PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Selasa, Mac 31, 2009

Cinta Bertasbih Di Mihrab Ilahi


Cinta Bertasbih Di Mihrab Ilahi
Dilulus terbit pada Monday, March 30 @ 22:44:38 MYT oleh TokPenghulu

Artikel Oleh putraazhari

" Semakin sayang Allah Taala kepada kita, semakin kuat diuji Iman kita kepada-Nya. Namun dipenghujungnya diberikan sebaik-baik penawar setelah kita bertahan dan bertemu jalan penyelesaian dengan penuh kesabaran, iaitu ketenangan yang hakiki di hati. Lembut hidayah-Nya menyapa dalam tarbiah.

Pelbagai masalah hari ini adalah bermula dengan perasaan kasih sayang. Jika direnung kembali, semuanya akan bertaut menjadi satu iaitu soal cinta.

Bermula dengan pemilihan calon suami isteri itu lagi, hinggalah hubungan antara ibu bapa dan anak-anak mereka, dan seterusnya sebuah masyarakat yang memahami rukun kehidupan madani dapat diwujudkan. Jika baik dari awalnya, maka eloklah akan ianya hingga generasi seterusnya.

Payah nak mengubah cara hidup ini, namun at least berusaha. Kerosakan sebuah cinta hakiki yang semakin menjadi-jadi di zaman ini, ternyata kini berada di peringkat kritikal. Bayangkan anak-anak yang baru dilahirkan dan janin-janin dibuang tanpa ada perasaan belas dan ihsan. Sedangkan anak kucing yang mati pun, ibunya meratapi sedih pemergiannya.

Krisis perceraian yang membuak-buak disekeliling kita. Menjadi suami isteri dalam jangka masa yang terlalu singkat, yang tidaak pernah kita bayangkan kini seumpama buih dilautan. Anak-anak kecil yang menjadi mangsa perceraian ibu bapa. Betapa hancur kerohanian mereka dengan perceraian tersebut, menyaksikan perbalahan ibu bapa. Kesemua ‘kebencian’ itu akan mereka serap ke dalam jiwa dan mungkin diulang siar setiap masa. Mungkin dari segi fizikal, memang kita tidak nampak kesannya, namun di hati siapa yang tahu. Mereka adalah salah satu pembentukan sebuah masyarakat pada masa akan datang.

Barangkali didikan kita terhadap sesuatu isu dan melihat kesannya itu juga, kurang dalam masyarakat kita. Tidak usah lihat jauh, subjek-subjek yang memerlukan seseorang itu berfikir di universiti pun sudah dianggap ‘tidak diminati’ oleh kelompok mahasiswa, umpamanya falsafah. Jadi apabila mereka dihadapkan dengan isu-isu seperti ‘couple’, memilih pasangan, cinta, kerjaya dan sebagainya, mereka akan menjadi seperti robot dan kaku untuk bertindak matang. ‘Ya’ atau ‘Tidak’. Dalam kehidupan ini tiada semuanya yang mutlak kecuali apa yang telah ditetapkan di dalam el Quran dan Sunnah baginda saw.

Sebuah Matlamat Dalam Jaga

Pencerahan adalah lawan pada ketidakmatangan yang ditempa sendiri. Ramai yang melawan pencerahan kerana tidak bersedia mengakui kesalahan diri sendiri. Ramai yang tidak sanggup mengambil kata-kata diri sendiri itu, dari perspektif tanggunjawab yang perlu dilaksanakan. Sebab itu barangkali, ada yang selesa menyandarkannya kepada sebuah nama yang boleh dianggap besar sebagai lapis hujah, namun kesedaran untuk merubahnya jauh sama sekali untuk dipratikkan. Jauh panggan dari api.

Persoalan cinta adalah satu isu yang penting kerana cinta adalah salah satu keperluan hidup dan merupakan fitrah insani yang terletak di dalam hati. Merasainya membuatkan kita seperti bersemayam di mahligai bahagia kerana keasyikannya membuai dan menempa lembut. Penulis lebih suka dan cenderung untuk menghuraikan persoalan atau isu cinta ini, ketika orang ramai tengah sibuk berkenaan isu politik, ekonomi, dan pendidikan. Kerana selain daripada kita menumpu terhadap isu sebegitu kita juga tidak boleh lupa persoalan cinta yang, insha-Allah dapat membantu dalam menyejukkan dan menenangkan hati kita dalam menghadapi kegawatan sekarang ini. Bukan matlamat utama, tetapi sekadar memenuhi keperluan yang dinyatakan tadi mengikut kaca mata Islam.

Pemikiran penulis seolah-olah sedikit sebanyak dipenjara oleh buruknya kesan ‘virus cinta’ yang melanda umat, khususnya golongan umat yang mengaku berjuang di jalan-Nya. Wabak yang menatijahkan mereka yang diangkat menjadi pimpinan tidak mahu melepaskan belenggu cinta. Penyakit Persatuan Mencari Isteri (PMI) dan kudis bercinta ‘ala islamik’ yang makin merebak. Paling menyakitkan ialah kudis ini. Tiada ubat yang paling mujarab, kecuali kembali pada-Nya.

Ramai yang menelan ‘pil cinta Islamik’ sebagai satu alasan menghalalkan bercinta. Ramai yang berteleku Di Atas Sejadah Cinta, meratib Ketika Cinta Bertasbih, dibuai Ayat-Ayat Cinta, dan menerima Aku Terima Nikahnya tanpa berteleku di atas sejadah Qiamullail, meratib istighfar minta dipelihara dari nafsu, mengalun ayat-ayat cinta secara istiqamah dan menjalankan kehidupan beragama sebelum bersedia untuk menerima seruah nikah. Mudahnya, yang dipetik dari penulisan-penulisan ini hanyalah ideologi ‘cinta islamik’ tanpa penghayatan kehidupan beragama secara menyeluruh. Perkara yang sama berlaku kepada Islam;

“choose what you like, leave out the others”

Mengapa kita sukar memperolehi jawapan yang menenangkan? Kita asyik salah dalam membuat kesimpulan? Kita terpinga-pinga dan keliru apabila berdepan isu dan persoalan yang melanda di depan mata? Paling malang, mengapa kita menyalahkan sesuatu yang sememangnya betul di hadapn kita?

Ramai ulama’ memberikan jawapan bahawa ia sebenarnya berpunca daripada dua faktor yang bertentangan. Pertama; kita tidak atau kurang membaca. Kedua; kita terlalu banyak membaca tanpa cuba untuk memahaminya.

Tanyalah dengan jujur, apa yang kita baca hari ini?

Allah Taala berfirman; “Bacalah” Tetapi tidakkah Dia juga menambah, “Dengan nama Tuhan-Mu” Ertinya, sebagai seorang muslim, kita perlu membina diri sebagai seorang muslim yang tunduk pada kekuasaan dan keEsaan-Nya. Jika tidak, anda dan kita semua akan melampaui batas.

Sindrom ‘bangau oh bangau’ makin berleluasa sekarang nampaknya. Kenapa mesti letakkan kesalahan dan tanggungjawab pada sesuatu jemaah sahaja? Bukankah kita semua adalah pemimpin pada diri sendiri. Maka tanggungjawab ni mesti pertamanya diletakkan di bahu sendiri. Kewujudan lajnah-lajnah atau persatuan bak cendawan selepas hujan bukanlah sebagai kuasa pemutus yang muktamad. Jika ada kesilapan, maka mereka yang terpaksa bertanggungjawab. Sebaliknya individu itu sendiri adalah penimbang tara yang terbaik. Setiap daripada kita tahu dan secara logik kita faham apa perbuatan yang baik, dan apa perbuatan yang buruk.

Nabi saw bersabda; “Perkara yang aku larang kamu daripada melakukannya, hendaklah kamu jauhkan diri daripadanya. Dan perkara yang aku perintahkan kamu lakukan, hendaklah kamu laksanakan dengan sepenuh keupayaan kamu. Sesungguhnya umat sebelum kamu telah binasa disebabkan oleh banyakkan persoalan mereka, serta percanggahan ke atas apa yang diajarkan oleh para Nabi yang diutuskan kepada mereka” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

Cinta Bertasbih Di Mihrab Ilahi

Berkahwin adalah satu peringkat hidup untuk menambah fungsi dalam kehidupan. tanpa berkahwin, kehidupan masih sebuah kehidupan dan tanggungjawab kita adalah untuk berterusan mentaati-Nya sama ada di dalam perkahwinan atau di luar perkahwinan.

Janganlah kita berkahwin semata-mata kerana untuk mengelak zina dan maksiat tanpa tahu tujuan utama. Terlalu lemah alasan tu. Kerana perkahwinan bukannya dibina di atas menjauhkan perkara maksiat. Sebaliknya perkahwinan dibina apabila kematangan fikiran sudah dapat mengatasi emosi. Ianya memerlukan tanggungjawab dan komitmen yang tinggi daripada kedua-dua pasangan suami dan isteri. Tidak cukup kalau sebelah isteri sahaja atau daripada pihak suami sahaja. Kalau setakat nak mengelak zina, lebih baik berpuasa dan selalu berteleku di atas sejadah, habis cerita.

Cuba kita survey, berapa ramai yang kahwin semata-mata kerana kerana Allah untuk jauhkan zina. Jarang sangat, dalam seribu mungkin ada satu. Alasannya mudah, sebab memang dah suka sama suka dengan pasangan tu. Sampai tidak boleh control untuk berhubung selalu,hantar khidmat pesanan ringkas (sms) ,Yahoo Messenger dan sebagainya. Kononnya, minta tolong kejutkan untuk bangun tahajud dan sebagainya

Kalau kat kampus, kita boleh tengok di kalangan rakan-rakan walaupun tidak semua, boleh hidup dan dilatih dalam suasana yang ’syadid’, 'iklim baik’, dan 'biah solehah’. Tapi realiti yang berlaku bila keluar dari alam kampus, masing-masing sudah mula pudar dan hanya menunggu lusuh dari pegangan diri.

Dalam perkahwinan, kenikmatan rumahtangga dan tanggugjawab yang besar datang dalam satu pekej yang tidak boleh dipisahkan. Masalahnya remaja yang bercinta tidak sabar lalu menikmati kemanisan berumahtangga sebelum bersedia memikul tanggungjawab. Akibatnya mereka mengalami kejutan budaya apabila berhadapan amanah yang menuntut kesetiaan yang tidak berbelah-bahagi. Rasa manisnya sudah habis kerana telah mengecapinya sebelum kahwin lagi. Bila sudah kahwin, yang tinggal hanya lampin dan kerenah anak-anak. Setelah diketahui usaha mencari yang baik-baik itu sukar, mengapa tidak berusaha memperbaiki diri dan pilih sahaja yang ‘taklah baik sangat’ tapi boleh dididik menjadi baik?

Teringat Saidina Ali dan Fatimah az Zahra yang serba susah tetapi hidup penuh keimanan. Sentiasa dalam kelaparan, tetapi penuh ketakwaan. Syurga Firdausi tempat mereka. Apalah kesusahan kita berbanding dengan mereka? Fikirkan.

Jangan jadikan alasan, bila isteri curang atau sudah tidak bernafsu memenuhi tuntutan diri, untuk mecari lain, berpoligami. Pada penulis poligami itu adalah madu. Namun tak semua dapat menghirupnya kerana mungkin disebaliknya racun yang bisa merosakkan. Nilai diri dengan Iman bukan dengan nafsu untuk mendapatkan madu. Jika berlandaskan Iman dan cahaya agama, insha-Allah ianya menjadi sebahagian nikmat kurniaan Allah. Namun jika nafsu jadi sandarannya khuatir madu bertukar menjadi racun.Tidak kurang yang mendapat madu, ramai juga terkena racun poligami. Jentik hati tanya Iman.

Semoga kita semua sedar sebelum terngadah. Tahu apa yang perlu dilakukan. Tahu yang perlu didahulukan dan yang perlu dikemudiankan. Gunalah pencerah akal yang sihat dan ilmu yang sentiasa menemani dalam bertindak. Berdoalah selalu kepada-Nya semoga segala-galanya berjalan seperti yang dirancang dan bisa dicernakan di dalam kehidupan seharian.

Semoga sebuah ‘Cinta Bertasbih Di Mihrab Ilahi’ sentiasa memayungi kita.

ameen

http://puteraazhari.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN