PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Isnin, Mei 04, 2009

PAS terus kukuh walau hadapi pertandingan pucuk pimpinan.

PAS terus kukuh walau hadapi pertandingan pucuk pimpinan.
Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my
Mon | May 04, 09 | 9:49:26 am MYT

MUKTAMAR Tahunan PAS Pusat ke 55 yang akan diadakan di Shah Alam awal Jun ini dijangka hangat dengan pertembungan sengit jawatan-jawatan tertinggi dalam PAS.

Pertembungan bagi jawatan tertinggi PAS, khususnya bagi jawatan Timbalan Presiden parti, bukannya perkara baru. Ia bermula selepas peninggalan al-Marhum Presiden PAS, Dato' Fadzil Mohd Noor pada 23 Jun 2002.

Hampir 13 tahun atau enam penggal berturut, jawatan Presiden dan Timbalan Presiden dimenangi Ustaz Fadzil dan Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tanpa bertanding.

Kedua-dua pemimpin utama PAS itu terlalu terkehadapan sehinggakan, tiada yang dirasakan berkemampuan mengatasi kewibawaan mereka, sebaik sahaja Ustaz Fadzil mengambil alih jawatan Presiden PAS (sebelum ini dinamakan Yang Dipertua PAS Pusat) dari al-Marhum, Ustaz Yusof Rawa pada tahun 1989.

Jawatan Presiden PAS, hanya dipangku oleh Timbalan Presiden PAS, Ustaz Hadi selepas peninggalan Ustaz Fadzil.

Pada muktamar tahun 2003, Ustaz Hassan Shukri menewaskan Dato' Mustafa Ali bagi jawatan nombor dua PAS. Dua tahun kemudian (pada 2005), Ustaz Hassan ditewaskan oleh Ustaz Nasharudin Mat Isa.

Ustaz Nasharudin sekali lagi mengekalkan jawatan apabila menewaskan Dato' Harun Taib pada muktamar tahun 2007.

Pada muktamar kali ini, walaupun dijangkakan berlaku pertandingan bagi jawatan Timbalan Presiden, namun perwakilan PAS sudah matang dan biasa dalam menghadapi pertandingan.

Pertandingan kali ini tiada bezanya dengan pertandingan yang berlaku sejak tiga penggal lepas. Yang membezakan ialah, apakah ianya berlaku secara yang aman dan teratur, mengikut konsep syura yang demokratik atau ianya dicemari dengan pelbagai kekotoran.

Setiap seorang ahli dalam PAS mempunyai hak yang sama. Iaitu berhak dicalonkan dan berhak bertanding untuk sesuatu jawatan yang diingini, asalkan ia tidak melanggar disiplin parti dan mendapat sokongan majoriti ahli.

Sistem yang diamalkan dalam PAS sebagai sebuah parti Islam yang berlandaskan demokrasi begitu jelas, jika seseorang pemimpin mendapat pencalonan untuk sesuatu jawatan, maka beliau berhak untuk bertanding.

PAS tidak menetapkan kuota untuk sesuatu jawatan. Tiada paksaan untuk memastikan mereka yang dicalonkan supaya mesti bertanding dan PAS juga tidak akan menghalang mana-mana calon yang mendapat pencalonan untuk bertanding.

Sama ada mereka berlatarbelakangkan pengajian agama atau tidak, juga bukan disyaratkan dalam pertandingan PAS. Dalam PAS tidak wujud 'trend' sebagaimana yang didakwa media arus perdana, iaitu wujudnya pertembungan antara golongan ulama dan profesional.

Kerana dalam PAS, sebaik sahaja menandatangani borang permohonan menjadi ahli PAS, tanpa mengira latar belakang, mereka menjunjung al-Quran sebagai perlembagaan tertinggi dalam hidup, mengamalkan as-Sunnah serta mengikut Ijma ulama dan Qias sebagai sandaran perjuangan.

Dakwaan sedangkal ini (wujudnya konflik ulama dengan non-ulama) tidak akan mempengaruhi perwakilan PAS. Mereka sudah cukup matang untuk memilih dan menentukan siapa bakal pemimpin mereka berdasarkan karisma dan merit seseorang pemimpin.

Tidak dinafikan wujud perbezaan pendapat dan pandangan, berhubung pendekatan terbaik yang bakal diambil dalam sesuatu perkara.

Tetapi kewujudan perbezaan ini bukan merupakan pertelingkahan yang merosakkan parti. Kerana bagi ahli PAS, kepentingan Islam dan masa depan parti, lebih utama daripada kepentingan peribadi.

Jika terdapat mana-mana pemimpin, yang meletakkan kepentingan peribadinya mengatasi kepentingan Islam dan parti, nescaya beliau akan ditolak ahli-ahli PAS.

Walaupun wujud dalam PAS beberapa tokoh dan nama-nama besar dalam arena politik negara, namun mereka akan tidak mempunyai apa-apa nilai jika mereka tidak diangkat sebagai pemimpin-pemimpin PAS.

Dalam erti kata lain, sehebat mana pun seseorang individu itu, jika dia mufarakah dengan PAS dengan merasakan pemikiran dan pendekatan politiknya lebih baik, dia akan ditolak oleh ahli-ahli PAS keseluruhannya.

Sejarah politik PAS membuktikan, pemimpin besar seperti Tan Sri Asri Muda yang menjawat jawatan Yang Dipertua PAS Pusat, bekas Menteri Besar Kelantan, bekas Ahli Parlimen yang menggegarkan Kerajaan Perikatan (BN) ketika itu, tidak mampu memecahbelahkan PAS sebaik sahaja keluar parti.

Begitu juga seorang ideologis, Naib Yang Dipertua PAS Pusat, Ustaz Nakhaie Ahmad, meninggalkan PAS, dengan dua tiga kerat penyokongnya.

Dengan kehendak Allah PAS tetap utuh dan terus utuh, walaupun pemimpinnya meninggalkan parti, sama ada kerana perbalahan atau menyahut seruan Ilahi.

Cumanya mutakhir ini wujud 'trend' yang dibimbangi boleh merosakkan PAS dalam jangka masa yang panjang.

Wujud kelompok tertentu yang tidak menggunakan saluran parti untuk memantap dan membaik pulih kepimpinan PAS.

Pemimpin-pemimpin PAS secara umumnya, terbuka kepada sebarang teguran dan kritikan. Tiada sekatan untuk ahli-ahli menegur kepimpinan jika merasakan beliau melakukan kesilapan. Tegurlah dengan cara yang berhemah, jangan memfitnah atau memaki hamun dengan bahasa-bahasa yang kesat.

Dalam dunia siber tanpa sempadan ini, ramai pemimpin, ahli atau sesiapa sahaja yang menyokong PAS, turut menyumbangkan idea dan pandangan melalui blog-blog dan laman web peribadi.

Tiada sekatan yang boleh PAS buat jika mereka membuat teguran atau kritikan tersebut melalui blog-blog peribadi mereka.

Namun, sebagai pemimpin atau ahli PAS, mereka juga tertakluk kepada disiplin parti dan harus menjaga tatasusila sebelum mempamerkan pandangan peribadi mereka mengenai PAS dan kepimpinan PAS.

Bloggers yang terdiri daripada pemimpin dan ahli PAS harus memahami disiplin ini. Jangan sesekali mencemarkan nama baik PAS dan pemimpin PAS. Anda boleh tidak bersetuju dengan mana-mana pemimpin, tetapi jangan sesekali berperanan sebagai 'pencucuk' yang melaga-lagakan pemimpin PAS.

Jangan sesekali mewujudkan blog atau laman web peribadi atau dengan menggunakan nama samaran untuk menceritakan masalah dalaman PAS dan keburukan individu pemimpin tertentu.

Golongan seperti ini barangkali memikirkan pandangan peribadinya sahaja yang betul, walhal hakikatnya mereka sudah merosakkan parti dan mencetuskan pada pemikiran pelayar-pelayar internet bahawa PAS juga menghadapi masalah dalaman yang teruk seperti Umno.

Jika blogger yang dikenali bukan ahli PAS atau memusuhi PAS, kita tidak bimbang kerana memang kerja mereka hendak memburuk-burukkan PAS.

Bahayanya 'trend' mutakhir menjelang pemilihan muktamar PAS, golongan jahil yang takut berhadapan dengan kebenaran ini, menggunakan blog-blog palsu untuk mengaibkan individu pemimpin PAS tertentu dengan cara yang tidak bermoral.

Bloggers seperti ini begitu licik berselindung, tetapi gerak kerja mereka boleh dihidu dan diketahui kerana mereka boleh menceritakan susur galur 'konflik' dalaman PAS dengan begitu teliti.

Sehinggakan apa yang berlaku dalam mesyuarat AJK PAS Pusat juga diketahui dan dipaparkan dalam blog mereka. Perbincangan sisi dan sembang borak pemimpin selepas mesyuarat juga diketahui secara terperinci dan disiarkan dalam blog.

Tidak sukar untuk diagak, bahawa mereka ini adalah orang-orang yang rapat dengan pemimpin-pemimpin tertentu. Sebelum 'nasi menjadi bubur', sebelum kelibat mereka dihambat 'sehingga ke lubang kubur', berhentilah daripada menjaja fitnah.

Sikap buruk ini harus dihentikan serta merta. Sikap buruk ini, dengan memaparkan gejala negatif dan fitnah melalui blog hanyalah seperti 'tikus membaiki labu'.

Ingatlah bahawa PAS tidak akan dapat dipecah selagi pemimpin dan ahli PAS terus utuh dengan perjuangan Islam, malah kedudukan PAS akan terus diperkukuhkan di persada politik negara dengan komitmen untuk memperkukuhkan Pakatan Rakyat bagi menumbangkan BN pada Pilihan Raya Umum ke 13 nanti, Insya Allah._

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN