkal.



Rakyat mengundi pembangkang tidak semestinya mereka suka kepada pembangkang. Jika UMNO Pulau Pinang bersikap terbuka, sepatutnya mereka melihat kekalahan BN di Pulau Pinang berkemungkinan akibat dari kegagalan mereka membela nasib rakyat terutamanya orang Melayu di sana!

Pada ketika ini, UMNO Pulau Pinang seharusnya membuat kaji selidik apa yang sebenarnya keperluan oleh orang Melayu yang tidak dipenuhi oleh mereka sebelum ini? Menghukum rakyat Pulau Pinang kerana mengundi pembangkang akan membuatkan mereka lebih membenci UMNO dan BN. Jika UMNO Pulau Pinang ingin menunjukkan kuasa, sekarang lihat sendiri siapa yang lebih berkuasa? Rakyat atau Parti Memerintah??

Kepada mereka yang melabelkan orang Melayu yang mengundi pembangkang sebagai pengkhianat bangsa pula, ingin saya ajukan beberapa soalan.

Jika calon yang diletakkan adalah sebatang tunggul kayu yang bermuka Melayu , pengkhianat bangsakah kita jika kita tidak mahu mengundinya? Pengkhianat bangsakah kita jika kita mengundi seorang manusia berbangsa lain semata-mata ingin memberikan mesej, bahawa kita tidak mahu si tunggul kayu bermuka Melayu itu menjadi wakil kita?

Jika si tunggul kayu bermuka Melayu itu pula hanya sekadar menyusah dan membebankan lagi bangsa kita, pengkhinat bangsa jugakah kita jika tidak mengundinya??



Tentang kegusaran sesetengah pihak bahawa orang Melayu akan dipinggirkan kerana kuasa telah diberikan kepada DAP, sepatutnya ini tidak menjadi isu. Jika kita hayati apa erti demokrasi, kita sudah tahu bahawa kuasa terletak ditangan rakyat.

Kuasa yang telah diberikan kepada DAP hanyalah sementara. Jika mereka hanya mahu memerintah untuk sepenggal, silakan! Buatlah sesuka hati sepanjang tempoh pemerintahan kerana sampai masanya nanti, kuasa rakyat akan digunakan kembali!

Kemenangan pembangkang di Perak pula seharusnya memberi peringatan kepada parti-parti pembangkang terutamanya DAP bahawa mereka menang kerana orang Melayu sanggup mengundi mereka. Jika terdapat pertandingan tiga penjuru di antara DAP, BN dan PAS pada PRU yang lepas, saya percaya DAP tidak akan menang sebesar ini.

Walaupun DAP memperolehi lebih banyak kerusi berbanding PKR dan PAS, harus diingat bahawa negara kita mengamalkan sistem Demokrasi Berparlimen di bawah pentadbiran Raja Perlembagaan

Sultan mempunyai kuasa untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN). Andainya tiada persefahaman dicapai antara parti-parti yang menang di Perak dan Sultan pula berkenan untuk membubarkan DUN supaya pilihanraya boleh diadakan semula, pastinya parti yang paling rugi adalah DAP.

Pertandingan tiga penjuru pasti terjadi kerana DAP Pusat telah menunjukkan semacam mereka tidak boleh bekerjasama dengan PAS. Oleh kerana kematangan yang tinggi telah ditunjukkan oleh pengundi Melayu pada PRU yang lepas, besar kemungkinan PAS atau BN pula yang akan membolot kerusi DUN di Perak jika pilihanraya diadakan semula!

Kesimpulan yang ingin saya nyatakan disini adalah kita harus berbangga kerana orang Melayu kini merupakan faktor terbesar terhadap kegagalan atau kejayaan parti-parti yang bertanding pada pilihanraya. Orang Melayu sudah pandai menggunakan kuasa ini dan boleh “swing” jika ada yang tak kena.

Oleh itu pihak pertama yang harus mengambil pengajaran dari “Gelombang Tsunami” ini adalah Parti yang Memerintah. Jangan sesekali mengguris hati rakyat terutamanya orang Melayu jika tidak mahu menerima padahnya ketika pilihanraya nanti!

Tidak dinafikan bahawa media internet juga telah memainkan peranan yang besar terhadap “swing” pada PRU kali ini. Ini juga memberi peringatan kepada Media Arus Perdana bahawa apa sahaja berita yang disiarkan tidak lagi ditelan bulat-bulat oleh rakyat.

Sebarang percanggahan melampau yang disiarkan oleh Media Arus Perdana akan membuat rakyat bukan sahaja berasa jijik, malahan tempiasnya juga sampai kepada Kerajaan kerana rakyat mengganggap Media Arus Perdana telah dikuasai mereka.

Rakyat sekarang sudah bijak dan berpendidikan. Tidak perlu “memaksa” rakyat bagaimana harus rakyat berfikir kerana rakyat tahu berfikir sendiri. Lagi hebat “paksaan” yang diberikan, lagi hebat “penolakan” yang diberikan oleh rakyat. Akhirnya, apa sahaja yang disiarkan oleh Media Arus Perdana walaupun ianya benar dah sahih, tidak akan dipercayai langsung oleh rakyat!

Oleh itu, pihak yang kedua pula yang harus mengambil pengajaran adalah Media Arus Perdana termasuk Utusan sendiri! Hentikan propaganda murahan seperti apa yang dilakukan sepanjang minggu yang lepas. Perkara sebegini akan membuatkan rakyat semakin menjauhi Media Arus Perdana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN