PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Selasa, Mei 19, 2009

Angkara pembalakan? (Mesti BACA-Ambuyat)

Angkara pembalakan?

Dendam dipercayai menjadi punca sekumpulan anjing hutan mengganas dengan membaham haiwan ternakan di Felda Tenang, Besut, Terengganu baru-baru ini. Mengapakah haiwan itu semakin ‘dekat’ dengan manusia.




ISU melibatkan segerombolan anjing hutan yang mengganas lalu membaham lebih daripada 230 ekor lembu milik peneroka Felda Tenang, di Besut, Terengganu baru-baru ini begitu menggemparkan.

Kebimbangan yang dirasai penduduk bertambah apabila haiwan liar itu bergerak memasuki ladang pada waktu malam dengan sasarannya ternakan lembu milik peneroka.

Lebih aneh, bukan bahagian badan kambing atau ayam yang dimakannya, tetapi hati dan limpa lembu sahaja yang dibahamnya.

Anjing hutan atau nama saintifiknya Dhole (Canis Alpinus) lebih dikenali sebagai Asiatic Wild Dog, Red Dog atau Dhole.

Mempunyai bentuk fizikal yang lebih menyerupai anjing hutan Afrika dan anjing Bush, beratnya boleh mencecah sehingga 12 hingga 20 kilogram, manakala tingginya antara 43 hingga 55 sentimeter dengan panjang lebih satu meter.

Mamalia karnivor itu mempunyai tengkorak berbentuk kubah, pendek dan muncung yang luas. Tulang dahi dan rahang atasnya bersaiz besar. Begitu juga, saiz telinga yang besar dan bulat serta memiliki bentuk mata bertukup dengan iris matanya berwarna coklat gelap.


ANJING hutan tidak pandai mengepung atau membaham mangsa secara berkumpulan.


Bagi mamalia seperti serigala atau nama saintifiknya Canis Lupus, secara umumnya ia mempunyai ketinggian 60 hingga 80 sentimeter dan berat antara 23 hingga 59 kilogram. Terdapat juga spesies anjing yang memiliki bentuk fizikal mirip serigala, misalnya anjing Siberian Husky dan Samoyed. Mamalia itu juga adalah haiwan liar paling besar dalam keluarga Canidae.

Menjadi persoalan, adakah tabiat anjing hutan menyerupai serigala sewaktu membaham dan menyerang mangsanya?

"Asal usul anjing hutan adalah daripada serigala kelabu atau Grey Wolf. Dari segi kepintaran, serigala lebih cerdik berbanding anjing hutan, memandangkan saiz otaknya lebih besar daripada saiz otak anjing hutan.

"Serigala adalah sejenis haiwan yang cerdik dan mempunyai strategi untuk mengepung mangsa dalam satu kumpulan spesies yang sama.

"Anjing hutan tidak pandai untuk mengepung atau membaham secara berkumpulan. Haiwan itu akan menyerang mangsa secara bersendirian mahupun berkumpulan tanpa perlu melakukan strategi, sekiranya terlalu lapar," jelas Pengarah Zoo Negara, Dr. Mohamad Ngah ketika ditemui Kosmo! di Hulu Kelang, Ampang,
PEMBALAK yang menjadikan anjing sebagai penjaga kawasan dan kemudian melepaskannya antara faktor yang mendesak anjing mengancam ternakan penduduk kampung. - Gambar hiasan



DR. MOHAMAD NGAH


Selangor baru-baru ini. Kini, terdapat lebih daripada 400 spesies anjing di dunia. Spesies anjing domestik seperti German Shephard, Dalmatian, Bull Dog dan Doberman, manakala anjing hutan seperti Himalayan Wolf, Dhole, Indian Wolf dan Canis Sumatraensis.

Menyentuh mengenai apakah yang dimakan oleh anjing hutan dan serigala, Dr. Mohamad berkata, ia bergantung pada kekuatan gigi dan usia haiwan tersebut.

"Jangka hayat haiwan bergantung pada gigi. Sekiranya ia sudah lanjut usia, tidak mungkin ia akan memilih daging-daging yang keras, sebab tiada kemampuan untuk menggigit. Sebab itulah, ia lebih gemar memilih organ-organ dalam seperti limpa dan hati yang lebih lembut.

"Bagi haiwan yang masih muda dan bertenaga, mereka akan membaham secara berkumpulan dan biasanya, serangan yang dilakukan adalah menerkam dari kepala, perut dan kaki," katanya sambil memberitahu, haiwan yang masih bertenaga itu mampu meratah daging mangsa sehingga ke tulang.

Berdasarkan kajian, katanya, serigala tidak boleh dijinakkan walaupun telah dikacuk sejak kecil kerana tabiat dan unsur-unsur keganasan semula jadinya masih ada dalam diri.


TINDAKAN anjing hutan menyerang ternakan penduduk kampung berkemungkinan disebabkan sikap manusia itu sendiri.



DR. MOHAMMAD DANIAL FELIX


Berbeza pula dengan anjing, ia boleh dijadikan kawan dan dilatih untuk kegunaan manusia.

"Perasaan dendam? Memandangkan semua haiwan memiliki memori yang kuat, ia berupaya mengingati apa yang telah manusia lakukan terhadapnya.

"Walaupun sudah berjaya dijinakkan, lama-kelamaan perasaan lamanya itu akan timbul semula," katanya beza anjing hutan dan anjing liar ialah tempat tinggalnya. Anjing hutan tinggal di dalam hutan manakala anjing liar berasal daripada anjing belaan yang terbiar dan akhirnya menjadi liar.

Berbicara mengenai serangan anjing hutan yang mengganggu penduduk di Terengganu, seorang veterinar di Zoo Negara, Dr. Mohammad Danial Felix, berkata, semua spesies haiwan menyimpan perasaan takut terhadap manusia.

Katanya, kebiasaannya haiwan tidak mahu bertembung dengan manusia dan berusaha mengelaknya.

"Tindakan anjing hutan menyerang mangsa kemungkinan besar disebabkan sikap manusia itu sendiri," katanya.

Beliau memberi contoh bahawa kontraktor perumahan dan pembalak haram sering menjadikan anjing sebagai penjaga kawasan dan menganggap, menerusi salakan, musuh akan takut.

"Sebelum projek siap dijalankan, mereka tidak pernah gagal memberi anjing tersebut makanan.

"Tetapi setelah projek siap sepenuhnya, biasanya mereka melepaskan anjing tersebut tanpa pengawal dan penjagaan yang sepatutnya. Ini menyebabkan anjing berkenaan terbiar dan akhirnya menjadi liar.

"Ketika itulah, anjing-anjing tersebut terpaksa mencari sendiri makanan termasuk menjadikan haiwan ternakan penduduk kampung sebagai mangsa," jelasnya yang melihat ia sebagai satu situasi desakan hidup haiwan itu.


FAKTOR usia dan kekuatan gigi anjing hutan mempengaruhi jenis organ mangsa yang dilapahnya.


Justeru, katanya, setiap pihak sepatutnya memiliki kesedaran dan didikan yang sewajarnya dalam memastikan haiwan-haiwan tidak terbiar.

"Jangan terlalu mementingkan diri sendiri, akibatnya orang lain yang ditimpa padah," nasihatnya.

Pada satu perkembangan lain, Prof. Dr. Mohd. Hair Bejo dari Fakulti Perubatan Veterinar Universiti Putra Malaysia (UPM) dalam satu laporan Kosmo! pada 5 Mei lalu berpendapat, kejadian sekumpulan anjing hutan yang semakin buas menyerang haiwan ternakan mungkin ada kaitan dengan penyakit anjing gila atau rabies.

Katanya, kumpulan anjing hutan itu mungkin dijangkiti penyakit tersebut sehingga menyebabkan ia bertindak di luar kawalan dan lebih agresif.

"Disebabkan jangkitan itu, haiwan tersebut bukan sahaja mengancam ternakan tetapi juga manusia.

"Jika mangsa digigit, mereka boleh mengalami gangguan sistem saraf," katanya.

Beliau berkata, walaupun anjing hutan bersifat ganas, kes di Felda Tenang itu agak ganjil kerana haiwan terlibat sangat agresif sehingga kerap membaham haiwan ternakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN