PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Jumaat, Mei 08, 2009

Punca mat rempit 'mengganas'

Kes muda mudi melibatkan diri dalam perlumbaan motosikal secara haram tanpa menghiraukan undang-undang lalu lintas serta mengganggu pengguna jalan raya perlu dilihat dalam perspektif psikologi remaja masa kini.

Penulis telah melakukan kajian terhadap kumpulan ini dua tahun yang lalu. Penulis menemu bual 300 orang remaja terbabit serta menghadiri perhimpunan bulanan kumpulan tersebut di sebuah kawasan peranginan di utara tanah air. Perhimpunan tersebut dihadiri oleh 1,000 orang ahli yang mewakili beberapa kumpulan penunggang motosikal.

Penulis berpeluang menemu bual ketua kumpulan tersebut di mana beliau merupakan ketua kumpulan penunggang motosikal di zon utara.

Mengikut maklumat daripada ketua kumpulan tersebut tidak kesemua penunggang motosikal melibatkan diri dalam kegiatan ganas. Kumpulan penunggang motosikal yang ganas seperti disiarkan oleh media massa ialah terdiri daripada remaja yang tidak mempunyai persatuan dan kumpulan.

Mereka melakukan sesuatu mengikuti gerak hati tanpa menghiraukan keselamatan diri dan sebagainya. Tujuan beliau dan rakan-rakannya menubuhkan persatuan yang bernama SHELL adalah untuk menarik kumpulan remaja yang menunggang motosikal yang ganas masuk ke dalam kumpulan mereka. Apabila remaja-remaja tersebut menjadi ahli kumpulan SHELL mereka terpaksa akur kepada peraturan dan disiplin persatuan.

Deruman enjin motosikal yang menyakiti telinga merupakan satu cara untuk mereka melepaskan perasaan kekecewaan resah dan gelisah. Reaksi remaja dalam perhimpunan tersebut dapat dilihat apabila mendengar enjin deruman motosikal.

Deruman enjin itu bagaikan membangkitkan semangat mereka untuk menyahut bunyi enjin tersebut. Apabila ditanya kenapa suasana begini berlaku mereka menjawab bahwa ini adalah salah satu cara untuk melepaskan perasaan kekecewaan, keresahan dan kegelisahan.

Mengikut pemimpin pergerakan SHELL, mereka tidak mempunyai pendidikan yang tinggi dan tidak menjawat jawatan tinggi. Kebanyakan ahli terdiri daripada kumpulan penganggur dan tidak mempunyai pekerjaan. Melalui pergerakan tersebut mereka boleh bantu membantu ahli-ahli mendapat pekerjaan dan mengatasi kesulitan kewangan dan permasalahan jiwa.

Mereka mahu bekerjasama sesama bangsa Melayu tanpa mengira parti politik. Mereka terlalu kecewa dengan sikap ahli-ahli politik Melayu yang memecah belahkan masyarakat Melayu. Melalui persatuan ini mereka dapat mengembalikan semangat dan jiwa Melayu seperti yang dilakukan oleh orang Melayu pada masa dahulu.

Tolong menolong dan bantu membantu tanpa mengira bayaran dan upahan. Mereka mempunyai minat dan jiwa yang sama, oleh itu mereka dapat merasai apa yang dihadapi oleh rakan-rakan dan ahli mereka.

Penulis juga menemu bual kumpulan pelumba motosikal haram yang ganas dan tidak terikat dengan pergerakan. Kumpulan ini melibatkan diri dalam kegiatan jenayah seperti mencuri dan sebagainya. Mereka gemar dikejar oleh polis kerana merasai begitu seronok dan megah.

Mereka melakukan hubungan seks secara haram, minum pelbagai jenis arak dan mengambil pelbagai jenis dadah. Menunjukkan adegan menunggang motosikal secara berbahaya juga amat menyeronokkan dan merasai diri mereka berada di litar perlumbaan yang ditonton oleh beribu orang penonton. Mereka melakukan aksi bahaya di jalan raya untuk keseronokan. .

Ada rakan-rakan mereka ditangkap oleh polis. Hukuman penjara tidak memberi sebarang kesan kepada jiwa mereka. Keseronokan dan melepaskan perasaan gelisah dan kecewa dengan melakukan kegiatan lumba haram dan maksiat adalah perkara biasa bagi mereka.

Apabila diteliti kertas kaji selidik yang disebarkan kepada remaja-remaja itu, sama ada terlibat dalam pergerakan SHELL atau kumpulan ganas lain, kajian ini jelas menunjukkan bahawa mereka terdiri daripada golongan miskin di mana ibu bapa mereka tidak mempunyai pendidikan yang sempurna.

Mereka mempunyai adik beradik yang ramai di mana ibu bapa tidak mampu untuk menumpukan perhatian kepada kesemua anak-anak kerana terpaksa menumpukan perhatian kepada pencarian nafkah hidup.

Sistem pendidikan rendah dan menengah yang dilaksanakan oleh kerajaan juga menjadi bahan kritikan kepada golongan ini kerana sistem persekolahan lebih menumpukan perhatian kepada peperiksaan yang mana memberi lebih keutamaan kepada pelajar yang cemerlang dalam akademik. Sedangkan pelajar-pelajar yang tidak mempunyai kebolehan dalam akademik diketepikan.

Suasana begini menyebabkan mereka menjadi bosan dan mahu mencari jalan untuk meluahkan kekecewaan dengan menyertai perlumbaan motosikal haram bersama rakan-rakan.

Ketika bersama dengan rakan-rakan yang mempunyai perasaan dan permasalahan yang sama, ia boleh menyebabkan mereka menjadi gembira dan seronok.

Pengalaman bersama kumpulan pelumba motosikal secara haram memberi banyak pengajaran kepada penulis bahawa perpecahan bangsa Melayu akibat perbezaan parti politik memberi kesan buruk kepada remaja yang dilahirkan dalam era perpecahan Melayu ini.

Perkara ini amat ketara di kawasan luar bandar apabila pemimpin parti-parti politik Melayu lebih menumpukan perhatian kepada kegiatan untuk mendapat ahli dalam parti politik dengan pelbagai cara tanpa melihat kesan positif dan negatif terhadap masyarakat dan remaja.

Suasana pergolakan parti-parti politik Melayu menyebabkan kurangnya kegiatan yang boleh membangkitkan semangat perpaduan dan pengisian jiwa yang boleh memantapkan akidah, syariah dan akhlak umat Islam. Syarahan dan ceramah-ceramah lebih menumpukan perhatian kepada pujian yang keterlaluan sehingga lupa bahawa pujian itu indah didengar tetapi pahit dilihat dan dirasai.

Ceramah-ceramah agama juga terlalu tertumpu kepada isu-isu parti politik sehingga terlupa bahawa dalam era globalisasi remaja terlalu dahagakan pengisian ilmu agama yang boleh membentuk jiwa dan pemikiran yang mantap bagi membentuk jati diri orang beriman.

Terlalu banyak kegiatan hiburan yang melalaikan secara terbuka di waktu malam sehingga ibu bapa sukar untuk mengawal pergerakan anak-anak mereka. Suasana begini tidak mungkin bagi ibu bapa dapat mengawal pergerakan anak-anak terutama bagi golongan yang miskin kerana keletihan mencari nafkah hidup dan kurang keselesaan tempat tinggal untuk menghalang anak-anak remaja daripada berkeliaran di waktu malam.

Kebanyakan daripada remaja yang terlibat dalam kegiatan lumba haram mengatakan ibu bapa mereka tidak mengetahui kegiatan mereka kerana mereka menipu berjumpa rakan dan seumpamanya.

Berdasarkan kepada kenyataan daripada pelumba motosikal haram maka para pemimpin politik Melayu perlu merenung kesilapan mereka dalam arena politik. Perbezaan parti politik di kalangan bangsa Melayu tidak sepatutnya memberi implikasi yang buruk kepada struktur kemasyarakatan umat Islam.

Kementerian Belia dan Sukan perlu menumpukan perhatian kepada belia-belia di kawasan luar bandar dan di kawasan-kawasan golongan miskin di bandar dengan mempergiatkan pelbagai aktiviti belia melalui badan-badan bukan kerajaan (NGO) untuk mengelak sikap diskriminasi terhadap remaja.

Sering berlaku dalam masyarakat Melayu, jika program kerajaan dianjurkan melalui wakil-wakil rakyat dan jawatan kuasa kampung, remaja yang bukan daripada anak-anak ahli parti politik tersebut sering terpinggir.

Oleh itu ahli-ahli NGO patut menumpukan lebih perhatian kepada kebajikan secara menyeluruh kerana mereka tidak terikat kepada sebarang parti politik. Oleh itu program kerajaan dapat dinikmati oleh keseluruhan masyarakat tanpa mengira parti politik.

Litar lumba motosikal perlu ditubuhkan di kawasan luar bandar supaya deruman enjin motosikal yang menghantui pemikiran peminat motosikal tidak membangkitkan kegelisahan dalam jiwa mereka sehingga tidak sedar diri ketika menunjukkan aksi di jalan raya.

Bakat kebolehan dan keberanian mereka perlu diasah secara profesional di tempat yang lebih selamat dan tidak mengganggu lalu lintas awam. Psikologi remaja perlu dikaji supaya remaja merasai diri mereka dihargai dan dikasihi secara adil.

Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah perlu menumpukan perhatian dengan menggerakkan semua remaja menceburkan diri dalam kegiatan ekonomi berkelompok dan memajukan tanah terbiar dengan kegiatan pertanian yang boleh memberi sumber rezeki kepada mereka yang menganggur.

Aktiviti ekonomi secara berkelompok bukan sahaja boleh meringankan beban remaja dan masyarakat luar bandar malah ia juga boleh memupukkan semangat kerjasama dan persaudaraan sesama rakyat Malaysia tanpa mengira agama dan bangsa. Ini juga merupakan satu aktiviti yang boleh menyatupadukan masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Masyarakat perlu bekerjasama dengan pihak berkuasa mengawal pergerakan liar dan ganas di kalangan remaja supaya remaja dalam negara ini menumpukan perhatian kepada perkara yang boleh memberi kebaikan kepada diri mereka dan negara.

Kegiatan amar makruf dan nahi munkar (menggalakkan kebaikan dan mencegah kemungkaran) perlu ditanam dalam jiwa umat Islam supaya mereka merasai setiap remaja yang menghuni bumi Malaysia ini adalah tanggungjawab mereka.

Oleh itu usah menghina dan mengherdik remaja yang gelisah dan resah. Bantulah mereka dan pandulah mereka ke jalan yang benar. Sikap menghina dan mengherdik mereka diibaratkan seperti 'meludah ke langit akhirnya jatuh ke hidung sendiri' kerana mereka adalah anak-anak remaja sebangsa dan seagama.

Dr. Saodah Abd. Rahman ialah Pensyarah Jabatan Usuluddin dan Perbandingan Agama, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN