PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Ahad, Mei 31, 2009

Ikon kenangan keluarga (Jaya Supermarket-ambuyat)

Ikon kenangan keluarga

Jaya Supermarket ialah mercu tanda paling popular di Petaling Jaya. Dalam usaha memberi wajah baru kepadanya, tiba-tiba ia runtuh dan mengorbankan nyawa. Namun, kenangan terhadapnya tidak pernah luntur.







DEKAT dengan taman perumahan, medan selera yang menghidangkan makanan lazat dan variasi kedai jualan yang memenuhi keperluan gaya hidup. Semua itu menjadi faktor penarik kunjungan orang ramai di sekitarnya yang ketika itu hanya dihiburkan program siaran Radio Televisyen Malaysia (RTM) di layar kaca.

Ketika belum banyak taman awam atau pusat hiburan yang benar-benar menggugat operasinya, bangunan itu jelas menjadi pilihan. Walaupun begitu, ia tidak terlalu sesak dengan anak-anak muda yang melepak tanpa arah tuju. Mungkin juga perkataan 'lepak' belum pun wujud sepanjang sedekad pertama kewujudannya.

Memang pusat beli-belah Jaya yang menempatkan Jaya Supermarket unggul untuk kunjungan keluarga sejak mula beroperasi pada tahun 1974. Menjadi pusat beli-belah pertama di Petaling Jaya dan antara yang tertua di Lembah Klang, ia muncul sebagai salah satu mercu tanda penting selain Jaya One, Hotel Armada, dan Masjid Bulat (Masjid Tun Abdul Aziz).

Memanggil-manggil pengunjung sekitar kejiranan Petaling Jaya hinggalah yang berada di luar lingkungannya, sambutan terhadap Jaya Supermarket tidak pernah luntur. Malah, ia dianggap terus cemerlang menawarkan 'khidmat kepada komuniti' hingga hari terakhir operasi iaitu pada 7 Februari tahun lalu.

Bangunan biru itu mempunyai empat tingkat kedai jualan, lima tingkat ruang pejabat, serta masing-masing satu aras tempat letak kereta iaitu di tingkat bawah tanah dan aras paling tinggi.

"Seingat saya, Jaya Supermarket merupakan tempat saya dan keluarga menghabiskan hujung minggu bersama. Kebetulan nenek saya tinggal di Seksyen 17, maka laluan kami pasti akan singgah di pasar raya itu," ujar penggiat dan pejuang seni tradisional, Eddin Khoo.

Anak kepada pasangan Profesor Tan Sri Khoo Kay Kim dan Puan Sri Rathi itu menambah, kehidupan zaman kecilnya begitu sinonim dengan perkembangan di sekeliling kawasan tersebut.

"Saya masih dapat membayangkan suatu masa dahulu saya dibawa keluarga melawat ke toko buku yang besar di situ iaitu Anthonian Book Store. Seksyen 14 juga dahulunya meriah kerana terdapat sebuah pasar, namun tapaknya sudah menjadi pusat beli-belah Metrojaya," imbasnya.




Masih segar dalam kotak memori Eddin tentang pekerjaan pertamanya di Jaya Supermarket. Menurutnya, selepas habis menuntut di kolej, dia dan sepupunya pernah dibayar untuk menyanyikan lagu-lagu Krismas di pusat beli-belah itu.

"Tiada siapa boleh lupa pada kedai buku dan kedai muzik yang memenuhi selera pengunjung setianya. Begitu juga dengan medan selera di situ. Golongan muda memang sentiasa ke Jaya Supermarket kerana tarikannya," ujarnya yang melabelkan bangunan yang kini runtuh itu sebagai pusat yang ideal untuk keluarga.

Kenangan membeli-belah

Bagi Presiden Persatuan Karyawan Malaysia, Freddie Fernandez, Jaya Shopping Centre meninggalkan banyak memori sepanjang beliau membesar di Petaling Jaya.

"Sepanjang tempoh akhir 70-an dan awal 80-an, di situlah tempat yang sering saya kunjungi setiap kali ada waktu senggang," ujarnya yang ketika itu masih bujang.


BANGUNAN biru Jaya Shopping Centre yang menempatkan Jaya Supermarket di Petaling Jaya menyimpan banyak kenangan komuniti setempat.


Tinggal di Seksyen 16, Freddie mengingati betapa seronoknya berbelanja di gedung St. Michael, selain mencari kaset kegemarannya di salah sebuah kedai muzik di situ.

"Kalau saya tidak silap, nama kedai muzik itu ialah Horizon," katanya yang turut berduka cita dengan berita mengenai tempat itu sekarang.

"Walaupun sudah ada banyak pusat tumpuan seumpamanya di sekitar Petaling Jaya, tiada yang dapat menendingi kemeriahan yang pernah wujud di situ," kata Freddie.

Lain pula yang bermain di fikiran seorang pengusaha bisnes kreatif di Bangsar Shopping Centre, Raja Yazmin Raja Ariffin, 30, apabila diajukan soalan tentang Jaya Supermarket.

"Zaman kanak-kanak yang paling saya ingat adalah sepanjang awal tahun 80-an. Agaknya tiada pusat beli-belah lain yang mempunyai tangga pusing di bahagian dalamnya.

"Di tangga itulah ketika kecil, saya dan adik-beradik saya berlumba untuk sampai ke aras yang lebih tinggi," kata Raja Yazmin yang banyak menghabiskan masa di rumah neneknya di Seksyen 14.


SEMUA tujuh orang mangsa korban runtuhan telah ditemui sementara kerja kawalan kawasan dan siasatan runtuhan sedang diperinci.


Tambahnya, banyak barangan keperluan dapur keluarganya juga dibeli dari cawangan Cold Storage di pasar raya itu.

Tidak dapat dinafikan, memori tetap akan berlalu dan beralih menjadi harapan baru. Namun, dalam usaha menjadikannya bangunan komersial tujuh tingkat dengan empat aras tempat letak kenderaan, projek wajah baru bangunan Jaya Supermarket ini dikejutkan dengan tragedi mengejutkan petang Khamis lalu.

Sekitar pukul 4.45 petang, bangunan ikonik yang sedang menjalani fasa pengubahsuaian itu runtuh tiba-tiba ketika lebih kurang 20 hingga 30 pekerja asing sedang menjalankan persediaan meruntuhkan salah satu blok bangunan tersebut. Seramai tujuh orang terkorban dalam tragedi itu.

Kontroversi

Sementara Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) sedang membuat siasatan tentang tragedi ini, pihak Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) mengesahkan maklumat tentang permohonan pemilik bangunan untuk membangunkan semula bangunan. Permohonan itu telah diluluskan pada Julai 2007.

Lebih mengejutkan di sebalik kejadian itu, Jabatan Keselamatan dan Kesihataan Pekerjaan (DOSH) mendedahkan bahawa tiada kelulusan diberikan untuk meruntuhkan pusat beli-belah Jaya.


PENDUDUK yang tinggal bersebelahan bangunan Jaya Supermarket diarah berpindah bagi memberi laluan kepada kerja-kerja perobohan dan pembersihan sisa runtuhan.


Pembangunan semula itu tidak disangka akan melibatkan penggunaan bahan letupan, seperti mana aduan yang disampaikan penduduk setempat yang menjadi 'saksi telinga' mengenai siri bunyi letupan.

Bangunan itu juga dipercayai runtuh kerana strukturnya tidak mampu menampung berat banyak jentera berat di atasnya. Ketika ia runtuh, terdapat lapan buah jentera penggali sedang beroperasi.

Ketua Pengarah DOSH, Datuk Johari Basri berkata, dalam mempertimbangkan permohonan pembangunan semula tapak bangunan itu, DOSH menyatakan bahawa ia tidak bersetuju dengan kaedah yang diguna pakai oleh pihak pemaju pembinaan.

Pastinya orang yang mampu mengenang masa lampau seperti Eddin dan Freddie berasa sedih dengan apa yang berlaku. Lebih-lebih lagi ia melibatkan mangsa yang terkorban dalam satu usaha memberikan sesuatu yang baru kepada komuniti setempat.

"Kita sentiasa berubah dan manusia tidak mampu menolak perubahan. Pada masa yang sama, kita sering terlupa tentang kenangan masa lalu," Eddin mengakhiri sambil menyampaikan rasa takziahnya pada mereka yang terkorban di bawah runtuhan Jaya Supermarket.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN