PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Sabtu, April 11, 2009

Sayanglah Ibu Semasa Masih Ada

Sayanglah Ibu Semasa Masih Ada

KISAH yang dipaparkan minggu lalu berjudul `Isteri ego punca suami cari lain memang mendapat sambutan meriah daripada pembaca, pelbagai pandangan diberikan melalui e-mel dan telefon, namun kita tinggalkan sementara kisah tersebut, kita ikuti kisah minggu ini yang rasanya cukup menarik untuk pembaca jadikan teladan dan sempadan.


Ceritanya amat mudah tentang hubungan anak-anak dan ibu bapa mereka. Puan Azahani dalam surat yang di e-mel dan kemudian difakskan kepada penulis dan seterusnya ketika kami berbual panjang di telefon memberitahu, dia menghubungi penulis sempena Hari Ibu minggu lalu, katanya sepatutnya hari ini membawa kita supaya mengingati dan mengasihani lagi ibu kita yang telah banyak berkorban kepada anak-anaknya.

Tetapi sayangnya bukan semua anak sayangkan ibu mereka setelah berumahtangga. Tambah-tambah kalau mereka terlalu takut kepada suami dan tidak ada persefahaman antara suami dan isteri, katanya dengan nada sedih. Untuk membuang ruang ikuti cerita beliau di bawah ini supaya pembaca mengambil iktibar daripadanya.

``Tugas saya banyak membaca pelbagai akhbar setiap hari, namun ruangan DCCK ini tetap menjadi minat saya yang utama kerana ia mempunyai keistimewaan tersendiri. Begitu juga pojok Awang Selamat terutama baru-baru ini yang menjulang tinggi pengorbanan seorang ibu betapa seksanya ibu mengandung dan membesarkan kita. Ibu sanggup berkorban nyawa dan harta benda untuk anak, tetapi yang pasti anak tidak mampu melakukan apa yang dilakukan oleh ibu terhadap anaknya. YAB Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pula mengingatkan kalau kita ada ibu kita akan bahagia, tetapi jika ibu sudah tiada kehidupan kita terasa ada kekurangnya. Begitu besarnya sanjungan terhadap ibu kerana pengorbanannya.

``Bila membaca kedua-dua pandangan ibu hati saya tersentuh lantas menulis surat panjang lebar dan menghantar e-mel kepada DCCK kerana ketika itu ibu saya terlantar di hospital. Dan saudara tua saya yang sepatutnya berada di samping itu, sayangnya dia lebih senang meraikan rakan-rakan politiknya daripada ibu sendiri.

``Tujuan saya menghubungi puan dan berharap kisah ini dipaparkan untuk menghina sesiapa, tetapi sekadar mengingatkan mereka jangan meminggirkan ibu sendiri, sebab padahnya pada masa akan datang hanya Allah sahaja yang tahu. Memang sekarang kita kaya, banyak duit dan banyak harta serta mempunyai kuasa, tetapi itu tidak kekal selamanya kalau kita tidak menghormati ibu bapa kita sendiri.

``Sepatutnya ketika kita berkuasa inilah tambah-tambah lagi bergelar pemimpin kita menyayangi ibu bapa kita, letakkan mereka di tingkat teratas, kerana tanpa mereka berkorban tentu kita tidak menjadi seperti kita ada sekarang.

``Saya lihat kebanyakan pemimpin kita begitu menyayangi ibu mereka, sebagai contoh, PM kita Pak Lah, Dr. Mahathir dahulu walaupun tidak ada lagi ibu bapa tetapi beliau amat menghormati kakak dan abangnya, meletakkan mereka di tempat terhormat dan mengenalkan mereka kalaupun bukan masyarakat dunia, tetapi kepada rakyat Malaysia. Tetapi berbeza dengan saudara tua saya ini.

``Sudahlah tidak meletakkan ibu di tempat teratas, malah dia tidak ada masa untuk ibu bapa sendiri, malah dalam sesetengah majlis jamuan yang diadakan, ibu dan ayah tidak dipedulikan langsung, malah tidak diperkenalkan kepada tetamu dan pembesar yang datang ke rumahnya. Seperti pada majlis jamuan Hari Raya. Lebih kecil hati kami adik-beradik dan saudara mara memang tidak diendahkan langsung.

``Sementelah kami bukan orang kuat parti, maka kami tidak dipedulikan, sedangkan kami adalah pengundinya. Tapi itu katanya tidak penting kerana kami cuma diperlukan 5 tahun sekali, sedangkan orang kuat parti diperlukan setiap tahun untuk melonjak dan meletkkan dia dalam keadaan yang ada sekarang.

``Kami mempunyai ramai adik-beradik, ibu bapa kami dulu susah, mereka berhempas pulas membesarkan kami, pendapatan ayah tak cukup jadi ibu terpaksa berniaga dan kami menjajanya untuk cari duit dan bertuahnya dia dapat belajar sampai ke seberang laut dan lebih beruntung dapat pasangan sealiran. Tetapi setandan pisang bukan semua sama, kerana itu bukan semua kami bernasib baik seperti dia, ada antara kami tidak sekaya dia, bila kami memerlukan bantuan, banyaklah timbul masalah.

``Keluarlah perkataan `kau orang ini memang menyusahkan aku, aku tolong kau orang apa aku dapat, kalau aku tolong orang-orang kuat parti aku, mereka angkat aku dan kekal dalam jawatan sekarang, dan manalah tahu bila aku tak terpilih pasangan aku pula dapat tempat gantikan aku, kau orang tak habis-habis menyusahkan aku.

``Kerana kami manusia ada otak boleh berfikir, maka kami mula meminggirkan diri sedikit demi sedikit, itu tidak menjadi masalah, susah-susah kami, kami masih ada kerja dan boleh mencari rezeki yang halal. Tetapi apa yang lebih mengeciwakan kami dia tak pedulikan ibu bapa kami, memang dia beri duit setiap bulan, tetapi jumlahnya taklah sebanyak mana, katanya emak tak makan banyak jadi tak perlu duit banyak. Kami faham dia takut emak bagi duit pada kami adik-beradik.

``Nak besarkan rumah dulu pun jadi masalah besar, tiga tahun plan tak lulus, memang tak masuk akal, beliau seorang yang berkuasa dalam politik dan kerajaan takkan tak boleh percepatkan kelulusan pembinaan rumah untuk ibu dan ayah, sebab mereka masih duduk di rumah murah. Nasib baik ayah dapat merasa duduk di rumah itu sebelum meninggal dunia sebulan kemudian, walaupun rumah belum disiapkan sepenuhnya.

``Sepatutnya beliau sebagai pemimpin politik tunjukkan kepada rakyat bagi contoh yang baik, bagaimana kita menghormati ibu bapa kita. Saya tengok Datuk Seri Rafidah, Datuk Shahrizat sayangkan ibu mereka, mengapa dia tidak.

``Seperkara lagi apa salahnya kalau dia bawa emak mengerjakan fardhu haji ke Mekah. Kalau dia malu sebab emak dah tua, apa salahnya hantar salah seorang adik lelaki kami untuk bimbing emak dan jadi muhrim. Malangnya dia sanggup pergi anak-beranak mengerjakan haji dan umrah beberapa kali tanpa membawa emak sekali pun.

``Namun terima kasih juga kepada dia kerana biaya bil hospital emak, tetapi emak akan lebih selesa kalau diberikan seorang pembantu rumah, malangnya ada ketikanya emak jadi tukang masak sebab itu emak enggan duduk di rumah dia. Lagi pun emak ada hati dan perasaan, jiwanya amat terguris bila kehadirannya ke rumah anda dia tidak diendahkan oleh pasangannya. Kata emak biarlah kehadiran kita disukai, kalau tidak nak telan nasi nasi pun susah terasa macam telan duri dan kaca.

``Saya pun tak nafikan cakap emak, kadang tu bila kita datang ke rumah dia, kehadiran kita dipandang sepi, macam kita tak wujud, langsung tak ditegur sapa oleh pasangannya, seolah-oleh kami adik-beradik datang nak minta duit dia, nak susahkan dia.

``Sekali fikir kalau kami minta tolong pun apa salahnya, dia adik-beradik kami juga mengapa pasangannya nak marah. Kata orang tua-tua, `ke mana lagi kutu nak cari makan kalau bukan atas kepala? Kami pun rakyat dia juga macam orang lain, kami pun pengundi kawasan dia, kami pun ahli parti juga, cuma kami tak pegang jawatan-jawatan penting, kami cuma ahli biasa.

``Tapi kalau ahli biasa tak datang ramaikan mesyuarat, mesyuarat tak cukup corum, tak sah mesyuarat cawangan. Jadi kami pun penting juga. Cuma kami tak jadi perwakilan untuk mengundi dalam mesyuarat Bahagian hinggalah ke PWTC. Agaknya sebab itu kami tak penting pada padangannya! Tak mengundi dia.

``Kalau anda tak suka datang menjengok emak kerana di rumah emak penuh dengan adik-beradik, dan sebab itu tak mahu beri pembantu untuk emak, maka anda bawalah emak duduk di rumah anda, senang anda boleh jaga emak, boleh beri emak pembantu, dan tak payah bagi duit dengan emak setiap bulan lagi, dan anda tak pening kepala dengan kerenah adik-beradik di rumah emak.

``Kami pun bersyukur kalau anda bawa emak tinggal bersama di rumah banglo besar lagi mewah itu, sebab kami tahu emak berada di tangan yang selamat, tetapi tolong hormat emak, sayangilah dia, dan minta pasangan anda tegur sapa emak dengan hati yang ikhlas, supaya emak lebih selesa dan kalau makan nasi tak terasa macam telan duri.

``Sebenarnya sejak dia jadi orang penting, berjawatan tinggi kerajaan dan parti, hubungan dengan keluarga semakin longgar, kenduri kahwin dan kematian saudara mara tak pernah datang, takut saudara mara nak minta tolong. Siapa lagi nak tolong kalau bukan anda, anggap mereka bukan saudara, sama seperti rakyat biasa apa salahnya membantu?

``Tetapi bila saudara bertanya kenapa anda tak pernah nampak, kami adik-beradiklah tolong cover line, tak mahu anda malu, tak mahu anda dihina. Kami kata YB sibuk pergi kawasan, mesyuarat dengan MB dan PM dan macam-macam yang boleh diterima akal, dan syukur mereka faham.

``Tetapi yang mereka tak faham dan kami adik-beradik sering terperangkap bila mereka tanya kenapa kami tak pergi ke majlis jamuan di rumah saudara sendiri. Bab itu susah nak jawab, kerana kami pun tak di jemput. Tetapi kami tetap cover line, kami beritahu itu jamuan khas untuk orang-orang kuat parti, ada tetamu istimewa.

``Tapi bila mereka tanya kenapa sejak jadi YB dia tak pernah buat jamuan kesyukuran atau tahlil khas untuk keluarga dan saudara mara, kami terperangkap lagi, tetapi kami jawab dengan baik, dia sibuk, banyak urusan perlu disiapkan, kami tetap cover line supaya nama anda bersih dan boleh kekal pegang jawatan, terpilih bertanding lagi dan kemudian boleh lepaskan jawatan kepada pasangan anda pula seperti yang dihajatinya. Hebat tu! Jawatan macam harta pusaka boleh dimiliki turun temurun.

``Pernah juga dahulu bila kami pergi ke rumahnya kami terkejut dia tengah buat jamuan besar-besaran tapi macam biasa kami tidak dijemput, apa lagi saudara mara. Dengan muka tebal kami masuk juga, sebab nak jaga air mukanya. Dan kami ucapkan terima kasih bila dia suruh kami bawa balik lebihan makanan untuk diberi kepada adik-beradik dan emak. Kami tetap ceria kalau pun dalam hati sedih dan terluka.

``Sekarang bila kami teringatkan arwah ayah kami sedih, kerana ayah lebih sedih pernah berkata, dia malu bila jiran-jiran bertanya bila nak besarkan rumah, kerana ada anak yang sudah pun bergelar, berjawatan tinggi dan orang kuat parti. Kami tahu perasaan ayah dia tak kisah rumahnya kecil kalau anak-anaknya cuma berjawatan sederhana dan tak terkenal, tetapi bila anak dah terkenal dan keadaan rumah tak sempurna ayah terasa malu kerana dia tak mahu anaknya terhina kerana keadaan hidupnya susah.

``Sebenarnya pada pandangan saya dia berubah jadi macam ini kerana pasangannya, setelah mereka kaya dan banyak duit. Pasangannya jadi terlalu berjimat dan kedekut. Pada pandangannya semua orang nak habiskan duit dia, terutama adik-beradik kami, sebab itu dia tak suka kami datang. Dan saudara tua kami ini pun jadi begitu takut, hinggakan dia pernah berpesan kalau nak berbual panjang tunggu pasangannya tak ada.

``Pada saya sebagai pemimpin dia mesti jujur kepada semua orang dan lebih penting utamakanlah kebajikan keluarga dahulu. Demikian kata Azahani tentang saudaranya dan dia menulis pun untuk mengingatkan dirinya dan adik-beradiknya, terutama saudara tuanya supaya jangan lupakan ibu.

Menurut Azahani lagi, saudara tuanya itu pun dekat setahun tak datang ke rumah emaknya, agaknya kerana dia bencikan adik-beradik, malang bagi dia kerana mempunyai ibu yang mempunyai ramai anak. Penulis sering meleleh air mata ketika teringatkan ibu dan ayah namun merasa bertuah kerana dapat menjaga mereka ketika sakitnya dan memangku mereka ketika menghembuskan nafas terakhir.



- Maimunah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN