PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Khamis, Oktober 09, 2008

Anwar Ibrahim, PR Dan Kerajaan Islam

Anwar Ibrahim, PR Dan Kerajaan Islam
Dilulus terbit pada Wednesday, October 08 @ 20:33:54 MYT oleh TokPenghulu



Oleh penausang

"Artikel Susulan - Anwar, ABIM, PAS, Kerajaan dan Islam
Saya telah menulis satu artikel bertajuk Anwar, ABIM, PAS, Kerajaan dan Islam disni baru-baru ini (sebelum raya). Tulisan telah diposkan semula oleh AaC di dalam blog ini. Tulisan tersebut telah mengundang begitu banyak respons. Hampir kesemuanya menentang, dan kebanyakannya berlatarkan emosi. Ada satu dua respons yang cuba memberi hujah balasan yang saya kira sesuai untuk diberi ulasan lanjut.

Objektif saya dalam tulisan tersebut adalah untuk menonjolkan satu perspektif baru dalam analisa hubungan politik antara PAS dan Anwar Ibrahim. Perspektif ini adalah dari sudut RISIKO yang bakal kita ambil jika Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri Malaysia. Saya tegaskan sekali lagi, isu utama di sini bukanlah isu Anwar, walaupun sangat berkaitan rapat dengan beliau. Isu utamanya ialah kesinambungan gerakerja dan perjuangan Islam PAS di tanahair ini.

Tulisan saya tersebut berpremiskan kepada 1. Kecintaan kita kepada perjuangan Islam melalui wadah PAS, dan 2. Sejarah perjuangan dan pembentukan sikap/mentaliti Anwar dari dahulu hingga sekarang, terutamanya semasa beliau di dalam UMNO.


Saya tidak mahu menjadi jaguh alam siber, juga tidak sekali-kali gembira melihat ulasan dan balasan “marah” sahabat-sahabat yang banyak. Saya merasa kecewa, tetapi Islam menuntut kita untuk sentiasa beranalisa dan membuat kajian dalam apa jua tindakan kita. Apatah lagi dalam konteks kerjasama politik yang begitu besar impaknya kepada Negara bahkan mungkin di peringkat global juga, iaitu kerjasama antara PAS dan Anwar. (Saya menekankan hubungan PAS-Anwar dan bukannya PAS-PKR, kerana hakikatnya PKR sudah menjadi tidak lebih dari Anwar itu sendiri. Pengamatan saya menunjukkan bahawa asas penubuhannya dahulu, serta semangat dan matlamat perjungan PKR telah menjadi sinonim dengan Anwar Ibrahim.)

Analisis yang baik akan mengambil kira dua aspek; Kebaikan/Manfaat yang bakal kita perolehi melalui kerjasama ini, dan juga mengambilkira Risiko Keburukan yang mungkin boleh berlaku. Analisis risiko inilah yang cuba saya ketengahkan. Semuanya demi kesinambungan perjuangan Islam sebenar di tanahair ini. Saya tidak sekali-kali menyerang Anwar secara peribadi. Yang saya “serang” ialah perjuangan dan sikap serta pemikiran Anwar yang boleh membawa risiko negatif kepada Islam dan PAS.


Saya sediakan ulasan lanjut terhadap isu ini seperti berikut, dengan mengambilkira respons yang diperolehi.

1. Tuduhan masuk UMNO.

Ini adalah tuduhan yang sangat tidak masuk akal. Dalam tulisan saya tersebut tidak ada satu huruf pun yang memberi maksud untuk masuk UMNO. Bagi saya, UMNO bukan hanya rosak akhlak, tetapi sangat mungkin telah rosak aqidah. (Saya berdoa agar ahli-ahli UMNO meninggalkan UMNO dan menyertai perjuangan Islam di dalam PAS.)

Begitu juga tuduhan (oleh bloggers berkenaan) bahawa kepimpinan ulamak PAS adalah fraksi UMNO. Ini adalah sesuatu yang seribu kali tak masuk akal. Bayangkan mereka ni menuduh TG Haji Hadi, Dr Harun Din, Dr Mahfudz, Ust Harun Taib, Ustaz Azizan Razak, Ust Hashim Jasin, Ust Daud Iraqi, dan Ust Tuan Ibrahim semuanya tiba-tiba nak masuk UMNO!

Hanya mereka dari jenis yang sanggup “berubat sampai mati” atau dari jenis pengikut Ayah Pin saja yang akan mengambil-kira tuduhan karut ini. Tetapi apabila saya mempersoalkan tentang Anwar, mereka melenting dan menyerang habis-habisan. Saya tak faham; di manakah thiqah dan intimak kepimpinan mereka, kepada pimpinan ulamak Pas kah, atau kepada Anwar??

2. Kehebatan ketokohan Anwar.

Memang diakui bahawa DSAI adalah seorang yang mempunyai karisma kepimpinan yang hebat. Beliau mendapat pengiktirafan di peringkat nasional dan antarabangsa. Tetapi, cuba kita cermat sikit. Sejarah kehebatan beliau bukanlah dalam membangunkan sebuah Negara Islam sebenar.

Bahkan kehebatan beliau secara umumnya adalah semasa beliau di dalam UMNO, melalui kejayaan penerapan nilai Islam di bawah seliaan Mahathir. Ramai berpendapat bahwa kehebatan inilah yang akan membawa kebaikan kepada Malaysia jika DSAI menjadi PM nanti. Saya pula melihat bahawa kehebatan karisma beliau ini jugalah yang akan membawa risiko besar kepada Islam dan PAS, seperti yang telah ditunjukkan beliau semasa dalam UMNO dulu.

3. Kehebatan Personaliti Anwar.

Sekali lagi, kehebatan personaliti Anwar adalah diakui. Tetapi, bagi saya, ini tidak bermakna hanya Anwar yang layak jadi PM. Saya sangat yakin dengan kepimpinan ulamak PAS. TGNA, TGHH, dan Prof. Dr.Harun Din, adalah antara tokoh yang sangat berkemampuan. TGHH, Presiden kita mempunyai pengalaman politik yang sangat lama dan luas.

Beliau adalah seorang tokoh yang sangat disegani di peringkat antarabangsa terutamanya di kalangan gerakan Islam sedunia. Sumbangan keilmuan serta akademik nya jauh melangkaui sumbangan kebanyakan professor di dalam bidangnya. Pemikirannya sangat dinamik, progresif dan kritikal yang senantiasa belandaskan kepada Islam. Beliau dinugerahkan Allah dengan kemampuan untuk menganalisis sesuatu senario semasa dan membawa penyelesaian Islam secara begitu mudah. Banyak tulisan dan ucapan beliau yang membuktikan hal ini, dalam pelbagai isu sosio-politik masyarakat pelbagai kaum/agama. Malangnya, kebanyakan ahli melihat beliau dalam konteks ke-Tok-Guruan-nya sahaja. Hanya sebagai tokoh AGAMA. (Panjang pula kalau nak dibincangkan isu ini).

4. Kerjasama PR di peringkat negeri.

Saya berpandangan bahawa kerjasama di peringkat negeri adalah sangat jauh bezanya dengan kerjasama peringkat Negara. Perlembagaan negeri, adalah tertakluk kepada perlembagaan Negara. Di mana-mana wujud percanggahan antara kedua-duanya, maka perlembagaan Negara lah yang diterima pakai. Ruang lingkup kekuasaan kerajaan negeri di Malaysia juga adalah sangat sempit. Jadi, walaupun kita boleh berkerjasama secara longgar di peringkat negeri, kerjasama di peringkat kebangsaan pula perlu beratus kali lebih berhati-hati. Di atas sikap hati-hati inilah, kita kena analisa berulang kali kebaikan dan keburukannya terhadap Islam dan PAS serta kesannya untuk 5, 50 atau 100 tahun yang akan datang.

5. Pengundi bukan Islam.

Ada yang berpandangan bahawa hanya kerana kita bersama PKR (Anwar), maka orang-orang bukan Islam telah mengundi PAS dalam PRU-12 lepas. Saya tidak pasti samada pandangan ini berasaskan kapada fakta atau anggapan semata? Ada dua komen saya dalam hal ini;

1. anggapan bahawa orang bukan Islam tidak sebenarnya mengundi PAS adalah berasaskan prasangka semata-mata. Banyak maklumat yang kita dapat dari peringkat grass-root semasa dan selepas pilihanraya yang menunjukkan tembok pemisah antara PAS dan bukan Islam telah pun roboh. Maknanya orang bukan Islam tidak lagi fobia dengan mesej Islam PAS!

Kelab penyokong PAS pula tumbuh bagai cendawan. Kenapa mereka tidak memilih utk masuk DAP atau PKR sahaja? Di Perak, saya diberitahu bahawa pengundi bukan Islam mahukan seorang yang berketayap (ustaz) untuk menjadi penghubung antara mereka dan PAS? Di Johor pula, calon wanita India/Hindu (Kumala) sangat kecewa kerana tidak dapat bertanding atas tiket PAS, tetapi terpaksa bertanding atas tiket PKR. Saya fikir, masalahnya bukan dengan pengundi bukan Islam tetapi masalahnya adalah dengan sesetengah dari ahli kita sendiri, iaitu satu perasaan kurang keyakinan diri.

Ini membawa saya kepada komen ke 2; sesetengah orang PAS kurang berkeyakinan dengan mesej Islam yang kita bawa, bahawa mesej ini boleh menarik pengundi bukan Islam. Mereka ini masih mahu meletakkan bahawa kerana PKR lah orang bukan Islam undi kita. Tidak kah kita sedar bahawa PKR tu sendiri pun, orang PAS lah yang bertungkus lumus buat kerja untuk mereka? Kenapa hendak dibina semula tembok pemisah antara PAS dan bukan Islam. Kenapa begitu kecil pemikiran dan keyakinan diri kita? Saya berkeyakinan, bahwa momentum dakwah yang dibina semasa PRU 12 yang lalu adalah cukup kuat untuk kita (PAS) sendiri menarik golongan bukan Islam ini, tanpa perlu bergantung kepada Anwar dan PKR.

Akhir sekali, saya berdoa dan berharap agar semua ahli PAS dapat merenung sejenak memikirkan secara mendalam dan objektif, kemungkinan-kemungkinan yang ada didepan mata kita, mengambil pengalaman dari sejarah lalu, dan seterusnya meletakkan thiqah kepada kepimpinan ulamak kita. Saya meminta semua pihak yang tidak bersetuju agak cuba berhujjah secara rasional dan meyakinkan kita semua kenapa Analisa Risiko (risk analysis) ini tidak perlu demi kesinambungan perjuangan Islam PAS.

Ahli PAS Seumur Hidup "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

SILA BERI KOMEN ANDA DISINI

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN